Több ezer narancssárga sapkás, pólós ember gyűlt össze a Le Mans-i 24 órás versenynek helyet adó La Sarthe versenypálya utolsó kanyarjában még júniusban. Itt aztán nehéz lesz megtalálni – gondoltam magamban, mikor a telefonos egyeztetés után ezt jelöltük meg a találkozó helyszínének. De hamar rájöttem, hogy tévedtem, mert Sipos Tamás egy jókora magyar zászlóval állt a tömegben.
Nagyjából kétezer sportbíró dolgozott a 2023-as Le Mans-i 24 órás versenyen, köztük a Hungaroring bokszfőnöke és a szintén sportbíró fia is.
NÉZD MEG A CIKKEINKET A LE MANS-I 24 ÓRÁS VERSENYRŐL
Hogyan lesz valaki sportbíró?
A pályán kívül a civil életben megismerkedtem a Hungaroring akkori a bokszfőnökével, aki mesélt arról, hogy mit csinál. Autó-gépészmérnökként végeztem, így az autósport közel állt a szívemhez. Ő pedig belevitt. 2001-ben elvégeztem a képzést. Először bokszbíróként dolgoztam, aztán amikor 2006-ban ő nyugdíjba ment, én lettem a bokszfőnök.
Milyen a képzés? Hogyan lesz valaki sportbíró? Mennyi ideig tart és mit tanítanak?
Különböző szakágak vannak a Magyar Nemzeti Autósport Szövetségnél: gyorsasági, rali, tereprali, gokart, gyorsulási, autokrossz, ralikrossz. Mindegyik szakágat először megtanítjuk, ez nagyjából 3-4 hétvége, és utána tesznek belőle vizsgát. Ilyenkor van egy év, amikor mindenre megkapják a licencet. Itt a sportbírók feladatát tanítjuk, azaz nem a technikai szabályzatot oktatjuk, hanem a versenyszabályzatot. Mi nem az autókialakítással foglalkozunk, hanem azzal, ami egy versenyen történik, történhet.
Meg kell ismerni a zászlójelzéseket, a szabályokat, hogy hol, mikor, mit lehet csinálni, mennyi ideig lehet csinálni, és ez ugye szakáganként eltérő.
Mit csinál egy bokszfőnök?
Hozzám tartoznak azok a bírók, akik a bokszutcában dolgoznak, és hozzám tartoznak a rajterbírók. Utóbbiak azok a sárga zászlós bírók, akik rajtoltatják az autókat. Akár Forma-1-, akár GT-autók. Ott állnak a rajtrácson. Figyelik, hogy jól áll-e be a versenyző a rajtpozícióba, illetve hogyha jelez neki a versenyző, hogy valami baj van, felteszi a kezét, vagy bármi olyan jelet ad, akkor lenget egy sárga zászlót, vagy bekapcsol egy sárga villogó lámpát.
Ilyenkor a rajter még késleltetheti a rajtot, ha pedig már nem tudja visszavonni a rajtprocedúrát, akkor azért kell a sárga jelzés, hogy akik hátrábbról indulnak, lássák, hogy ott áll egy autó. Ezzel próbáljuk minimálisra csökkenteni annak lehetőségét, hogy összeütközzenek.
És a bokszutcában mi a feladatotok?
A bokszutcában egyrészt próbáljuk minimalizálni a balesetveszélyt, illetve sorozattól függően figyelünk rá, hogy ki mit csinál, mit csinálhat, ha kell, jegyzőkönyvezzük. Illetve sebességet mérünk.
Sebességet, hogy?
Kézi radarral mérünk. A Forma-1-nél éppen nem kell, mert nekik beépített GPS-rendszerük van, de azért a legtöbb sorozatnál mérjük a sebességet. A teljes bokszutcában limit van, így az egészet vizsgáljuk. Van valamekkora tolerancia, mondjuk 5 kilométer/óra, ha azt túllépi, akkor jelentjük, jegyzőkönyvezzük, és akkor ezért kaphat akár büntetést is a versenyző.
Hogyan bizonyítjátok a gyorshajtást?
Akik ezt a munkát végzik, ténybírók. Látja a gépen a sebességtúllépést, jegyzőkönyvezi, hogy hányas rajtszámú autó, melyik garázs előtt mennyivel haladt. Aláírja, ezt követően tényként fogadják el a versenybírói garázsban. Ez ellen a jelentés ellen óvni nem lehet.
Hogyhogy Le Mans-ban is dolgozol?
Gyerekkorom óta néztem ezeket a versenyeket, és nagyon tetszett, amikor jönnek fel a hosszú egyenesen, és látod, ahogy csillognak a lámpák, gyönyörűek az autók, és ez úgy beragadt. Kitaláltuk sportbíró barátokkal, hogy ezt nekünk egyszer meg kell nézni. Jelentkeztünk a Francia Autósport-szövetségnél, és 2005-ben kijöttünk.
Egyből élesben?
Igen. Hétfőn érkeztünk és a hétvégén volt a verseny, de közben mentek az edzések. Ha összeszámolom, akkor már a 23. alkalommal dolgozunk itt. (Le Mans Classicra is járnak – a szerk.)
Nehezebb a Le Mans-i 24 óráson dolgozni, mint mondjuk otthon?
Nem tudom azt mondani, hogy igen, de a sajátosságokkal képben kell lenni. Viszonylag jól meg kell ismerni az autókat. Tudnom kell, hogy mikor kell kék zászlóval jelezni, hogy mögötte egy gyorsabb érkezik. Ezt nem mondják meg a központból. Éjjel, sötétben nehéz felmérni, nagyon kell látni azt, hogy csökken a távolság az autók között. Fel kell ismerni a lámpáját.
Mi a helyzet, amikor baleset történik? Akkor is te döntesz ott a helyszínen, vagy akkor már jön utasítás? Ez hogyan zajlik?
Pályára belépni csakis és kizárólag a versenyirányítás (race control) utasítására lehet, tehát szigorúan csak állunk és semmit nem csinálunk. Jelentjük azt, hogy mi történt, kivel történt, hol van az autó, mire van szükség. Emelő szükséges, mentő szükséges.
Akkor kidolgozzák, hogy valamilyen módon kell-e neutralizálni a versenyt, sárga zászló, biztonsági autó, ne adj’ isten, megszakítás. Miután erről döntöttek, engedélyezik, hogy be lehet menni menteni a pályára.
Kell tudnotok életet menteni?
Alapszinten igen, de ha nagyobb a baleset, akkor nem nyúlhatunk a pilótához.
Még akkor sem, ha lángol az autó?
Ha van rá mód, akkor segítünk, de ennél többet nem tehetünk. Mi nem nyúlhatunk bele az égő kocsiba. Neki kell kijönni, akkor segítünk nyilván kihúzni, de alapvetően nem nyúlhatunk hozzá. Az ilyen mentéshez nincs felszerelésünk, van egy felépített rendszer. Mindig a fejünkbe verik a posztvezetői eligazításon: az első a saját biztonságom, a második a társam biztonsága, a pilóta a harmadik. Tehát semmi olyat nem tehetek, ami a társamat vagy engem veszélyeztet.
Miből fakad, amikor a tévében azt látjuk, hogy késlekedés van, amikor azt mondjuk, hogy miért nem ért oda hamarabb a bíró?
Mert nem kapott rá utasítást, mert nem mehet oda. A tévéből az látszik, hogy bénáznak, de nem. Nagyon szigorú utasítás van, hogy ott kell állnia, és nem mehet addig, ameddig azt nem mondja a versenyirányítás, hogy most lehet.
Jules Bianchi szerencsétlen balesete óta erre nagyon figyelnek. Semmiféle beavatkozás nem történik addig, míg nincs neutralizálva a verseny. Amikor már meggyőződtek róla, hogy mindenki lelassított, na akkor lehet bemenni a pályára.
Nyilván a bírók nincsenek is megfizetve, hogy kockáztassák az életüket…
Dehogyis. Ezért nem fizetnek. Ez nekem hobbi. Én egyébként jogvédelemmel foglalkozom, a D.A.S.-nél dolgozom.
Mi a legizgalmasabb sportbíróként?
Az, hogy részese vagy egy olyan sztorinak, ami a világon egyedülálló. A hosszútávú versenyek ebből a szempontból sokkal jobbak, mint a Forma-1. Itt Le Mans-ban a polgármester fogadott bennünket, beszédet mondott csak a bíróknak, felvonultunk Le Mans városában, illetve itt a futam előtt is, úgy, mint a pilóták. Nagy presztízse van a bíróknak itt. És az egész mögött egy nagyon jó közösség van.
Forma-1-es futamokon is dolgozol külföldön?
Igen. Abu-Dzabiban is voltam többször, dolgozom rendszeresen a Red Bull Ringen, de Bakuban is jártam a futamon.
A sportbírónak az a jó, ha unalmas a verseny?
Személyi sérülést nyilván nem kívánunk senkinek. De ha történik olyan, ami egy kicsi adrenalint ad, az egy bírónak sokat jelent. Ha fogtunk autót, toltunk autót, ott volt a versenyző.
Más a szabályzat Le Mans-ban vagy más külföldi versenyen, mint otthon?
Alapvetően nem, az alapok ugyanazok. Egyes dolgokat máshogy használnak. Például saját szavakat használnak a bírók a Hungaroringen, míg itt egy kódrendszer van, nagyon profin kialakítva. Ha megpördült a versenyautó és továbbment, akkor arra azt mondjuk, hogy Code 1. A Code 2 az, hogy sóderbe ment, továbbment, a Code 3 a megpördült, de a pályán maradt, Code 4 az, hogy megpördült, sóderágyba került és beragadt, a Code 5 a baleset, a Code 6 pedig a tűz. A posztszám, a rajtszám és a kód megadása után nem kell magyarázni. A központban kamerával ráállnak, és ha kell, utasítást adnak.
Milyenek a saját szavak a Hungaroringen?
Rövidebb megoldásokat használunk. Például, ott ha megpördül egy autó, akkor ugye csak azért, hogy gyorsuljon a rádiókommunikáció, azt használjuk, hogy DJ. Például DJ a 13-asban.
Van olyan nemzetközi verseny, amelyen szívesen dolgoznál, de még nem sikerült?
Hogyne, sok van a bakancslistán még. Nagyon szeretnék egyszer NASCAR-on részt venni. Kicsi az esély, hogy oda bíróként kijussunk, az egy nagyon zárt közösség De azért van még, a Man-szigeti motorverseny is piszkálja a csőrömet, illetve a goodwoodi veteránverseny Angliában. Szerettem volna, ha lett volna Vietnámban Forma-1-es verseny, oda szívesen kimentem volna. Nem a Forma-1 a favorit, sokkal inkább az endurance-típusú versenyek a kedvenceim. Egy 24 órás Spa vagy Nürburgring vonzóbb.
Addig sem fog unatkozni Sipos Tamás, amíg eljut a fenti versenyek egyikére, hiszen ahogy ő mondja, rengeteg hétvégét nem tölt otthon. Rögtön itt van ezen a hétvégén egy motorverseny a Red Bull Ringen, majd a jövő hétvégén a Forma-1 Magyar Nagydíj, ahol ismét komoly feladat vár rá.