Nemrég hagytuk magunk mögött Dél-Afrikát, ahol a megújult Audi Q8-as különféle változatait próbálhattuk ki. Viszont egyelőre arról, hogy mi és hogyan változott rajta, illetve, hogy milyen vezetni az Audi csatahajóját, még pár napig nem árulhatunk el semmi konkrétat. Ez ilyen fura szokás, mi voltunk az első hullám, majdhogynem rajtunk tesztelték a programot, de az esélyegyenlőség jegyében -amíg a világ többi részéről érkező újságírók is kipróbálják az autót –  még pár napot várnunk kell, utána publikálhatjuk a tapasztalatainkat. Addig viszont talán érdemes pár szót ejteni Fokváros és környékének közlekedéséről, autóiról, furcsa szokásairól. Ha már a mi életünkben is ritkán van ilyen, hogy ennyire messzire utazunk azért, hogy kipróbálhassunk egy autót.

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 1

Autópark

Meglepően széles skálán mozog a dél afrikai nagyváros – igazából Pretoria, Bloemfontein mellett a három főváros egyike – Fokváros autóparkja. A modern, drága modellek ugyanúgy megtalálhatók az utakon, mint a minden létező karosszériaelemén valamilyen korábbi, kisebb nagyobb baleset nyomát hordozó ezeréves rettenet. 

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 105

Néha több évtizednyit is vissza lehet ugrani az időben

Érzésre sok a kínai autó is, amelyek alapvetően is az olcsóbb kategóriába tartoznak, de mivel Dél-Afrika a BRICS tagja – öt egyre erősödő ország alkotja ezt a csoportot, amelyet kezdetben az egymás közti befektetések megkönnyítésére hoztak létre, de időközben egy komolyabb politikai, gazdasági tömbbé alakultak. Jelenleg Brazília, Oroszország, India, Kína és a Dél-afrikai Köztársaság alkotja a csoportot, de vannak további érdeklődő országok is – így értelemszerűen Dél-Afrikába is jóval egyszerűbben és olcsóban juthatnak el a különböző kínai autómodellek. 

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 106

Kínai autóból is aránylag sok van

Ezek mellett az utcakép jellegzetessége a VW Golf első generációja, ami itt Citi Golf néven fut, és itt ott azért különbözik a nálunk ismert változattól. Népszerűsége és gyakorisága nem meglepő, hiszen kisebb változtatásokkal egészen 2009-ig gyártották ezt a modellt. Szóval, aki megkímélt, keveset futott, fiatal I-es Golfra vágyik, annak irány Dél-Afrika!

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 107

Az autó nagyobb érték, mint a ház. Izé, bódé.

Viszont érdemes vigyázni, a modellfrissítéskor történtek változások a leginkább az idegenül festő hátsó lámpatestről megismerhető helyi Golf megjelenésében, így könnyen belefuthat az ember egy II-es Golf hűtőmaszkba, vagy az utastérben egy a külsőhöz mérten fájdalmasan modern Fabia műszerfalba. 

Aztán valamikor 2009 vége felé végleg leálltak a gyártásával, a helyére a Polo negyedik generációja lépett Vivo néven, ami méretben az ős Golf-hoz nagyon hasonló, így remekül betölti a kihalásával keletkezett űrt. 

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 108

Azért ez nem rossz, ahhoz képest, hogy Afrikában használják

Új autók

Dél-Afrika egyik legolcsóbb új autója az apró Suzuki S-Presso, ami 68 lóerős, egyliteres motoros jószág. Ez 147 ezer randtól kapható, ami úgy 2,9 millió forintnak felel meg. Szintén az olcsóbb kategória szereplője a Renault Kwid is, amely Európában Dacia emblémával és elektromos hajtással kapható, Spring néven. Dél-Afrikában háromhengeres benzinmotorral lehet megvásárolni a belépő szintű Kwid-et, egyliteres motorja 67 lóerős, ára nagyjából 3,8 millió forint. 

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 109

A Renault kisautója az egyik legolcsóbb új autó

Érdekes, hogy a látszat és a gyakorinak tűnő bő 30 éves autók látványa ellenére a helyi autók átlagéletkora sokkal kisebb, mint itthon, 10,5 év, szemben a magyar 15,6 éves átlaggal. Dél-Afrikában amúgy nagyjából 12 millió autó van forgalomban, és maga az ország 59,4 millió lakosú, akik 1 220 000 négyzetkilométeren élnek. Az úthálózat jó minőségű, lakott területen 60, országúton 100, autópályán 120 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség.

Jogsit 16 éves kortól lehet szerezni, nagyjából ugyanolyan a folyamat, mint bárhol a világon. Legfeljebb annyi a furcsaság, hogy 10 darab fényképpel kell megjelenni a hivatalban és az orvosi alkalmasságit a teljes folyamat végén végzik el, amikor már minden vizsgán és a 10-20 óra vezetésen is túl van a pályázó, akkor jön a szemvizsgálat. Ha minden sikerült, öt évig érvényes lesz a jogosítvány üti a vizsgázó markát. 

Közlekedés

Talán a legfontosabb, hogy Dél-Afrikában baloldali közlekedés van, az autók is mind jobbkormányosok. Elsőre ugyan rémisztőnek tűnik, hogy az út másik oldalán kell vezetni, de ez igazából csak a körforgalmaknál rejt magában némi kockázatot. Illetve gyalogosként, ha megszoktuk, hogy először balra tekintünk, mielőtt lelépünk az úttestre. 

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 110

Autósként a lámpáknál különféle szöveges táblákkal felszerelt kéregetőkre érdemes felkészülni, akik közel nem annyira rámanősek, mint kinéznénk belőlük. Inkább csak téblábolnak az autók körül, nem dugják be a fejüket az ablakon, nem méltatlankodnak, ha nem kapnak semmit. Ami nehezebb feladatnak tűnik, az a kéretlen parkolóhelyfoglalók leszerelése.

Ők akkor is reménykednek borravalóban, ha magadtól is észrevetted a kinézett parkolóhelyet, és semmi szükséged nem volt iránymutatásra a parkolásnál. Ahogy láttuk, határozott fellépéssel azért őket is meg lehet győzni arról, hogy semmiféle szolgáltatást nem nyújtottak, így nem jár fizetség sem.

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 111

Akár egy strucc is eléd tévedhet

A kéregetők mellett az út mellett tanyát verő nincstelenek is szokatlanok az európai szemnek, bár a legtöbb járdasziget, felüljáró alatti, fedett rész a sátrazást, dobozházépítést teljesen – elméletben – lehetetlenné tevő 20-30 centi magas kis kőoszlopokkal borított. Ennek ellenére mégis egymást érik a jobbnak vélt helyeken kialakított szükségszállások.

Sőt, Fokváros belvárosában van egy a 60-as években félbemaradt és azóta is ott éktelenkedő, semmibe vezető fél felüljáró, aminek használaton kívüli útpályáját is belakták mindenféle kalyibával. A végén van egy szerény kerítés, hogy ne potyogjanak le az autók közé, de más semmi. 

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 112

A semmibe vezető felüljáró évtizedek óta áll így

Az emberek mellett az állatvilág kéregetőre is oda kell figyelni vezetés közben. Bár út szélén ücsörgő majmot csak egyet láttunk, az is inkább csak csendben figyelte egy tetőről a forgalmat, mégis potenciális veszélyforrásként tekintenek rá. Olyannyira, hogy jutott mellé egy majomveszélyt jelző zászlót lobogtató munkás is. Ezeket a jószágokat nem csak elütni rossz, hanem a leengedett ablakon keresztül benyúlva bármit elemelhetnek az autóból. De struccal is összefuthat az autós errefelé, ami kissé súlyosabb dolog, mint egy fácán.  

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 113

Homokátfúvás, hátul egy pórul járt autóssal

Amitől még borsózhat a biztonsághoz szokott sofőr, az a platón utazó tömegek látványa. Itt szabályos a raktérben embert utaztatni, élnek is vele, még autópályás tempó mellett is, csak egy dologra kell figyelni, a plató szélén ücsörgés nem szabályos. 

Vezetési stílusban teljesen európai a szint, és mi egyáltalán nem találkoztunk sem agresszív sofőrrel, sem őrült gyorshajtóval. Igaz, sebességmérő kamerából is rengeteg van az ország útjain. 

Mernél Dél-Afrikában autózni? Mi megtettük 114

gyakori a sebességmérés

Üzemanyag

Nagyjából 26 rand körül alakul egy liter benzin és gázolaj ára, – jelenleg szinte ugyanannyiba kerül a kétféle üzemanyag – ami valamivel több, mint 500 forint. Nem is hangzik olyan rosszul. Pláne, hogy Dél-Afrikában még lehet autózni, és az emberek nem is nagyon közlekednek mással. Persze, ha tehetik. Akinek nincs autója, annak marad a minibuszokból álló helyi tömegközlekedés.