Miért fontos az Auchannak, hogy az élelmiszerláncok közül egyedüliként üzemanyagtöltő-hálózatot tartson fenn?
Mike Sándor: Az igazi hipermarket-DNS-t az Auchan képviseli Magyarországon. Ez nem rangsort jelent a cégek között, hanem egy megközelítést. Szerintünk a vásárlók széles körének és sokféle igényének kell megfelelnünk, és ebben fontos terület az üzemanyag-értékesítés. A tankolás teljesen hétköznapi szükséglet a legtöbbünk számára, mi pedig azt nyújtjuk számukra, hogy ezt összekapcsolhatják a bevásárlással. Természetesen ahhoz, hogy a vásárlóink eljöjjenek a bevásárlóközpontjainkba, jó áron kell kínálni nekik üzemanyagot. Ezt a fajta komplexitást nyújtja az Auchan, hiszen a kutak mellett a hipermarketjeink is a legszélesebb választékkal rendelkeznek.
Az Auchan hipermarket-hálózat éves profitjának eléri az öt százalékát, az a haszon, amit a 18 kútból álló hálózat megtermel?
Nagyon nehéz az elmúlt évet vizsgálni, mert az a vér-veríték időszaka volt az üzemanyag-kereskedelemben. Ha a kérdés arra vonatkozik, hogy gazdaságilag rentábilis-e ez a tevékenység, akkor arra határozott igen a válaszom.
Igaz volt ez a hatósági ár évére is? Egy piaci szereplő úgy fogalmazott nekem korábban az Auchan kútjaival kapcsolatban, hogy „elveszítették a varázsukat” a kötelezően 480 forintos literár miatt. Varázs alatt nyilván az olcsóbb áraikra gondolt.
Nem az Auchan kutak vesztették el a varázsukat, hanem a fogyasztók azt a lehetőségüket, hogy szabad akaratukból választhassanak a töltőállomások között. Mi epizodisták sem voltunk ebben a történetben, ez lényegesen túlmutat rajtunk, az egész piacot érintő kérdésről van szó.
Közkeletű vélekedés szerint azért működtet töltőállomásokat az Auchan, és azért jóval olcsóbbak a literáraik, hogy becsalogassák a vevőket a jellemzően autóval megközelíthető hipermarketekbe.
Ez is egy fontos szempont, de nem kizárólagos. Az Auchannál az üzemanyag-értékesítés önálló gazdasági egység, ami saját lábon áll, és valós, értelmezhető üzleti tevékenységet kell végeznie.
Átlagosan mennyi forinttal olcsóbb önöknél az üzemanyag az országos átlagárakhoz képest?
Ezt aktuálisan mindig meg lehet nézni a Holtankoljak.hu-n.
Napi szintű összehasonlítást. Éves távlatot nézve mennyi az átlagos árelőnyük?
Nyugodtan mondhatom, hogy jelentős. Bár nem túl nagy és nem túl sokszereplős piacról beszélünk, mégsem lehet azt mondani, hogy minden egyes versenyzőnek azonos az árpolitikája. Az árak időnként dinamikusan változnak. Van, amikor nőnek, van, amikor csökkennek, és mi mindenkivel versenyzünk.
Azért nem tudok erre konkrét választ adni, mert felmerül a kérdés, hogy egyáltalán mit tekintünk piacnak? A nagy, nemzetközi hálózatokkal rendelkező láncokat vagy a kis, független kutakat? Mi hiszünk a szabad versenyben, és minden egyes piaci szereplővel versenyzünk. Árban, minőségben és a szolgáltatások egy bizonyos szegmensében.
A kevésbé vásárolt prémium-üzemanyagoknál nem 20 forint körüli, hanem akár 40-50 forintos az árkülönbség az országos átlaghoz képest. Miért?
A prémiumkategóriát sem szeretnénk kihagyni a palettánkból, itt is sikereket akarunk elérni.
Amely piac dinamikusan nő.
Így van. Szeretnénk benne szereplők lenni.
Ha az alap 95-ös benzinnél nézzük a 20 forintos árkülönbséget…
…ezt az összeget ön mondta.
Igen, én mondtam. Miért nem 50 forint? Miért nem 10? Mi az árképzésük lényege?
Az ön által említett árkülönbség nagyon dinamikusan változik. Azt elmondhatjuk, hogy árreferenciaként tekintenek ránk a versenytársaink, gyakran igazítják hozzánk az áraikat. Ez azt jelenti, hogy ahol mi jelen vagyunk, ott lefelé húzzuk az árakat. Van, ahol ez 20 forint, ha távolabb megyünk, akkor ez lehet 25, ha még messzebb megyünk egy Auchan töltőállomástól, akkor még több, autópályán meg sokkal-sokkal több.
Minél közelebb van hozzánk egy másik kút, annál kisebb köztünk a különbség.
Ők a szomorúak, ezt szintén én mondtam.
Ez a verseny. Nekünk az a célunk, hogy a vásárlóink igényeinek maximálisan eleget tegyünk, és kiszolgáljuk őket megfelelő áron adott üzemanyaggal.
Ráadásul nem feltétlenül mindig ugyanazok az árak a különböző kútjaikon, olykor még ezzel is variálnak. A nagyokat vagy a kicsiket nézik inkább egyes kútjaik közelében?
Mindenkivel versenyzünk.
Elfogadja az állítást, hogy az Auchan a magyar üzemanyagpiac trollja? A hatósági ár eltörlése utáni akciójuk a multiknál és a családi vállalkozóknál is kiverte a biztosítékot, és haragudtak a „madaras hipermarketre”, amely szerintük „piacgyilkos”.
Nekünk 18 töltőállomásunk van a Magyarországon működő több mint 2000-ből. Ezzel határoznánk meg a piacot? Mindenesetre hízelgő ránk nézve. Örülök, hogy a 18 töltőállomásunkkal fel tudjuk kelteni a nagyok figyelmét is. Ez mindenképpen jó.
De abban is biztos vagyok, hogy minden egyes információt és helyzetet a maga kontextusában kell nézni. Az ön által említett helyzet épp egy éve volt, amikor tavaly december 6-án megszűnt az árstop. Előtte mi elveszítettük a vásárlóink jelentős részét. Üzleti vállalkozásként egyetlen feladatunk volt: a lehető leggyorsabban visszatérni a játékba. Amikor felmegy egy támadójátékos a pályára, akkor gólt akar rúgni. Mi pedig kaptunk egy visszaigazolást a piactól, hogy sikerült gólt rúgnunk.
A hétnek melyik napján fogy a legtöbb üzemanyag önöknél?
Árérzékenyek a vevőink, ezért azokon a napokon, amikor lefelé mozdulnak az árak, megnő a forgalom. Általánosságban pedig akkor fogy több üzemanyag, amikor az áruházba jönnek bevásárolni. Vagyis pénteken és szombaton.
Melyik üzemanyagukból fogy a legtöbb?
A 95-ös benzinből, aztán az alap gázolajból, majd jönnek a prémiumok.
Önöknél is dinamikusan növekszik a prémiumok vásárlása?
Ez egy olyan termék, amely rendkívüli módon követi a vásárlóerő változásait. Ha ez gyengül éppen a gazdasági helyzet következtében, akkor az emberek nem kényeztetik az autójukat. Ha jobban megy, vagy éppen olcsóbb az üzemanyag, akkor jelentősen nő ezeknek a forgalma.
Mennyi liter az átlag, amit az autósok önöknél tankolnak?
Egy átlagos jármű tankjának körülbelül a kétharmada.
A 15-16 éves, mondjuk egy Astra, aminek olyan 40 literes a tankja, tehát kb. 25 liter?
Ön mondta ezt a számot.
Ki szállítja az üzemanyagot az Auchan kutakra?
Tankerautók.
Fehér színű, jelöletlen tartálykocsik.
Pontosan tudja.
Feltételezem, nem véletlenül jelöletlenek.
Ez így van.
Nem tudom, él-e még a legenda, vélekedés, hogy ugyan olcsóbb az Auchan kutakon az üzemanyag, de gyengébb is a minősége. Ezért fontos kérdés, hogy honnan van a benzin és a gázolaj. Miért titok?
Magyarországon nincsenek titkok, de a megállapodásaink értelmében nem nevesítjük a beszállító partnereinket.
Többes számot mondott. Több különféle beszállítótól vásárolják?
Igen. Egy vállalkozásnak több lábon kell állni. Azt még el kell mondanom, hogy az üzemanyag nem terem bármelyik bokorban, csak finomítóban lehet előállítani. Európában elég szigorú minőségi előírások vannak az összetételére, számtalan jogszabálynak meg kell felelni. Nincs sok forrás a környéken, de mi igyekszünk ezeket megtalálni. Azokat a beszállítókat, akikkel a mi árpolitikánk tartható.
Folyamatosan változik a beszállítóik köre?
Abszolút.
Magyarországra csak a Mol különféle finomítóiból és az ÖMV schwechati finomítójából szállítanak üzemanyagot?
Nem ennyire szűkös a választék. A Molnak nemcsak Magyarországon vannak finomítói, hanem működik Pozsonyban és Horvátországban is. Ezen kívül érdekes változások figyelhetők meg a regionális piacon, bizonyos szempontból Magyarország és Lengyelország közelebb került egymáshoz. A két, nagy, nemzeti olajtársaságnak, a Molnak és az Orlennek nagyon komoly regionális ambíciói vannak, és nagyon tehetségesen folytatják az expanziójukat, miközben egymás piacára is átkacsingatnak. Ráadásul az Orlen legalább annyira összetett vállalat, mint a Mol. Az Orlennek például Csehországban vannak olyan depói, amiket el lehet érni. Diverzifikáltabb lehetőségeket ad ez a piac Magyarország számára is.
Ezek szerint önök is élnek ezekkel a lehetőségekkel.
Igyekszünk.
Érezném a különbséget az autóm viselkedésén, ha egymás után kipróbálhatnám az összes, Magyarországról elérhető finomító üzemanyagát?
Készítettünk vizsgálatot erről a legendáról, aminek az eredménye cáfolja ezt. Nem mutatható ki különbség a különböző finomítókból származó üzemanyagok között az autóhasználat során. Sokkal több múlik az időjáráson vagy az autó állapotán, a vezetési stíluson. Az európai piacokon bármelyik felelős üzemanyag-forgalmazó – és velünk együtt az összes konkurensünk az – nem engedheti meg magának, hogy ne tegyen eleget a nagyon komoly minőségi előírásoknak.
Jól tudom, hogy az Auchan az egyetlen, amely felrakja minden egyes kútjára vonatkozóan és rendszeresen egy külső minőség-ellenőrző cég vizsgálatának az eredményeit?
Ez nagyon fontos számunkra, és a vásárlóink számára is. Ma Magyarországon mi vagyunk az egyetlenek, akik felteszik és nyilvánosságra hozzák ezeket a jegyzőkönyvi eredményeket. 2016-ig visszamenőleg kutanként és üzemanyagfajtánként kint vannak az adatok. Nem olcsó mulatság, de minden hónapban elvégeztetjük egy erre akkreditált, független társasággal. Mi nem tudjuk, mikor és melyik töltőállomásunkra mennek ellenőrizni.
Hogyan zajlik a mintavétel?
Egyliteres tégelyekbe vesznek minden üzemanyagunkból három-három liternyi mintát, amit hermetikusan lezárnak. Ezek teljesen sterilek. Fel vannak számozva, mennek a laborba. Nekünk megküldik a vizsgálati eredményeket, mi pedig feltesszük az Auchan honlapjára abban a formában, ahogy kapjuk. Ennek meggyőzőnek kell lennie mindenki számára. Ilyet nem tesz senki a piacon. Nagy költség és nagy macera.
Csökken a panaszok száma az üzemanyagaikkal kapcsolatban?
Igen, de korábban sem volt sok.
A nyilvánosságra hozott jegyzőkönyvek mellett az automata működéssel, az önkiszolgáló oszlopokkal is egyediek a piacon. Erre van vásárlói panasz? Jönnek kérések, hogy legyenek „rendesek” az Auchan-kutak is?
Úttörői voltunk az automata kasszáknak, ezeket mi hoztuk be Magyarországra. Most fejlesztettük le az automaták harmadik generációját, és azt gondoljuk, hogy jelentősen innováljuk vele a piacot. További lehetőségeket látunk benne, de azt is tudjuk, hogy van egy komoly vásárlói réteg, amely igényli a kasszán keresztüli fizetést.
Az élelmiszer-hálózatok terjedő automata kasszái ellen több helyen az idős vásárlók lázadtak. Önöknél is?
Egyáltalán nem. Nagyon heterogén életkor szerint az a csoport, amely a kasszáknál fizet. Az idegenkedés leküzdése érdekében mi próbáljuk az okostelefonok képernyőjéhez hasonlóra fejleszteni az érintőfelületet. Látványosan fejlődik az automaták elfogadottsága, de ettől függetlenül fenntartjuk a kasszákat is.
Nagyobb személyzet hiányában olcsóbb is üzemeltetni a töltőállomásokat. Ez is megkönnyíti, hogy olcsóbb legyen az üzemanyag.
Ez csak egy eleme az árazásnak. Ha ugyanonnan vesszük az üzemanyagot, ugyanazt áruljuk, és költünk a minőség-ellenőrzésre is – akkor hogyan lehetünk olcsóbbak? Úgy, hogy a mi cégünk egy sokmilliárdos cég, mégis mindössze hárman irányítjuk. Ennek a tárgyalónak a fele a mi irodánk. Miért mondom ezt? Mert minden egyes tevékenységünket leegyszerűsítjük éppen annyira, hogy a szükséges célt még elérjük. A tankerek sem a mi tulajdonunk, szakértő céget bízunk meg a szállítással.
Öncélú, felesleges dolgok nincsenek nálunk. Így a vásárlóinké az árengedmény, miénk a profit.
Ez lenne a receptje az olcsó üzemanyagnak?
Mindenkinek más üzleti stratégiája van, ez a kereskedelem lényege. Mi alacsonyan tartjuk a költségeinket, nem önmagunkra költünk, hanem a vásárlóinkra.
Ha ez a siker útja, akkor miért nem lép rá más is? Se a hipermarketláncoknak nincs jelenleg töltőállomás-hálózata, se az olajos multik nem működtetnek automata kutakat.
Nagyon nem bánkódunk emiatt, és azt hiszem, nem az én tisztem, hogy megmondjam a versenytársainknak, mit csináljanak.