Így kímélhető az automata váltó

Olvasónk kérdez

Nem vagyok jártas az automata váltóval kapcsolatban, ezidáig mindig manuális váltós autóim voltak. Néhány kérdéssel kapcsolatban fordulnék Önökhöz, hogy hozzáértőktől kapjak választ, mert az eddig hallott vélemények nagyon megoszlóak.

A konkrét autó egy Ssangyong Korando 1.5 T benzin, 2022. évjárat, ez egy Aisin 6 sebességű automata váltóval szerelt modell. Én csak ennyit tudok a váltójáról, ezzel kapcsolatban szeretném megkérdezni, hogy ennél a típusúnál mi a legcélravezetőbb, mi kíméli a körülményekhez képest a legjobban a váltót, vagy mivel ártok neki kevésbé.

Például piros lámpánál várakozásnál érdemes D sebességi fokozatból N-be átkapcsolni, vagy mennyi lehet az az időtartam amíg D-ben állva féket nyomva „várakozáskor” még nem kell átkapcsolni „üresbe”?

Egy másik kérdésem az lenne, például egy életszerű példa kapcsán, ha mondjuk garázsból kiállva, vagy kapun kiállva, a motor leállítása nélkül, járó motornál a kapu / garázsajtó becsukásához kiszállva az autóból, mi a legjobb megoldás, P fokozatba téve a váltót (+ kézifék(?) vagy elegendő az N fokozatban hagyva a váltót kézifékkel (nem elektromos a kézifék).

És végül egy utolsó kérdésem lenne még, hogy azt hallottam, hogy itt nem annyira tesz jót a váltószerkezetnek, ha parkoláskor (leállított motornál) csak P-be kapcsoljuk és nem húzzuk be mellé pluszban a kéziféket.

Olyan felületen, ahol legfeljebb minimális lejtés van, ahol egy manuális váltó esetében még elegendő lenne például 1-es sebességben hagyni a váltót, de üresben kézifék nélkül már lehet megmozdulna az autó, ott automata váltó esetében mindenképpen kell már a P fokozat mellé a kézifék is? Illetve teljesen sík terepen, ahol nem mozdulna meg az autó üresben, bármilyen fék nélkül sem, abban az esetben elegendő a P fokozat?

Elnézést a sok kérdésért, de nagyon hálás lennék a válaszokért, esetleg ha van rá lehetőség, egy-egy rövid indoklást megköszönnék.

Szakértőnk válaszol

Tisztelt Molnár Úr!

Köszönjük levelét, megtisztel bennünket bizalmával! Ne kérjen elnézést! Örülünk, ha valaki szereti az autóját és igyekszik kímélve használni, amiben igyekszünk segíteni pár tippel.

Nagyon régi automatikus váltóknál érdemes lehetett a fogyasztás és a veszteségek csökkentésére áthúzni N-be a váltót piros lámpánál, de a moderneken már érezni is, hogy ez nem szükséges, nem akarnak annyira elkúszni a fék ellenében.

Az autó rögzítésére mindig a rögzítőfék a helyes megoldás, a P fokozat sokkal kevésbé. A parkolóállás egy reteszelés, amit egy mechanikus fémstift vagy fémnyelv old meg a sebességváltóban (egyébként a hibrid autók fokozatmentes bolygóműves erőátvitelében is). Ez is alkalmas ugyan az elgurulás megakadályozására, de ez legyen inkább egy kiegészítő biztosíték. Kapcsolásakor érezni is, ahogy az autó még nyeklik egyet, amíg befog, lejtős úton ez gyötrelmes a sebeségváltónak.

Jó választás az automata váltó, de erre figyelni kell használat közben 2

A modern automata váltók már nem jelentenek magasabb fogyasztást

A nem kézi sebességváltós autókat mi a Vezessnél így kíméljük megálláskor: a lábféket nyomva tartva rögzítjük az autót és D-ből vagy R-ből üres állásba tesszük a fokozatválasztót vagy villanyautóknál az irányváltót. Ha N-ben van, aktiváljuk a rögzítőféket/behúzzuk a kéziféket. Ezt követően lelépük a lábfékről, hogy onnantól a rögzítőfék tartsa az autót. Ha kocsi már gurult egy picit előre vagy hátra, csak akkor aktiváljuk a P állást, hogy semmiképp ne a szerencsétlen sebességváltónak kelljen rögzítenie az autót.

A nagyon sokszor látott rossz gyakorlat P-be tett váltóval lelépni a lábfékről és utána behúzni a kéziféket. Csakhogy közben nyomorult autó előre-hátra mozdul még egyet, ha nem sík az út, és a fokozatválasztó kar is P-ben megszorul, kivételekor is bántó kattanást hallani.

Jó választás az automata váltó, de erre figyelni kell használat közben 3

Sok gyártó lassan végleg leszámol a kézi váltókkal, és csak automatákat kínál

Tehát a megállás, lábfékes rögzítés, N állás, lábfék elengedése, a nyeklés kivárása a tényleges rögzülésig, és utána kapcsolja a parkolóállást. Sík úton valóban elég lenne a P, de ha egy másik autó parkolás közben erősen meglöki a Korandót, akkor károsodhat a váltó, emiatt ott is mindig használom a rögzítőféket/kéziféket.

Van még valami, ami fontos. A gépkönyvek sokszor írnak élettartam-olajtöltetről az automatikus váltókban. Azt azonban sosem teszik hozzá, hogy mekkora is lesz ez az élettartam olajcsere nélkül. Emiatt azt javasoljuk, hogy kímélő autóhasználat esetén (nincs terep és utánfutózás, kevés hidegindítás, sok hosszú út, kevés városi szakasz) 90 000 kilométerenként cseréltesse ki a váltófolyadékot és a váltóolaj szűrőjét. Ha az autó sokat fut városban, emelkedőkön, terepen, vontatással vagy autópályán padlógázzal, akkor ezt az intervallumot csökkentse 60 ezer kilométerre.

Sok örömöt és biztonságos autózást kívánunk első automatikus váltós autójával!

Üdvözlettel, Szörényi András

Villanyautót, de milyet?

Olvasónk kérdez

Kedves Tibor!

Családunkban régóta második, jobbára városi autóként üzemelő Honda Jazzt szeretnénk lecserélni egy használt elektromos autóra. Főleg városi és rövid távra használnánk az autót, de ha az akku engedi, kisebb kirándulásokra is bevetnénk.

Eddig főleg a VW e-Golfot és a Hyundai Ioniqot nézegettük. Aztán a minap nem sokkal drágábban szembe jött egy Kona Electric Style 64KWh. Rendszeresen karbantartva, megkímélve, sérülésmentesen, alváz- és üregvédelemmel de „sajnos” 140 000 km-rel.

Az akkut visszahívásban 90 000 km-nél cserélték. Nagyon csábít a nagy akku és tetszik az auto is maga. Az lenne a kérdésem, hogy mennyire kockázatos ez a típus ilyen futásteljesítménnyel a fenti paraméterek mellett? Kell-e esetleg nagyobb költségekre számítani, van-e esetleg ismert típushibája a Kona electric-nek, ami drága lehet?

Előre is köszönöm a válaszát/segítségét.

Üdvözlettel: Attila 

Szakértőnk válaszol

Kedves Attila!

Tibor helyett igyekszem én segíteni. Az Ioniq előnye a páratlan fogyasztás. Nagyon áramvonalas és viszonylag csekély súlyú, könnyűléptű villanyautó, a legtakarékosabb villanyautók egyike, városban az i3-as BMW-k fogyasztását hozza, és csekély légellenállása miatt hosszabb úton is takarékos.

Jó választás az automata váltó, de erre figyelni kell használat közben 4

A Golf erénye, hogy ha elérhető otthon 32 amperes AC-betáplálás, akkor egyfázisú árammal is képes váltóáramról elég gyorsan, elméletileg akár 7,4 kW-tal tölteni. A Hyundaioknál ehhez háromfázisú áram kell 16-16-16 amperrel, egy fázisról ennél többet nem tud felvenni akkor sem, ha lenne 25-32 amper, ami az e-Golfnak megy. A Golf erénye a kényelem és a sokkal igényesebb belső tér. Ha nem kell 200 km-nél nagyobb hatótáv, akkor a Golfot választanám. Jóval kulturáltabb autó, jobb ülésekkel, a kisautónak tekinthető Konánál sokkal tágasabb is belül, viszont többet fogyaszt.

Ha nem elég 150-220 km hatótáv, amit a nagyobb, 35,8 kilowattórás akkuval a Golf tud, akkor viszont a Konára beszélném rá. A sokkal nagyobb akkukapacitás miatt még jelentős akkudegradáció esetén is élhető hatótávot ígér, az autó mindkét akkuval igen keveset fogyasztott tesztjeinken. A kinézett autó akkujában 50 000 km van, és az inverternek meg a többi elektronikus komponensnek, illetve a hajtásláncnak nem sok a 140 000 km. Magamnak megvenném, de csak abban az esetben, ha nagyon sokáig megtartja és érdemi az árkülönbség a kevesebbet futott autókhoz képest.

Jó választás az automata váltó, de erre figyelni kell használat közben 5

Abban sajnos nem tudok felelősséggel nyilatkozni egy ilyen pici darabszámú és csak pár éve forgalmazott, ráadásul nagyrészt igen csekély futású típusnál, hogy valószínűleg mi romlik majd el benne. Ebből még rövid idő alatt nagyon sokat futó taxik sincsenek, amikkel hamar sok tapasztalat gyűlik össze, de a testvérmodell Niro EV-ből sok fut a taxik között, ami biztató jel. Az akku már cserélve volt, ez fontos érv, de ettől még a hajtó villanymotorban adódhat hiba és meghibásodhat a légkondicionálás is. Ám ezek mind csak lehetőségek, tehát nem feltétlenül valósulnak meg.

Üdvözlettel, Szörényi András