Eltartott ugyan pár évig, de idén végre befejeződött az M3-as metró felújítása, átadták a teljes vonalat, véget ért az egymásba érő pótlóbuszok látványa a Váci úton és az Üllői úton. Ahogy Karácsony Gergely márciusban megígérte, a metrópótláskor a buszok számára leválasztott forgalmi sávokat a munka végeztével nem kapták vissza az autósok, hanem mi lett belőlük? Na, mi? Igen, kerékpársávok. Méghozzá nem is akármilyenek, ezek Budapest első, pollerekkel védett biciklisávjai. De mi a frászkarika az a poller? 

A poller magyarul oszlopot jelent. A nemrég elkészült kerékpársáv esetében flexibilis, fényvisszaverő csíkkal ellátott műanyag oszlopokra kell gondolni, amelyekkel nagyjából végigtűzték a Váci és Üllői úton kialakított 2,2, illetve 5 kilométeres biciklisávot. Az oszlopok darabja 19 és 49 ezer forint körüli áron vásárolható meg, ha csak úgy otthonra kéne pár darab.

Félelmetes kinézetük ellenére a poliuretán rudacskák ütközéskor nem okoznak különösebb kárt az autóban, és a minőségi darabokat az sem viseli meg, ha áthajtanak rajtuk, a találkozás után egyszerűen visszapattannak a helyükre. Ebből az is kiderül, hogy fizikai védelmet pont semmit nem nyújtanak, egyedül annyi előnyük van, hogy komfortos távolságban tartják egymástól az autósokat és bicikliseket.

Tényleg szükség van ezeken a helyeken új kerékpársávokra?

Akárhány autóval közlekedőt megkérdezhetünk, szinte biztosak lehetünk benne, mindannyian azt fogják mondani, hogy csupán elvétve látnak kerékpárost, nem csak ezekben a forgalomról újonnan leválasztott sávokban, hanem úgy általában a forgalmasabb budapesti utak sávjaiba erőszakolt biciklisávokban sem. A körúti biciklisávok kihasználtságát már többször megmértük, az autók és biciklik aránya, és hogy hogyan mértünk, itt olvasható. Ezúttal a 24 órás mérésről lemondtunk, egy kellemes, nem túl meleg, száraz hétfőn álltunk ki a két új bringasztráda mellé, és számoltuk az elhaladó autókat, bicikliket. 

Új, védett biciklisávok Budapesten – kinek kellettek? 27

Váci út, befelé. 1000 autóra 8 bicikli jut.

A Váci út, Gogol utca kereszteződésében – ahol amúgy a Váci utat keresztező biciklis forgalom valóban óriási – a befelé vezető oldalt, míg az Üllői úton a kifelé tartó sávokat figyeltük. Mindkét helyen a várakozásainkat is bőven alulmúlta a számolás eredménye, a Váci úton 1000 darab autóra összesen 8 (!) kerékpáros jutott, míg az Üllői úton ennél érezhetően nagyobb volt a biciklis forgalom, ott 1000 elhaladó autóra 13 darab bringás jutott. Közben az Üllőin befelé, a körútra kanyarodó sávot teljesen kiheréli a karókkal leválasztott biciklisáv, így bő százméteres mesterséges dugót okoz az idepottyantott lezárás.

Új, védett biciklisávok Budapesten – kinek kellettek? 28

Kihalt az Üllői út védett biciklisávja is

Persze a reggeli forgalomban – ami így nyáron még messze nincs akkora, mint amilyenre szeptembertől lehet számítani – már így is láthattunk autóst, akinél elszakadt a cérna, és befurakodott az oszlopok közé, hogy ne kelljen végigállni feleslegesen két-három lámpaváltásnyi időt egy egyszerű jobbra kanyarodásnál. Csodálom, hogy nem rángatták még ki ezeket a karókat a helyükről és nem hajították be a városháza kerítésén. 

Új, védett biciklisávok Budapesten – kinek kellettek? 29

A keresztirányú biciklis forgalom egy lámpaváltásnál akkora, mint a Vácin egy óra alatt

Biztonságos?

Egy kutatás szerint a kerékpáros közlekedés elterjedésében jelentős visszatartó erő, ha a bringás nem érzi magát biztonságban. És jellemzően akkor érzik magukat rosszul a kerékpárosok, ha az autókkal közös sávban kell haladniuk. Viszont ha kijelölt, a többi közlekedőtől elválasztott sávban közlekedhetnek, akkor máris 2,62-szeresére nő a biztonságérzetük. (Ez valami olyan megfoghatatlan mérőszám lehet, mint a 37 százalékkal több mosoly a BL55-ös finomlisztben, de higgyük el, hogy így van.) A tanulmány azt is megjegyzi, hogy a kerékpárosok döntő többségének – 74-77 százalék – az egyik legfontosabb érv a biciklizés mellett, ha megszakítás nélkül, folyamatosan tudnak kerékpársávban haladni céljuk felé. Ez Budapesten nem igazán működik, a kijelölt sávok nem igazán alkotnak jól működő hálózatot.

Új, védett biciklisávok Budapesten – kinek kellettek? 30

Csavarokkal rögzítik a műanyag karókat, de nem mindenhol sikerült rendesen rögzíteni

Csak érdekességképpen teszem ide ezt a hírt a Bergenben – ez Norvégiában van – április közepén átadott gyalogos és kerékpáros alagútról, ahol valóban gyorsan és biztonságban lehet tekerni, hosszú kilométereken át. Nyilván nagyobb átgondoltságot igényel egy ilyen fejlesztés, mint sárga festékkel ötletszerűen utakat festeni a város aszfaltjára.

Persze az, hogy valaki tényleg biztonságban van-e vagy csak úgy érzi, az más kérdés. Ne felejtsük, az Árpád hídon nem is olyan rég a masszív szalagkorlát és a bő 20 centis szintkülönbség sem volt elég ahhoz, hogy megfogja a magát éppen versenyzéssel szórakoztató, száguldó sofőr autóját. Így nem érdemes sokat várni ezektől a rudaktól sem. 

Új, védett biciklisávok Budapesten – kinek kellettek? 31

Elméletileg nem tesz kárt az autóban a műanyag oszlop. Azért ne próbáld ki.

Ezzel szemben számos kellemetlenséget okozhat, és nem feltétlenül csak az autósoknak, sőt balesetet is okozhat, a Demszky-oszlopok mintájára Karácsony-karóknak is nevezhető plasztikrudak. Ami már most is, nem sokkal az átadás után is látszik, hogy az oszlopokkal leválasztott részeken megáll a falevél, por, mocsok. Ez logikus is, az elvétve elhaladó egy-egy kerékpáros nem okoz akkora légáramlatot, ami a faleveleket lesodorná az útról. Emellett az utcaseprő gépekkel is nehezebb az oszlopok és a járda között lavírozni, mint csak úgy egyszerűen a járda mellett. 

Új, védett biciklisávok Budapesten – kinek kellettek? 32

Remekül megakad a szemét az elkülönített sávban

Az utcaseprő gépek mellett a mentő, taxi, lerobbant autó, áruszállító teherautó is egy újabb sávot foglal majd el az amúgy mesterségesen már leszűkített keresztmetszetű utakon, és akkor még nem beszéltünk arról, ha a metróval történik valami, műszaki hiba vagy baleset miatt kell buszokkal kiváltani, akkor ezeken az utakon azonnal beáll a forgalom. 

És van még egy apróság: igaz, Budapesten régen esett már komolyan vehető mennyiségű hó, de azt is tudjuk, hogy a közlekedés már egy leheletnyitől is azonnal megbénul. Az oszlopok miatt a hókotrók sem tudják majd letolni az útról a havat, és a síkosságmentesítés is komoly kihívásokat jelenthet. Nem beszélve arról, hogy a műanyag karókat fúrt lyukakba csavarozták le, így a mélybe szivárgó víz és a fagy együtt még hamarabb tehetik majd tönkre az amúgy sem fényes minőségű aszfaltot. 

Új, védett biciklisávok Budapesten – kinek kellettek? 33

Télen vidám lesz kipiszkálni a havat az oszlopok közül

Örömtekerés

Mindenesetre a „védett” kerékpársávok, ha tetszik, ha nem, elkészültek, és valószínűleg maradnak is, dacára annak, hogy a kutya sem használja ezeket. Persze azt valahogy meg kell mutatni, mennyire örülnek neki a biciklisek, így a Magyar Kerékpárosklub augusztus 15-ére „örömtekerést” szervez, ahol végigbicikliznek majd az Üllői úti, majd a Váci úti, műanyag karókkal védett sávokon. Nyilván készül majd rengeteg kép is, amiket egészen biztosan viszontláthatunk majd a BKK közleményeiben, amiben a hatalmas sikerről és a tengernyi biciklisről számolnak majd be. Ami egy felvonulásmentes, átlagos hétköznap reggel a felszínen közlekedők egy százalékát sem éri el.

Szerinted kell még bicikliút Budapestre?
Persze, legyen mindenhol és akkor majd mindenki biciklivel jár
Csak ott kéne újakat kijelölni, ahol valóban igény van rá
Már most is több van, mint amennyi az elhanyagolható számú biciklis indokol