Képeken már láttam. Legalábbis az előző tanulmányt. De így élőben egészen más a BMW Neue Klasse. Ismét valami nagyon más a BMW-től. Könnyed, fiatalos. Mintha játékautó lenne. Jó lenne menni vele. De arra még sokat kell várni. Még az is több mint két hónap volt, hogy most arról beszélhessek, amit júniusban Németországban láttam.

2025-ben új modellcsaláddal bővül a BMW kínálata, ezt jelenleg Neue Klasse néven emlegeti a gyártó. Debrecenben fogják gyártani, amihez új gyárat építenek itt. Ígéretük szerint nagy váltást hoz a BMW életében. Mint Frank Weber, a BMW igazgatótanácsnak fejlesztésekért felelős vezetője mondta, a Neue Klasse-val a márka történetének legnagyobb beruházását hajtják végre. A típus fejlesztései az összes többi BMW-modellre hatással lesznek. „Nem a BMW új fejezetét írjuk, hanem egy teljesen új könyvet” – fogalmazott.

Az említett titkos rendezvényen egy lépéssel közelebb kerülhettünk a Neue Klasse sorozatgyártású változatához, de a márkára váró változásokról is többet tudhattunk meg.

Láttuk az új magyar BMW-t 1

Eddig sem volt titok, hogy jön az új modell, hiszen már két tanulmányautóval kijelölte a BMW az irányokat.  A BMW I Vision Circular, az újrahasznosíthatóság problémájával, a körkörös gazdaság megvalósításával foglalkozott – miként lehet csökkenti a nyersanyag-felhasználást és a CO2-kibocsátást. A BMW I Vision Dee pedig arra kérdésre kereste a választ, hogy a digitális technika miként tudja gazdagítani a felhasználói élményt. Mindemellett a két nagyon eltérő formájú jármű azt is megmutatja, milyen jellegű autók készülhetnek majd a magyar gyárban.

Az említett témák egyesülnek a legújabb tanulmányban, a BMW Vision Neue Klasse-ban, kiegészítve fejlett hajtáslánc-koncepcióval. Ez itt, kérem, a BMW technikai demonstrációja.

Az utóbbi években a BMW számos meglepő, megosztó, újító megoldást mutatott be a formatervezésben.  És itt egy újabb. Első pillantásra nekem nem is BMW-nek tűnt a Vision Neue Klasse. Sokkal inkább emlékeztetett a Lancia Thema-ra, ráadásul az egész sajtótájékoztató, a kivetített videók, a színek, a kárpitok az olasz életérzést, 60-as, 70-es évek eleganciáját, életigenlését adták vissza. Azért, hogy élőben is közelebb legyünk ehhez, narancsfákat helyeztek el a színpadon.

Láttuk az új magyar BMW-t 43

4,65 méter hosszú a Vision Neue Klasse, vagyis kisebb a jelenlegi 3-as sorozatnál

Ám ahogy körbejárjuk az autót, visszaköszön a múlt, a vesék, a cápaorr, a Hofmeister-Knick mind megvan. Széles, lapos autó, nagy tengelytávolsággal, rövid túlnyúlásokkal és hosszú motorháztetővel, miközben az utascella a hátsó tengelyhez van közelebb – ez is jellemző a bajorok szedánjaira. Összeáll ez.

Letisztult a forma. Könnyednek látszik, vékony oszlopok, nagy üvegfelületek jellemzik, a kerékjárati ívek viszont hangsúlyosak. A hatalmas vesék nemcsak a hűtőmaszkot jelenítik meg, de ide költöztek be a fényszórók is, egy interakciós felület az egész. Hiszen ahogy közelítünk az autóhoz, az fényhatással, háromdimenziós animációval lép kapcsolatba a tulajdonossal. A hátsó lámpákban több szinten helyezkednek el a fényelemek, amelyek mélységet adnak a megjelenítésnek.

Az üdvözléshez az is hozzátartozik, hogy az oldalsó ablakok alsó részén található csík villogásával vezeti az embert oda, ahol az ajtónyitáshoz szükséges érzékelők találhatóak. Kilincsek nincsenek, ha nálunk a jármű kulcsa, ami lehet persze digitális, a mobiltelefonunkon, akkor bejuthatunk az autóba.

Láttuk az új magyar BMW-t 44

Jól mutatnak a keret nélküli ajtók, de várhatóan a sorozatgyártású modellen nem szerepelnek majd

Alacsonynak látszik a súlypontja, köszönhetően a hatodik generációs akkumulátoroknak, amelyek már kisebbek, így a padló sem tűnik olyan vaskosnak. Az így összeálló új elektromos padlólemez az utastér-tervezésben is új lehetőségeket teremtett a dizájnereknek.

Ami azonnal látszik, hogy nagyon tágas belül a Vision Neue Klasse, amelyben elöl és hátul is két-két ülést helyeztek el. A mustárszínű kordbársony szövet hozza a 70-es évek divatját, jól illik a világos színű műszerfalhoz és az alul-felül lapított kormánykerékhez. A két első ülés között találjuk az okostelefon töltőbölcsőjét, illetve a fokozatválasztó kart. Krómtól és bőrtől teljesen mentes a belső, ez is segít csökkenteni a gyártási folyamat szénlábnyomát.

Az utastér szellősségéhez hozzátesz a teljes üvegtető, illetve a gombok hiánya. A tanulmányautóban ugyanis már a következő generációs iDrive fedélzeti rendszer szerepel, amely elsősorban a kezelőfelületben és a megjelenítésben mutat újat.

Láttuk az új magyar BMW-t 45

Eltűnik az iDrive tekerőgombja. Hangvezérlés , érintőképernyő és a kormány gombjai maradnak

Az új iDrive koncepcióban eltűnik a tekerőgomb és a dupla képernyő, ami ma jellemző a BMW-kre. Találunk viszont a jelenleginél nagyobb központi érintőképernyőt, amelyet a szélvédőtől távolabb, az ülésekhez közelebb, kissé a vezető felé fordítva helyeznek el. A rendszert a kormányon található haptikus gombok egészítik ki.

A központi kijelző mellett 3D-s head-up display is szerepel, amely animációkként vetíti a vezető látómezejébe az információkat, a nagy dobás viszont a Panoramic Vision, azaz a teljes szélvédő alatt futó kijelző. Egy nagyjából 10-15 centis sávban vetít ki információkat a sofőrnek és utasának. Összeköttetésben van a központi képernyővel, és mint azt ki is próbáltuk, ha két ujjal felfelé mozgatjuk az érintőképernyőn éppen megjelenített információt, azt átdobhatjuk a szélvédő alá.

Az információk így ideális magasságba, a vezető látóterébe kerülnek. A megjelenítés a hőmérsékletnek megfelelően is színt vált, de egyénre is szabható, így például Sportban sárga háttérszínt mutat.

Láttuk az új magyar BMW-t 46

A központi képernyő színe követi a hőmérsékleti beállításokat, amikor hűtünk, kissé kékebb lesz, ha melegebbre állítjuk a klímát, akkor vörös lesz

Az új BMW iDrive integrált szoftverarchitektúrán alapszik, így egyesíti a vezetéshez és az infotainmenthez kapcsolódó adatokat a BMW felhőjéből származó információkkal, ez óriási tudás.  Jelenleg már 20 millió autó kapcsolódik a BMW felhőjéhez, és több mint 5 millió modellt lehet online frissíteni.

Szoftverszinten már az új BMW 5-ösben is ez az iDrive szerepel, de a Neue Klasse hozza majd a kezelés újdonságait. Ezzel együtt 2025-ben jön a 6. generációs akkumulátor is. Eddigre az akkumulátoros elektromos autók aránya eléri a 25%-ot a BMW-nél, 2030-ra pedig egyenesen 50%-ra nő a gyár tervei szerint.

Mint megtudtuk, a hatékony villanymotorok mellett az új BMW eDrive technológia fontos részei az új fejlesztésű, hengeres akkumulátorcellák. Az űrkutatásban elterjedt megoldást először laptopokban használták, majd a Tesla szerelt a Roadster és a Modell S típusaiba ilyen cellákon alapuló akkumulátorokat. Az új hengeres cellák energiasűrűsége több mint 20%-kal nagyobb, mint a korábban használtaké.

A hengeres cellák elvben kevesebb energiát tárolnak, mint a prizmatikus (szögletes elrendezésű) cellák, de nagyobb teljesítményűek. Gyorsabban képesek energiát leadni, mert több csatlakozással rendelkeznek egy amperórára (Ah) vetítve. Más akkumulátorformátumokkal ellentétben alakjuk megakadályozza a duzzadást, ami nemkívánatos jelenség az akkumulátoroknál, amikor a gázok felhalmozódnak a burkolatban.

Láttuk az új magyar BMW-t 47

A hátsó lámpák 3D-s megjelenítésre képesek. (A képen a szerző)

Jelentős kapacitást vet be a BMW, hogy a tömeg, valamint a levegő- és gördülési ellenállás optimalizálásával, illetve az intelligens hőgazdálkodással javítsa a járműhasználat során az energiahatékonyságot.   

Jelenleg egy villanyautó energiafelhasználásból a napi, városi használat során a légkondi 10%, az aerodinamika 32%, az elektromos hajtáslánc 25%, a gördülési ellenállás 25%, minden más 9%-ot tesz ki. Ha viszont hosszú útra indulunk, a légkondi energiafelhasználása az egészből 3%, az aerodinamika 60%, az elektromos hajtáslánc 12%, gördülési ellenállás 21%, minden más 4%.

Ezeket az adatokat vizsgálva sikerült jelentős fejlődést elérniük a Neue Klasse-nál. A BMW iX3 RWD 18,9-18,5 kWh/100 km fogyasztást produkál, és ennél 25 százalékkal fog jobbat tudni a Neue Klasse SAV.  A BMW i4 eDrive 40 energiafelhasználása 19,1-16,1 kWh/100 km, aminél a Neue Klasse szedán variánsét 20 százalékkal mondják jobbnak.

Láttuk az új magyar BMW-t 48

A karosszériára festve jelenik meg a BMW logó, hogy ne kelljen még egy alkatrészt gyártani

Összességében a BMW ígérete szerint 30 százalékkal nagyobb hatótávolság, 30 százalékkal gyorsabb töltés és 25 százalékkal takarékosabb működés jellemzi majd az új modellt a vele összevethető jelenlegi bajor típusokhoz képeszt. Töltőrendszere képes lesz rá, hogy 10 perc alatt 300 kilométerre elegendő energiát vegyen fel.

Mint a fenti adatokból látható, nem egyetlen karosszériaváltozat készül a Neue Klasse-ból. Az első variáns várhatóan szabadidő-autós külsőt kap, utána nagyon hamar érkezik a szedán is. Rákérdeztem a kombira is, amelyre az egyik szakember a helyszínen sejtelmesen mosolyogva azt mondta, „a BMW-nél generikusan része az ilyen modellek kínálatának a kombi is.” Szóval, úgy tűnik, érkezik majd az is.

Egyelőre nem árultak el részleteket a hajtásláncról, de a demóprogramot futtató képernyőn Sport módban 530 Nm nyomatékot is láttam, ami elég biztató a dinamikára vonatkozóan. Azt elárulták, hogy a fejlesztés során teljesen külön bontották az autó hűtését és fűtését: azokat különálló rendszerek szolgálják ki, így javítva azok hatékonyságát. Dolgoztak a csapágyaknál és a fékeknél fellépő veszteségek csökkentésén is.

Láttuk az új magyar BMW-t 49

A szedán és a szabadidő-autó forma mellett kombira is lehet számítani

Emellett jelentősen csökkentik az alapanyag-választékot, törekednek a másodlagos nyersanyagok nagyobb arányú felhasználására és javítanak a modell szétszerelési koncepcióján, hogy segítsék járműveik újrahasznosítását.

A digitális megoldásokat látványosan használó, helyileg károsanyag-kibocsátástól mentesen használható, hosszú távon fenntartható és újrahasznosítható autót vázol a Vision Neue Klasse, azzal az ígérettel, hogy a BMW-s vezetési élményt is biztosítja, ráadásul mindezt magyarországi gyártással.

Izgalmas jövő elé nézünk tehát, alig várjuk, hogy kipróbáljuk!

Nézd meg videón is!

a videó a hirdetés után indul