Szakmai berkekben a legmegosztóbb hajtáslánc a két világ között szambázó PHEV. Komoly érvek szólnak a belső égésű és a villanymotort egyaránt érdemben használni tudó konnektoros hibridek mellett és ellen is. Ezt az iparági vitát maszatolta össze a politika döntése 2015-ben: a villanyautók mellett megjutalmazta a zöld rendszámhoz kapcsolódó ajándékcsomaggal ennek a kipufogós személyautó-típusnak a tulajdonosait is.

A plug-in hibrid hajtáslánccal szimpatizálók azt mondják róla, hogy

  • ez valójában két klassz autó egyben: képes az emberek által sűrűn lakott városokban színtiszta elektromosként közlekedni egyetlen gramm káros anyag kibocsátása nélkül néma csendben,
  • sőt, az agglomerációból is bejárhat vele bárki a nagyvárosba, és vissza, anélkül, hogy egy csepp olajszármazékot elégetne, és ezt a hét minden napján megteheti,
  • ráadásul a sztráda aszfaltjára felgurulva tudja a benzines és a dízel járművek előnyeit: az immár üzemanyag-takarékos és hatótávpara nélküli kiegyensúlyozott suhanást 600-800, vagy akár 1000 kilométerekre.

Felemelt mutatóujjal reagálnak erre a szép elmélet helyett a benzinszagú valóságot emlegető PHEV-kritizálók. Szerintük az elmúlt évtizedben Magyarországon

  • legnagyobbrészt cégek vásároltak konnektoros hibrideket, márpedig az ilyen járműveket jellemzően a munkáltatótól kapott üzemanyagkártyával használók ingyen tankolják a benzinkutakon, vagyis nem érdekeltek az akkumulátorok feltöltésében,
  • ráadásul problémás a töltés is: kevés a nyilvános oszlop, azokon immár bosszantóan drága az áram, a céges kocsik otthoni töltésének az elszámolása pedig nem megoldott,
  • egyébként is valótlanok a gyári elektromos hatótávok, pláne irritáló hazugságok az inkorrekten mért CO2-adatok, magyarán a legtöbb kilométert sok-sok olajszármazék elégetésével teszik meg a konnektoros hibridek,
  • eleve nagyrészt böhöm BMW-k, Volvók, Mercedesek alkotják a hazai PHEV-flotta nagyját, jellemzően 2 és 2,5 tonna közötti méretes limuzinok/kombik és még inkább hatalmas SUV-ok,
  • amelyek benzinfogyasztása (elenyésző a dízel-hibrid) átlagosan 10 liter feletti, városban simán 15 liter körüli.

Szerintük hagyjuk már az elméletet, a plug-in hibrideket nagyrészt a zöld rendszámhoz kapcsolt anyagi kedvezmények miatt vásárolták: ingyen lehet velük parkolni, nem kell fizetni vagyonszerzési, regisztrációs és cégautóadót. Legalábbis eddig.

Most kiderül, mennyire zöldek a PHEV-tulajdonosok 1

Jeep Wrangler 4xe Sahara (tesztünk fogyasztási adata itt elolvasható) – ritka madár, de ez is konnektoros hibrid zöld rendszámmal, kedvezményekkel

Egy kikerült és nem cáfolt minisztériumi tervezet szerint nem kaphatnak majd újonnan zöld rendszámot a jövőben a PHEV-ek, és még azokról is le kell venni a soron következő műszaki vizsgán, amelyeken akár évek óta ott díszeleg.

A kormány adta, a kormány most elveszi. Kérdésünkre a közlekedési tárca ugyan azt mondta, még nem végleges a készülő tervezet, de azért megpendítették, miben gondolkodnak. „Olyan megoldást keresünk, amelynek a bevezetése után a zöld rendszám nem csak egy kiváltság lesz, hanem annak használói valóban környezetkímélő gépjárművek felhasználói lehetnek.”

Megkérdeztünk több érintett importőrt is, hogy szerintük milyen következményekkel járhat a döntés az évek óta viták középpontjában álló hajtásláncot használó új személyautók piacán. Veszik majd ezután? Mennyien? Ők például kinek ajánlják zöld rendszám nélkül?

Most kiderül, mennyire zöldek a PHEV-tulajdonosok 2

Két plug-in hibrid parkol ingyen Budapest belvárosában, 2023 október 19-én délután, cikkünk írásakor. Jelenleg 33 ezer darab ilyen személyautón van zöld rendszám Magyarországon

Kik és mennyire fordíthatnak hátat?

„Nagy visszaesés várható sok márka esetében” – kezdi válaszát a több márkát forgalmazó Porsche Hungaria, amely nem egységes piac-beszakadásra számít. „A Volkswagen esetében kisebb visszaesés lesz, ugyanis nekünk sok céges partnerünk van, ahol nem a zöld rendszám volt a döntési ok eddig sem, hanem a külföldi központ zöldítésre buzdító új car policy-je” – magyarra fordítva ez azt jelenti: vagyis nem a valós fogyasztás, hanem a sokat vitatott gyári fogyasztási adatok, amelyek kétség kívül alacsony számok.

„Mi is azt gondoljuk, hogy nagyon jelentős lesz a visszaesés, hiszen pusztán gazdaságossági szempontok alapján nem indokolt ilyen modellt venni. A kimondottan a környezettudatosság miatt PHEV-et választók egy része pedig a várakozásaink szerint a jövőben tiszta elektromos modellt választ – az idén bevezetett EX30 ára, hatótávolsága reális alternatívája lehet az eddig kisebb PHEV modellt választóknak. Az nagy kérdés, hogy azok a flottapartnereink, akiknek a vállalti előírásaikban PHEV modell szerepelt, azok hogyan reagálnak erre a döntésre” – mondja Sztárcsevity Andrea, annak a Volvónak a hazai head of consumer experience-e, amely márkánál az egyik legmagasabb az értékesített új személyautók között a konnektoros hibridek aránya.

A cikkünkben megszólaló márkáknál ez az arány idén.

Volvo 23 százalék
BMW 14 százalék
Kia  5,3 százalék
Volkswagen 4,3 százalék
Škoda 1,7 százalék

A Kia országigazgatójaként Nagy Norbert is visszaesést vár, de szerinte nem ugyanúgy reagálnak majd a döntésre a céges és a magán ügyfeleik. „Amennyiben megvonják a zöld rendszám adta előnyöket, akkor a kereslet egy részét vissza fogja fordítani a sima fosszilis üzemanyaggal hajtott autók irányába, és egy másik részét pedig előre az elektromos autók irányába. Véleményem szerint kevesebb, mint a felére is visszaeshet akár a PHEV autók iránti kereslet.

Az adóelőnyök megszüntetése főleg a céges vásárlókat fogja érinteni, ők valószínűsíthetően esetlegesen áttérnek majd a tisztán elektromos hajtású gépkocsikra az adóelőnyök miatt. A magán ügyfelek körében is van olyan vásárló, aki továbbra is fogja vásárolni a PHEV autót, mert az ő igényeit ez elégíti ki a legjobban – függetlenül attól, hogy ingyen parkolhat vagy sem.”

Egyedül a BMW importőre optimista. „Drámai visszaesésre nem számítunk, kezdetben talán adódhat némi bizonytalanság, de ma már az elektromos hatótáv 90-100 km felett van a plug-in hibrid BMW modellek esetében, így a városi vagy ingázó használatot tisztán elektromos üzemmódban lehet abszolválni, jelentősen alacsonyabb károsanyag kibocsátás mellett. Úgy látjuk, ezek ma már sokkal fontosabb szempontok” – állítja Salgó András, a márka magyarországi kommunikációs vezetője.

Most kiderül, mennyire zöldek a PHEV-tulajdonosok 3

A BMW X5 (tesztünk fogyasztási adata itt olvasható) értékesítéseiben magasabb a PHEV-arány, mint a márkaátlag 14 százalék. De például a szintén nagyméretű SUV Mazda CX-60 eladásainak a 61 százaléka is ilyen Magyarországon

Közben elindul az elektromosok újabb vásárlási támogatása

Hetek óta hallottuk a Vezess szerkesztőségében, hogy a kínaiak lobbiznak a kormánynál a tisztán elektromos autók állami vásárlási támogatásának elindításáért. Oka egyszerű: egyre nagyobb számban forgalmaznak nálunk elektromos autókat a kínaiak, és hónapok óta terjed a híre egy leendő kínai villanyautó-gyárnak is. A plug-in hibridekkel kapcsolatos kedvezménymegvonások hatásairól szerkesztőségünkbe érkezett importőri válaszok után jött a hír csütörtökön: Kínában be is jelentette a vásárlástámogatási döntést a kormány.

Szíjjártó Péter külügyminiszter Sencsenből üzente, hogy novemberben 60 milliárd forintos program indul: a feléből 170 darab nagy kapacitású töltőállomást építenek az elkövetkező 2-2,5 évben állítása szerint a legforgalmasabb utak mentén.

A másik 30 milliárd forintból pedig lehetővé teszik, hogy a cégek, például az egyéni vállalkozások, a taxisok, az autómegosztással foglalkozó társaságok kedvezményesen, támogatással vásárolhassanak elektromos járműveket, kisbuszokat vagy kisteherautókat is. A tudósításokban nem látni, hogy magánszemélyek vásárlásait is támogatnák.

Most kiderül, mennyire zöldek a PHEV-tulajdonosok 4

Elöl elektromos, mögötte PHEV. A zöld rendszám és a dizájnnyelv azonos, de a hátsón van kipufogó

Zöld rendszám nélkül mégis kinek ajánlható a konnektoros hibrid?

Nagy Norbert szerint „azon magán ügyfeleknek, akik a környezetért szeretnének tenni és a fenntarthatóságban gondolkodnak, de nem engedhetik meg maguknak, hogy több gépkocsit tartsanak fenn (pl. elektromost és benzinest/dízelt külön), azoknak továbbra is jó alternatíva lehet a PHEV, hiszen a hétköznapi ingázásokat, munkába járást meg tudják továbbra is oldani tisztán elektromos hajtással, a hétvégi családi kirándulásokra pedig nem szükséges másik autó. Ők megmarad(hat)nak vásárlóként.” Ráadásul a Kia hazai vezetője szerint a SUV-oknál „továbbra is lesz/lehet érdeklődés a PHEV autókra.”

A Porsche Hungaria is ezt a hajtásláncot ajánlja a rövidke városi utak emissziómentes, és nagyobb hétvégi utazások hatótávpara nélküli együttes megtételére magánszemélyeknek. „Ez nem fog változni, ezt az űrt a hagyományos belső égésű és a teljesen elektromos autók között eddig is csak és ezentúl is csak a PHEV modellek tudják betölteni (legalábbis rövid- és középtávon).” Ezen felül szerintük továbbra is azon céges partnereik tartanak ki a PHEV mellett „akiknek a car policy-jükben fontos szempont a környezetvédelem”.

Sztárcsevity Andrea azoknak a magánszemélyeknek ajánlja, „akik környezettudatosak, de rendszeresen nagyobb távolságokat tesznek meg, így most még a töltőhálózat nem megfelelő sűrűsége miatt egy tiszta elektromos modell nem lehet alternatíva” számukra.

Döntésüket megsegítheti a friss kormányzati ígéret a sűrűbb töltőhálózatra. Hamarosan kiderül, hogy mennyire zöldek valójában a konnektoros hibridek vásárlói fizetős parkolás és adófizetés mellett.