Több ukrajnai, kárpátaljai hírportál is megírta a napokban, hogy a helyi benzinkutak harmada rossz minőségű üzemanyagot forgalmaz és ezen kúthálózatok listáját is nyilvánosságra hozták.
19 hálózaton ellenőrizték az A-95-ös benzin minőségét, ebből hét cégnél a jelenleg érvényes szabványoktól való eltérést találtak, és további hat forgalmazó mutatóit értékelték kockázatosaknak a szakértők, mivel ezek a megengedett normák határán egyensúlyoznak – közölte szerdán az rbc.ua hírportál a Fogyasztói Szakértői Intézet kutatásának adataira hivatkozva.
A vizsgálat szerint az OKKO, a SOCAR és a WOG azon hálózatok közé tartozik, amelyek üzemanyaga biztonsági ráhagyással megfelel az Euro5 szabványnak. Az OKKO a benzin legalacsonyabb kéntartalmát 3 mg/kg értékben rögzítette. A norma legfeljebb 10 mg/kg-ot engedélyez, mivel az üzemanyagban lévő kéntöbblet negatívan befolyásolhatja a motor alkatrészeit és káros kibocsátást okozhat. Az OKKO 95-ös benzinjének kellően magas az oktánszáma, így az ezen a hálózaton történő tankolás teljesen biztonságos.
Mennyiért tankolunk a szomszédoknál?
Magyarországon a héten kétszer is növekedett az üzemanyagok ára: a benzin szerdától 4, péntektől 7 forinttal drágább, a gázolaj esetében a növekedés 14 és 11 forint. Így a benzin átlagára péntektől 655, a gázolajé 676 forint literenként. Nézzük, a szomszédos országokban mi a helyzet (benzin és gázolaj sorrendben, forintosítva):
Ukrajna: 518 és 514 Ft/liter
Románia: 582 és 599 Ft/liter
Szlovákia: 662 és 630 Ft/liter
Ausztria: 654 és 654 Ft/liter
Szlovénia: 596 és 615 Ft/liter
Horvátország: 626 és 648 Ft/liter
Szerbia: 619 és 678 Ft/liter
Ezek tükrében pedig kijelenthetjük, hogy a benzin csak Szlovákiában drágább, mint nálunk, a gázolaj pedig csak Szerbiában, de csak néhány forint a különbség, szóval erősen ott vagyunk a legdrágábban tankolók között. Ukrajnához képest pedig jó 150 forinttal drágábbak a hazai kutak.
Az ellenőrzés során az Ukrajna-szerte működő következő hálózatokon – BRSM–Nafta, U.GO, AVIAS, BVS, valamint három helyi hálózaton, 24/7, KCEM, DNIPRO OIL GROUP – tártak fel eltéréseket az üzemanyag-minőségi előírásoktól. A legtöbb szabványsértés olyan mutatókat érint, mint az oktánszám és a kéntartalom. Mind a 4 cégnél volt eltérés. Miközben a BVS-nél és az U.GO-nál kicsik ezek az eltérések, addig a 24/7 és a KCEM benzinkutakon az A-95-ös benzin oktánszáma még a 90 egységet sem érte el. Az üzemanyag kéntartalmát illetően még kiterjedtebbek a szabványsértések:
a KCEM benzinkútjain vett mintában a kéntartalom több mint 50-szeresével haladta meg a normát. Mások esetében legfeljebb 3-szorosával.
Sok helyi autós észrevette, hogy számos benzinkútnál, különösen vidéken, alacsonyabbak az árak, mint a nagykereskedőknél – írja a karpat.in.ua. „Minden jel arra utal, hogy a hamisítás pohara kezd túlcsordulni” –állította a Fogyasztói Szakértői Intézet. A szakértők óva intik az autósokat attól, hogy az állítólag olcsó üzemanyagon spóroljanak, mivel az ilyen megtakarítások még nagyobb anyagi költségekkel fenyegetnek az alacsony minőségű benzin miatti autójavítások esetén.
Egy korábbi videónkból pedig kiderül, miért fontos a megfelelő oktánszám:
Utánajártunk egy kicsit és kiderült, hogy a fent említett kutak közül jó néhány megtalálható a magyar-ukrán határtól néhány kilométerre, szóval ha valaki úgy dönt, olcsóbban akar tankolni, közel lakik a határhoz, vagy épp arra van dolga, akkor ezeket a kutakat inkább kerülje el.
Egy közeli, ukrán állampolgár ismerősömtől pedig rákérdeztem, hogy mostanában hogyan lehet kiutazni Magyarországról hozzájuk, és azt mondta, hogy semmi extra. Útlevélre van szükség és ugyanúgy lehet utazni, mint a háború előtt. Ha valaki kimondottan tankolási céllal látogat az országba, akkor azzal legyen tisztában, hogy maximum egyszer mehet ki egy nap, egytanknyi üzemanyagot vásárolhat és egy 10 literes benzineskannát tölthet meg, többet nem hozhat át a határon.