Visszatekintő rovatunkban az MTI adatbázisára támaszkodva nézzük át az elmúlt 10-20-30 év érdekes híreit, beszámolóit. Az aktuális év azonos időszakából merítünk, és válogatjuk ki az újraközlésre érdemes anyagokat.
1993 – Ha nincs garázsod, ne legyen autód se!
Mai napig kínzó kérdés a nagyvárosokban a parkolás. A hely kevés, autó viszont egyre több van, a helyi lakosok pedig egyfajta alanyi juttatásként kapják a parkolóhelyeket. Japánban az 1990-es évek elején volt rossz a helyzet, amikor a tilosban parkolók és a zsúfoltság ellen kemény rendelkezéssel lépett fel a törvényhozás, csak az vehetett új autót, akinek volt privát parkolóhelye vagy garázsa, derül ki az MTI korabeli híradásából.
Tokió, 1993 – (MTI) Meredeken esett a tilosban parkolók száma a japán városokban annak eredményeként, hogy két éve drasztikus korlátozásokat léptettek életbe. 1991 júliusa óta ugyanis Japánban gépkocsi csak akkor állítható forgalomba, ha a tulajdonos bizonyítani tudja: rendelkezik garázzsal vagy parkolóhellyel.
Ez alól a szabály alól csak a 600 köbcentisnél kisebb személyautók mentesülnek. A rendőrség adatai szerint Tokióban és Oszakában 20-30%-kal kevesebb gépkocsi parkolt a tilosban. A japán autók szélvédőjére ragasztott címke jelzi, van-e a tulajdonosnak parkolóhelye. Ha nincs, de tulajdonosa mégis közlekedik, a korábbi 20 ezer forinttal szemben 140 ezer forintot kitevő pénzbüntetéssel és három hónapos szabadságvesztéssel is számolhat.
De azért Japánban sem veszi mindenki komolyan a szabályokat: erre utal, hogy Tokióban még mindig átlagosan 140 ezer autó parkol tilosban. Különben az intézkedés óta rengeteg autóparkoló létesült, számuk két év alatt 27 százalékkal, 1,3 millióra nőtt.
2003 – Egyre több, egyre fiatalabb autó a magyaroknál
2022 végén a magyar autóállomány átlagos életkora 15,4 év volt. Egyre tovább tartjuk autóinkat és külföldről is egyre több koros autó érkezik hozzánk. Húsz évvel ezelőtt viszont egészen más volt a helyzet, akkoriban csökkent az átlagos életkor, és egyre több új autót tudtak venni a magyar vásárlók.
Magyarország személygépkocsi-állománya 2002 év végén 2,6 millió volt, az átlagéletkor magas, 11,7 év, ami mintegy három évvel magasabb a közösségi átlagnál.
Budapest, 2003 (MTI) – A Központi Statisztikai Hivatal szerint biztató viszont, hogy a kocsipark öregedésének a kilencvenes évekre jellemző trendje megfordulni látszik: 2000-2001-ben az átlagéletkor 11,8 évnél stagnált, ehhez képest 2002-ben már némi javulás tapasztalható.
Tavaly, évtizedek óta először fordult elő, hogy Magyarországon nem Lada gépkocsiból található a legtöbb, hanem az Opel-gyártmányokból. Az Opel-gyártmányú személygépkocsik darabszáma 308 ezer, az átlagéletkora 8,7 év, míg a Ladából tavaly 295 ezer volt 17,3 éves átlagéletkorral.
A következő leggyakrabban előforduló gyártmány a Suzuki, ebből tavaly 219 ezer darabot számláltak, átlagéletkoruk 4,3 év. A 100 ezres darabszám fölött található még a Skoda, a Ford, a Renault, a Fiat, és a Wartburg.
2002-ben Magyarországon az Opel-gyártmányból került a legtöbb, 45 ezer a forgalomba, a Suzuki volt a második legnépszerűbb, ebből a típusból 36 ezret hoztak forgalomba, a Renault 22 ezer darabbal a harmadik helyen állt. A három gyártmány együttesen a magyar piac 43 százalékát birtokolta.
A legtöbb személygépkocsit, 64 ezret, Budapesten helyezték forgalomba, ez az országos szám 27 százalékát teszi ki.
2013 – Zuhanó macska horpasztott be autót, amely viszont tilosban parkolt
Moszkva, 2013 (MTI) – Komoly kárt tett egy autóban egy macska Oroszországban, mert rázuhant egy ötödik emeleti lakásból, ám a kocsi szabálytalanul parkolt, így az állat gazdájának nem kell a javíttatás teljes összegét állnia.
A balesetből még a macska került ki a legjobban: vérzett ugyan a pofája és megijedt, de amúgy kutya baja. Nem úgy, mint a kocsinak. Az autó teteje behorpadt, visszapillantó tükre eltört, szélvédőüvege megrepedt, és karmolások miatti karcolások is csúfítják – olvasható a RIA Novosztyi orosz hírügynökség honlapján.
A javítás 23 ezer 900 rubelbe (154 ezer forint) került, amelyet az autó tulajdonosa a macska gazdasszonyán be akart hajtani. Per lett az ügyből, amelynek végeredményeként a cseljabinszki területi bíróság hétfői közlése szerint úgy ítélt, hogy a macska gazdájának fizetnie kell, ám nem a teljes javíttatást. A bíró húsz százalékkal csökkentette az összeget, mert az autó tulajdonosa tilosban parkolt.