Továbbfejlesztette több mint 20 éve piacon lévő V-Power üzemanyagát a Shell. A legújabb generációjú, tisztító adalékanyaggal dúsított benzin és dízel üzemanyagról a Shell Technológiai Center kutatójával, Andreas Schaeferrel beszélgettünk.
„Évtizedek óta küzd az autóipar azért, hogy a belső égésű motorokkal elérjék a károsanyag-kibocsátási szabályokat. Ehhez olyan technológiákat kellett kidolgozni, mint például a kipufogógáz-visszavezetés, ami komoly lerakódásokat eredményezhet a motor belsejében, ezek pedig jelentős gondokat okozhatnak egy motor működésében” – mondta el Budapesten egy háttérbeszélgetésen Andreas Schaefer.
A kipufogógáz-visszavezetéssel csökkentik a belső égésű motorok károsanyag-kibocsátását, ezek egy része visszakerül az égéstérbe, és amennyire lehet, elég. A koromrészecskék azonban még az előtt megtapadhatnak a motor szívócsatornájában és szívószelepein, mielőtt bejutnának az égéstérbe. A lerakodás miatt csökken a motor teljesítménye, hatékonysága.
A Shell vezető kutatója szerint: „Egy szennyezett motor nem tud olyan hatékonyan működni, ahogy azt kifejlesztette a gyártó. Teljesítmény és károsanyag-kibocsátás terén is rosszabban teljesít, ha az alkatrészek nem megfelelően tiszták. Rengeteg kutatás és tesztelés mutatott rá azokra a kritikus pontokra, ahol fontos a motorok tisztán tartása és ahol az üzemanyaggal tehetünk ennek érdekében.”
Először 2001-ben jelent meg a piacon a Shell V-Power technológiával kiegészített, magas oktánszámú üzemanyaga. A teljesítményoptimalizáló és tisztítómolekulákat tartalmazó adalékanyag később a 95-ös benzin- és dízelüzemanyagokban is elérhetővé vált. 2023-ra pedig elkészültek a legújabb üzemanyagok.
A frissen piacra került Shell V-Power üzemanyag teljesen új termékgeneráció, több mint öt év fejlesztés eredménye, több mint 150 fejlesztő és kutató munkája. A Shell V-Power technológiája egészen egyedülálló, azért pedig, hogy minden piac számára megfelelő üzemanyagokkal tudjunk szolgálni, a világ több pontján működnek fejlesztőközpontjaink, Amerikában és Ázsiában is, de a fejlesztések jelentős része természetesen a főhadiszálláson, Hamburgban történik” – árulta el Schaefer.
A továbbfejlesztett Shell V-Power üzemanyag legfontosabb alkotóelemei a tisztítómolekulák, amik az olyan kritikus motoregységek tisztításáért felelnek, mint a szívóoldali szelepek vagy a befecskendezők, porlasztók, attól függ, hogy benzines vagy dízel motortechnológiáról beszélünk.
Andreas Schaefer azt is kifejtette, milyen lerakódásokra kell gondolni egy motorban: „Szennyezett motor alatt olyan motorokat kell érteni, amik belső alkatrészeiben lerakódásokat lehet észrevenni. Akár a szívószelepeknél, akár a porlasztók hajszálvékony csatornáiban, vagy egy közös nyomócsöves dízelmotornál okozhatnak problémát ezek a főként koromlerakódások, amik a kipufogógáz- és kartergáz-visszavezetés miatt csapódhatnak le az alkatrészeken.”
„Csökkenthet az égéstérbe jutó levegő mennyiségén és ronthat a levegő-üzemanyag keveréken, ami elégtelen égéshez vezethet, amit pedig a motor erejének csökkenésén lehet észre venni. Fontos összetevője a továbbfejlesztett Shell V-Power üzemanyagoknak a mélytisztító technológia, ami ezeket a lerakódásokat a kritikus belső alkatrészeken képes kitakarítani.”
Minden modellhez jó választás lehet a V-Power üzemanyag, legyen az fiatalabb vagy idősebb. Új autók esetében a minél tovább tisztán tartásban és hatékony üzemeltetésben nyújt segítséget, idősebb autók motorjaiban pedig a tisztításban vállal szerepet. Ezt is valódi próbák nyomán tudja az olajvállalat. „A tesztelési folyamatokhoz szándékosan olyan autókat használunk, amiket az autópiacról vásárolunk. Több mint száz autóból álló flottával dolgozunk, különböző típusokból és eltérő technológiájú motorokkal, épp azért, hogy a lehető legtöbb körülményben tesztelni tudjuk az üzemanyagokat. Külön figyelünk arra, hogy különböző állapotú motorokban próbáljuk ki a fejlesztés alatt álló üzemanyagokat. Eltérő lerakódásokat keresünk, amiken ki tudja mutatni a hatását az üzemanyag, eléggé le tudja takarítani ahhoz, hogy feltűnő legyen a változás” – tette hozzá a Shell kutatója.
Adalékanyag-technológiára épül a Shell továbbfejlesztett V-Power üzemanyaga, ami azt jelenti, hogy a bázisüzemanyagokhoz adják hozzá a tisztítómolekulákat tartalmazó adalékot. A tesztelési folyamat során, akárcsak az autók fejlesztésénél, az üzemanyagoknál is sztenderdeknek kell megfelelni.
Meghatározott ciklusokban tesztelik a termékeket, mielőtt piacra kerülnek, emellett viszont életszerű használatban is bevetik. Andreas Schaefer a részletekről is beszélt:
„Az iparág által meghatározott sztenderd tesztfolyamatok alatt vizsgáljuk az autók motorjainak működését. Emellett mérőpadon is teszteljük a motorokat, aminek a folyamata ugyancsak meghatározott protokoll szerint történik, így laboratóriumi és valós körülményekben, autóban, rendes közúti használat mellett is próbára tesszük a terméket minden esetben. Fontos, hogy változatos időjárási körülmények között folynak a tesztek, más és más forgalmi szituációkban.”
„Különböző szinteken teszteljük az üzemanyagokat. Az egyik a már említett használt autókkal történik valós használat mellett, közúton. Szándékosan a használtautó-piac legnépszerűbb autóit választjuk ehhez, a legfontosabb gyártók legfontosabb modelljeit és a piacon megtalálható legjellemzőbb motorjaikat választjuk ki.”
Mivel a lerakodás miatti teljesítmény és hatékonyságromlás általában folyamatos, így a legtöbb vezető nem is veszi észre, felmerül a kérdés, hogy mennyi idő után lehet észrevenni a változást a motor működésén az új üzemanyaggal?
„Ez attól is függ, hogy milyen motorról van szó és milyen az állapota, mennyire erős a lerakódás az alkatrészeken, de a tapasztalataink szerint már az első teljes tankolás után érezhető a különbség a motor működésében.”
A Shell kutatója szerint bármilyen korú autóban érdemes tisztító adalékanyagos Shell üzemanyagokat használni. Ezzel megelőzhető több alkatrész elromlása és megőrizhető a motor biztos működése, ezzel pedig az autó biztos működtetése is fenntartható.