Szóbeszédet gyakran hallani új piaci belépőről, most azonban megalapozott információink vannak egy új kínai autógyártó érkezéséről. A Chery-konszern Omoda márkájáról van szó, amely az Omoda 5 nevű crossoverre bízza a hazai indulást. A hazai tervekről videóinterjúban tájékoztatta a Vezesst Wang Zhiqiang, az európai régió márkamenedzsere, Zizhen Liu kereskedőhálózat-fejlesztési vezető, valamint európai választott nevén Peter Pan, aki a cég magyar piaci országigazgatójaként készíti elő az indulást.
Az anyavállalat hátteréről annyit, hogy jelentős autóipari szereplő. Tavaly 1 232 727 autó készült a cég üzemeiben, amiből 451 337 ment exportra. Saját adatai szerint a vállalat 9000 mérnököt, illetve fejlesztőt foglalkoztat két kínai, illetve egy-egy észak- és dél-amerikai, valamint európai kutató-fejlesztő központjában és több mint 80 országban van jelen globálisan, 1500-nál több ponton.
Omoda lesz, nem Chery Omoda
Kínában a legtöbb autómárkának nincsenek olyan sok évtizedre visszanyúló gyökerei és hagyományai, amire Európában építeni lehetne, ezért könnyen születnek új brandek és landolnak a süllyesztőben régiek.
Új márkanevek kitalálásakor a kínai autógyártók szeretnek rövidítéseket alkalmazni és különböző fogalmakat összegyúrni egy-egy elnevezésben. Ebben az esetben az oxigén szó és a divatot jelentő olasz moda összekapcsolásáról van szó.
Könnyen kiejthető, számomra japánosan hangzó név kerekedett ki, amihez számok társulnak modellnévként. A cég nemzetközi oldalán még Omoda C5 néven találkozhatunk az első magyarországi modellel, de mivel a C5 névhasználati jogai a Citroënnél vannak, Európában Omoda 5 néven kezdődhet meg az autó forgalmazása.
Ötcsillagos NCAP-teszt
Részben az autó gyári adataira, részben az internetről összegereblyézhető információkra alapozva igyekszünk bemutatni a típust. Alapját a TX1 nevű padlólemez adja, ez a technika modern vezetői segédrendszerek működését is támogatja. Többek között adaptív tempomatra, ütközésmegelőző fékrendszerre és sávban tartó rendszerre számíthatunk. Tavaly a Vezess is megírta, hogy ötcsillagos törésteszteredményt ért el az EuroNCAP vizsgálatán az Omoda 5.
Méretben a Konák, Vitarák, Crosslandek és a 4,6 méter körüli, középméretű SUV-k között van. Hossza 4400, szélessége 1830, magassága 1588, tengelytávja 2630 mm. Ezzel a Qashqaihoz hasonló méretű autó, a Nissan hossza 4428, szélessége 1839, magassága 1606, tengelytávja 2666 mm. A kínai újdonság esetében 292–360 literes adatot kaptunk a csomagtartóra, bár azt nem tudjuk, milyen szabvány szerinti méréssel ennyi az annyi. Ha a VDA módszere szerint, akkor ez a B-SUV kategória autóihoz áll közel, amilyen a Kia Stonic vagy a Nissan Juke.
Benzines, plug-in hibrid, elektromos
Többféle motor van az autóhoz. Közülük az itthon forgalmazandó verzió csúcsteljesítménye 145 kW (197 lóerő) 5500-as fordulatszámon és 290 Nm nyomatékmaximum, ami 1750-4500 között állandó és 7,8 mp-es 100-ra gyorsulást tesz lehetővé. Az Omodaglobal.com oldalon szerepel egy másik motor is 147 lóerővel és 210 Nm nyomatékmaximummal, amivel 9,9 mp a gyorsulás 100-ra. Kétféle kerékméretre számíthatunk, az egyik 215/60 R17-es, a másik 215/55 R18-as. A dupla kuplungos, automatikus sebességváltó hétfokozatú.
Egyformán 10,25” a digitális műszeregység és a belső érintőképernyő képátlója. Az utastérben lesz vezeték nélküli telefontöltési lehetőség is egy készülék számára.
Aki kicsit követi a hazai autókereskedelmi szakmát, beszélget az ebben érintett szakemberekkel, sokszor hallhat európai terjeszkedést és hazai piacra lépést tervező, esetenként meghökkentő értékesítési volument belengető autóipari szereplőkről a Távol-Keletről. Aztán a világhódító tervek az íróasztalfiókban maradnak, mert nem épül ki az eredményes működéshez szükséges európai központ, a szükséges ügyfélszolgálati és garanciális háttér, hiányzik a bejáratott logisztikai lánc.
Néha addig sem sikerül eljutni a kínai partnerekkel, hogy ne Sanghajban érvényes dollárösszegekkel, hanem ideszállítással együtt kalkulált, európai célkikötőre megadott eurós árakkal dolgozhasson az itteni vezérképviselet. Az is nehezen érthető a magyar autópiac ismerőinek, miért rukkolnak elő a betörni kívánó új szereplők időnként túlzottan feszes időtervekkel a hódításhoz, amit aztán a valóság szorításában úgyis kénytelenek a realitásokhoz igazítani.
Emiatt tűnhetnek egyes kezdeményezések komolytalannak a hazai importőrjelölt és a márkakereskedők szemében. Nekik először be kell ruházniuk egy új márka felvételébe, amit csak a megfelelő árréssel és a következő pár évben érkező modellek ismeretében érdemes megtenni.
Hazai forrásunk szerint az Omoda és a Chery a komolyan veendő autógyártók közé tartozik, náluk adott az a háttér, ami a szándék komolyságát igazolja. Belépésük régóta tervben lehet, legalábbis az Omoda Hungary Facebook-oldalán 2021-es bejegyzéseket is találtunk a cikk feltöltésekor a hazai autókereskedelmi szakma néhány szereplőjéről.
Közeleg a hazai importőr kiválasztása
Információink szerint a kínai fél a hazai vezérképviselet kiválasztásának végéhez közeledik, heteken belül kikerülhet a befutó a lehetséges partnerek közül. A gyárat képviselő szakemberek szerint nyár végéig megszülethet a megállapodás a leendő magyarországi importőrrel.
Egyelőre nincs információnk az érkező új autó áráról és felszereltségéről, ahogy garanciális hátteréről sem, amivel piacra lép majd Magyarországon.
Elsődleges konkurensként a dél-koreai márkákat jelölték meg interjúpartnereink, de nem a Ssangyong modelleket, elsősorban a Kiát tekintik mércének, illetve a Hyundai autóit. Érdekes, hogy két ennyire erős arculatú vetélytársat választottak.
Sok múlhat az autó fogadtatásában a magyar piachoz idomított felszereltségen. Az újonnan piacra lépő autógyártók mintha meg akarnák mutatni, mennyire fejlett termékeket képesek kínálni napfénytetővel, nagy képernyős navigációval, automatikus sebességváltóval, bőrhatású ülésekkel.
Fontos lesz 2023 utolsó negyedéve
Ám ezek ára ritkán marad abban a sávban, amit egy ismeretlen, bizalmatlansággal övezett márka a bevezetéskor elbír, emiatt fontos lenne, hogy szerényebben extrázott, kézi váltós, megfizethetőbb modellek is legyenek a kínálatban.
2023 utolsó negyedévére várható az első Omoda 5-ök érkezése a kínai fél tervei szerint, októberi vagy novemberi rajtról hallottunk. Egyelőre egyféle benzines jön, később a márka konnektorról tölthető akkus hibridként és akkumulátoros elektromos autóként is forgalmazhatja az újdonságot.
Aki nagyon türelmetlen, élőben Spanyolországban láthat Omoda 5-öst, mert az Ibériai-félsziget volt a márka partraszállásának első állomása Európában. Ott júniusban debütált az újdonság. Ha aláíratik az egyezség a hazai importőrrel, ami talán még nyáron megvalósulhat, arról is igyekszünk elsőként beszámolni a Vezess olvasóinak.