Fontos rendeletet tartalmaz a Magyar Közlöny 2023/49-es száma, mivel módosult a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról, azaz a műszaki vizsgáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet. Ezzel a jogszabállyal valósul meg 2023. május 20-ától a személygépkocsik és a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásával kapcsolatos adatok nyomon
követése és bejelentése a 2019/631 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerint.

Fontos lett a valós fogyasztás

Magyarra lefordítva ez azt jelenti, hogy az időszaki műszaki vizsgákon hazánkban is elindult a belső égésű motoros fiatal autók valós fogyasztási adatainak kiolvasása, az adattömeg összegyűjtése és továbbítása az illetékes Európai Uniós szerveknek.

Kell pánikolni az új hazai vizsgaszabály miatt? 1

Az FCM- vagy OBFCM-rendszerről korábban már írt a Vezess, röviden a személyautók valós fogyasztásának ellenőrzését fedi, az autók motorirányításából kiolvasott adatokkal. Az FCM a Fuel Consumption Monitoring rövidítése, a cél, hogy reális adatokat kapjanak az európai szervek az autók tényleges üzemanyagigényéről. A tisztánlátás hozzájárulhat a labormérések és a valós fogyasztás közelítéséhez, áttételesen a globális felmelegedést fokozó szén-dioxid-kibocsájtás csökkentéséhez.

OBFCM: ezt kell tudnia az autóknak

A rendelkezés mögötti OBFCM az On Board Fuel Consumption Monitoring rendszer angol neve, magyarra fedélzeti üzemanyag-fogyasztás rögzítésnek fordítható. Jog szerint az EU-tagállamokban 2021. január elsejétől forgalomba helyezett összes autóban benne kell lennie ennek a rendszernek és a fogyasztási adatok kiolvasását biztosító csatlakozónak.

Kell pánikolni az új hazai vizsgaszabály miatt? 17

Fontos cél, hogy a valós és a szabvány szerint mért fogyasztás közelebb lehessen egymáshoz

Maga a rendszer a személyautók teljes életciklusa során, az első megtett kilométertől az utolsóig tárolja a fogyasztási adatokat. Az ADAC német autóklub szerint a rendszer elmenti a benzines és a dízel személyautó élettartama során elfogyasztott üzemanyag-mennyiséget és a megtett távolságot, tárolja a motorba juttatott üzemanyagot gramm/másodperc és liter/óra alapon, a járművel elfogyasztott benzin vagy gázolaj mennyiségét gramm/másodpercben, és az autó sebességét km/órában.

Konnektorról tölthető akkus hibridek esetében több adatot jegyez fel és továbbít a szisztéma, például a nagyfeszültségű akkumulátor merülése közbeni fogyasztást, az akku belső égésű motoros feltöltésekor adódó értékeket, a belső égésű motor nélkül, elektromos üzemben megtett távolságot, az akku külső töltésére felvett hálózati elektromos energiát és még azt is, hogy mennyi benzinből vagy gázolajból töltötte a vezető a hibridrendszer akkumulátorát a belső égésű motorral. (Ami igen környezetszennyező és rossz hatásfokú megoldás, de fontos funkció a töltés fenntartásához vagy növeléséhez, ha kizárólag elektromos üzemben bejárható városrészbe tart az autó, de lemerült az akkuja.)

Kell pánikolni az új hazai vizsgaszabály miatt? 18

Csak a 2021. január 1. után forgalomba helyezett autókba kötelező beépíteni a fogyasztástároló- és kiolvasó rendszert, a használt autókat nem érinti

Az adatok az adott alvázszámhoz kötődnek, továbbítsuk később mobilinternet-kapcsolattal történhet, de egyelőre az időszaki műszaki vizsgán és a márkaszervizekben a kötelező karbantartások alkalmával történő kiolvasásnál tartunk.

Hogyan érint ez engem autósként?

Utánajártunk, hogy a fogyasztásfigyelés bevezetése mivel jár a hazai műszaki vizsgaállomásokon, miben érintheti ez a Vezess olvasóit, akik műszakira viszik egyelőre igen fiatal autójukat.

Forrásunk egy kiváló, de magát megnevezni nem kívánó szakember, aki évtizedek óta dolgozik a járművizsgáztatásban és az időszaki műszaki vizsgálatokon kívül az első hazai forgalomba helyezésben és az átalakítások engedélyeztetésében is jártas. Tapasztalatai szerint a rendelet betartása, a május 20-ától kötelező adatközlés később sem jár különösebb többletráfordítással az ügyfél és többletmunkával a vizsgabiztosok részéről, amikor tömegesen kell majd kiolvasni és továbbítani ezeket az adatokat.

Kell pánikolni az új hazai vizsgaszabály miatt? 19

Az autó egész életciklusa során gyűlnek a fogyasztási adatok

Nem lesz hosszabb, nem lett drágább a műszakiztatás

Mivel az új járművek legközelebb négyévesen vizsgáznak, a 2021. január elsejétől forgalomba helyezett autókat majd csak 2025-ben kell műszakiztatni. Így jelenleg maroknyi autó érintett csak a fogyasztási adatok továbbításában. Ilyenek a megkülönböztető jelzés használatára jogosult személyautók az évente ismétlendő műszaki vizsga miatt és azok a gépkocsik, amelyeket valamilyen átalakítás, elsősorban vonóhorog felszerelése miatt kell műszaki vizsgára hozni az első négy éven belül.

Azokon a vizsgaállomásokon, ahol a korábbi hardver képes a fogyasztási adatok kiolvasására, információink szerint elegendő egy szoftverfrissítéssel korszerűsíteni a rendszert az üzemanyag-fogyasztási adatok továbbításához.

Kell pánikolni az új hazai vizsgaszabály miatt? 20

A műszaki vizsgaállomásokról érkező adatokat a közlekedési hatóság összegzi

Ahol azonban hiányzik a műszerezettségből ez az elem, nagyságrendileg félmillió forintos ráfordítással szerezhető be a kiolvasásra képes eszköz és a használatához szükséges program. A szükséges invesztíciók ellenére a hatósági vizsgadíj 16 290 forintos összege változatlan maradt, ez a díj már több mint tíz éve nem emelkedett.

Az üzemanyag-fogyasztási értékek letöltése gyakorlatilag nem nyújtja meg a vizsgafolyamatot, mert az autó fedélzeti csatlakozóját mindenképp csatlakoztatják a kiolvasáshoz és a fogyasztási adatok továbbítása automatikus. Legalábbis alapesetben.

Kötelező, de visszautasítható

Az a helyzet ugyanis, hogy az autó tulajdonosa (tehát a jogszabály alapján nem az üzembentartója), mondhatja azt, hogy nem járul hozzá az adatok kiolvasásához és továbbításához.

Kell pánikolni az új hazai vizsgaszabály miatt? 21

Nem jár többletköltséggel a vizsgáztatás során az adatok kiolvasása és továbbítása, a vizsga időigénye is gyakorlatilag változatlan

A rendelet szó szerint úgy szól, hogy „Az időszakos vizsgálatok során 2023. május 20-tól kezdődően az (EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendelet 10. cikk (1) bekezdésében meghatározottak szerint – a 2.5.1. és a 2.5.2. alpont kivételével – adatgyűjtést kell végezni. 2.5.1. A jármű tulajdonosa vagy annak meghatalmazottja – írásbeli nyilatkozatával – megtagadhatja a 2.5. alpont szerinti adatszolgáltatást.

Ebben az esetben a nyilatkozatot a vizsgadokumentációhoz csatolni kell. 2.5.2. Ha a jármű műszaki hiányosságából adódóan a 2.5. alpont szerinti adatgyűjtés nem végezhető el, akkor a vizsgabiztos ezt a tényt rögzíti az időszakos vizsgálathoz kapcsolódóan.” Tehát a tulajdonosnak vagy képviselőjének írásba kell adnia, hogy ő ehhez nem járul hozzá és akkor elmarad ez a része a vizsgának.

Nem bukhat meg az autó műszakin, bármennyit fogyaszt

Az adatszolgáltatás plusz adminisztratív teherrel súlyosbított megtagadásának nemigen látom értelmét, mert bármilyen értéket olvasson is ki a vizsgabiztos, az autó emiatt nem tud megbukni a műszaki vizsgán. Kis hibaként sem jegyzik a többletfogyasztást és nincs meghatározva határérték a még tolerálható eltérésre.

Kell pánikolni az új hazai vizsgaszabály miatt? 22

Keine panik! Nem bukhat meg az autó a műszakin a szabványosnál nagyobb valós fogyasztása miatt

Ha más téren rendben van a kocsi, akkor is megkaphatja a friss műszakit újabb 1-2 évre, ha a gyári WLTP-átlagérték többszöröséről volna szó. Ez az adat tényleg csak azt a célt szolgálja, hogy a valós és a szabvány szerint mért fogyasztás közelebb lehessen egymáshoz. Hosszabb távon az autóvásárlók ezzel reálisabb képet kaphatnak a megvásárolni kívánt autó tényleges üzemanyagigényéről, amennyiben az az autó benzines, dízel vagy valamilyen hibrid.

Mi van a villanyautókkal és a gázautókkal?

Faramuci módon a fogyasztási adatok tárolása és továbbítása „az elektronikus jármű-interfészhez csatlakoztatható OBD-kiolvasó eszközzel”, hogy a rendelet megfogalmazásával éljek, nem vonatkozik sem az elektromos autókra, sem a náluk jóval kisebb darabszámban értékesített gázüzemű autókra. Sem a benzinen kívül sűrített földgázzal is (CNG), sem az autógázzal is (LPG) tankolható autókra.

Kell pánikolni az új hazai vizsgaszabály miatt? 23

Elektromos hajtású és gázüzemű autók értékeit nem kell tárolni, kiolvasni és továbbiítani sem

Fontos az is, hogy a valós fogyasztás-kiolvasás a könnyű haszonjárművekre sem érvényes, legyenek akár dízel, benzines vagy elektromos üzeműek. Csak az M1 kategóriába sorolt járművek érintettek, tehát a személyautók. Egy műszakilag jórészt megegyező dízel furgon és annak 6-9 üléses kisbuszverziója közül az előbbire nem érvényes ez a szabályozás, az utóbbira igen.