Az Európai Unió 27 állama közül Magyarországot sújtotta a legmagasabb infláció a mögöttünk álló 12 hónapban. A 800 forintos tejtől a 80 forintos tojásig sok mindennek az égig emelkedett és sokkolt az ára minket – de vajon mennyivel drágultak a személyautók? A Vezess többrészes cikksorozatban rengeteg friss statisztikával mutatja meg az új-, és a használt autók árnövekedését
- a használt üzemanyagok szerint,
- a legnépszerűbb márkák és modellek mindegyikét megnézve,
- külön kiemelve a legnagyobb árnövelőket és az árcsökkentőket egyaránt,
- és megnézzük az ország legolcsóbb és legdrágább autóinak az árváltozásait is.
Sorozatunk első részében az új személyautókkal, azon belül is a legtöbb járművet értékesítő márkákkal foglalkozunk, és megnézzük üzemanyagok szerint is az árváltozásokat. Megvizsgáljuk ezen felül, hogy kinek a kereskedéseiben drágultak leginkább az autók, és eláruljuk azt is: pár márkánál csökkentek az átutalandó összegek éves szinten.
A benzinesek, a dízelek vagy az elektromosok drágultak nagyobbat?
Összességében 13,5 százalékkal emelkedett az elmúlt 12 hónapban idehaza az újonnan forgalomba állt új személyautók ára – derül ki a Datahouse adatbázisából, amit cikkünk megírásához használtunk. Ez ugyan elmarad az országos infláció mértékétől, de mivel nem a kifli árkategóriájában mozgunk, forintban leírva fájdalmas a különféle modellenként legtöbbször milliós összeg.
2023 szeptemberében 15 625 051 forint az átlagára a jelenleg megvehető összes modell ezerféle különféle változatának. Ez egy átlagösszeg a piac teljes egészére, egyúttal azt jelenti, hogy 2 106 314 forinttal emelkedett az átlagár 12 hónap alatt, 2022 szeptembere óta.
Cikkünk ezt az időszakot vizsgálja, legelőször is a használt üzemanyagok szerint. A teljesen elektromos személyautó vásárlásában gondolkodókat sok ág húzta ebben a 12 hónapban a napelemekkel kapcsolatos furcsa jogalkotói kapkodástól odáig, hogy régóta némán hallgatnak egy esetleges újabb állami vásárlási támogatás lehetőségéről. Erre még ez is: 20,7 százalékkal emelkedtek az új villanyautók eleve átlag feletti árai. (Táblázatunkból kiderül, hogy a dízel-elektromos hibridek még ezt is felülmúlták, de elenyésző számú személyautó kapható jelenleg ilyen hajtáslánccal.)
Sorrend az áremelkedés mértéke szerint |
Használt üzemanyag | Áremelkedés mértéke 2022.09-2023.09-ig (százalék) |
1. | dízel-elektromos hibrid | 23,5 |
2. | tisztán elektromos | 20,7 |
3. | benzin-elektromos hibrid | 13,5 |
4. | benzin | 10,4 |
5. | dízel | 2,1 |
Az egyre népszerűbb benzin-elektromos hibridek árai éppen az összes létező személyautó átlagával azonos mértékben emelkedtek (13,5 százalék), jó hír, hogy a legnagyobb számban vásárolt sima benzinesek valamivel az átlag alatt (10,4 százalék).
Legszerényebb mértékben a dízelek drágultak (2,1 százalékkal). Mivel gázolajos személyautóból még mindig jóval több áll forgalomba Magyarországon, mint tisztán elektromosból (az összes értékesítés 12,43 százaléka vs. az 5,05 százalékával, 2023. 01-07.hó), ez sok cég és magánvásárló számára anyagilag kedvező helyzet.
Mi mennyit drágult?
Augusztusban 16,4 százalék volt az éves infláció mértéke, azonban számos fontos, az életünket alapvetően befolyásoló területen ennél magasabb volt a mértéke az elmúlt 12 hónapban. Az élelmiszerek fogyasztói ára 19,5 százalékkal emelkedett, a háztartási energia 34,7 százalékkal, ami viszont jó hír lehet egyeseknek: a szeszes italok és a dohányáruk csak 12,7 százalékkal.
A 10 legnépszerűbb márka
Tizenkét hónapos időszakot vizsgálva óriási különbségeket látunk annál a 10 márkánál, amelyek (az év első 7 hónapját nézve) a legtöbb személyautót állították forgalomba idehaza. Az idén magabiztosan piacelső Toyota 5,1 százalékos (hangsúlyozzuk: minden modell minden verziójának az átlagát nézve) áremelkedése messze a piac egészének az átlaga alatt lapul, ahogy a második Škoda 6,5 százalékos árváltozása is. Eközben a harmadik Volkswagen márkakereskedéseiben gyakorlatilag egyáltalán nem változtak a személyautók árai egy év alatt, bármilyen infláció tombol a szalonok falain kívül az országban.
Sorrend a forgalomba helyezett személyautók száma szerint | Márka | Áremelkedés mértéke 2022.09-2023.09-ig (százalék) |
Forgalomba helyezett személyautók száma (darab) |
1. | Toyota | 5,1 | 8571 |
2. | Škoda | 6,5 | 6653 |
3. | Volkswagen | 0,3 | 5495 |
4. | Suzuki | 10,9 | 5238 |
5. | Ford | 13,9 | 4281 |
6. | Kia | 11,8 | 4278 |
7. | BMW | 14,3 | 3122 |
8. | Dacia | 7,9 | 2878 |
9. | Mercedes | 7,4 | 2821 |
10. | Audi | 1,8 | 2405 |
Az értékesítési számaiból következő pozícióját nézve nagyot esett 2023 első felében a Suzuki, még a dobogóról is lecsúszott, pedig a többiekhez képest egyáltalán nem drámai a 10,9 százalékos drágulás. Sanszos azért, hogy a törzsvásárlói jóval érzékenyebben reagálnak az olcsóbb kocsik árcéduláinak átírására, mint mondjuk a BMW vevői a valamelyest átlag feletti 14,3 százalékra.
Érdemes egy mondat erejéig kiemelni az ország legnagyobb forgalmazójaként a Porsche Hungariát, amelynek mindhárom top 10-ben szereplő márkája jól tartotta magát az elmúlt 12 hónapban.
Élénken figyelhetik a riválisok árazásait a német prémiumtrió hazai importőrei is, nagyon eltérőek ugyanis náluk a számok: az Audik 1,8 százalékkal drágultak átlagosan, a Mercedesek 7,4 százalékkal, míg a már említett BMW-k jóval ezek felett, 14,3-mal.
A legtöbbet emelő márkák
Összesen 40 márka árváltozásai szerepelnek a Datahouse hatalmas adatbázisában, a szerényebb darabszámmal és a felhők között lebegő árakkal dolgozó luxusmárkák (Ferrari, Bentley stb.) hiányoznak. Sajnos nincs 12 hónapra visszanyúló statisztika a hírekben sokat szereplő Tesláról sem, pedig a villanyautók árait eléggé megrángatta az amerikai márka, amelyre lejjebb azért még visszatérünk. Nézzük a legtöbbet emelőket!
Sorrend az áremelkedés mértéke szerint |
Márka | Áremelkedés mértéke 2022.09-2023.09-ig (százalék) |
1. | Fiat | 25,2 |
2. | Honda | 21,8 |
3-4. | Abarth | 17,9 |
3-4. | Alpine | 17,9 |
5. | DS | 15 |
Kiemelkedik a Fiat és a Honda a 20 százalékot is megahaladó áremelkedésekkel, az ötösbe bekerülő többi márka kicsi, kevés forgalomba helyezéssel. Átnézve a listát, a márkák nagyja 10 és 15 százalék között emelt árat az elmúlt 12 hónapban – de arra is volt példa, hogy egyesek modelljei olcsóbbak 2023 szeptemberében, mint tavaly ilyenkor.
Akiknél csökkent az átlagár
Három olyan márkát találtunk a Datahouse adatbázisaiban, amelyek a pénzünket elértéktelenítő infláció és a csúnya áremelkedések közepette ma átlagosan olcsóbban kínálják a portékájukat, mint egy évvel ezelőtt. Legalábbis a forintban kifejezett számot nézve.
Különösen érdekes a Mazda -2,7 százaléka a többi japán márkához mérve, lásd a Hondától a magyar gyárral rendelkező Suzukiig. A SEAT-nál csaknem 10 százalékkal olcsóbb a modellkínálat egésze, a cégcsoporton belül idővel a helyére lépő – és magasabb árkategóriás – Cupra szintén csökkentett. (A folyamatban szerepe van annak is, hogy az importőr Porsche Hungaria euróban határozta meg az árakat márkáinál és az aktuális forintárfolyamon számol el a vevőkkel. 2022. szeptemberében és októberében az MNB adatai szerint 401,28-432,94 Ft között mozgott a forint és az euró árfolyama. A szerk.)
Sorrend az árcsökkenés mértéke szerint |
Márka | Árcsökkenés mértéke 2022.09-2023.09-ig (százalék) |
1. | SEAT | -9,9 |
2. | Cupra | -4,1 |
3. | Mazda | -2,7 |
Sajnos nincs éves adat a Tesláról, csak hat hónapos, ezért kivételesen ezt írjuk most: a konkurenciának komoly problémát okozó – és olykor eléggé agresszívnek tűnő – döntések nyomán féléves távlatban 5,2 százalékkal csökkentek összességében a különféle modellváltozatok árai átlagban. Ugye, emlékeztek még: az összes villanyautó ára együttesen 20,7 százalékkal emelkedett éves szinten, így nézve komoly szám ez az 5,2.