52 ezer forint fölé emelkedett az átlagos kgfb-díj idehaza a harmadik negyedévben, a casco éves átlaga pedig immár 148 ezer forint – közölte a Netrisk. A legnagyobb hazai alkuszcég szerint ez 8 százalékos áremelkedés a kötelezőknél, míg 17 százalékos a másik járműbiztosítási fajtánál, vagyis feltűnően nagy a különbség az árváltozásban.

Körbekérdeztük a legnagyobb biztosítókat az áremelkedések okairól, az öreg és a legmodernebb autókhoz való viszonyukról, a márkák sorrendjéről és a kárkifizetéses rekordjaikról.

Mi ez a nagy eltérés a díjemelésnél?

Egy augusztusi adat szerint a járműalkatrészek 15,1 százalékkal emelkedtek egy év alatt, míg a karbantartás és a javítás 19,4 százalékkal, a kifizetett károk pedig átlagosan 10 százalékkal. Közben jelentősen emelkedett az új és a használt autók ára, talán az egyetlen örömteli hír utóbbiaknál a drágulás lendületének lassulása.

„Egy átlagos fogyasztási cikk, például a kenyér, a cukor stb. árát egyik napról a másikra lehet módosítani, de egy biztosítási szerződés díját csak évről évre vizsgálhatjuk felül a piaci körülmények, kártapasztalások tükrében. A szerződések különböző évfordulóval rendelkezhetnek – ami lehet bármikor az év 365 napján –, ezért a szerződések átárazása sem történhet egyik napról a másikra” – közölte a Vezess-sel a Groupama Biztosító.

Szerintük a két fő járműbiztosítási fajta áremelkedése közötti jelentős különbséget az magyarázza, hogy a javításhoz (értve ezalatt a munkabért, alkatrészárakat és energiaárakat) kapcsolódó költségek direktebben jelennek meg casco esetében, mint ahogy a kgfb-nél. Köztudottan fiatalabbak a cascós járművek, ezért értékük a piaci átlag feletti, ráadásul „az elmúlt nagyjából három évben egyre gyakoribb és súlyosabb klimatikus károk (viharkárok, jégverés) jelentősen befolyásolták a casco biztosítások árazását”.

Első ránézésre érdekesnek tűnhet, hogy a casco jelentősebb drágulása közben a Netrisknél nagyobb mértékben emelkedett ezek szerződéskötése is. „Ez magyarázható részben azzal, hogy az új vagy fiatal autók nagyobb értéket képviselnek a korábbi évekhez képest és ugye a szervizköltségek is jelentősen emelkedtek. Ezért a tulajdonosok az autó árához képest viszonylag alacsony díjat bevállalják annak érdekében, hogy mentesüljenek a nagyobb kiadásoktól egy esetleges saját hibából történt baleset után” – mondja Besnyő Márton, a Netrisk ügyvezető igazgatója.

26 millió forintot kapott egy törött luxusautó gazdája 1

Javításra váró törött Tesla Budapesten (Kép: Vezess)

Mi a helyzet az öreg autókkal? És mi a másik véglettel: a fiatal elektromosokkal?

Sajnos immár meghaladta a 15 évet is a hazai személyautó-állomány átlagos életkora, ezért feltettük a biztosítóknak a kérdést: a közel 150 ezer forintos átlag cascodíj világában ajánlják-e a koros kocsik tulajdonosainak is ezt a biztosítási formát? És ha igen, milyen érvek szólnak mellette?

„A javítási költségek manapság tapasztalt szintje mellett egy esetleges károsodás helyreállítása nagy eséllyel okoz komoly problémát a tulajdonosoknak, amit egy casco biztosítás megkötésével jelentősen lehet mérsékelni. Új és használt, fiatal és kevésbé fiatal gépjárművekre egyaránt megéri casco biztosítást kötni. A gépjármű korától függetlenül érdemes figyelembe venni a gépjármű állapotát, értékét, használati módját, illetve azt, hogy egy esetlegesen bekövetkezett káresemény milyen anyagi terhet róna ránk” – válaszolta a Vezessnek Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese.

A casco mellett érvelt megkeresésünkre az Allianz is. Az átlagosan 500 ezer forintos javítási díj és a lopás okozta sokk mellett az egyre gyakrabban előforduló szélsőséges időjárási eseményeket (konkrétan a jégverést) és a vadkárt említik. Másként állt ugyanakkor kérdésünkhöz a Groupama Biztosító, szerintük „a legtöbb biztosító csak a viszonylag fiatalabb (12-15 éves korhatárig) járművekre kínál casco fedezetet, így nem is érvelünk emellett”.

26 millió forintot kapott egy törött luxusautó gazdája 2

Fejtetőn egy idős Opel Mosonmagyaróvár mellett. Volt cascója? (Kép: police.hu)

Az öreg Swiftek, Astrák és Golfok korrodált világába egyre több új vagy fiatal elektromos autó lép be, egészen más átlagos árszinttel, más biztosítási díjakkal és más kárösszegekkel. Plusz más jellemzőkkel: városban dinamikusabb vezetési stílus jellemzi a vezetőik egy részét, miközben egy oldalról érkező ütés az akkumulátorpakk sérülése miatt könnyen gazdasági totálkárt okozhat náluk.

Használtan is jelentős az átlagos árkülönbség, újonnan kimondottan látványos: az Allianz szerint „az idén piacra vezetett modellek esetében például 27 millió forint körül mozgott az alap újkori érték a konnektoros hibridek/villanyautók esetében, míg a benzines és dízel személyautók 13-15 millió forint közötti átlagos újértékkel kerülnek bemutatásra, az egyedi kedvezmények és az extrák nélkül számolva”.

„A zöldebb erőforrású járművek jellemzően újabb technológiát tartalmaznak, ezért a járművek értéke is magasabb, illetve a helyreállítás/szervizeltetés technológiája is összetettebb, és ma még kevésbé elérhető, mint a hagyományos társaiké. Tapasztalatunk szerint az új technológiákhoz az autóvezetők sincsenek még minden esetben hozzászokva (pl. hirtelen gyorsulás), így a kárgyakoriság is magasabb” – közölte a Groupama. „A fentiek alapján sajnos több közlekedési balesetben érintettek (magasabb kárgyakoriság) az elektromos autók.”

Velük ellentétben más biztosítók sejtelmesebben fogalmaztak, amikor azt írták szerkesztőségünknek, „számottevő eltérés nem tapasztalható a károk átlagos számában”.

Márkák és összegek

A Magyarországon legnagyobb számban futó Opel személyautók kgfb-díja mindössze 2 százalékkal nőtt a Netrisk szerint az elmúlt esztendőben, náluk az átlagdíj jelenleg 52 ezer forint. A Volkswagenek, Renault-k, Fordok esetében az átlagdíj egyaránt 4 százalékkal 57-58 ezer forintra emelkedett.

26 millió forintot kapott egy törött luxusautó gazdája 3

A tömegautós márkák közül az egyik legdrágább kgfb a Renault-k tulajdonosait terheli (Kép: Vezess)

Rosszabbul jártak a suzukisok, az ő autóikra átlagosan 7 százalékkal emelkedett a kötelező éves összege, amely átlagosan most 42 ezer forint. A legnagyobb alkuszcég közlése szerint a Daciáknál és Toyotáknál immár 10-10 százalékos díjemelkedés történt, ennek eredményeként 44 ezer és 51 ezer forint ma az éves átlagdíjuk.

Vagyis a Toyotáké még így is kevesebb, mint az Opelek, a Volkswagenek, a Renault-k és a Fordok átlagos és éves kgfb-díja.

Mennyi a legnagyobb összeg, amit kifizettek töréskárra?

Kíváncsiak voltunk rá, így megkérdeztük a biztosítókat. Ketten írtak konkrét összeget. A K&H Biztosító 20 millió forintot fizetett ki egy totálkárosra tört használt személyautó gazdájának, míg az Allianz 26 millió forintot.