Tovább zsugorodik a magyar újautó-piac, amelyen 107 715 új személyautó állt forgalomba 2023-ban – derül ki a Datahouse friss statisztikáiból. Ez 3825 darabbal és 3,43 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, pedig 2022 eleve kimondottan gyenge eredménnyel zárt. Két év alatt eltűnt közel 15 ezer új személyautó a magyar piacról.
2023 | 2022 | 2021 | |
Új személyautók forgalomba helyezésének száma (darab) | 107 715 | 111 540 | 121 941 |
A kontinens legfájdalmasabb pénzromlásával sújtott maradék vevőért óriási harcot vívtak az importőrök tavaly. Ennek olyan extrém következményeivel szembesülhettek a vásárló-jelöltek pár hete az autószalonokban, hogy 3-4-5 millió forintokkal a listaár alatt kínálgatják számukra a vadiúj kocsikat. A Vezess talált 15 millió forintos (!) kedvezményt is nullkilométeres autóra.
Nézzük meg, milyen eredményt hozott az egész éves harc a vevőkért, megfejelve mindez a látványos decemberi készletkisöpréssel!
A márkák sorrendje 1-20-ig
14 222 forgalomba helyezéssel és határozott különbséggel a Toyota értékesítette a legtöbb új személyautót idehaza tavaly. Hatalmasat hajrázott, de így is csak a második a Suzuki 2023-ban (12 167 darab), míg hosszú évek után ismét dobogós a Škoda (10 916).
Bevett piaci szokás – főként gyengébb esztendők végéhez közeledve -, hogy a kereskedők látványos akciókkal szeretnének gyorsan minél több autót értékesíteni (vagy csak felrendszámozni, papíron forgalomba helyezni), elérve ezzel (vagy legalább megközelítve) az éves célkitűzéseiket. Márkaszinten a Suzukinál ez most egészen magas számot mutat decembert nézve. A magyar gyártóbázissal erősen megsegített japán kisautó-márka egymaga több forgalomba-helyezéssel szerepel a Datahouse adatbázisában, mint dobogós társai együttesen.
Varga András marketingigazgató szerint más szempont is közrejátszott az esztendő előrehaladtával egyre erősebb piacfoglalásukban, egészen pontosan a visszafoglalásában. „2023 első felében még erőteljesen jelen volt a chiphiány, az év második felére azonban normalizálódott a helyzet, így gyártóvállalatunk már maradéktalanul ki tudta szolgálni a vásárlói igényeket.”
Olyannyira erős decembert produkáltak, hogy az összes – pontosan 48 különféle – márka által ebben a hónapban országosan forgalomba helyezett 7985 darab új személyautónak a 22,53 százalékán Suzuki logó virított.
Márka | Forgalomba helyezések száma, 2023. december (darab) |
Aránya az összes forgalomba helyezésből (százalék) | |
1. | Suzuki | 1799 | 22,53 |
2. | Toyota | 858 | 10,75 |
3. | Škoda | 793 | 9,93 |
Ez a látványos hajrá biztossá tette az amúgy is kiérdemelt második helyet a Suzuki számára, de nem tudta megakadályozni, hogy elveszítse az elsőt. 2022-ben hajszállal ugyan, de még előzte a Toyotát (13 862 vs. 13 262), amely a tovább apadó hazai piacon azon kevés márkák közé tartozik, amely a nehéz tavalyi évben is képes volt növekedni. „Egészpályás modelloffenzívát indított az elmúlt években a Toyota, amelyben a 2023-as év kiemelt szerepet kapott, egymás után érkeztek fontos, új modellek” – magyarázza Varga Zsombor, a márka kommunikációs igazgatója. Történelmi év lett ezzel 2023 a Toyota számára, soha ennyi autót még nem adtak el nálunk.
Az első tízben a leglátványosabb eredmény ennek ellenére is egyértelműen a Škoda 57,7 százalékos ugrása. Már ősszel látszott, hogy nagyot megy a márka idén régi húzómodelljének, az Octaviának köszönhetően. „A tavalyi gyártási problémák és a hatalmas tűzeset Mladá Boleslavban eleinte lassította az Octavia gyártását. A felgyűlt megrendelések leszállítása és átadása 2023-ban azonban februártól rendkívüli módon felgyorsult” – válaszolta a Vezess kérdésére a forgalmazó Porsche Hungaria még októberben.
Márka | 2023 (darab) |
Változás (darab) |
Változás (százalék) |
|
1. | Toyota | 14 222 | +960 | +7,24 |
2. | Suzuki | 12 167 | -1695 | -12,23 |
3. | Škoda | 10 916 | +3997 | +57,77 |
4. | Volkswagen | 8803 | -1514 | -14,67 |
5. | Kia | 6590 | -1542 | -18,96 |
6. | Ford | 5949 | -2567 | -30,14 |
7. | BMW | 5243 | +459 | +9,59 |
8. | Mercedes | 4624 | -1127 | -19,60 |
9. | Dacia | 4186 | -1931 | -31,57 |
10. | Opel | 3799 | -431 | -10,19 |
Szintén rekordévet zárt a BMW, megelőzve ezzel az elmúlt esztendőkben stabilan előtte végző Mercedest, amely a német prémiumtrióból egyedüliként esett tavaly. „Kiváltképp büszkék vagyunk az elektromos BMW modellek hazai sikerére, 820 darabbal az értékesítés jó 15 százalékát már a tisztán elektromos modelljeink adták” – mondta megkeresésünkre Salgó András kommunikációs vezető. A BMW legnépszerűbb modelljei nálunk ugyanakkor továbbra is régóta gyártott slágertermékek: az X5-ös és a 3-as széria.
Márka | Darab, 2023 | Változás (darab) |
Változás (százalék) |
|
11. | Audi | 3619 | +755 | +26,36 |
12. | Hyundai | 3317 | -890 | -21,16 |
13. | Volvo | 2657 | +70 | +271 |
14. | Nissan | 2520 | +842 | +50,18 |
15. | Renault | 1981 | +359 | +22,13 |
16. | Ssangyong | 1959 | -20 | -1,01 |
17. | Fiat | 1889 | -1052 | -35,77 |
18. | Peugeot | 1860 | -303 | -14,01 |
19. | Mazda | 1799 | +457 | +34,05 |
20. | MG | 1528 | +1234 | +419,73 |
A 20-as toplista második felében három márka neve mellett látható markáns értékesítés-növekedés tavalyról. A Nissan hónapok óta elképesztő kampányt tol a Qashqai modellre, ahogy év közben megírtuk, nem ritkán az autók árának a harmadát is kapásból elengedték a forgalmazók. Biztos, hogy vastagon benne van ez is az éves szinten 50 százalékos forgalomnövekedésben.
Hatalmasat ment éves szinten – és nagyot hajrázott decemberben – a Mazda, amely igazi készletkisöprő akcióval zárta 2023-at. „Mi ezt a kampányt látjuk szükségesnek ahhoz, hogy a megfelelő szintre hozzuk a kereskedőink év végi készletét az érintett modellekből, és elérjük a kitűzött eladási célokat ezen modellekből” – válaszolta kérdésünkre Együd Tibor márkaigazgató.
419,73 százalékos emelkedéssel látványos hódításba kezdett az első, tényleg komolyan veendő kínai márkaként az MG. Országos hálózatuk működik immár, kínálnak SUV-okat, elektromosakat – ott vannak már a top 20-ban. Ezzel már több új személyautót értékesítenek Magyarországon olyan régi, nagy márkáknál, mint a Citroën, a Honda és a SEAT.
A modellek sorrendje 1-20-ig
Nagyon kellett az évvégi hajrá a Suzukinál ahhoz, hogy ha hajszállal is, de megőrizze első helyét a modellek között az S-Cross 2023-ban. Szeptember végén a kilenchónapos értékesítési adatok nagyon határozott előnyt mutattak még a Škoda cégautó-királyánál (3505 Octavia állt addig forgalomba, vs. 2598 darab S-Cross), aztán év végéhez közeledve fordult a kocka.
Az első tízben két Suzuki mellett négy Toyota is szerepel: a Corolla, a Yaris Cross, a C-HR és a Yaris, majd a 11-ik helyen a RAV4. Rekordéves szereplésük háttereként Varga Zsombor azt mondja, hogy több mint 20 elektrifikált modellt kínálnak Magyarországon, ami náluk találkozik a kereslettel: az eladásaik 70 százalékát adták ezek 2023-ban. „Szorosan ehhez kapcsolódik a legtöbb versenytársunknál jobb ellátottság és a szállítási határidők kérdése. (…) Ellátási láncunk stratégiai fejlesztése évtizedek óta ennek mentén folyik, ezért e tekintetben nem okoztak számunkra komolyabb törést sem a Covid, sem a félvezető- és chipválság jelentette kihívások.”
Modell | 2023 (darab) | |
1. | Suzuki S-Cross | 5936 |
2. | Škoda Octavia | 5608 |
3. | Suzuki Vitara | 4979 |
4. | Toyota Corolla | 3238 |
5. | Kia Ceed | 3235 |
6. | Dacia Duster | 2487 |
7. | Toyota Yaris Cross | 2139 |
8. | Toyota C-HR | 2005 |
9. | Ford Tourneo Custom | 1956 |
10. | Toyota Yaris | 1852 |
A legnagyobb számban vásárolt személyautók toplistájának második felében a régi nagy nevek (Volkswagen Golf, Opel Corsa, Nissan Qashqai) mellett egyetlen újat kell megszokni. Nem egyszeri fellángolás volt a Ssangyong 2022-es sikere: a márkák között 16-ik a dél-koreai gyártó, a húzómodell Korando pedig 15-ik a modellek között. Megelőzve ezzel az agyonakciózott Qashqait, vagy azt a Corsát, amely egykor – és sokáig – egész Európa egyik legnagyobb számban vásárolt személyautója volt.
Modell | 2023 (darab) | |
11. | Toyota RAV4 | 1551 |
12. | Volkswagen Golf | 1537 |
13. | Kia Sportage | 1514 |
14. | Fiat 500 | 1473 |
15. | Ssangyong Korando | 1453 |
16. | Nissan Qashqai | 1375 |
17-18. | Škoda Kodiaq | 1278 |
17-18. | Opel Corsa | 1278 |
19. | Hyundai Tucson | 1266 |
20. | Volkswagen Passat | 1179 |
Nincs még ott az első 20-ban egyetlen MG-, és egyetlen Tesla-modell sem. A „Zs” nevű kisméretű kínai szabadidő-autó 1040 forgalomba helyezéssel 25-ik a listán, míg a tőle nagyobb SUV, a Tesla Model Y 839 darabbal a 35-ik lett tavaly. Idén mindkettő könnyen bekerülhet a Magyarországon újonnan értékesített modellek első 20 helyezettje közé.
A legnépszerűbb méret-, és üzemanyag-kategóriák
A modellek táblázataiból szépen kiolvasható, hogy továbbra is a szabadidő-autók fogynak a legjobban, három méretkategóriájuk szerepel az első ötben, összességében az eladások felében (49,5%) valamilyen SUV szerepelt. A cégek nagy része is áttért ezek flottás beszerzésére, aki nem, az maradt 2023-ban a Škoda Octaviánál, és veszi a Toyota Corollát és a Kia Ceedet (a C-Alsó-közép kategória éllovasai).
Szegmens | Forgalomba helyezések száma (darab) |
|
1. | C-Alsó-közép | 27 126 |
2. | B-SUV | 20 227 |
3. | C-SUV | 20 110 |
4. | B-Kisautó | 8255 |
5. | D-SUV | 8154 |
A 107 720 újonnan forgalomba állított személyautóból 5807 darab volt tisztán elektromos tavaly, ami a 23,4 százalékos emelkedés ellenére is csak 5,39 százalék. Továbbra is messze kullogunk az uniós átlag alatt. Új plug-in hibridből 5546-ra került rendszám, holott egyes márkák kimondottan ezekre építettek akciót az év végén, nyilván reagálva a hírekre, miszerint a kormány elveheti tőlük a zöld rendszámot és az ehhez kapcsolódó kedvezményeket. Ha így lesz, könnyen összeomolhat a piacuk.
Továbbra is komoly mennyiségben vásárolják idehaza a dízeleket, látványosan többet, mint tisztán elektromost. Itt sajnos még csak háromnegyed éves számaink vannak, de óriási az előnyük a takarékosságuk (és ezért a villanyosoknál jellemzően 4-szer, 5-ször nagyobb hatótávjuk) miatt: a szeptember végéig újonnan forgalomba állt személyautóknak a 12,43 százaléka volt dízel, és csak 5,05 százalékuk elektromos. Természetesen a sima benzinesek vezettek 37,84 százalékkal.