Több mint 22 éve tesztelünk autókat a Vezessnél, ennyi idő alatt már a harmadik-negyedik utódgenerációt is megérték az akkor és még ma is létező modellek. Mint például a Mercedes-Benz E-osztály, a Renault Clio vagy a Volkswagen Passat. Közben persze eltűntek modellek és érkeztek újak. Mi pedig lelkesen kipróbáljuk az érkezőket. 2023 sem volt unalmas év, hiszen amellett, hogy a hazai utakon is próbára tettünk sok autót, elutaztunk Európa számos országába, de jártunk Amerikában, Afrikában, Kínában és Japánban, hogy megismerkedjünk a legújabb modellekkel s beszámoljunk róla nektek.
Idén nagyjából 170 újautó-tesztet közöltünk, amelyek között az árukkal harcoló olcsóbb modellek mellett szupersportautók, a hétköznapok családi modelljei, de méregdrága luxusterepjárók is szerepelnek. Tesztjeinkben igyekszünk az autóvásárlóknak segíteni, miközben tapasztalatunkat felhasználva az autórajongó énünk is mesél. Sorolhatnánk az olvasók által legjobban szeretett, a legnépszerűbb autótesztjeinket (hamarosan meg is tesszük), de itt most szerzőink kedvenceit gyűjtöttük össze. Szubjektív lista 2023 kedvenc tesztautóiból:
Hamvas Tamás – Ferrari Roma
Annál értékesebb autós emlékem egyelőre nincs, mint amikor idén májusban Maranellóban, a Ferrari gyár ikonikus kapujában állva vettem át egy Ferrari Roma kulcsát. Az sem érdekelt, hogy éppen özönvíz van és szakad az eső, ezt nagyon eltettem magamnak. A kék Roma, rajta a nevemmel, arra várt, hogy bevegyem vele Bolognát, és hogy lehetne szebb Észak-Olaszország, mint egy Ferrari kormánya mögül csodálva?
620 lóerős, dupla turbós V8-asával a jelenleg kapható leggyengébb és legkisebb Ferrari, és éppen ezért érdekelt ez a modell a legjobban. Fergeteges közvetlenségével, reszelős V8-as morajlásával, azokkal az anyagokkal, kivitelezéssel, üléspozíciójával maga a tökéletesség. És a forma! Hosszú orr mögött rövid kabin és egy még rövidebb far. Tökéletes arányok, elegáns vonalakkal, domborításokkal, semmi túlzással, csak a tiszta és szexi sportautós jegyekkel.
A Roma Spider bemutatója miatt jártam Maranellóban, így egyből láttam a kabriót is, de a lenyitható tető nem nekem való. A kupé viszont pont azt tudja, amit egy autóban keresek, a Ferrarik részleteit, belső megoldásait, anyagait, és főleg történelmét senki nem tudja leutánozni. Sok szép vashoz volt idén szerencsém. Ott volt a csodás Twilight lila BMW M3 Touring, amit imádtam fotózni, vagy a Civic Type-R, és a Toyota GR86-ból sem akartam kiszállni.
De ezek között is magasan vitt mindent a Ferrari Roma, amivel még a volt Bugatti gyárat is meglátogattam Campogallianóban. Ez egy külön sztorit is megérdemelt, így a vele szerzett pluszélményeknek is ide kell kerülnie a listára, mert így volt igazán kerek.
Horváth Zsolt – Jeep Wrangler
Alapjában véve a sportos autók állnak közel hozzám, leginkább a kis, könnyű modellek, belső égésű motorral. Innen nézve a BMW M2 talán jobb választás lehetett volna 2023 kedvenc tesztautójaként számomra; ha csak a dinamikának vagy csak a hangnak engednék teret, akkor a Ferrari Purosangue nyerne. Szóba jöhetne még egy nemrég próbált kis hot hatch is, ha nem lenne embargós januárig. Ám helyettük egy nagy, nehéz, nem éppen a gyorsaságával kampányoló autót választottam.
Számomra is meglepő módon, a Jeep Wrangler maradt a legemlékezetesebb tesztautó 2023-ból. Ez a ma is játékautónak tűnő különlegesség. Ráadásul klasszikus benzinmotorral nálunk már nem is kapható – az őshazájában, az USA-ban ez a jellemzőbb –, hanem csak 4xe néven futó konnektoros hibridként.
Erőben nincs hiány, hiszen a két villanymotor, a 2,0 négyhengeres turbómotor és a 400 voltos akkumulátor alkotta hajtáslánc maximális rendszerteljesítménye 380 lóerő, maximális kombinált nyomatéka pedig 637 Nm. Ezzel az autó elvileg 6,4 másodperc alatt képes 100-ra gyorsulni álló helyből, végsebessége pedig 177 km/óra. Mindez azonban kevésbé számít, hiszen leginkább tisztán elektromos módban használtam a tesztautót.
Itt ugyanis nem a dinamika határozza meg a vezetési élményt, hanem az autó kialakítása, hangulata. Egy nagy, masszív fémtömböt irányítunk, magasan ülünk és lenézünk a forgalomra, előttünk az asztalnyi motorháztető. Teherautós érzés, de nemcsak az üléshelyzet, hanem az alvázas felépítés miatt a mozgása is. Nem a gyors kanyarvétel az erőssége, viszont megszűnik az úthibák miatti félelem, nincsenek akadályok.
Bár képes rá, nem csábít száguldásra a Jeep Wrangler, a nyugodt poroszkálás a terepe, élvezzük az utazást. Ez a lelassulás nagyon szerethető, így minden, az autóban töltött idő felért egy kis pihenéssel, kikapcsolódással.
Fehér Patrik – BMW iX5 Hydrogen
Ha az év tesztautós csúcspontját kell keresnem, akkor a Ferrari Roma Spidert mondanám, mellyel Toszkánában autózhattam önfeledten az ősszel. Próbáltam azonban kicsit más szemmel visszatekinteni 2023-ra, és eltérő szempontrendszer alapján emlékezetes autót keresni.
Ez sikerült is, igen hamar, mégpedig a BMW iX5 Hydrogen képében, melyet Bécsben vezettem szeptemberben. Valószínűleg minden idők legrövidebb tesztautózásai közé tartozik a volán mögött töltött idő és táv tekintetében ez a kaland, hiszen jó, ha volt tíz kilométer az egész. Ennyi is elég volt azonban ahhoz, hogy alapjaiban formálódjon az autózás jövőjéről alkotott elképzelésem.
Két világ legjobb tulajdonságai találkoznak a hidrogén-üzemanyagcellás prototípus-autóban: gyorsan tölthető, akár a benzines és dízel üzemű autók, de megkapjuk tőle ugyanazt a dinamizmust, mint bármelyik villanyautótól. Vezetési élményben nincs furcsa újdonság, nem kell új dolgot megszoknunk vagy megtanulnunk a kocsi viselkedését illetően, akár villany-, akár belső égésű motoros modellhez hasonlítjuk.
A BMW iX5 Hydrogen abban a formában, ahogy Ausztriában találkoztam vele, biztosan nem fog elterjedni, de akár már ma is el tudnám képzelni az útjainkon. Természetesen ehhez a megfelelő infrastruktúrára is szükség lenne: ugyan még kérdéses, hogy mikor jutunk ezen a téren elfogadható szintre, az azonban egyre biztosabb, hogy a hidrogénre nem csupán az autóiparnak, hanem a világnak is egyre égetőbb szüksége van.
Hogy miért gondolom ezt? Válaszokat az alábbi cikkben találsz:
Kovács Miklós – Alfa Romeo Giulia 2.0 Q4
Nem sok autó fordult meg a kezeim között 2023-ban, de ha emlékezetes fénypontot kell keresni, akkor a BMW 520d xDrive lenyűgöző technológiai erődemonstrációja és klasszikus értékeket hordozó dízelmotorja mellett nálam csak az utolsó igazi Alfa Romeo jöhet szóba, a Giulia. A szintetikus érzetek, sárnehéz karosszériák, böhöm szabadidő-autók között igazi különc ez a fürge, vezető köré épített szedán. A XX. század olasz középkategóriás autója, a három dobozból álló, négyajtós, vezető köré épített életérzés csúcsosodik ki ebben a kocsiban.
Nyilván vannak nagyobb álmok, sokkal erősebb, kegyetlenebb menettulajdonsággal bíró autók, de ez valahol az édes középút: elöl hosszában beépített, négyhengeres benzinmotor, szívhez szóló valódi motorhang, 280 lóerő, 400 Nm nyomaték. Mindenre elég, az alapból hátsó tengelyre teljes nyomatékot küldő Q4 összkerékhajtással atomstabil, a futómű pedig mestermű. Valahol ebben az autóban élednek újra a benzingőztől megszédült autórajongók által csodált hatvanas évek, ennyi pénzért ilyen klasszikus formában ennyi érzést a volán mögött csak ez az autó tud adni. Vegyétek, amíg van belőle!
Földes Attila – Ford Bronco Badlands
Talán nem annyira meglepő, hogy nálam egy terepjáró lett 2023 legemlékezetesebb autója. Távol a korlátozásoktól, idióta, kifejezetten az autósok bosszantására született forgalomszabályzásoktól, reménytelen parkolóhely-keresésektől, leginkább a világ végén lehet átélni azt a szabadságérzést, amit egy autó adhat. És amit az sosem fog megérteni, aki csak menetrendek, átszállások, és persze késések reménytelen mátrixában képes elképzelni egy utazást.
Persze lassan már a vadonba se lehet eljutni anélkül, hogy ne kerüljön az utadba valami tiltás, épp ezért volt szerencsés a teszthét, ami egy alapos terepezéssel kezdődött – ezt a forgalmazó szervezte, zárt pályán, ahol semmiben nem tudtunk kárt tenni, mégis biztonságos körülmények között mindent kipróbálhattunk -, majd utána jött a saját program. Aminek nagy részét Szlovákiában autóztam le, a környéket jól ismerő vezetővel. Sárban, homokbányában, erdőben, gáton, mezőn.
És mindannyian imádtuk. Nemcsak a menő formát, a minimális ügyességgel is leszedhető tetőt, ajtókat, hanem a milliónyi átgondolt apróságot is, amitől élmény vele minden kilométer, együtt töltött perc. Úton és dágványban egyaránt. Terepen az oldható stabilizátor, a differenciálzárak, a terepváltó mellett a fordulókört 40 százalékkal csökkentő Trail Turn Assist is zseniális dolog.
Végül pedig ott van a Ford Bronco motorterében a 2,7 literes, V6-os, dupla turbós, közvetlen befecskendezésű EcoBoost-motor, ami 335 lóerős és 563 Nm nyomaték leadására képes. Ez önmagában is jól hangzik, de ha mellé tesszük, hogy ezzel 6,7 másodperc alatt lehet 100-as tempóra ugratni, akkor még sokkal szélesebbre húzódik a szánk szélén a mosoly.
Szörényi András – Porsche 911 GT3
Műszaki szempontból az idén vezetett autók közül a Mazda MX-30 R-EV a legizgalmasabb, az új hatótávnövelős hibrid a kompakt villanyautóból. Jó sokat kellett rá várni, fejlesztését lassította a koronavírus-járvány is, de végül ismét megadatott Wankel-motoros autót vezetnem, amiben a boldog emlékű RX-8 óta nem ültünk.
Szakmailag a legfontosabb tapasztalat idén egyre több kínai autó megismerése volt. A BYD Atto 3, az MG5 kombi, az Omoda 5 és más kínai autók vezetése nélkül agyaglábú óriás minden autós újságíró, mert az európai autókereskedelem fő sztorija most a kínai autóipar betörése.
De a benzinvérem nem hagyta, hogy mást válasszak az év tesztautójának, mint a Porsche 911 GT3 Touringot. Az idei év legnagyobb élménye volt a templomba járós ruhába öltöztetett, diszkrét szárnyas GT3. Technikája olyan szintű, hogy ez a sportautó hegyi vagy pályaversenyeken is helyt tud állni.
Hathengeres, 510 lóerős bokszermotorja velőtrázó üvöltéssel forogta le a 9000-et, a szívómotor rajtaütésszerű gázreakciója, érzéki felpörgése és a 315/30 R21-es gumikkal nagyon jól átadott ereje igazi álomautóvá teszi. A 911 GT3 Touring sebészkézzel vezetett szikeként hasít, kormányzása fenomenális, amilyen a hangja is.
A domesztikált vadállat határai annyira magasan vannak, hogy vezetése hamar átvált földközeli repüléssé. Azért is lett 2023 kedvence, mert kézi váltós, és mennyire zseniális benne a manuális váltó! Bőven megéri az az 5 tizedet, amennyivel a PDK-s, tehát a dupla kuplungos váltós 911 GT3 Touring hamarabb gyorsul 100-ra (3,9 helyett 3,4 mp az eredménye).
Nem azért lett az idei év legjobb autója, mert a 911 GT3 RS-ről szóló cikkünk csak januárban jelenik meg, így csak a 2024-es választásba kerülhet bele. Az RS3 még jóval közelebb van a versenyautókhoz, de az egyszerre penge és napi járósnak is használható GT3 Touring minden egyes centet megér abból a 193 417 euróból, amennyit a Porsche kért érte.
Tartsatok velünk 2024-ben is, a Vezess továbbra is hozza nektek a legújabb autók tesztjeit!