„Kaptunk egy fülest a nagykőrösi kapitányságtól, hogy egy Franciaországból érkező autótolvaj tart Kocsér község felé. Pont megállt nálunk a benzinkúton, egy percen belül ott volt a körzeti megbízottunk az autóval és egy polgárőrrel az oldalán. Éppen a kúton vásároltam, így végignéztem a tolvaj lekapcsolását, olyan volt, mint egy akciófilmben” – mesél egy sztorit Hriagyel Csaba, Kocsér polgármestere arra a kérdésünkre, hogy milyen konkrét esetekben volt hasznukra az önkormányzat által vásárolt Suzuki. Az autót az önkormányzat garázsában tárolják évek óta, a körzeti megbízottjuk használja napi szinten.

Hriagyel szerint „számtalan” esetben volt már a segítségükre ez a Vitara, amely egy abból a rengeteg személyautóból, amelyeket jellemzően önkormányzatok, kisebbrészt helyi alapítványok vásároltak az elmúlt évtizedben országszerte, hogy aztán átadják őket a rendőrségnek használatra vagy tulajdonba.

Összesen 108 darab ilyen személyautó állt eddig szolgálatba – derül ki a Vezess által az Országos Rendőr-főkapitányságtól (ORFK) kikért adatokból, ebből jelenleg 92-t aktívan használnak. Cikkünkben ezeknek jártunk utána.

Privát vásárlású rendőrautók lepik el az országot 1

Kocsér Suzukija ma, a szeptemberi napsütésben (Kép: Kocsér Polgármesteri Hivatal)

Kik és mennyi autót vásároltak?

Az ORFK adatbázisa szerint az első privát vásárlás utáni járműátadás 2014. január 10-én történt Budapest VII. kerületében. Ekkor a rendőrség amúgy sem túl egységes járműparkjától meglehetősen eltérő karakterűnek tűnő Chevrolet Aveót vett Erzsébetváros vezetése, és azóta is folyamatosak a beszerzések országszerte. Az utolsó pár hete volt: a Hajdú-Bihar vármegyei Komádi község önkormányzata 2023. augusztus 28-án adott át egy ezer köbcentis kis Toyota Yarist az egyenruhásoknak.

Arányait nézve a főváros különböző kerületeire és főként a körülötte elterülő Pest vármegyére sokkal jellemzőbb a vásárlás, mint a többi vidéki városra. Sőt, az ország középső harmadán túl inkább a kisebb (néhány esetben közepesnek mondható) települések szereztek be autókat: Báránd, Üröm, Ercsi, Komádi, Erdőkertes, Gyál stb. Abc-sorrenben soroljuk a helyeket Budapestre és a vármegyékre bontva, valamint a beszerzett személyautók számát.

Budapest 36 
Bács-Kiskun vármegye
Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
Fejér vármegye 12 
Hajdú-Bihar vármegye
Heves vármegye
Jász-Nagykun-Szolnok vármegye 1
Pest vármegye 58
Somogy vármegye 1

Budapesten kiemelkedik a VI. kerület a mezőnyből, Terézváros eddig már 5 személyautót adott át a kerületi kapitányságnak, az előző és a jelenlegi vezetéshez egyaránt köthető beszerzés. Két-két autót vásárolt a II., a VII., a VIII., a X., a XII., a XV., a XVIII. és a XIX. kerület. Pest vármegyében négy személyautóval Székesfehérvárhoz kötődik a legtöbb vásárlás, miközben létezik tíz olyan megye, amelyekben egyetlen település sem költött erre pénzt az elmúlt évtizedben.

Privát vásárlású rendőrautók lepik el az országot 2

Ünnepélyes átadás Székesfehérváron, 2017-ben (Kép: police.hu)

Milyen autókat vásároltak?

Három márka modelljei a legnépszerűbbek, összesen 42 darab Daciát (ebből 35 Dustert), 29 Suzukit (ebből 19 Vitarát) és 18 Škodát vettek és adtak tovább az önkormányzatok és helyi alapítványok.

Ezen felül kimondottan vegyes a kép, van itt minden, mint egy hipermarket parkolójában: Chevrolet Lacetti, elektromos Nissan Leaf, hatalmas dízelmotorral szerelt Jeep Liberty, Kia Sportage, már nem gyártott Škoda Yeti, Ford Transit kisbusz, Fiat Quobo, és még Lada 4×4 is.

Minden általunk megkérdezett szerint előzetes egyeztetés előzi meg a vásárlásokat, felmérik a rendőrségi igényeket (pl. terepjáróra van szükség vagy belvárosi járőrözésre), majd a pénztárca vastagsága dönt. Olykor szerepet játszhat a komfortérzet is. Hriagyel Csaba szerint a körzeti megbízottjukkal közösen választottak, és volt olyan modell, ami nem felelt meg. „Lelógott a fél combja az ülésről. Az ő ruhája, ő hordja, természetes, hogy vele közösen választottuk ki az autót.”

Privát vásárlású rendőrautók lepik el az országot 3

Ez is egy önkormányzat által vásárolt rendőrautó. „Leginkább felderítéshez, helyszíneléshez” használták Erzsébetvárosban a kapitányság rendőrei. Senki nem gondolná erről a 2020 áprilisában átadott, teljesen civil külsejű Suzuki Balenóról, hogy a BRFK valamely szervének munkaeszköze (volt, de erről majd alább, kép: Erzsébetvárosi Polgármesteri Hivatal)

Amint a Suzuki Baleno fotója egyértelművé teszi, a személyautók egy részénél megmarad a „civil” külső, és akár az átlagos belső is, míg másokat felmatricáz a rendőrség, egyúttal kívül-belül felszereli mindazzal, amit az állam által beszerzett klasszikus rendőrautók is megkapnak a szirénától a gumibot tartójáig.

Mi minden van egy rendőrautóban? Beültünk, megmutatjuk

Nem csak beültünk és mentünk egy Audi, egy Mercedes és egy Škoda rendőrautóval, hanem ebben a cikkünkben sok-sok fotóval megmutatjuk, mi és hol helyezkedik el a felmatricázott kocsikban.

Privát vásárlású rendőrautók lepik el az országot 4

Két érdekesség a rendőr-Merci belsejéből. Egyrészt a fehér gombos kis konzollal kapcsolják be az egyenruhások a különféle hang- és fényeffekteket (véletlenül nem lehet megnyomni, a főkapcsolója a könyöklő alatt van, az aktiválás után pirosan világítanak a gombok). A másik, hogy kemény tapintású bőrszéllel varrt üléshuzatok vannak a rendőrautókban, mert a lőfegyvertől a bilincsig számos eszköz lóg a járőrök derékszíján, így ezek nem koptatják ki az eredeti kárpitot

Miért vásárolták, és mit mond erre az ORFK?

„Ismerve a rendőrség helyzetét, minden évben több mint 100 millió forinttal segíti az önkormányzat a kerületi kapitányság munkáját. Ezért ,,cserébe” semmi extra szolgáltatást nem várunk el a rendőrségtől, csak azt, hogy biztosítsák a rendet Terézvárosban. Ez pusztán az állami finanszírozásból a kerületi kapitányságnak nehezen menne, ezért segítünk mi az itt élők biztonsága érdekében” – válaszolja Soproni Tamás VI. kerületi polgármester.

Az általunk megkérdezett település-vezetők ugyanezt mondják, „a közbiztonság az egyik legnagyobb érték”, ezt segítik a járművek beszerzésével, amiket szívesen fogadnak az ORFK helyi kapitányságai. Az együttműködések jogi alapját a rendőségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény adja, amelynek értelmében a feladataik ellátása során a rendőrség együttműködik az állami és a helyi önkormányzati szervekkel, a civil szervezetekkel és a gazdálkodó szervezetekkel, az állampolgárokkal és azok közösségeivel.

Az e törvényben deklarált együttműködés keretében adták át az önkormányzatok az általuk beszerzett gépjárműveket rendőrségi használatba. Régóta létező gyakorlat, hogy az önkormányzatok segítik, támogatják a testület munkáját olyan gépjárművekkel, amelyek kialakításuknál fogva illeszkednek az érintett településtípus földrajzi jellemzőihez, a lakosság elvárásaihoz (pl.: terepjáró jelleg, környezetkímélő üzemmód) – írta megkeresésünkre a rendőrség sajtóosztálya, akik hozzátették:

A rendőrség és az önkormányzatok közös feladata a lakosság szubjektív biztonságérzetének erősítése, az élhető, biztonságos közterület megteremtése és fenntartása, amely folyamatos egyeztető, elemző tevékenységet igényel, és szoros együttműködésen alapul, amelynek kiváló területe a rendőrség részére történő – a rendőri munkát támogató – eszközök átadása.”

Legnagyobbrészt saját forrásból történtek a beszerzések, de volt példa minisztériumi pályázaton elnyert pénz felhasználására is. A két elektromos Nissant például így vásárolta a VI. kerület, a három másik autót az önkormányzat költségvetéséből (egy Škoda Rapidot és egy Fabiát, valamint egy Peugeut 301-est).

Privát vásárlású rendőrautók lepik el az országot 5

Az egyik villanyautó, jobbra Soproni Tamás polgármester (Kép: Terézvárosi Polgármesteri Hivatal)

Ki fizeti az autók fenntartási költségeit?

Eltérő válaszok érkeztek arra a kérdésünkre, hogy kaptak-e valamiféle kedvezményt a vásárláskor. Erzsébetváros vezetése szerint „az önkormányzat kizárólag a kereskedő által meghirdetett kedvezményekre jogosult, pontosan abban a formában és összegben, mint bárki más”. Ezzel szemben Terézvárosban azt mondták, „igen, minden ajánlattevő egyedi kedvezményes árajánlatot küldött az önkormányzatnak, a vásárlások kedvezményes áron történtek”.

A beszerzések után a 108 személyautóból 25-öt tulajdonba adott a rendőrség részére a vásárlója, 83 járművet azonban csak használatra. „Hogy legyen azért valamiféle kontroll felette” – magyarázta ezt Kocsér esetén a község vezetője.

Egy dolog megvenni az autót, a másik a fenntartása, az üzemanyagtól a biztosításon át a szervizelésig évtizedes távlatban nézve a jármű vételárával vetekedő összeget emészthet fel a működtetés finanszírozása. Erről a költségről az összes általunk megkérdezett azt mondta, a rendőrség állja attól függetlenül, hogy tulajdonossá váltak a kapitányságok, vagy csupán használják a napi munkavégzésük során az autókat.

Országosan jelenleg 92 darab önkormányzati/alapítványi beszerzésű civil vagy matricázott rendőrautó teljesít szolgálatot, holott 2014 elejétől most őszig összesen 108 darabot vásároltak. Az ORFK-tól kapott válasz szerint a használatra átvettek közül 24 példányt már visszaadtak ők, a tulajdonukba kerültek közül pedig kettőt „értékesítettek”. A visszaadások nagy részének nem tudjuk az okát, de Erzsébetvárosban a fenti fotón látható szürke Balenót például azért adták vissza a rendőrök 2022 februárjában, „mert belerohantak az autóba, ami olyan szinten összetört, hogy gazdaságtalan lett volna annak javíttatása”.

Az ilyen esetek már csak azért is balszerencsések, mert a megkérdezettek utólag mindannyian jó döntésnek tartják a vásárlást. Sőt, ha az ő rendőrük által használt jármű válna szolgálatra képtelenné, ismét megpróbálkoznának a beszerzéssel. „Megpróbálnánk venni másikat, de fontos elmondanom, ma sokkal nehezebben tudnánk megoldani, mint hét éve. Azért ha nem is tudnánk venni a nehéz gazdasági helyzetben, de keresnénk rá megoldást” – mondja Kocsér polgármestere.