Az Opel Corsa az ötödik legnépszerűbb személyautó Magyarországon (teljes lista itt), közel 100 ezer darab fut belőle kopottas útjainkon. Évtizedeken át sokan bizalommal vásárolták, pár esztendeje azonban kikerült a top 10-ből, ahová éppen 2023 első felében verekedte vissza magát (friss lista itt). A siker egyik oka a riválisainál alacsonyabb ára: 6,7 millió forinttól lehet hazavinni.

Sokak szemöldöke ugyan felugorhat erre az összegre, de ősi riválisainak többsége (a Volkswagen Polo, a Ford Fiesta) drágább, manapság a kategóriában ez kedvező árnak számít idehaza. Sőt, európai összehasonlításban is olcsó.

Hogy mennyire, az hamarosan kiderül cikkünkből, ahogyan azt is bemutatjuk, milyen óriási különbségek vannak ugyanannak az alapfelszereltségű, 1,2-es, 75 lóerős benzinmotorral és ötfokozatú, kézi váltóval szerelt Corsának az alapáraiban a különböző országokban jelenleg. Összeállításunkban 28, nagyrészt uniós állam alapárait soroljuk fel a legdrágábbtól haladva a legolcsóbbig, táblázatainkban már forintra átszámolva szerepelnek az Opel kontinensszerte népszerű húzómodelljének árai.

Ahol a legdrágább ma egy új Opel Corsa – alapárak 9,3 millió forinttól 8 millióig

Egy-egy ország újautó-árait számos különböző tényező határozza meg, az adott állam általános forgalmi adójának mértékétől az európai márkaközpont árazásáig. Általánosságban elmondható, hogy vastagabban fog a ceruza a gazdag országokban, annak ellenére, hogy mindenhol alacsonyabb az áfa a magyarországinál.

Svájc, Hollandia, Írország, csupa magas GDP-vel rendelkező országban kérnek forintra átszámolva a legtöbbet a német kiskocsiért. Egy kivétel azért akad.

Alapfelszereltségű Opel Corsa 1,2-es ára európai országokban:

  Új Opel Corsa alapára
(forintra átszámolva)
Ország
1. 9 282 444 Svájc
2. 9 059 412 Hollandia
3. 8 922 060 Írország
4. 8 699 385 Nagy-Britannia
5. 8 303 481 Dánia
6. 8 109 200 Görögország

Egyértelműen kilóg a sorból Görögország, még úgy is, hogy legalul szerepel, hiszen az alábbi táblázatokban azt láthatják az autóért sokat fizető görögök, hogy a németektől a svédeken át az osztrákokig, tőlük jóval magasabb szinten élő államok lakosainak kevesebbet kell átutalni pontosan ugyanazért.

Mennyi havi fizetésből jön ki egy új autó? 1

Opel kereskedés Németországban (Kép: Getty Images)

Közepes árak – 8 és 7 millió között

A megtermelt GDP, a földrajzi elhelyezkedés, a belső piac mérete és a politikai stabilitás alapján is rendkívül vegyes társaság jött itt össze, nagyon különböző életkörülményekkel bíró állampolgárok vehetik meg ugyanazt a saját hazájukban közel hasonló áron.

Elgondolkodtató, hogy egy luxemburgi átlagember a maga átlagos fizetéséből reálértéken nagyságrendileg annyit fizet, mint egy másik átlagember Észak-Macedóniában.

  Új Opel Corsa alapára
(forintra átszámolva)
Ország
7. 7 876 400 Belgium
8. 7 682 400 Németország
9. 7 634 250 Svédország
10. 7 550 868 Luxemburg
11. 7 523 320 Finnország
12. 7 238 140 Portugália
13. 7 118 499 Ausztria
14. 7 143 080 Észak-Macedónia
15. 7 125 476 Bulgária
16. 7 028 620 Horvátország

Ausztriával és Horvátországgal két szomszédunk árait is látjuk már, egyikbe pénzt keresni járunk, a másikba pénzt költeni, érdekes, hogy mindkét helyen drágább az Opel modellje a mi árunknál.

Itt a legolcsóbb a Corsa – 7 és 6,5 millió között alapárak

Abban a blokkban jön Magyarország, amelyben a franciák, a spanyolok és az olaszok alapárai is szerepelnek többségében az egykori Vasfüggöny innenső oldalán elhelyezkedő államok között. Az összeállításunkban szereplő 28 ország közül a magyar ár a 20-ik. Ha úgy nézzük, reálértéken a kilencedik legolcsóbb nálunk egy új Opel Corsa.

  Új Opel Corsa alapára
(forintra átszámolva)
Ország
17. 6 902 520 Szlovénia
18. 6 867 600 Franciaország
19. 6 751 000 Spanyolország
20. 6 700 000 Magyarország
21. 6 638 680 Románia
2224. 6 634 800 Litvánia
2224. 6 634 800 Lettország
2224. 6 634 800 Észtország
25. 6 576 600 Olaszország

Nagyon azért ennek sem örülhetünk, és nem a franciákra vagy az olaszokra való irigység miatt, hanem mert jön még egy táblázat, a legeslegolcsóbbaké. Éppen abban a három országban a legalacsonyabb az új Opelek ára, amelyekhez talán a leginkább érdemes minket hasonlítani a rendszerváltás utáni startvonalat nézve. És onnan indulva a mostani helyünket. A lengyelek, a csehek és a szlovákok is kevesebbet fizetnek a magyaroknál.

Mennyi havi fizetésből jön ki egy új autó? 2

Újra népszerű, de sokat kell dolgozni érte

A visegrádi hármak – 6 és 5,8 millió között

Nem csak kevesebbet fizetnek, hanem sokkal-sokkal kevesebbet, a szlovákiai alapár immár 15 százalékkal a miénk alatt van. Ismerve a hazai forintkuporgatós valóságot, a 700-800-900 ezer forintos különbség drámai hozzájuk képest.

  Új Opel Corsa alapára
(forintra átszámolva)
Ország
26. 6 008 000 Lengyelország
27. 5 864 341 Csehország
28. 5 801 100 Szlovákia

Mindezek reálértékek, innentől az igazán érdekes kérdés, hogy mi jön ki, ha ezeket a számokat összevetjük az adott országban létező átlagfizetésekkel. Lehet, hogy a vaskos árcédulák ellenére nem is olyan rossz a dolga egy svájcinak vagy svédnek? Mennyit kell gürizni az átlagmagyarnak az átlagszlovákhoz vagy az átlagrománhoz képest?

Mi a helyzet az Astrával?

Egy éve a nagyobb testvér Opel Astra magyar alapárát hasonlítottuk össze a többi uniós állam árcéduláival. Azon a listán egészen máshol szerepel a hazai ár.

Hol jön ki a legkevesebb fizetésből az új autó?

Első alkalommal múlt decemberben közölte úgy az uniós átlagfizetéseket az Eurostat (az unió statisztikai hivatala), hogy a részmunkaidős fizetéseket is belekalkulálták a teljes munkaidőhöz igazítva. A fizetések 2021-re vonatkoznak, emiatt nem tűpontos a most következő számítgatás. Ugyanakkor egy-egy ország hivatalos és átlagos, éves fizetéseinek adatai nem ugrálnak nagyokat, arra jó lesz az alábbi összehasonlítás, hogy nagyjából lássuk: a többiekkel összevetve hogyan állunk.

Mennyi havi fizetésből jön ki egy új autó? 3

Átlagfizetésből szinte lehetetlen eljutni idáig nálunk (Kép: Getty Images)

A legmagasabb éves kiigazított teljes munkaidős átlagbér az uniós tagállamok közül Luxemburgban volt (72 200 euró), majd Dánia (63 300 euró) és Írország (50 300 euró) következik. A legalacsonyabb átlagbért Romániában (13 000 euró), Magyarországon (12 600 euró) és Bulgáriában (10 300 euró) mérték.

Vagyis a 27 uniós tagállamból mi kapjuk a második legalacsonyabb fizetést Magyarországon.

Innen egyszerű a képlet: kiszámoltuk, hogy egy-egy állam polgárának mennyi havi béréből jönne ki a hazájában az új Opel Corsa, kis kerekítéssel írjuk a végső számot. A valóság persze nem így működik, senki nem rakja félre két éven keresztül az utolsó centig vagy forintig a havi bérét, de figyelemre méltó így is a lista. Elsőként jöjjenek, akiknek a legkisebb teher ma egy új autó árának a kipengetése.

  Ennyi havi átlagfizetésből jön
ki egy új Opel Corsa
Ország
1. 3,2 Luxemburg
2. 4 Dánia
3. 4,5 Svájc
4. 5,5 Írország
5. 6,2 Nagy-Britannia

Hol kell a legtöbbet gürizni egy alap Opelért?

Sajnos mi magyarok annak ellenére a lista leghátulján kínlódunk, hogy a kontinensen – reálértéken – nem számít drágának nálunk az új Corsa. Csak hát a fizetéseink drámaian alacsonyak. 

A vizsgált 28 európai országból nálunk a 25-ik legrosszabb a helyzet, ha azt nézzük, hogy mennyi havi átlagfizetésből jön ki egy új, alapfelszereltségű Opel Corsa.

  Ennyi havi átlagfizetésből jön
ki egy új Opel Corsa
Ország
24. 15,8 Románia
25. 17,2 Magyarország
26. 19,9 Görögország
27. 21,4 Bulgária
28. 23,8 Észak-Macedónia

Mivel az autóárakban bő 50 százalékos a különbség a legdrágább és a legolcsóbb között, a fizetésekben pedig közel 700 százalékos, elég nyilvánvaló, hogy az átlagpolgárnak kifizetett bér a meghatározó. Szinte mindegy is, mennyibe kerül egy-egy új kocsi, ha az adott országban élőket tisztességesen fizeti a hazájuk.