Három évtized híreire tekintünk vissza kerek tízéves lépésekkel, az autózáshoz köthető eseményekre fókuszálva, a korabeli archív anyagokból válogatva. Aktuális összefoglalónkból kiderül, hogy a villanyautózás nagy kihívásai már harminc éve is világosak voltak, így nincs miért csodálkozni a ma is fennálló problémákon, szó lesz az autópályák mentén adott pihenési lehetőségekről és román stopposokról is. 

1993 – Amikor még csak kísérlet volt a villanyautó

1993-ban még csak kísérleti stádiumban volt a villanyautók gyártása, egy francia kísérlet során ötven ember tesztelte az elektromossá átalakított kocsikat a mindennapokban. Érdekes, hogy a mérnökök már akkor is észlelték a legfőbb problémákat, amelyekkel most is küzdenek az elektromos átállás során: a töltőállomások, infrastruktúra megléte alapvető kérdés, ahogy a gyártási költség és a vételár is.

Sajátos színfolttal gazdagodott a hét eleje óta a franciaországi La Rochelle városa: a Peugeot-gyár kezdeményezésére ötven helyi lakos kísérletképpen elektromos autókra cserélte korábbi járművét. Az illetők havi ezer frankért bérlik kocsijaikat (a gyártó által átalakított Peugeot 106-osokat, illetve Citroen AX-eket), amelyek mozgását 18 hónapon át „nagyítóval” követik, hogy a mindennapos használat során szerzett tapasztalatokat később, a sorozatgyártásnál figyelembe vehessék. A használókat éppen ezért úgy választották ki, hogy a társadalom minden rétegét reprezentálják.

Eltelt 30 év, és még mindig ezzel küszködünk 1

Az elektromos autók tökéletesen megfelelnek a rövid távú közlekedés igényeinek, márpedig a piackutatók szerint csak Franciaországban ötmillió olyan háztartás van, amelyben naponta használják a kocsit harminc kilométernél közelebbi úti célokhoz.

A potenciális piac tehát hatalmas: csak megfelelő infrastruktúrára – például akkumulátortöltő állomásokra – és persze megfelelő árra lenne szükség. (Ez utóbbi egyelőre még elég magas, 20 ezer frankkal magasabb a benzinüzemű kocsikénál, de – mint a Peugeot-gyár főnöke elmondta – ha sikerülne elérni az ötvenezres szériaszámot, csökkenteni lehetne a költségeket.) Mindenesetre cége 1995-ben már 10 ezer ilyen elektromos autót akar gyártani.

2003 – Órákra bérelhető szálló az autópálya mellett 

Lehet, hogy egy óra alvás is elég egy hosszú utazás során? Nem vagyunk meggyőzve a módszer hasznosságáról, de próbálkozás mindenesetre volt az Egyesült Királyságban a kétezres évek elején.

Órára bérelhető szállodák nyíltak Nagy-Britanniában: hét eurónak megfelelő öt font sterling kifizetése fejében egy órát szundíthatnak elfáradt autóvezetők az autópályák melletti garniszállókban – így nevezték régebben az órára bérelhető szobát kínáló szállókat, ha nem is éppen pihenés céljára használták azokat. Az új szolgáltatásba bekapcsolt szállodákban a megfáradt – s már kipihent – utast a hatvan perc elteltével automatikusan felébresztik, és még egy csésze kávét is adnak nekik.

Eltelt 30 év, és még mindig ezzel küszködünk 2

Az Independent című lap jelentése szerint egy szállodalánc októberben kísérleti jelleggel vezette be az új szolgáltatást egy szállójában, de a nagy sikerre való tekintettel folyamatban van a rendszer bevezetése Nagy-Britannia autópályái és autóútjai mentén 170 szállodában.

A szállodalánc a szóvivő elmondása szerint az akcióba a közlekedési minisztérium javaslatára fogott bele: a főhatóság ajánlotta, hogy a hosszú úton elfáradó, elálmosodó autóvezetők kétóránként álljanak meg, olyankor aludjanak egy keveset, majd a továbbindulás előtt igyanak egy kávét. A volán melletti elalvás a leggyakoribbak között van a halálos kimenetelű közlekedési balesetek okai között.

2013 – Tiltaná a stoppolást a román kormány

A korabeli hírek szerint Románia egyik legfontosabb helyváltoztatási lehetőségét próbálta betiltani a helyi vezetés 2013-ban, de mint később kiderült, az illegális személyszállítást akarták visszaszorítani, nem a stoppolást. 

Betiltaná az autóstoppot a román kormány: az erről szóló sürgősségi rendelet tervezetét a közlekedési tárca honlapján bocsátották közvitára – írta a Ziare.com román hírportál. A taxistörvényt módosító jogszabály ezertől ötezer lejig (66 ezertől 330 ezer forintig) terjedő bírságot helyez kilátásba azoknak a – személyszállítási engedéllyel nem rendelkező – járművezetőknek, akik autóstoppost vesznek fel.

Eltelt 30 év, és még mindig ezzel küszködünk 3

A tervezet indoklása szerint az utóbbi időben elszaporodott az „illegális” személyszállítás, amely hátrányosan érinti a taxicégeket és a személyszállító vállalkozásokat, és közvetett módon – az adóbevételek csökkenése miatt – az állami költségvetést is.

Más európai országoktól eltérően Romániában a felvett autóstoppostól többnyire elvárják, hogy fizessen a fuvarért. A viteldíjról sokszor már az utazás elején megegyeznek a felek. Egyébként a fizetség az egészségügyben szokásos „hálapénzhez” hasonló módon cserél gazdát: az utazás végén az utas belátása szerinti „hozzájárulást” ajánl fel az üzemanyagköltséghez, amelyet a sofőr vagy elfogad, vagy nem.

A Transindex.ro 2015-ös cikke szerint ez nem érinti az átlagember átlagstoppolását, akkor Tánczos Barna RMDSZ-es szenátor, a szállításügyi és energetikai szakbizottság tagja elmondta a Transindexnek, hogy „ez a törvénymódosítás nem a stoppolást tiltja be, hanem az illegális taxizásnak és személyszállításnak próbál gátat szabni. Leszögezte, kizárólag azokra róható ki bírság, akik pénzért szállítanak alkalmi utasokat, olyan összegért, amelyért nem adóznak” írta – a Transindex.ro.