Az Opel Corsa az ötödik legnépszerűbb személyautó Magyarországon (teljes lista itt), közel 100 ezer darab fut belőle kopottas útjainkon. Évtizedeken át sokan bizalommal vásárolták, pár esztendeje azonban kikerült a top 10-ből, ahová éppen 2023 első felében verekedte vissza magát (friss lista itt). A siker egyik oka a riválisainál alacsonyabb ára: 6,7 millió forinttól lehet hazavinni.
Sokak szemöldöke ugyan felugorhat erre az összegre, de ősi riválisainak többsége (a Volkswagen Polo, a Ford Fiesta) drágább, manapság a kategóriában ez kedvező árnak számít idehaza. Sőt, európai összehasonlításban is olcsó.
Hogy mennyire, az hamarosan kiderül cikkünkből, ahogyan azt is bemutatjuk, milyen óriási különbségek vannak ugyanannak az alapfelszereltségű, 1,2-es, 75 lóerős benzinmotorral és ötfokozatú, kézi váltóval szerelt Corsának az alapáraiban a különböző országokban jelenleg. Összeállításunkban 28, nagyrészt uniós állam alapárait soroljuk fel a legdrágábbtól haladva a legolcsóbbig, táblázatainkban már forintra átszámolva szerepelnek az Opel kontinensszerte népszerű húzómodelljének árai.
Ahol a legdrágább ma egy új Opel Corsa – alapárak 9,3 millió forinttól 8 millióig
Egy-egy ország újautó-árait számos különböző tényező határozza meg, az adott állam általános forgalmi adójának mértékétől az európai márkaközpont árazásáig. Általánosságban elmondható, hogy vastagabban fog a ceruza a gazdag országokban, annak ellenére, hogy mindenhol alacsonyabb az áfa a magyarországinál.
Svájc, Hollandia, Írország, csupa magas GDP-vel rendelkező országban kérnek forintra átszámolva a legtöbbet a német kiskocsiért. Egy kivétel azért akad.
Alapfelszereltségű Opel Corsa 1,2-es ára európai országokban:
Új Opel Corsa alapára (forintra átszámolva) |
Ország | |
1. | 9 282 444 | Svájc |
2. | 9 059 412 | Hollandia |
3. | 8 922 060 | Írország |
4. | 8 699 385 | Nagy-Britannia |
5. | 8 303 481 | Dánia |
6. | 8 109 200 | Görögország |
Egyértelműen kilóg a sorból Görögország, még úgy is, hogy legalul szerepel, hiszen az alábbi táblázatokban azt láthatják az autóért sokat fizető görögök, hogy a németektől a svédeken át az osztrákokig, tőlük jóval magasabb szinten élő államok lakosainak kevesebbet kell átutalni pontosan ugyanazért.
Közepes árak – 8 és 7 millió között
A megtermelt GDP, a földrajzi elhelyezkedés, a belső piac mérete és a politikai stabilitás alapján is rendkívül vegyes társaság jött itt össze, nagyon különböző életkörülményekkel bíró állampolgárok vehetik meg ugyanazt a saját hazájukban közel hasonló áron.
Elgondolkodtató, hogy egy luxemburgi átlagember a maga átlagos fizetéséből reálértéken nagyságrendileg annyit fizet, mint egy másik átlagember Észak-Macedóniában.
Új Opel Corsa alapára (forintra átszámolva) |
Ország | |
7. | 7 876 400 | Belgium |
8. | 7 682 400 | Németország |
9. | 7 634 250 | Svédország |
10. | 7 550 868 | Luxemburg |
11. | 7 523 320 | Finnország |
12. | 7 238 140 | Portugália |
13. | 7 118 499 | Ausztria |
14. | 7 143 080 | Észak-Macedónia |
15. | 7 125 476 | Bulgária |
16. | 7 028 620 | Horvátország |
Ausztriával és Horvátországgal két szomszédunk árait is látjuk már, egyikbe pénzt keresni járunk, a másikba pénzt költeni, érdekes, hogy mindkét helyen drágább az Opel modellje a mi árunknál.
Itt a legolcsóbb a Corsa – 7 és 6,5 millió között alapárak
Abban a blokkban jön Magyarország, amelyben a franciák, a spanyolok és az olaszok alapárai is szerepelnek többségében az egykori Vasfüggöny innenső oldalán elhelyezkedő államok között. Az összeállításunkban szereplő 28 ország közül a magyar ár a 20-ik. Ha úgy nézzük, reálértéken a kilencedik legolcsóbb nálunk egy új Opel Corsa.
Új Opel Corsa alapára (forintra átszámolva) |
Ország | |
17. | 6 902 520 | Szlovénia |
18. | 6 867 600 | Franciaország |
19. | 6 751 000 | Spanyolország |
20. | 6 700 000 | Magyarország |
21. | 6 638 680 | Románia |
22–24. | 6 634 800 | Litvánia |
22–24. | 6 634 800 | Lettország |
22–24. | 6 634 800 | Észtország |
25. | 6 576 600 | Olaszország |
Nagyon azért ennek sem örülhetünk, és nem a franciákra vagy az olaszokra való irigység miatt, hanem mert jön még egy táblázat, a legeslegolcsóbbaké. Éppen abban a három országban a legalacsonyabb az új Opelek ára, amelyekhez talán a leginkább érdemes minket hasonlítani a rendszerváltás utáni startvonalat nézve. És onnan indulva a mostani helyünket. A lengyelek, a csehek és a szlovákok is kevesebbet fizetnek a magyaroknál.
A visegrádi hármak – 6 és 5,8 millió között
Nem csak kevesebbet fizetnek, hanem sokkal-sokkal kevesebbet, a szlovákiai alapár immár 15 százalékkal a miénk alatt van. Ismerve a hazai forintkuporgatós valóságot, a 700-800-900 ezer forintos különbség drámai hozzájuk képest.
Új Opel Corsa alapára (forintra átszámolva) |
Ország | |
26. | 6 008 000 | Lengyelország |
27. | 5 864 341 | Csehország |
28. | 5 801 100 | Szlovákia |
Mindezek reálértékek, innentől az igazán érdekes kérdés, hogy mi jön ki, ha ezeket a számokat összevetjük az adott országban létező átlagfizetésekkel. Lehet, hogy a vaskos árcédulák ellenére nem is olyan rossz a dolga egy svájcinak vagy svédnek? Mennyit kell gürizni az átlagmagyarnak az átlagszlovákhoz vagy az átlagrománhoz képest?
Mi a helyzet az Astrával?
Egy éve a nagyobb testvér Opel Astra magyar alapárát hasonlítottuk össze a többi uniós állam árcéduláival. Azon a listán egészen máshol szerepel a hazai ár.
Hol jön ki a legkevesebb fizetésből az új autó?
Első alkalommal múlt decemberben közölte úgy az uniós átlagfizetéseket az Eurostat (az unió statisztikai hivatala), hogy a részmunkaidős fizetéseket is belekalkulálták a teljes munkaidőhöz igazítva. A fizetések 2021-re vonatkoznak, emiatt nem tűpontos a most következő számítgatás. Ugyanakkor egy-egy ország hivatalos és átlagos, éves fizetéseinek adatai nem ugrálnak nagyokat, arra jó lesz az alábbi összehasonlítás, hogy nagyjából lássuk: a többiekkel összevetve hogyan állunk.
A legmagasabb éves kiigazított teljes munkaidős átlagbér az uniós tagállamok közül Luxemburgban volt (72 200 euró), majd Dánia (63 300 euró) és Írország (50 300 euró) következik. A legalacsonyabb átlagbért Romániában (13 000 euró), Magyarországon (12 600 euró) és Bulgáriában (10 300 euró) mérték.
Vagyis a 27 uniós tagállamból mi kapjuk a második legalacsonyabb fizetést Magyarországon.
Innen egyszerű a képlet: kiszámoltuk, hogy egy-egy állam polgárának mennyi havi béréből jönne ki a hazájában az új Opel Corsa, kis kerekítéssel írjuk a végső számot. A valóság persze nem így működik, senki nem rakja félre két éven keresztül az utolsó centig vagy forintig a havi bérét, de figyelemre méltó így is a lista. Elsőként jöjjenek, akiknek a legkisebb teher ma egy új autó árának a kipengetése.
Ennyi havi átlagfizetésből jön ki egy új Opel Corsa |
Ország | |
1. | 3,2 | Luxemburg |
2. | 4 | Dánia |
3. | 4,5 | Svájc |
4. | 5,5 | Írország |
5. | 6,2 | Nagy-Britannia |
Hol kell a legtöbbet gürizni egy alap Opelért?
Sajnos mi magyarok annak ellenére a lista leghátulján kínlódunk, hogy a kontinensen – reálértéken – nem számít drágának nálunk az új Corsa. Csak hát a fizetéseink drámaian alacsonyak.
A vizsgált 28 európai országból nálunk a 25-ik legrosszabb a helyzet, ha azt nézzük, hogy mennyi havi átlagfizetésből jön ki egy új, alapfelszereltségű Opel Corsa.
Ennyi havi átlagfizetésből jön ki egy új Opel Corsa |
Ország | |
24. | 15,8 | Románia |
25. | 17,2 | Magyarország |
26. | 19,9 | Görögország |
27. | 21,4 | Bulgária |
28. | 23,8 | Észak-Macedónia |
Mivel az autóárakban bő 50 százalékos a különbség a legdrágább és a legolcsóbb között, a fizetésekben pedig közel 700 százalékos, elég nyilvánvaló, hogy az átlagpolgárnak kifizetett bér a meghatározó. Szinte mindegy is, mennyibe kerül egy-egy új kocsi, ha az adott országban élőket tisztességesen fizeti a hazájuk.