Visszatekintő rovatunkban az MTI adatbázisára támaszkodva nézzük át az elmúlt 10-20-30 év érdekes híreit, beszámolóit. Az aktuális év azonos időszakából merítünk, és válogatjuk ki az újraközlésre érdemes anyagokat.

1993 – Kínában hét és fél millió autó

Kínában hét és fél millió személygépkocsi volt forgalomban 1993 végén – jelentette a hét végén a China Economic Journal című kínai gazdasági szaklap.    Ez annyit jelent, hogy hozzávetőleg minden százötvenhatodik lakosra jut egy személygépkocsi a kelet-ázsiai országban.

A hét és fél millióból hivatalos nyilvántartás szerint csak mintegy félszázezer van magánkézben, ám a magán jellegű gépkocsihasználat tényleges mértékét nem tükrözi híven ez az adat. Egyrészt elterjedt dolog a hivatali gépjárművek magán célú használata.

Két szám mutatja milyen brutálisan fejlődött az autózás Kínában 1

1993-ban még a kerékpárok uralták a kínai utakat Fotó: Wolfgang Kaehler/LightRocket Getty Images)

Másrészt gyakori a rejtett gépkocsi-magántulajdon, mert a kínai hatóságok adminisztratív eszközökkel korlátozzák a magánszemélyek gépkocsivásárlását. A külföldi tőkével működő vállalatok kínai alkalmazottai például a vállalat nevére vásárolnak maguknak gépkocsit, hogy könnyebben megkapják a hatóságtól a vásárlási és üzembe helyezési engedélyt. További előny, hogy importkocsi vásárlása esetén így vámkedvezményhez is jutnak. 

Tehát 7,5 millió autó összesen. Ennyi volt csupán a teljes kínai állomány, az utóbbi időszakban viszont évente nőtt az autók száma nagyjából 20 millióval. Ma már világelsők, Kínában van a legtöbb regisztrált gépkocsi, 2022 végén összesen 415 millió darab volt forgalomban.

2003 – Furcsa per marhákkal

Tehénazonosítás hiánya miatt az alperes marha és gazdájának felmentésével ért véget az Egyesült Államokban annak a karambolnak a pere, amelyben tehén ütközött autóval.

A baleset még 2000 októberének egyik éjjelén történt. Ann Sauer, a gépkocsi vezetője elütött egy szabadon kószáló tehenet, amely az autó tetején ért „földet”, alaposan behorpasztva azt, és kitörve a szélvédőt. Az autós és a tehén kis ideig egymásra bámultak, azután a marha saját lábon elballagott a baleset helyszínéről. Az autós hölgy azonban kártérítést követelve feljelentést tett a marha gazdája ellen.

Két szám mutatja milyen brutálisan fejlődött az autózás Kínában 2

Az alperes el is ismerte, hogy a baleset éjjelén néhány tehene kitört az egyik karámból, a felperes pedig teljes bizonyossággal állította, hogy fel tudja ismerni a vétkes tehenet. A tehénazonosítás azonban mégsem volt maradéktalanul sikeres: akadt ugyan egy sérüléseket szenvedett marha, ám – a szakértői vélemények szerint – annak sebeit nem okozhatta a karambol.

Az ügyet a minap csaknem egy teljes héten át tárgyalta egy megyei bíróság Iowa államban, míg végül az esküdtszék három órányi heves vita után felmentette a tehenet és gazdáját.

2013 – Történelmi Porsche került múzeumba

Múzeumba került az első, 1898-ban készült Porsche Stuttgartban, miután tavaly nyáron, 115 év után egy ausztriai pajtában megtalálták és helyreállították.

Az osztrák Kronen Zeitung keddi tudósítása szerint a Ferdinand Porsche tervezte, három lóerős, elektromos „P1” a Bécs utcáin guruló első gépjárművek egyike volt. A farmotoros kocsi annak a négy modellnek az egyike, amelyet annak idején Egger-Lohner C.2 Phaetonnak kereszteltek.

Két szám mutatja milyen brutálisan fejlődött az autózás Kínában 3

Ferdinand Porsche előbb Egger Béla magyar születésű osztrák gyáriparos budapesti elektromos gyáránál, majd Ludwig Lohner kocsigyártónál dolgozott, itt építette meg a szóban forgó elektromos
autót. Az alkatrészek nagy részét saját kezűleg készítette, mindegyikbe gondosan belegravírozta neve kezdőbetűjét és az 1-es számot, mivel ez volt az első kocsi – az első Porsche -, amelyet maga tervezett. Innen kapta a modell a P1 becenevet.

Két szám mutatja milyen brutálisan fejlődött az autózás Kínában 4

A Kronen Zeitung szerint az autó egy 1899-ben Berlinben tartott 40 kilométeres versenyen a mezőnyt 18 perccel megelőzve ért célba, és megnyerte a gazdaságossági versenyt is alacsony energiafogyasztásának köszönhetően.

A lovas kocsi korabeli hipermodern alternatívája óránként maximálisan 35 kilométeres sebességgel haladt, és egy feltöltéssel akár 80 kilométert is megtehetett. A 130 kilogrammos elektromos motort az első kerekek közé építették, és a hátsó kerekeket hajtotta. A hátsó üléseken helyet foglaló utasok egy 500 kilogramm súlyú elemen ültek, a jármű összesen 1,3 tonnát nyomott – írta a Kronen Zeitung.

A mai elektromos autók hajdani előfutára immár az évi 400 ezer látogatót vonzó stuttgarti Porsche Múzeumban tekinthető meg. Az intézmény szerint igazi technikatörténeti szenzációról van szó.