„Idén még 200 ember fog meghalni Magyarország útjain!” – minden szépítés nélkül, kérdőjel helyett felkiáltójellel a mondat végén írta ezt az Országos Rendőrfőkapitányság (ORFK) nemrég kiadott közleményében.

„Az elmúlt időszakban fiatalok, idősek, gyermekek holtteste mellett kellett a rendőröknek helyszínelniük szinte minden egyes nap. Nem egyszerű feladat ez. Felfoghatatlan és elfogadhatatlan, amikor egy 7 éves gyermek 10 másodperc alatt szülők nélkül marad, vagy egy édesanya veszíti el a férjét és a gyermekét” – írja a rendőrség, világossá téve, hogy nem csak az Árpád hídi kerékpáros tragédiája miatt van baj. Mindennaposak az elkerülhető halálesetek Magyarország útjain.

Évek óta nem haltak meg ilyen sokan

Összesen 211-en vesztették életüket közlekedési balesetben 2023 első hat hónapjában, ami átlagot nézve havonta 35 emberélet, ennél a statisztikánál azonban mindig hosszabb időtávot érdemes nézni összehasonlításképpen. Sajnos nem csak a tavalyihoz képest elszomorítóan magas a 211 tragédia, évek óta nem volt ilyen rossz a helyzet, amint alábbi – tíz esztendő adatait tartalmazó – táblázatunk is mutatja.

Év / 1–6. hónap Közlekedési balesetben meghaltak száma
2023 211
2022 197
2021 189
2020 156
2019 214
2018 259
2017 245
2016 251
2015 264
2014 254

Hamarosan megjelenik a Vezessen egy hosszú és részletes interjú Óberling Józseffel, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetőjével, aki egymás után sorolja, hogy mi mindent tettek az egyenruhások csak az elmúlt egy évben az utak biztonságáért. Ezek közül az egyik nagy port felvert változás a sebességméréseiknél az eddig alkalmazott toleranciaérték elhagyása május 1-től.

Érdekes megnézni, hogy ez a hatalmas nyilvánosságot kapott, hetekig a csapból is folyó változás milyen hatással volt a halálos balesetek alakulására. Úgy tűnik, semennyire. Miközben 2023 első öt hónapjában 156-an haltak meg az útjainkon, a hatodikban, csak júniusban 55-en.

Még inkább elgondolkodtató megnézni annak a május hónapnak a statisztikáját, amelyben minden autós azt olvasta az újságokban, hallotta a rádiókban, nézte a tévékben és látta az összes közösségi felületen: ne lépd át a sebességhatárokat, mert mostantól könnyebben beleszaladhatsz egy bírságba! Májusban 33-an haltak meg, tehát majdnem pont a havi átlagot hozta ez a hónap, aztán mikor már senki nem foglalkozott a gyorshajtással, jött a drámai június.

Újabb halottakat jósol a rendőrség az utakon 1

Halálos baleset Szolnoknál. Képünk illusztráció (Forrás: police.hu)

Nagyobb merítésű statisztika a személysérüléses baleseteké, itt tavalyhoz képest jobb a helyzet a 6383 esettel, ám két, három évvel ezelőtthöz viszonyítva rosszabb. Az előző évtized számaihoz képest szerencsére látványosnak mondható a javulás, de a legfontosabb az egyenletes csökkenés lenne, ez sajnos egyáltalán nem látható a hazai adatoknál.

Év / 1–6. hónap Személysérüléses balesetek száma
2023 6383
2022 6845
2021 6210
2020 6025
2019 7504
2018 7765
2017 7224
2016 7507
2015 7328
2014 7221

A balesetek okai

A rendőrség legfrissebb statisztikája szerint továbbra is a gyorshajtás a közlekedési balesetek legfőbb kiváltó oka, az év első hat hónapjában 27 százalékban a relatív és az abszolút gyorshajtás közül valamelyik okozott személysérüléssel járó tragédiát.

2023-ban is második az elsőbbségi jog negligálása, csaknem ugyanennyivel, 26 százalékkal, míg a kanyarodási szabályok megszegése a harmadik 15 százalékkal. Érdemes megnézni évtizedes viszonylatban is, hogyan alakult a hazai közlekedési baleseteknél mindig is a legfőbb kiváltó okoknak számító szabálytalanságok százalékos aránya. Az alábbiak is mind első féléves adatok.

Év / 1–6. hónap Gyorshajtás (százalék) Elsőbbségadási
szabályok megszegése (százalék)
Kanyarodási
szabályok megszegése (százalék)
2023 27 26 15
2022 28 26 16
2021 32 26 16
2020 36 24 15
2019 32 25 16
2018 32 26 17
2017 30 26 17
2016 30 25 17
2015 30 26 17
2014 28 26 16

2014 és 2018 között három éven át csaknem mozdulatlanok maradtak a statisztikák, majd az időszak végén felfelé indult a gyorshajtások aránya, hogy aztán a koronavírus berobbanásakor a közutak járműforgalmának a csökkenését egyesek száguldozásra használják.

Összességében azt látjuk, hogy a vizsgált tíz esztendőben az első, 2014-es félév számai állnak a legközelebb 2023 első félévi statisztikáihoz. A többinél alacsonyabb az idei 27 százalék a gyorshajtások mellett, csak hát majdnem pont ugyanennyi volt egy évtizede is.

Ami jó hírnek tűnik, legalábbis első ránézésre

Az év első öt hónapjában mindössze 7,4 százalék volt a közlekedési balesetek között az ittas járművezetők által okozottak aránya. Ennyire alacsony – amióta a Vezess figyeli a statisztikákat – még sosem volt. A tavalyi hasonló időszakban 8,5 százalék volt az arány, a mögöttünk álló évtizedben jellemzően 10 százalék körüli.

Ez persze egyúttal azt is jelenti, hogy a többi balesetnél józan sofőrök ültek a volán mögött. „Ha az év első felének számait vesszük alapul, még kétszáz potenciális áldozat közlekedik közöttünk. Ne Ön legyen a következő!” – ezzel zárul a rendőrség cikkünk elején idézet közleménye, a közlekedőkön múlik, hogyan alakul a második félév.

Ha azt gondolod, hogy az Árpád hídon történt halálos baleset változtatott a közúti versenyzők hozzáállásán, akkor el kell keserítenünk. Elmentünk a rendőrökkel razziázni: