Nem csupán balesetveszélyes, de az abroncsok is gyorsabban kopnak, ha nem megfelelő a nyomás a kerekekben, arról nem is beszélve, hogy a pénztárcádból is hamarabb kiszalad a pénz, ha túl puha, vagy túl kemény gumikkal jársz.

Lássuk mi történik akkor, ha nem megfelelő a nyomás

  • növekszik a fékút
  • élesebb kanyarban hamarabb elveszthetjük a tapadást
  • többet fogyaszt az autónk
  • hamarabb elkopnak az abroncsok
  • az utazási komfortra is kihat
  • könnyebben kaphatunk defektet

Minél alacsonyabb az abroncsok nyomása az előír értékhez képest, annál nagyobb az abroncs meghibásodásának veszélye. Megnövekszik a hőmérséklet az abroncs belsejében, ami szerkezeti károsodást okozhat, de akár az abroncs teljes roncsolódásához is vezethet. Tartósan fél barral alacsonyabb nyomással közlekedve 25 százalékkal rövidülhet meg a gumi élettartama és 3-4 százalékos fogyasztásnövekedést okozhat – állítják a szakemberek.

A rosszul beállított nyomás mellett zajosabb is az abroncs. Alacsony nyomást használva lassú guruláskor, nyitott ablak mellett feltűnhet a gumi fura „csámcsogó” hangja, mert gördülés közben jobban deformálódik. Kanyarokban pedig „csikoroghat”. A csikorgással a túl keményre fújt abroncs is jelez, nagyobb tempón pedig erősebb, zúgó a gumihang.

Csak egy apróság, de többet fogyaszt tőle az autód 1

Az, hogy egy adott autónál mennyi a megfelelő guminyomás, azt a gyártók okosan, általában a tanksapkanyílás ajtajának belső felére ragasztják. Olyannyira komoly dolog a nyomás, hogy nem csak a gumimérethez, hanem a szállított személyek számához is igazítani kell. A képen egy 6 személyes kisbusz nyomásértékei láthatók. Még a váltószámot is feltüntették alul.

Fontos, hogy mindig hideg abroncson kell beállítani a nyomást, kézmelegtől ne legyen melegebb (szóval a közeli kútra még elmehetsz, ha nincs otthon kompresszor vagy megfelelő kézipumpa). Például autópályázás közben kiállva egy benzinkútra jóval nagyobb értékek mérhetők: egy hidegen 2,2 bar értékre fújt abroncs nyomása melegen körülbelül 2,5 bar lesz.

Mindennek ellenére kevés autós ellenőrzi hetente az abroncsnyomást, legtöbben a szezonális gumiváltáskor néznek csak rá.

A gumik kopása is árulkodhat róla, hogy valami nincs rendben a nyomással. Ha az abroncs futófelületének közepe jobban le van kopva, mint a két széle, akkor túl magas a nyomás. Ha a futófelület két széle van lekopva, akkor túl alacsony. Alacsony nyomásnál ugyanis a gumi középső része „behorpad”, az abroncsmintázat két széle viseli a fő terhelést.