Utoljára négy éve volt autószalon Tokióban, a koronavírus-járvány miatti kényszerszünet után idén október 25-én nyitott meg a páratlan években megrendezett autókiállítás. Magyar autórajongóként a Tokyo Mobility Show-n a legfontosabb újdonság idén a Suzuki Swift következő generációja. Elmentünk, megnéztük, beültünk és összegyűjtöttük mindazt, amit tudni lehet az egyelőre koncepcióautónak mondott újdonságról.
Külső
Egyetlen autót hozott el a tokiói standra a Suzuki, a sajtófotókon is kék fényezéssel és jobb oldali kormánnyal szerepel a Suzuki Swift. Megmaradt a karaktere, amit az RS2-es vagy vasaló Swift óta őriz a márka, de érezhetően változott az autó. Optikailag szélesebb és erőteljesebb lett elődjénél.
Elöl újak a fényszórók, a nappali menetfény alulról és felülről is LED-ívvel keretezi a lámpákat. A hűtőmaszk lapított méhsejtmintás és feketére fényezett. A fő változás talán az övvonal kiszélesítése, a trapéz keresztmetszetű motorháztetőtől erős ív fut hátra a kilincsek és az oldalablakok között, ami jót tesz az autó kiállásának.
Valamit javulhat az autó alaktényezője is az új hátsó tetőspoilerrel. Alul részleges alvázborítás segít a levegőnek minél kevesebb örvényléssel átáramlani a kocsi hasa alatt, az első kerekek előtt menetszélterelő műanyaglapokat látni, ha lehasaltok a kocsi alá.
Információink szerint változatlanul 1695 mm a japán belpiacos modell szélessége, aminél az európai exportautók négy centiméterrel szélesebbek lesznek. Ebben nincs eltérés, a Japánban, Hamamacu városában gyártott kisautó kifutó verziója is kétféle karosszériaszélességgel készül.
3845 milliméter a mostani modell hosszúsága, ennél valamivel nagyobb lett az új, de gyári adatot még erről sem adott ki a márka. Az autó fejlesztési vezetője beszélgetés közben megerősítette, hogy jóval 4 méteren belüli a teljes hosszúság, mert a Swift egyik értéke az agilitás és a jó vezethetőség, amihez nemcsak a 9,6 méteres, kimondottan kicsinek számító fordulókör-átmérő tartozik hozzá, de a kompakt karosszériaméret is.
Belső tér
Mivel a padlólemez az eddigi és valószínűleg a tengelytáv sem változik érdemben, a belső tér és a csomagtartó nagyságrendileg akkora lesz, amekkora most. A jobbkormányos autóba beülve erős oldaltartású ülésekkel és teljesen vállalható anyagokkal találkoztunk abban a pár percben, amit sikerült az új Suzuki Swiftben töltenünk.
Új a központi érintőképernyő és a rajta futó menürendszer is. A kijelző az eddiginél magasabban, jobban elérhető helyen van a műszerfal legtetején, esztétikailag azonban visszalépés a szellőzőnyílások alatti, a műszerfalba integrált megoldáshoz képest.
Olcsó digitális óracsoport helyett a Suzuki megőrizte a mutatós műszereket. A négy kerek óra közül egy jutott a hűtőfolyadék hőmérsékletének, ami egyre nagyobb szó. Van egy benzinóránk is, előbbi a fordulatszámmérőbe, utóbbi a sebességmérőbe integrálva.
Technika
2017-ben indult a jelenlegi Swift értékesítése. Bár a cég az átlagosnál hosszabb modellciklussal dolgozik, közel hét év után itt is számítani lehetett az autó megújítására.
Nincs szó teljes generációváltásról, mert a padlólemezt és ezzel a technika zömét az új a most futó autóból örökli. Elsősorban a külső tér el, akárcsak a 2016-os erős modellfrissítés után 2021-ben megújuló S-Cross esetében.
Továbbfejlesztett ütközés-megelőző fékrendszert kap az autó, erre utal a középső kijelzőn a DSBS II (Dual Sensor Brake Support) felirat is. A vezetőtámogató rendszerek közé tartozik a fáradásfigyelésen kívül a távfény és a tompított között váltó automatika.
Egyelőre nagyon erős a titoktartás az autó körül, még arra a kérdésére sem volt szabad válaszolnia a projekt főmérnökének, akivel a megújult Swiftről beszélgettünk, hogy mi a motorkódja vagy hány hengeres motor van az autóban.
Itt most összesen 10 perce volt a teljes magyar sajtócsapatnak arra, hogy megismerje a koncepcióautónak mondott Swiftet és az eVX tanulmányautót, amiből a Suzuki első elektromos autója születik az S-Cross méretében, továbbá lefotózza mindkettőt és kérdezze a gyári embereket a kocsikról. Így idő hiányában nem álltam neki leszedni a légszűrőházat és megnézni, hány gyújtótrafója van a motornak vagy kódjeleket keresgélni rajta, erre most nem volt lehetőség.
Valószínűleg 1,2 literes, de háromhengeres motor váltja a most szintén 1,2 literes, négyhengeres benzinest, és továbbra is önindító-generátoros kisegítő hibridhajtás teszi még takarékosabbá, ami most 12 voltos rendszert jelent, apró lítiumakkumulátorral és erősített önindítóval. Az ISG-nek nevezett, szíjhajtású villamos gép 1,94 kilowattos (2,64 lóerős).
31 éve jött az első hazai Swift
Bányabezárások, az államszocilista korszakban erőltetett nehézipar leépülése és az állami cégek csődje miatt Magyarországnak a rendszerváltoztatás után igen nagy szüksége volt új munkaadókra. Az egyik első nagy autóipari beruházó a Suzuki lett, az esztergomi üzemben 1992. október elején kezdődött meg a gyártás.
Ezer darab Swift készült el az eső évben Esztergomban. Az egyliteres motorral szerelt változatért 730 ezer forintot kellett fizetni, az 1,3-as kivitel ára 800 ezer forint volt. Napjainkban évi 110-120 ezer autó készül Esztergomban és 85 másodpercenként gördül le egy kész Suzuki a gyártósorról.
Alig egy évvel az ötajtós Swiftek sorozatgyártásának megkezdése után, 1993-ban indult a négyajtós Swift Sedanok gyártása. A gyár 1994-től termelt exportra is és 1996-ban ünnepelhettük a 100 ezres határ elérését. Mindössze három évvel később Esztergom meghaladta a negyedmilliós autós darabszámot és az itthon értékesített mennyiség elérte a 100 000 darabot, a Swiftnek köszönhetően.
2000-ben a Wagon R+, 2003-ban az Ignis, 2005-ben az RS2-es új Swift, 2006-ban az SX4, 2008-ban a Splash, majd 2010. június 10-től az új Swift következett a hazai gyártásból. 2011-ben a magyar gyár már a kétmillió legyártott autót ünnepelte egy Swift személyében, 2014-ben ez a szám már 2,5 millió volt, 2017-ben pedig a harmadik milliót. 2023 szeptemberében az S-Cross volt az ünnepelt: 10 év után elkészült belőle a félmilliomodik autó.
Még nem adott ki a gyártó adatokat sem a motor paramétereiről, sem a menetteljesítményekről. Jelenleg a K12D kódjelű, láncos szelepvezérlésű, szívóoldalon változó vezérlésű, 16 szelepes és dupla vezérműtengelyes benzines 83 lóerős, 1197 köbcentis és 2800-as fordulaton ad le maximum 107 Nm forgatónyomatékot.
A végsebesség most 165 km/óra a 4×4-es, 170 a fokozatmentes automatikus váltós és 175 km/óra az ötfokozatú kézi váltós Swifttel. Nagyságrendileg valami hasonlóra számíthatunk az újtól is.
Nem kaptunk egyértelmű választ arra a kérdésre, hogy van-e jövője a két kipufogójáról azonnal megismerhető sportmodellnek, de a reakciók alapján Swift Sport helyzete nem tűnt reménytelennek.
Nem Esztergom lesz az új Suzuki Swift szülőhelye, ezt a gyárat továbbra is crossover és SUV-modellek gyártására használja a Suzuki, teljes hibrid és kisegítő hibrid hajtásrendszerrel. Ez egyben azt is jelenti, hogy a márka első elektromos autójának gyártására egy frissen épült indiai üzem kap lehetőséget. Jó ideje a Maruti/Suzuki India első számú autógyártója és a világ legnépesebb országa egyben a japán autómárka legnagyobb piaca is. Az ottani együttműködés 1983-ban kezdődött.
Jövőre jön
Még arról sincs közelebbi információnk, hogy pontosan mikor kezdődik az autó piaci bevezetése, csak a 2024-es évet adta meg a Suzuki. Én arra tippelek, hogy legalább fél év, mire a szériaváltozatot bemutatja a márka, elkezdődik az autó sorozatgyártása és megérkezik az új Swift a magyarországi márkakereskedőkhöz, ami kerekítve 80 taggal mesze a legkiterjedtebb márkakereskedői hálózat hazánkban.
Egyelőre ennyit sikerül megtudni az autóról a néhány soros sajtóközleményekből és a helyi szakemberektől. A képgalériában találtok saját képeket a standról és gyári stúdiófotókat is az autóról, amely 2024-től Magyarországon is továbbírja a Suzuki Swift történetét.