Amióta a forint megrekedt 400 forint körüli euróárfolyamon, az infláció egy év alatt elvitte a jövedelmed és az összes megtakarításod értékének negyedét és egy liter üzemanyagért 640-650 forintot kell fizetni, érthető, hogy az autózásra is kevesebb pénz jut. De az autózás legtöbbször nem luxus, nem pöffeszkedés, hanem szükséglet. Megnéztük, hogy a legalacsonyabb árú új autók közül melyiket tudod a legkisebb üzemanyagköltséggel használni.
Minden autó a listaárán szerepel, amiből jelentős kedvezményeket ad az importőrök zöme, bár nem mindegyike. A listaárok országosan egységesek, az akciós ár, a kedvezményszint és az autók konkrét vételára viszont nem összehasonlítható.
Legtöbbször a gyártó egy fogyasztási sávot ad meg, nem egyetlen értéket. A WLTP-mérés azonos motorral és váltóval is figyelembe veszi az autók eltérő kerékméretéből, illetve a többletfelszereltségből fakadó súlykülönbséget, így az üvegtető, a motoros ülésállítás és más extrák tömegnövelő hatását. Mindig a sávon belül a minimumértékkel számoltunk.
Benzin: 640 Ft, autógáz: 305 Ft
Egy típus egyféle üzemanyaggal csak egyszer szerepel, különben a Daciák különféle motorváltozatai még több autót kiütnének. A felmérésben szereplő autók háromhengeres motorral működnek, de akad köztük egyetlen négyhengeres is.
Jelesül a Hyundai i20, amely a 84 lóerős motorral nagy csomag- és utasterével felnőtt és jól használható autó. A szívócső-befecskendezéses, atmoszférikus (turbó nélküli) motorkonstrukció megnyugtató azoknak, akik nagyon hosszú távú használattal, sok százezer km megtételével számolnak. Turbófeltöltős motorja a Joggernek, a Dusternek és a benzin-gázos Sanderónak van a cikk autói közül, a Sandero SCe 65 szívómotoros, akárcsak a többi modell.
A benzin literjének árát 640, az autógázét 305 forinttal szoroztuk fel. Az LPG-ről érdemes megjegyezni, hogy az üzemanyagokat jóval magasabb áron adó autópályás töltőállomásoknál is a benzin vagy a gázolaj árának feléből tankolható, az M7 mentén a cikk írása előtti napon 340-345 forintba került egy liter autógáz. Ahol én tankolok Budapesten, ott csak 280 Ft az autógáz literje.
Tavaszi körképünk óta is a Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC a legolcsóbb új autó 4 440 000 forinttól, ami a légkondicionáló nélküli Entry listara. A háromhengeres kisautó a 4 880 000 forintos Inform felszereltséggel ad klímaberendezést, amivel még mindig a legelérhetőbb új személyautó Magyarországon.
Hosszú gyártási periódusa és a modell kora miatt itt mérvadó adattömeggel erősíti meg a Spritmonitor.de is a japán kiskocsi takarékosságát, átlagfogyasztása mindössze 4,99 liter 100-on. Ez még a második generációs Toyota Aygo benzinigényénél is csekélyebb 0,3 literrel.
Hol vannak a villanyautók?
Ebben az esetben a legkevésbé drága új autók között kerestük a legkevésbé magas üzemanyagköltséggel használhatókat. Ha csak a hajtóanyag ára számítana, akkor az elektromos autók is elöl lehetnének azzal a feltétellel, hogy messze elkerüljük a közterületi töltőket, ahol kilowattóránként és/vagy időalapon fizetve is igen drágán vehetik fel a töltést az akkumulátorok.
Aki azonban minimális arányban szorul rá a nyilvános töltőinfrastruktúrára és otthon tudja tölteni az akkumulátort, alacsony költséggel járhat-kelhet az elektromos autó hatótávkorlátain belül. Bármilyen kedvező is otthon töltve az elektromos autók kilométerköltsége, magasabb áruk miatt egy sem került be ebbe a válogatásba. A legolcsóbb Dacia Spring a 44 lóerős motorral 8 799 000 forintba kerül.
Használt autóként a Space Star 4,4 millió és a Picanto ötmilliós ársávján belül zömmel a 30 kilowattórás akkukapacitású Nissan LEAF-ek, kétszemélyességük miatt igen korlátozottan használható Smart Fortwo-k és a 22 kilowattos, gyors váltóáramú töltéssel működő Renault Zoék akadnak horogra a HaHun. Szerepelnek a kínálatban nagyon keveset futott példányok az iMIEV-ion-C-Zero trióból, akad elég sok régebbi VW Up a kisebbik akkuval és van néhány 100 000 km feletti Kia Soul EV is. Ötmillóból egy-egy Dacia Springet is hoz a kereső.
Használt elektromos autóknál nagyon fontos az akkuk degradálódása, elöregedése miatt az újkoritól elmaradó hatótáv. Fontos az autók diagnosztizálása, elektronikus agyuk kiolvasása és nem elég ránézni a teljes töltéssel látott hatótávértékre! Arra is figyeljetek, mennyit esik ez a próbaút alatt. Használt villanyautók vásárlásához itt találtok tippeket, ez pedig az a pár alapvető ismeret a töltők tűkiosztásáról, a töltési teljesítmény kiszámításáról, az otthoni hálózatbővítésről és a töltési veszteségről, amit érdemes tudnod, ha elektromos autóban gondolkodsz.
Ám az üzemanyagköltségben csak az egyik tényező a fogyasztás, a másik a hajtóanyag ára. Mivel a benzin elégetéséhez képest a motorok autógázzal kisebb környezetszennyezéssel és szén-dioxid-kibocsájtással üzemelnek, Európában évtizedek óta adókedvezmények illetik meg az LPG-t hajtóanyagként, így előállítási költségén felül ez is kedvezőbbé teszi az árát.
Típus | Teljesítmény | WLTP-átlag, l/100 km | Alap listaár, Ft | 100 000 km ÜA-költsége, Ft |
Mitsubishi Space Star 1,2 | 71 LE | 4,9-5,5 | 4 440 000 | 3 136 000 |
Kia Picanto 1, | 67 LE | 5,2-5,5 | 4 999 000 | 3 328 000 |
Hyundai i10 1,0 | 67 LE | 5,1-5,3 | 5 299 000 | 3 264 000 |
Dacia Sandero 1,0 SCe 65 | 65 LE | 5,3-5,4 | 5 349 000 | 3 392 000 |
Toyota Aygo X 1,0 | 72 LE | 4,7-5,0 | 6 040 000 | 3 008 000 |
Dacia Sandero ECO-G 100 | 90 LE (LPG), 100 LE (benzin) | 6,7-7,4 (LPG), 5,4-5,8 (benzin) | 6 109 000 | 2 043 500 (LPG), 3 456 000 (benzin) |
Dacia Duster TCe 90 | 91 LE | 6,1-6,2 | 6 359 000 | 3 904 000 |
Hyundai i20 1,2 MPi | 84 LE | 5,6 | 6 399 000 | 3 584 000 |
Dacia Jogger 1,0 ECO-G 100 | 90 LE (benzin), 100 LE (LPG) | 7,7-7,8 (LPG), 6,0-6,1 (benzin) | 6 699 000 | 2 348 500 (LPG), 3 840 000 (benzin) |
Opel Corsa 1,2 | 75 LE | 5,3-5,6 | 6 700 000 | 3 392 000 |
Mivel a benzin (és a gázolaj) drágulásával erősen szétnyílt az olló az autógázzal is működő Otto-motoros autók és a sima benzinesek között, nem a legkisebb, a legkönnyebb és a legkisebb szállítókapacitású minik villantják a legkedvezőbb üzemanyagköltséget, hanem a Dacia gyárilag benzin-gáz üzemű autói.
Mai árakon a nagyobb, erősebb és kényelmesebb Sandero ECO-G közel 1,1 millió forintot hagy a zsebedben 100 000 kilométerre vetítve a papíron és a valóságban is parádésan takarékos Mitsubishi Space Star-hoz képest. És még erősebb is 20 lóerővel.
Egy jól fejlett, gázzal 100, benzinnel 90 lóerős kombi, amelyből 320 ezer Ft felárért hétüléses is kapató, LPG-vel használva még akkor is közel egymillió forinttal kevesebből tehet meg 100 000 kilométert egy 75 lóerős Corsánál, ha a motor beindulása utáni szakaszban mérhető benzinfogyasztást figyelembe vesszük és ezt levonjuk a gázüzem árelőnyéből.
A motor LPG-üzemben is benzinnel indul be, ha a hűtőfolyadék hőmérséklete alacsonyabb nagyjából 35-40 Celsius-foknál. Jellemzően erre a pontra programozzák a szakemberek az átállást benzinről gázra hidegindításkor. Nyáron ez szinte azonnal, télen pár kilométer után megtörténik.
Aligha csoda, hogy a Dacia adatai szerint 2023-ban az első félévben Európában eladott autóik két harmadában nem benzines, nem dízel, hanem benzin-gáz üzemű hajtáslánc van, ami a 40 literes gáztartállyal és az 50 literes benzintankkal 1000 km feletti hatótávot tesz lehetővé. De ez inkább elméleti lehetőség, mert egy LPG-s autót benzinnel, környezetszennyezőbben és drágábban használni kicsit sem bölcs dolog.