Szóbeszédet gyakran hallani új piaci belépőről, most azonban megalapozott információink vannak egy új kínai autógyártó érkezéséről. A Chery-konszern Omoda márkájáról van szó, amely az Omoda 5 nevű crossoverre bízza a hazai indulást. A hazai tervekről videóinterjúban tájékoztatta a Vezesst Wang Zhiqiang, az európai régió márkamenedzsere, Zizhen Liu kereskedőhálózat-fejlesztési vezető, valamint európai választott nevén Peter Pan, aki a cég magyar piaci országigazgatójaként készíti elő az indulást.

Az anyavállalat hátteréről annyit, hogy jelentős autóipari szereplő. Tavaly 1 232 727 autó készült a cég üzemeiben, amiből 451 337 ment exportra. Saját adatai szerint a vállalat 9000 mérnököt, illetve fejlesztőt foglalkoztat két kínai, illetve egy-egy észak- és dél-amerikai, valamint európai kutató-fejlesztő központjában és több mint 80 országban van jelen globálisan, 1500-nál több ponton.

Vége a titkolózásnak: új autómárka Magyarországon 1

Omoda lesz, nem Chery Omoda

Kínában a legtöbb autómárkának nincsenek olyan sok évtizedre visszanyúló gyökerei és hagyományai, amire Európában építeni lehetne, ezért könnyen születnek új brandek és landolnak a süllyesztőben régiek.

Új márkanevek kitalálásakor a kínai autógyártók szeretnek rövidítéseket alkalmazni és különböző fogalmakat összegyúrni egy-egy elnevezésben. Ebben az esetben az oxigén szó és a divatot jelentő olasz moda összekapcsolásáról van szó.

Könnyen kiejthető, számomra japánosan hangzó név kerekedett ki, amihez számok társulnak modellnévként. A cég nemzetközi oldalán még Omoda C5 néven találkozhatunk az első magyarországi modellel, de mivel a C5 névhasználati jogai a Citroënnél vannak, Európában Omoda 5 néven kezdődhet meg az autó forgalmazása.

Vége a titkolózásnak: új autómárka Magyarországon 27

Saját fejlesztésű motor az 1,6 literes turbós benzines. Kép: Omodaglobal.com

Ötcsillagos NCAP-teszt

Részben az autó gyári adataira, részben az internetről összegereblyézhető információkra alapozva igyekszünk bemutatni a típust. Alapját a TX1 nevű padlólemez adja, ez a technika modern vezetői segédrendszerek működését is támogatja. Többek között adaptív tempomatra, ütközésmegelőző fékrendszerre és sávban tartó rendszerre számíthatunk. Tavaly a Vezess is megírta, hogy ötcsillagos törésteszteredményt ért el az EuroNCAP vizsgálatán az Omoda 5.

Méretben a Konák, Vitarák, Crosslandek és a 4,6 méter körüli, középméretű SUV-k között van. Hossza 4400, szélessége 1830, magassága 1588, tengelytávja 2630 mm. Ezzel a Qashqaihoz hasonló méretű autó, a Nissan hossza 4428, szélessége 1839, magassága 1606, tengelytávja 2666 mm. A kínai újdonság esetében 292–360 literes adatot kaptunk a csomagtartóra, bár azt nem tudjuk, milyen szabvány szerinti méréssel ennyi az annyi. Ha a VDA módszere szerint, akkor ez a B-SUV kategória autóihoz áll közel, amilyen a Kia Stonic vagy a Nissan Juke.

Vége a titkolózásnak: új autómárka Magyarországon 29

Képes lehet egyszerre két telefont tölteni vezeték nélkül. Kép: Omodaglobal.com

Benzines, plug-in hibrid, elektromos

Többféle motor van az autóhoz. Közülük az itthon forgalmazandó verzió csúcsteljesítménye 145 kW (197 lóerő) 5500-as fordulatszámon és 290 Nm nyomatékmaximum, ami 1750-4500 között állandó és 7,8 mp-es 100-ra gyorsulást tesz lehetővé. Az Omodaglobal.com oldalon szerepel egy másik motor is 147 lóerővel és 210 Nm nyomatékmaximummal, amivel 9,9 mp a gyorsulás 100-ra. Kétféle kerékméretre számíthatunk, az egyik 215/60 R17-es, a másik 215/55 R18-as. A dupla kuplungos, automatikus sebességváltó hétfokozatú.

Egyformán 10,25” a digitális műszeregység és a belső érintőképernyő képátlója. Az utastérben lesz vezeték nélküli telefontöltési lehetőség is egy készülék számára.

Vége a titkolózásnak: új autómárka Magyarországon 30

Hossza 4400, szélessége 1830, magassága 1588, tengelytávja 2630 mm

Aki kicsit követi a hazai autókereskedelmi szakmát, beszélget az ebben érintett szakemberekkel, sokszor hallhat európai terjeszkedést és hazai piacra lépést tervező, esetenként meghökkentő értékesítési volument belengető autóipari szereplőkről a Távol-Keletről. Aztán a világhódító tervek az íróasztalfiókban maradnak, mert nem épül ki az eredményes működéshez szükséges európai központ, a szükséges ügyfélszolgálati és garanciális háttér, hiányzik a bejáratott logisztikai lánc.

Néha addig sem sikerül eljutni a kínai partnerekkel, hogy ne Sanghajban érvényes dollárösszegekkel, hanem ideszállítással együtt kalkulált, európai célkikötőre megadott eurós árakkal dolgozhasson az itteni vezérképviselet. Az is nehezen érthető a magyar autópiac ismerőinek, miért rukkolnak elő a betörni kívánó új szereplők időnként túlzottan feszes időtervekkel a hódításhoz, amit aztán a valóság szorításában úgyis kénytelenek a realitásokhoz igazítani.

Vége a titkolózásnak: új autómárka Magyarországon 31

Még nem tudjuk az árát és a garanciális periódust sem. Kép: Omodaglobal.com

Emiatt tűnhetnek egyes kezdeményezések komolytalannak a hazai importőrjelölt és a márkakereskedők szemében. Nekik először be kell ruházniuk egy új márka felvételébe, amit csak a megfelelő árréssel és a következő pár évben érkező modellek ismeretében érdemes megtenni.

Hazai forrásunk szerint az Omoda és a Chery a komolyan veendő autógyártók közé tartozik, náluk adott az a háttér, ami a szándék komolyságát igazolja. Belépésük régóta tervben lehet, legalábbis az Omoda Hungary Facebook-oldalán 2021-es bejegyzéseket is találtunk a cikk feltöltésekor a hazai autókereskedelmi szakma néhány szereplőjéről.

Közeleg a hazai importőr kiválasztása

Információink szerint a kínai fél a hazai vezérképviselet kiválasztásának végéhez közeledik, heteken belül kikerülhet a befutó a lehetséges partnerek közül. A gyárat képviselő szakemberek szerint nyár végéig megszülethet a megállapodás a leendő magyarországi importőrrel.

Vége a titkolózásnak: új autómárka Magyarországon 32

7,8 mp alatt gyorsulhat 0-ról 100 km/órás sebességre. Kép: Omodaglobal.com

Egyelőre nincs információnk az érkező új autó áráról és felszereltségéről, ahogy garanciális hátteréről sem, amivel piacra lép majd Magyarországon.

Elsődleges konkurensként a dél-koreai márkákat jelölték meg interjúpartnereink, de nem a Ssangyong modelleket, elsősorban a Kiát tekintik mércének, illetve a Hyundai autóit. Érdekes, hogy két ennyire erős arculatú vetélytársat választottak.

Sok múlhat az autó fogadtatásában a magyar piachoz idomított felszereltségen. Az újonnan piacra lépő autógyártók mintha meg akarnák mutatni, mennyire fejlett termékeket képesek kínálni napfénytetővel, nagy képernyős navigációval, automatikus sebességváltóval, bőrhatású ülésekkel.

Vége a titkolózásnak: új autómárka Magyarországon 33

2023 utolsó negyedévére várható az első Omoda 5-ök érkezése a kínai fél tervei szerint, októberi vagy novemberi rajtról hallottunk. Kép: Omodaglobal.com

Fontos lesz 2023 utolsó negyedéve

Ám ezek ára ritkán marad abban a sávban, amit egy ismeretlen, bizalmatlansággal övezett márka a bevezetéskor elbír, emiatt fontos lenne, hogy szerényebben extrázott, kézi váltós, megfizethetőbb modellek is legyenek a kínálatban.

2023 utolsó negyedévére várható az első Omoda 5-ök érkezése a kínai fél tervei szerint, októberi vagy novemberi rajtról hallottunk. Egyelőre egyféle benzines jön, később a márka konnektorról tölthető akkus hibridként és akkumulátoros elektromos autóként is forgalmazhatja az újdonságot.

Vége a titkolózásnak: új autómárka Magyarországon 34

Komoly szándékkal kíván belépni a magyar piacra az Omoda, kezdetben csak az 5-tel

Aki nagyon türelmetlen, élőben Spanyolországban láthat Omoda 5-öst, mert az Ibériai-félsziget volt a márka partraszállásának első állomása Európában. Ott júniusban debütált az újdonság. Ha aláíratik az egyezség a hazai importőrrel, ami talán még nyáron megvalósulhat, arról is igyekszünk elsőként beszámolni a Vezess olvasóinak.