6000 Volkswagen kisbusz, 13 ezer kempingező, és úgy 50-60 ezer érdeklődő volt kíváncsi a hannoveri VW Bus Festival 2023 névre hallgató rendezvényre. 16 év után újra összegyűltek az 1950 óta létező, több mint 12 millió darabban gyártott VW Transporter rajongói, és mi is tettünk egy próbát, hogy bejárjuk az egymillió négyzetméternyi területen elterülő fesztivál minden sarkát és közben sóvárogva nézzük a kempingben autóban henyélő, söröző, röhögcsélő Transporter függőket. És közben óriásira dagadt bennünk egy – ha lehet, akkor VW T2, na jó akár T3 alapú – lakóautó iránti vágy.
Ha meghallja, hogy Volkswagen kisbusz, akkor valószínűleg egy ehhez hasonló, színes ruhákba burkolózott hippikkel megrakott T2-es képe ugrik be neki
Hannoverben járunk, ahol 1950-ben elkezdődött a Volkswagen Transporter máig tartó diadalmenete, hogy hét generáción át, a mai napig is simán kitartson a modell körüli masszív rajongás. Voltak imádott, és kevésbé felkapott generációk, gyártották orr- és farmotorral, lég-és vízhűtéssel, és az első- hátsókerék-hajtás mellett összkerekes változatban is.
Készült belőle teherautó, sokszemélyes kisbusz, és gyári lakóautó is, és persze az átalakított, brutális motorral megtömött, vagy éppen lánctalpas, esetleg hosszított kivitel is. Ami valaha létrejött Transporter témában, az nagy eséllyel megtalálható volt a rendezvény valamelyik sarkában. De nézzük inkább a képeket:
T1
Az első generációt – T1 – 1950 és és 1967 között gyártották a kontinensen, de Brazíliában még 1975-ben is gördültek le T1-ek a gyártósorról. Nagyjából 1,8 millió darab került forgalomba ebből a szériából, amiben 1131 köbcentis, négyhengeres, léghűtéses boxermotor szolgáltatta a mai szemmel nézve szánalmasan kevés – a haladáshoz mégis elegendő – 25 lóerőnyi teljesítményt. Ezt 1953-ban 30 lóerősre javították, amit már 1,2 literes motorból hoztak ki, majd a kompresszió növelésével 1955-ben 40 lóerős volt a Transporter.
A képre kattintva galéria nyílik:
Nem egy fürge jószág ez a lánctalpas T1-es
Nem egy fürge jószág ez a lánctalpas T1-es
Fotó megosztása:
Igaz hibrid hajtás, hátul lánctalpas, elől kerekes
Igaz hibrid hajtás, hátul lánctalpas, elől kerekes
Fotó megosztása:
Bent spártai a berendezés
Bent spártai a berendezés
Fotó megosztása:
1963-es a létrás tűzoltó Transporter
1963-es a létrás tűzoltó Transporter
Fotó megosztása:
1953-ban még 25 lóerős autóval is ki lehetett állni a gyorshajtók ellen
1953-ban még 25 lóerős autóval is ki lehetett állni a gyorshajtók ellen
Fotó megosztása:
1953-ban még 25 lóerős autóval is ki lehetett állni a gyorshajtók ellen
1953-ban még 25 lóerős autóval is ki lehetett állni a gyorshajtók ellen
Fotó megosztása:
Az oldalra nyíló szekrényajtókra a farmotor miatt volt szükség
Az oldalra nyíló szekrényajtókra a farmotor miatt volt szükség
Fotó megosztása:
Valahol itt kezdődhetett minden
Valahol itt kezdődhetett minden
Fotó megosztása:
Plattenwagen
Plattenwagen
Fotó megosztása:
Azért lenne itt dolga az ízlésrendőrségnek is
Azért lenne itt dolga az ízlésrendőrségnek is
Fotó megosztása:
Az első szériának volt dupla szélvédője
Az első szériának volt dupla szélvédője
Fotó megosztása:
A játékgyártók jó érzékkel lovagolják meg a VW kisbusz köré épült rajongást
A játékgyártók jó érzékkel lovagolják meg a VW kisbusz köré épült rajongást
Fotó megosztása:
Szerintem erre a párosra senki nem mondana nemet
Szerintem erre a párosra senki nem mondana nemet
Fotó megosztása:
Minimalista gyerekágy, kisdeddel kempingező családoknak
Minimalista gyerekágy, kisdeddel kempingező családoknak
Fotó megosztása:
Meg tudnád tippelni, hány darab ablaka van ennek a kisbusznak?
Meg tudnád tippelni, hány darab ablaka van ennek a kisbusznak?
Fotó megosztása:
Gyári cirkuszsátorral a legmenőbb lecsorogni a strandra
Gyári cirkuszsátorral a legmenőbb lecsorogni a strandra
Fotó megosztása:
Nem csak szabadidőhöz, munkához is remek társ a Transporter
Nem csak szabadidőhöz, munkához is remek társ a Transporter
Fotó megosztása:
Nem csak szabadidőhöz, munkához is remek társ a Transporter
Nem csak szabadidőhöz, munkához is remek társ a Transporter
Fotó megosztása:
Elképesztő méretű otthon hajtogatható ki egy VW kisbuszból
Elképesztő méretű otthon hajtogatható ki egy VW kisbuszból
Fotó megosztása:
Még egy patkány Transporter is vonzó a rozsdafoltjaival, festékkopásaival is
Még egy patkány Transporter is vonzó a rozsdafoltjaival, festékkopásaival is
Fotó megosztása:
Talán a legviccesebb installáció a parkoló svájciak által lakott szegletében
Talán a legviccesebb installáció a parkoló svájciak által lakott szegletében
Fotó megosztása:
Levesestányérnyi VW embléma a T1-es orrán
Levesestányérnyi VW embléma a T1-es orrán
Fotó megosztása:
Nem tudom megmagyarázni, de vonzódom az ilyen szörny autókhoz
Nem tudom megmagyarázni, de vonzódom az ilyen szörny autókhoz
Fotó megosztása:
Ez pedig a másik véglet, puccos T1. Porsche felniken
Ez pedig a másik véglet, puccos T1. Porsche felniken
Fotó megosztása:
Mint egy óriási ruhásszekrény
Mint egy óriási ruhásszekrény
Fotó megosztása:
Vajon elbír a terepgumikkal a szerény teljesítményű motor?
Vajon elbír a terepgumikkal a szerény teljesítményű motor?
Fotó megosztása:
Az előre billenthető szélvédő nagy királyság
Az előre billenthető szélvédő nagy királyság
Fotó megosztása:
Nem szabad belegondolni, mennyibe kerülhet egy ilyen állapotú Transporter
Nem szabad belegondolni, mennyibe kerülhet egy ilyen állapotú Transporter
Fotó megosztása:
A fűszálak biztos csiklandozzák a hasát
A fűszálak biztos csiklandozzák a hasát
Fotó megosztása:
Nem tudom megmagyarázni, de vonzódom az ilyen szörny autókhoz
Meg tudnád tippelni, hány darab ablaka van ennek a kisbusznak?
T2
1967 és 1979 között gyártották a T2-es változatot, amiből 2,7 millió darab készült, de Brazíliában az első változathoz hasonlóan ehhez is jobban ragaszkodtak, így ott egészen 2013-ig volt gyártásban ez a generáció. Kasztnija 22 centivel lett hosszabb az elődjénél, elvesztette az óriási VW emblémát az orráról és az osztott szélvédőt is egy darabból készülőre cserélték. A bódé mellett a motor is nagyobb lett, ebben már 1,6 literes dolgozott hátul, és 48 lóerő volt a teljesítménye.
Újabb galériába jutsz, ha az első képre böksz:
Ki mondta, hogy egy platós Transporterből nem lehet lakóautót faragni
Ki mondta, hogy egy platós Transporterből nem lehet lakóautót faragni
Fotó megosztása:
Nem egy túlbonyolított utastér, de a színharmónia példás
Nem egy túlbonyolított utastér, de a színharmónia példás
Fotó megosztása:
Ez egy félig-meddig Lego darabokból épített Transporter
Ez egy félig-meddig Lego darabokból épített Transporter
Fotó megosztása:
Ez egy félig-meddig Lego darabokból épített Transporter
Ez egy félig-meddig Lego darabokból épített Transporter
Fotó megosztása:
21,6 kWh-s akkumulátorcsomagot építettek ebbe az ős villan Transporterbe, amivel 85 kilométert lehetett autózni egy töltéssel
21,6 kWh-s akkumulátorcsomagot építettek ebbe az ős villan Transporterbe, amivel 85 kilométert lehetett autózni egy töltéssel
Fotó megosztása:
Azért a saját tömegen látszik, hogy akkumulátorokkal van tele
Azért a saját tömegen látszik, hogy akkumulátorokkal van tele
Fotó megosztása:
Ezzel a töltőcsatlakozóval, ma bajban lenne egy gyorstöltőnél
Ezzel a töltőcsatlakozóval, ma bajban lenne egy gyorstöltőnél
Fotó megosztása:
Horgolt pótkerékvédő? Szerintem a te nagyid is összedobná, ha megkérnéd rá
Horgolt pótkerékvédő? Szerintem a te nagyid is összedobná, ha megkérnéd rá
Fotó megosztása:
Ha valaki meghallja, hogy Volkswagen kisbusz, akkor valószínűleg egy ehhez hasonló, hippikkel megrakott T2-es képe ugrik be neki
Ha valaki meghallja, hogy Volkswagen kisbusz, akkor valószínűleg egy ehhez hasonló, hippikkel megrakott T2-es képe ugrik be neki
Fotó megosztása:
Kézműves parkolóóra
Kézműves parkolóóra
Fotó megosztása:
Mindenféle kiegészítő létezik Transporteres témával
Mindenféle kiegészítő létezik Transporteres témával
Fotó megosztása:
Fűszoknyás csaj a műszerfalon
Fűszoknyás csaj a műszerfalon
Fotó megosztása:
Egy igazi hippibusz
Egy igazi hippibusz
Fotó megosztása:
Egy igazi hippibusz
Egy igazi hippibusz
Fotó megosztása:
Azért nem kell mindennek bedőlni, sok a látszatvilágutazó
Azért nem kell mindennek bedőlni, sok a látszatvilágutazó
Fotó megosztása:
Ez is egy alaposan felcicomázott darab, kristáylcsillártól a buborékfújóig, van rajta minden
Ez is egy alaposan felcicomázott darab, kristáylcsillártól a buborékfújóig, van rajta minden
Fotó megosztása:
Egy barátságos, világjáró T2-es, mellette pedig egy mérges T3-as, Porsche motorral a fenekében
Egy barátságos, világjáró T2-es, mellette pedig egy mérges T3-as, Porsche motorral a fenekében
Fotó megosztása:
Ha a szabadságot egy autóval kéne bemutatni, sokan gondolnának egy T2-es lakóautóra
Ha a szabadságot egy autóval kéne bemutatni, sokan gondolnának egy T2-es lakóautóra
Fotó megosztása:
Platós Transporter
Platós Transporter
Fotó megosztása:
"Igen, mi mind egyéniségek vagyunk..."
"Igen, mi mind egyéniségek vagyunk..."
Fotó megosztása:
Leszerelt tűzoltóautó, cifra felnivel
Leszerelt tűzoltóautó, cifra felnivel
Fotó megosztása:
Akár egy szardíniásdoboz
Akár egy szardíniásdoboz
Fotó megosztása:
Nem akarom tudni, emnnyibe kerül egy szett ilyen felni
Nem akarom tudni, emnnyibe kerül egy szett ilyen felni
Fotó megosztása:
Egy eladó járgány. Nézzük csak mennyit kérnek érte...
Egy eladó járgány. Nézzük csak mennyit kérnek érte...
Fotó megosztása:
... 35 ezer euró ez a '71-es példány
... 35 ezer euró ez a '71-es példány
Fotó megosztása:
Láthatatlan légterelőtuning
Láthatatlan légterelőtuning
Fotó megosztása:
Jó a rendszáma ennek a lengyel T2-esnek
Jó a rendszáma ennek a lengyel T2-esnek
Fotó megosztása:
Egy másik legendás VW-nek öltözött ez a Transporter
Egy másik legendás VW-nek öltözött ez a Transporter
Fotó megosztása:
A legszebb lakókocsi díját simán megszavaznám neki
A legszebb lakókocsi díját simán megszavaznám neki
Fotó megosztása:
Egy igazi hippibusz
Horgolt pótkerékvédő? Szerintem a te nagyid is összedobná, ha megkérnéd rá
T3
1979 és 1992 között készült a T3-as változat, amely ismét nagyobb lett, mint elődje, és még mindig hátul volt benne a motor, valamint a hajtott kerék is. Viszont már vízhűtéses motorokat kapott a széria, és bemutatkozott a dízelmotor, valamint az összkerékhajtás is.
Ez pedig az utolsó galéria első képe:
T3-asokból faragott terepes jószágok
T3-asokból faragott terepes jószágok
Fotó megosztása:
Ha vadkempingeznél, messze minden hülyétől, akkor ez a te autód
Ha vadkempingeznél, messze minden hülyétől, akkor ez a te autód
Fotó megosztása:
Szerintem egy ilyen szerény átalakításhoz nem is kell engedély
Szerintem egy ilyen szerény átalakításhoz nem is kell engedély
Fotó megosztása:
Az a tetőfüggőágy elég meredek
Az a tetőfüggőágy elég meredek
Fotó megosztása:
Inkább a tetősátorban aludnék, nem a függőágyban
Inkább a tetősátorban aludnék, nem a függőágyban
Fotó megosztása:
Praktikus ötleteket is lehet gyűjteni egy ilyen fesztiválon. Itt például a legegyszerűbb polcot leshetjük el
Praktikus ötleteket is lehet gyűjteni egy ilyen fesztiválon. Itt például a legegyszerűbb polcot leshetjük el
Fotó megosztása:
Similis simile gaudet. Sőt, mellé is parkol
Similis simile gaudet. Sőt, mellé is parkol
Fotó megosztása:
A hőtükör az autóban alvó ember második legjobb barátja
A hőtükör az autóban alvó ember második legjobb barátja
Fotó megosztása:
Ez a T3-asok sora
Ez a T3-asok sora
Fotó megosztása:
A gyári megoldás mindig az egyik legjobb
A gyári megoldás mindig az egyik legjobb
Fotó megosztása:
Ezzel a bódéval kimaxolták a T3-ban rejlő lehetőségeket. Autópályán azért nem szeretnénk vele sokat menni
Ezzel a bódéval kimaxolták a T3-ban rejlő lehetőségeket. Autópályán azért nem szeretnénk vele sokat menni
Fotó megosztása:
vajon milyen motor ez?
vajon milyen motor ez?
Fotó megosztása:
Mindenki fura valamennyire
Mindenki fura valamennyire
Fotó megosztása:
Igen, a rendszám árulkodó. Ebben egy W12-es Audi motor hörög.
Igen, a rendszám árulkodó. Ebben egy W12-es Audi motor hörög.
Fotó megosztása:
Az ott 470 lóerőt tol a T3 sofőrjének lába alá
Az ott 470 lóerőt tol a T3 sofőrjének lába alá
Fotó megosztása:
Megnézném a Mozaik utcai fehérköpenyes figura arcát, amikor begurul egy ilyen műszakira
Megnézném a Mozaik utcai fehérköpenyes figura arcát, amikor begurul egy ilyen műszakira
Fotó megosztása:
Egy naggyon hosszú T3-as
Egy naggyon hosszú T3-as
Fotó megosztása:
A világ legpraktikusabb utánfutója. Sajnos nem az van benne, mint amire gondolnál.
A világ legpraktikusabb utánfutója. Sajnos nem az van benne, mint amire gondolnál.
Fotó megosztása:
1988-ban 70 lóerős, 1,6-os turbódízellel is nagyot lehetett kalandozni
1988-ban 70 lóerős, 1,6-os turbódízellel is nagyot lehetett kalandozni
Fotó megosztása:
Délceg 2WD matrica :)
Délceg 2WD matrica :)
Fotó megosztása:
Nagy találmány a leszedhető felépítmény
Nagy találmány a leszedhető felépítmény
Fotó megosztása:
Jól jön a hordozható zuhany a kánikulábsn
Jól jön a hordozható zuhany a kánikulábsn
Fotó megosztása:
Egy dagadt és egy hosszú T3-as
Egy dagadt és egy hosszú T3-as
Fotó megosztása:
A hőtükör az autóban alvó ember második legjobb barátja
Igen, a rendszám árulkodó. Ebben egy W12-es Audi motor hörög.
T4
A típus életében komoly váltást jelentett az 1990 és 2003 között futott negyedik generáció, amiben megjelent az orrmotoros, elsőkerék-hajtású kialakítás és a jellegzetes, függőleges orr is odalett. Közben a vezethetőség már elérte a személyautók színvonalát, komfortosabb lett a futómű és a soros motorok mellett VR6-os motorral is elérhető volt. Jelenleg talán itt van a választóvonal, ami ennél régebbi Transporter, azért már lehet rajongani, viszont a T4-es még nem igazán érződik vágyott valaminek, pedig ebből vannak már darabok, amelyek bőven túl vannak a harminc éves koron.
Valószínűleg amit látunk, az egy nagyobb lakás áránál is többe kerül
Valószínűleg amit látunk, az egy nagyobb lakás áránál is többe kerül
Fotó megosztása:
Nem a legkomfortosabb, de nagyon praktikus a ledobható bódé
Nem a legkomfortosabb, de nagyon praktikus a ledobható bódé
Fotó megosztása:
Szerencsére a VW nem szokott le a gyári lakóautók gyártásáról
Szerencsére a VW nem szokott le a gyári lakóautók gyártásáról
Fotó megosztása:
Még a szolgálatban lévő mentő is passzol a fesztiválhoz
Még a szolgálatban lévő mentő is passzol a fesztiválhoz
Fotó megosztása:
Ő az újdonság, a hosszú ID.Buzz
Ő az újdonság, a hosszú ID.Buzz
Fotó megosztása:
Apró hiba az ID.Buzz műszerfalán
Apró hiba az ID.Buzz műszerfalán
Fotó megosztása:
Rengeteg praktikus ötletet lehet ellesni
Rengeteg praktikus ötletet lehet ellesni
Fotó megosztása:
Lego konyha
Lego konyha
Fotó megosztása:
Használt börze, mindenféle alkatrésszel
Használt börze, mindenféle alkatrésszel
Fotó megosztása:
1000 euró körül mennek az ülések
1000 euró körül mennek az ülések
Fotó megosztása:
Egy kormány sem olcsó
Egy kormány sem olcsó
Fotó megosztása:
A pedálgumi már filléres tétel
A pedálgumi már filléres tétel
Fotó megosztása:
Dobozzá hajtogatható kempingpakk
Dobozzá hajtogatható kempingpakk
Fotó megosztása:
Emblémák, króm csecsebecsék
Emblémák, króm csecsebecsék
Fotó megosztása:
Sokgenerációs család
Sokgenerációs család
Fotó megosztása:
Német postaautó, minden céges kiegészítővel
Német postaautó, minden céges kiegészítővel
Fotó megosztása:
Már ez sem egy mai darab
Már ez sem egy mai darab
Fotó megosztása:
Ne kerülje el figyelmünket a tapadókorongos rögzítés
Ne kerülje el figyelmünket a tapadókorongos rögzítés
Fotó megosztása:
Egy újabb egyedi utánfutó
Egy újabb egyedi utánfutó
Fotó megosztása:
Elegendő elszántsággal egy kismotor is befér a csomagtérbe
Elegendő elszántsággal egy kismotor is befér a csomagtérbe
Fotó megosztása:
50-60 ezer jegy ment el a fesztiválra
50-60 ezer jegy ment el a fesztiválra
Fotó megosztása:
Ha nem akarsz elsüllyedni a sárban, ez jó megoldás lehet
Ha nem akarsz elsüllyedni a sárban, ez jó megoldás lehet
Fotó megosztása:
Szabadnapos apró tűzoltók
Szabadnapos apró tűzoltók
Fotó megosztása:
Leragasztott Citroen emblémával szökött be és vegyült el ez a lékeben Transporteres hős
Leragasztott Citroen emblémával szökött be és vegyült el ez a lékeben Transporteres hős
Fotó megosztása:
A gyorsszorító unortodox felhasználása level 9
A gyorsszorító unortodox felhasználása level 9
Fotó megosztása:
A kemping egy félreeső sarka
A kemping egy félreeső sarka
Fotó megosztása:
T5-6-7
Sőt, már a T5-ös változat érkezése is két évtizeddel ezelőtt történt, amikor a típus kasztnija jobb légellenállású lett, amit főleg a szélvédő és az A-oszlop dőlésszögének változtatásával éretek el. A T6-os megjelenését sokan már inkább csak egy erős ráncfelvarrásként értékelték, bár az orr és a csomagtartó ajtajának kialakítása megváltozott, és új motorokkal is bővült a kínálat.
Új műszerfalat is kapott az autó, valamint a vezethetőséget, komfortot is továbbfejlesztették. 2022-ben érkezett meg a már személyautós platformra tervezett T7, amihez nemrég csatlakozott az újkori Transporter történelem egyik legjobb húzása, az elektromos hajtású, megjelenésre telitalálatnak számító ID.Buzz is.
Jutott még újdonság is a rendezvényre, itt mutatták be a hosszú tengelytávú ID.Buzz-t is. Hasonló színösszeállításban, mint amit anno az ős Transporter is kapott
Igaz, jó sokáig elszüttyögött vele a VW, hiszen a koncepciót már 2001-ben megálmodták, és csak 2022-re lett belőle valódi modell, ami ráadásul személy- és áruszállító kivitelben is kapható. Sőt, a VW Bus Festival-on mutatkozott be az igazi királyság, a nyújtott, háromüléssorral is rendelhető hosszított változat is. Ez már az elektromos hajtás mellett valóban olyan méretű belső térrel rendelkezik, amitől megvan benne az a mókafaktor, amit az első generációs soküléses változatai óta szinte mindenki összeköt a VW Transporter névvel.
Így fest oldalról a hosszabb, tágasabb ID.Buzz
Az egész hétvége a mókáról szólt, koncertekkel, sörrel, virslivel, streetfoodos kocsikkal, volt használt, bontott alkatrészbörze is, de gyári, vagy éppen utngyártott alkatrészeket is be lehetett itt szerezni, leginkább aranyáron. Aki nyugalmasabb sarokban csak a közös kempingezést szerette volna élvezni, azt is megtehette a fesztivál egy félreesőbb, a zsivajtól távolabbi szegletében. Reméljük, a következő hasonló eseményre nem kell megint tízen sok évet várni, mert nagyon be tudja szippantani az embert a Transporter hangulata. Amit érdemes gyakrabban átélni.
Neked van kedvenc Transportered?
Kizárólag T1-re vágyom
24% (66)
Egy színes, fűszagú T2-t szeretnék
18% (49)
Összkerekes, terepgumis, tetősátras T3 az álmom
28% (76)
Egy modernebb változat - T5, T6 - érdekel, gyári berendezéssel
18% (49)
Csak a villanyos ID.Buzz izgat fel
12% (34)