„Reális az az egymillió eurós ár. De valójában fiktív az összeg” – válaszolja Alexa Attila, az Aston Martin hazai salesmenedzsere, amikor rákérdezek annak a kocsinak a vételárára, amely
- talán a leggyorsabbnak ígérkezik versenypályán azok közül az utcai és rendszámos autók közül, amelyek Magyarországon valaha forgalomba álltak,
- és amelyből ők immár kettőt is eladtak itthon.
Legutóbbi beszélgetésünk alkalmával mesélte a magyar autókereskedők királya (érdemes elolvasni a vele készült interjúnkat), hogy a XV. kerületi márkaképviseletében már 2021-ben értékesítettek két darab Aston Martin Valhallát, amelyeknek akkor a tervezett gyártási évére 2023-at mondott a rákospalotai központ.
Cikkünkben most visszatekintünk az elmúlt néhány évre, és megmutatjuk a legkülönlegesebb forgalomba állt vagy hamarosan az országba érkező, már megrendelt különlegességeket. Vagy akár csak gyűjteménybe érkező rendszám nélküli ritkaságokat. A Datahouse adatbázisának használatakor csak a magyar azonosítós, vagyis a Belügyminisztérium által regisztrált kocsikról kapunk infót, a szlovák, német stb. rendszámosokról csak fű alól, és nem mindről. A nem ritkán titkolt helyen tárolt gyűjteményekbe érkező autókat pedig sanszosan nem is látjuk soha a kátyúóceán lyuggatta magyar közutakon.
Most azt mondja Alexa a Vezessnek, hogy tolódik a Valhallák gyártása, és azért tekinthető fiktívnek jelen pillanatban a neten leggyakrabban alapárnak írt egymillió eurós ár (jelenlegi árfolyamon 386 millió forint), mert még nincsenek meg fizikai valójukban az ügyfeleik által megrendelt kocsik.
A viking mitológiából ered a Valhalla kifejezés (itt ajánlom a Ragnarök című istenharcos, környezetvédős, totál őrült norvég sorozatot az igényes mozgóképrajongóknak). Az Odin égi seregében küzdő „elesett harcosok csarnokáról”, vagyis a Valhalláról, így írnak az ősök a Wikipédia szerint:
Örömhon az ötödik,
ahol az aranyfényü,
fenséges Valhalla áll;
Hropt választ itt hősöket,
nap mint nap, ők vesznek el
véres harcokon.
Számomra kimondottan szimpatikus egy ennyire különleges név egy ilyen extrém járműnek, sokkal izgalmasabbnak gondolom például a Speedster feliratnál. Pedig házon belül az Aston Martinnál ez utóbbi modellből még kevesebbet, állítólag mindösszesen 88 darabot gyártanak a világ milliárdos vagyonnal rendelkező vásárlói számára. És ebből kettő darab már forgalomba is állt Magyarországon, az egyik 2022 márciusában, a másik 2021 októberében.
Kavicsos szélvédő miatt nem hívják majd az M3 kivezetője melletti márkaszervizt a vásárlók, pedig – és gyaníthatóan ezért került rájuk rendszám – párszor meghajtják majd őket a forgalomban is. Ha valaki lefotózta volna már valamelyik Speedstert, köszönettel vesszük a képeket.
Nem minden méregdrága ritkaságra kerül rendszám, a Ford hazai képviseletétől úgy hallottuk korábban, hogy a Magyarországról megrendelt egyetlen darab vadonatúj GT például magángyűjteménybe megy, állítólag Nyugat-Magyarországra.
Így írt megérkezéséről a Ford importőrje. „A világ 6506 autórajongója jelentkezett, hogy az első 500 darab Ford GT szupersportkocsi tulajdonosa lehessen. Az egyetlen szerencsés magyar jelentkező számára most jött el a pillanat, hogy végre átvehesse a legelső Magyarországra szállított Ford GT kulcsait.”
A fehér alapszínű, kék gyorsítócsíkos szupersportkocsit akkor ki is állították a márka szentendrei központjának szalonjában.
Sajnos nem tudjuk, mennyi itt dolgozónak engedte meg a tulajdonos – ha már jó fej volt és belement az új kocsija mutogatásába –, hogy kinyissa az áttervezett ajtókat. Az előd legendásan problémás volt ebben, amire természetesen rájátszott egykor Jeremy Clarksson, semmi pénzért ki nem hagyva a hülye poén adta lehetőséget.
Másik oka is volt annak, amiért beraktam ezt a régi videót, mert emlékeztem Richard Hammond szuperstílusos Morganjére is. Nem csak ő vásárolt ilyet, egy vadonatúj példány Magyarországon is forgalomba állt 2019-ben.
Vajon kinek, melyik feltűnőbb: egy Morgan, egy McLaren 720S, vagy egy Maserati MC20? A Forma-1 utóbbi évtizedének talán legnagyobb szezonközi formajavulását mostanában produkáló McLaren utcára szánt remekműveiből sajnos alig látni az ország leggazdagabb környékein is, pedig a közvetlen riválisainak számító Ferrarikból kis túlzással félóránként feltűnik egy-egy átlagos szombat esténként az Andrássy úton. Lamborghinikből hetente egy, habár éppen van egy Urusa a szemközti szomszédomnak, úgyhogy én gyakrabban látom a fekete pajzsba zárt dühöngő bikát.
A két olasz sportkocsis márka konkrét termékeit nem is vettük be ebbe a cikkbe, mert évente belőlük közösen akár 60-80 darab is átlépheti a határt természetesen zárt, jelzés nélküli trélerekbe rejtve, hogy aztán olykor éppen az orrom előtt guruljanak életükben elsőként új hazájuk, Magyarország földjére.
Csak hogy érzékeltessük a mennyiséget, leírunk azért pár Ferrari-számot, és akkor már legyenek itt a Lamborghinik is. Csupán Ferrariból, csak tavaly és kizárólag a magyar rendszámosokból 33 darab állt forgalomba itthon, ez akár a duplája is lehet külföldi azonosítókkal, de magyar tulajjal. Lamborghiniből ugyan kettőt ír 2022-re a Datahouse, de hogy ennél egy nagyságrenddel többet vesznek éves szinten a magyar vevők, azt a pár hete – nem véletlenül – megnyílt Lambo-szalon ünnepélyes bemutatásán is megerősítették.
A fenti képen látható F8 Tributótól egyébként sokkal ritkább a Maserati MC20 és pláne annak Cielo változata mifelénk, szerencsére néhányat már átadott az elmúlt egy évben a budapesti Váci úti szalonban Nagy F. Béla márkaigazgató. Hiába faggatom őt, elegánsan hallgat arról, pontosan mennyit is fizettek értük, csak az alapárakat mondja és egypár drágább extrát sorol.
A kupé változat bruttó 98,4 millió forinttól elérhető, a nyitott Cielo (ejtsd: cseló, jelentése égbolt) változaté 112,6 millió forinttól konfigurálható. Bizsergető érzés lehet pipálgatni olyanokat például, mint a külső karboncsomag 34 ezer euró + áfa áron (bő 16,5 millió forint), vagy egyedi színeket rendelni 15 és 25 ezer euró + áfa közötti áron (utóbbi 12,2 millió forint).
Mikor kérdezem Bélát, hogy a külső karboncsomag és a spéci szín együtt is rendelhető-e, rávágja: hogyne! Csak e kettő extra így közel 30 millió forintot is jelenthet pluszban mondjuk a Cielo 112 millió forintján felül. Álljunk meg itt egy picit! Még a 112 milliós alapárhoz képest is ütős 30 millió forint kettő darab extráért, ugye? A külső karboncsomag valójában szpojlereket jelent körbe, több helyen az autón, közben ki ne felejtsem, hogy belső karboncsomag is rendelhető 5,5 ezer euróért.
Tavaly 21 darab Bentley-t és 10 Rolls Royce-t regisztrált a BM (ezeknél is lehetnek még külföldi azonosítósok), közülük egy Phantom tűnik a legdrágábbnak a maga 370 ezer angol fontos alapárával. 165 millió forintra rakódnak tehát az extrák árai, amelyek minden bizonnyal jóval vastagabb összegbe kerülnek, mint a Maserati rakétájának pár milliós fényezése.
150 millió forinttal nyugodtan számolhatunk átlagos Phantom-vételárként, ami szerény töredéke a Bugatti Chiron történetében az utolsó példányokénak. A Vezesshez beküldött fotók szerint ezek közül kettő Magyarországra érkezett aranyszínű hűtőrácskerettel, az egyik bordó, a másik sötétkék.
Az alábbi képek múlt ősszel készültek, akkoriban egyértelműnek tűnt, hogy jó érzékkel fektette be a pénzét a két tulajdonos, ugyanis ezek az autók már csak drágábbak lesznek. A vásárlásuk idején 3-3,5 millió dollár között cseréltek gazdát a modellek (ami nagyságrendileg 1,3 milliárd forint, de a limitált, utolsó modell egészen biztos, hogy sokkal többe került).
Az olvasónktól kapott fotók talán a honosításkor készültek és/vagy a műszaki vizsgán. Azt is tudni vélik többen Kelet-Magyarországon, hogy kik a tulajdonosai a kocsiknak, erről itt olvashatsz.