5798 darab új villanyautó állt forgalomba Magyarországon tavaly – derül ki a Datahouse éves statisztikáiból. Első ránézésre a 23,18 százalékos emelkedés 2022-höz képest akár jó hírnek is tűnhetne, hiszen az újautó-piac egésze 3,43 százalékkal zsugorodott a múlt évben.

Összességében azonban még mindig rendkívül alacsony idehaza az értékesítésük száma és aránya. A 2023-ban forgalomba helyezett 107 715 darab új személyautónak mindössze az 5,8 százaléka volt tisztán elektromos. Európai összevetésben ezzel látványosan lemaradt a magyar villanyautó-értékesítés, éves statisztikák még nincsenek az unió összes tagállamára, de az átlag valószínűleg 15 és 20 százalék között volt tavaly. A nem uniós tag Norvégiából viszont már van 2023-as statisztika, amellyel világelső: ott az újonnan utakra guruló kocsik 82,4 százaléka elektromos.

Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy Norvégia Európa legnagyobb földgáz szállítója, és óriási mennyiséget értékesítenek kőolajból is. Az így szerzett bevételből természetesen van lehetőség az ottani közlekedés zöldítésére, amelyet adókedvezmények formájában meg is tettek.

Onnan nézve is rendkívül szerény a magyar növekedés, hogy egy közel 10 millió lakosú országban a nagy globális villanyautó-boom közepén egy év alatt mindösszesen 1091 darabos csupán a növekmény. Két évet nézve még szerényebb: a 2021-es 4311 darabról jutottunk el 2023-ban az 5798-ra.

Magyarországon évek óta nincs állami támogatás

Fel-fellángoló viták középpontjában áll számos országban, hogy közpénzből szabad-e komoly összegekkel támogatni a társadalom jómódúbb, szűkebb részéhez tartozó családok (valamint egyes cégek) villanyautó-vásárlását.

Számos országban ezek nagyot löktek/löknek az értékesítéseken, ahol nem működik ilyen – mint évek óta Magyarországon -, az egyértelműen látszik a lapos értékesítési grafikonon.

Magyarországon 2021-ben létezett utoljára, a taxisok például egészen meghökkentő (a vételárnak akár a 45 százalékát elérő) támogatást kaptak, de a magánszemélyeknél is látható mértékű ingyenpénz segítette a vásárlást.

Nem vásárol új villanyautót a vidéki Magyarország 1

Egy taxiscég már a Leaf első generációjával is megpróbálkozott az évtized közepén

Tavaly nyáron a Vezess szerkesztőségének a tagjai már hallottak olyan információkat, miszerint „egy kínai autógyár állami vásárlási támogatás elindításához köti, hogy gyárat létesítsen Magyarországon”. A támogatás tervezetét októberben be is jelentették, azonban a külügyminiszter még novemberben is „híresztelésnek” nevezte egy ilyen gyár létesítését, és kommentálni sem akarta, miközben a miniszterelnök egy kínai BYD-kereskedésben fotózkodott a cég vezetőjével. Aztán a kormány decemberben közölte: gyár is lesz Szeged mellett.

A támogatás tervezete szerint gazdasági társaságoknak és egyéni vállalkozóknak adnak pénzt, magánszemélyeknek nem.

Nem vásárol új villanyautót a vidéki Magyarország 2

Magyar tulajdonosokra váró Tesla Model 3-asok Budapesten

A márkák értékesítési sorrendje 2023-ban

Sok borsot tört a Tesla a riválisok orra alá tavaly, több helyről hallottuk, hogy meglehetősen kellemetlenül érinti számos importőrt az amerikaiak agresszív árazása. Konkrétan a többszöri és kiszámíthatatlan változások, újabban árcsökkentések. Nyilván ez is benne van más okok mellett abban, hogy Magyarországon is stabilan vezeti az eladásokat a tengerentúli márka.

  Márka Forgalomba helyezések száma, 2023, (darab) Változás 2022-hez képest
(darab)
1. Tesla 1316 +719
2. BMW 821 +352
3. Volkswagen 539 +215
4. Kia 401 -123
5. Mercedes 399 -55
6. Volvo 215 +140
7. Audi 209 +92
8. Hyundai 197 -102
9. Opel 178 +60
10. Nissan 167 -35

Nagyon büszke második helyére a BMW – közölte a Vezessel Salgó András kommunikációs vezető. „Az értékesítésünk jó 15 százalékát már a tisztán elektromos modelljeink adták, az iX3, az i4 és az iX modellek voltak a legnépszerűbbek.”

Nem vásárol új villanyautót a vidéki Magyarország 3

BMW iX3 a Duna partján

Alacsony bázisról indulva, de kiemelkedő mértékben növelte eladásait az első tízben a Volkswagen, az Audi és az Opel is. Velük ellentétben visszaesett a korábbi évek villanyos sztármárkája, a Kia.

A top 20-as márkalista második felében találjuk a legolcsóbb villanyautót forgalmazó Daciát, és megérkezett ide 2023-ban első kínai márkaként az MG. Az elektromosok forgalmazását a többi nagy márkától tudatosan később kezdő Toyota a 16-ik, miközben a hazai újautó-piac egészén ők lettek a piacvezetők 2023-ban.

  Márka Forgalomba helyezések száma, 2023, (darab) Változás 2022-hez képest
(darab)
11. Škoda 163 -43
12. Dacia 160 -226
13-14. Ford 138 +67
13-14. MG 138 +138
15. Mini 105 +24
16. Toyota 84 +46
17. Mazda 79 +6
18. Renault 78 +34
19. Peugeot 77 -62
20. Cupra 65 +48

A Springet forgalmazó Dacia egyébként jelentős visszaesésének köszönheti, hogy kiesett az élmezőnyből, vele együtt visszaesett a Škoda és a Peugeot is. Eközben nem sokkal maradt le a 20-as élmezőnytől a Porsche, amely egyedül a Taycannal a 23-ik helyig tolta előre a sportkocsigyártót.

A modellek sorrendje

Magasan a Tesla közepes méretű SUV-jából állt forgalomba a legtöbb tavaly, a Model Y-ból csaknem annyira került magyar rendszám, mint az értékesítési listán utána következő 2-ik, 3-ik és 4-ik helyezett villanyautókra együttesen. Ráadásul úgy, hogy mögötte a Model 3 következik a sorban.

Nem vásárol új villanyautót a vidéki Magyarország 4

36 Márka kínál bőven 100 feletti különféle tisztán elektromos modellt Magyarországon. Ez az ID.4 orra

Messze átlag felett növekedett a BMW iX3, a Volkswagen ID.3 és a BMW i4 értékesítése a hazai villanyautó-piacon, a legnépszerűbb tíz között még mindig dobogós Kia Niróból azonban sokkal kevesebbet vittek haza a vásárlók 2023-ban, mint egy esztendővel korábban.

  Modell Forgalomba helyezések száma, 2023, (darab) Változás 2022-hez képest
(darab)
1. Tesla Model Y 839 656
2. Tesla Model 3 379 -18
3. Kia Niro 244 -142
4. BMW iX3 231 114
5. Volkswagen ID.3 227 163
6. BMW i4 215 127
7. BMW iX 208 41
8. Škoda Enyaq 163 -41
9. Volkswagen ID.4 163 +62
10. Dacia Spring 160 -226

Érdemes megnézni a klasszikus prémiummárkák termékeinek arányát: a 20 legnagyobb számban vásárolt elektromos személyautóból 9 a BMW, a Mercedes, az Audi és a Volvo terméke, plusz ott van ugye két Tesla is (habár ezt egyre kevésbé sorolja a szakma a prémiummárkák közé).

  Modell Forgalomba helyezések száma, 2023, (darab) Változás 2022-hez képest
(darab)
11. Audi Q4 153 +82
12. Nissan Leaf 146 -38
13. Mustang Mach-E 138 +67
14. Kia EV6 135 +29
15. Mercedes-Benz EQE 122 +48
16. BMW iX1 119 +114
17. Volvo XC40 111 +3
18. Hyundai Kona 107 +12
19. Mini Electric 105 +24
20. Volvo C40 104 +37

Még mindig tartja magát a villanyautók úttörője, a Nissan Leafből is elkelt 146 darab, ami például magasabb, mint a tavalyelőtti ÉV Autója Kia EV6 darabszáma, vagy éppen a korábban szintén rendkívül sikeres Hyundai Kona értékesítése.

Nem vásárol új villanyautót a vidéki Magyarország 5

Az infrastruktúra hiányosságainál nagyobb gond az új elektromosok átlagosan 20 millió forint körüli ára

Budapest és környéke a villanyautók birodalma

Nyilván a népsűrűség, a távolságok, az autózási szokások és az infrastruktúra is benne van, mégis rendkívül látványos aránytalanságokat mutatnak földrajzilag nézve a hazai villanyautó-piac. Teljesen beszakadt az ország közepe: Budapesten állt forgalomba tavaly az új elektromosok 35,98 százaléka, Pest vármegyében pedig további 20,4 százaléka.

Ezzel szemben a vármegyék többségében jellemzően 2-4 százaléknyi csupán az értékesítés. Vannak, ahol a 2 százalékot sem éri, vannak vármegyék, ahol az 1 százalékot sem. Ráadásul a Datahouse alábbi térképén ott vannak a 2023-as számok mellett a 2022-esek is, eszerint nem egyszeri helyzet a tavalyi. Ez az általános Magyarországon: vidéken nem vesznek az emberek és a cégek új villanyautót.

Nem vásárol új villanyautót a vidéki Magyarország 6