Durván megzuhant az üzemanyagellátás – adta hírül több újság a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) nyilvánosságra hozott tavalyi adataira hivatkozva. Tény: a friss statisztikák szerint 2022-höz képest 2023-ban „az összes üzemanyag-forgalom majdnem 16 százalékkal csökkent”.

Mivel 2022 a kormányzat egymást követő döntései miatt abszurd és teljesen egyedi esztendő volt az üzemanyag-piacon, a Vezess összevetette a tavalyi fogyasztási adatokat az utolsó olyan évvel, amikor piaci áron vásárolhattunk, vagyis 2021-gyel. Ráadásul a családok és a magánszemélyek által legnagyobbrészt használt benzinre koncentráltunk – így egészen más képet látunk.

Nem mértékadó 2022-höz mérni a tavalyi évet, annak az évnek semmi köze nem volt a piaci működés alapvető szabályaihoz, mesterséges volt, így összeomláshoz is vezetett” – mondja Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára.

Horroráron is megveszi a benzint a magyar autós 1

2022-ben december 6-ig a hatósági áras 480 forintért lehetett tankolni, de nem mindenkinek, ugyanis év közben ebbe is belenyúlt a kormány, kétszer is. Május 26-tól a külföldi rendszámos autókba már nem ennyibe került, július végétől meg a céges autók tankolását tiltották meg az üzemanyag-készletek „szűkössége” miatt. Ez a mesterséges rendszer dőlt be az év végéhez közeledve, amikor már látványos üzemanyag-hiány volt az országban, tömegek vadászták a kutakat, majd várakoztak – helyenként az utak forgalmát zavaró módon (Kép: Róka László, MTI/MTVA)

Nem csökkent, hanem ellenkezőleg: növekedett a benzin vásárlása

Mint az adatokból látszik 2021-hez képest 2023-ban a benzin és a gázolaj értékesítése egyaránt növekedett Magyarországon, ráadásul úgy, hogy tavaly sokkal drágább volt mindkét üzemanyag-fajta.

A forgalomban lévő bő 2,6 millió benzines személyautó nagyját használó családoknak jóval többet kellett fizetni 2023-ban a 95-ös alap üzemanyagért: 2021-ben 370 és 506 forint között mozgott az átlagos literár január eleje és az ársapka november közepi bevezetése között, ezzel szemben 2023-ban 580 és 660 forint között volt az átlagár. Vagyis legalább 150 forinttal drágább volt átlagosan, éves szinten a sima benzin literára.

Eközben 104 892 992 literrel, vagyis 7,32 százalékkal több 95-öst értékesítettek a MÁSZ tagvállalatai 2023-ban a két évvel korábbihoz képest.

Így alakult a 95-ös benzin értékesítése az elmúlt években Magyarországon

  2023 2022 2021
95-ös benzin (liter/év) 1 537 077 858 1 729 219 982 1 432 184 866

Közhely, hogy árérzékeny az átlagosan immár 16 éves személyautót használó magyar járműfenntartó, akkor mégis milyen okai lehetnek, hogy az elmúlt évben több fogyott a jelentősen drágább benzinből a MÁSZ kutakon, mint 2021-ben?

Horroráron is megveszi a benzint a magyar autós 2

Ez a fotó is Magyarországon készült (Kép: Vezess)

Több oka lehet

Grád Ottó két lehetséges okot vázolt fel kérdésünkre. Az első szerint lassabb a belső piaci visszarendeződés. 2022-ben a hatósági ár miatt vevőket veszítettek a diszkont kutak. „Kevesebben mentek el tankolni a távolabbi diszkont kutakra, mivel ott is ugyanannyiba került az üzemanyag. Akkor sokan váltottak a közelebbi töltőállomásokra és a hatósági ár kivezetésével csak lassan szoknak vissza” – mondja a MÁSZ főtitkára.

Másrészt 2021-ben a globális koronavírus-járvány még hatással volt a nemzetközi autós turizmusra is, mondja Grád Ottó. A magyar családok is kevesebbet kirándultak és utaztak autóval tavasszal és főleg a nyáron (valamint jóval kevesebb szlovák, cseh stb. turista autózott az Adria irányába Magyarországon keresztül). 2023-ban a járvány már nem gátolta a magyar és a külföldi nyaralókat, ami jótékony hatással volt a nyári hónapok üzemanyag eladásaira.

Biztosan van egy szűk réteg, amely kevesebbet autózik, mert nem tudta növelni a havi benzinköltségét, és a havi 5-10-15 ezer forintból most kevesebb litert tud venni, így kevesebbet is autózik. Ám az éves adatok szerint magánszemélyek többsége az első sokk után (amit a valódi ár jelentett a hatósági után) ugyanúgy tankoltak piaci áron (a drágából), mint korábban piaci áron (az olcsóbból).

Gépész László felvet még két lehetséges okot a fogyasztásnövekedésre. A Független Benzinkutak Szövetségének alelnöke szerint egyszerűen több az autó az utakon, és ezt nehéz vitatni. A KSH ugyan még nem tette közzé a tavaly forgalomban volt személyautók hivatalos évvégi számát, de az adatsor folyamatos növekedést mutat: durván 100 ezer darabot évente.

Végül az alelnök azt mondja, „mindegy mennyi az ár, a benzin olyan, mint a kenyér, az emberek tankolnak. Ráadásul sorra szűnnek meg a vonat-, és buszjáratok országszerte, sokan csak kocsival tudnak munkába járni, napi ügyeiket időben elvégezni, a gyerekek logisztikáját megoldani.”

A teljes fogyasztásról általánosan elmondható, hogy 2022-ben december 6-ig a hatósági áras 480 forintért lehetett tankolni. Május végéig gyakorlatilag mindenki ennyiért tankolhatott, ami minden bizonnyal arra ösztökélt a külföldi – főként fuvarozókat -, hogy itt töltsék fel a kamionok tartályát, ami jelentős emelkedést hozhatott a dízel eladásban, míg a benzinturizmus esetében a benzinnél jelentkezhetett ez.  Ezt azután a kormány betiltotta, majd  július végétől már csak a privát autósok kaphattak az olcsó üzemanyagból, a forgalmi engedély bemutatásával.

Mi várható idén, amikor még tovább emelkedett az ár?

Garantált 41 forintos üzemanyagár-emelkedéssel indult 2024 januárja a kormány adóemelése következtében. A két részletben történt változás kétszer hozott kisebb sorokat egyes kutakon: december utolsó napjaiban (a január 1-i drágulás előtt) majd már január 14-én, amikor a már drágább benzinért álltak sorban az autósok.

Horroráron is megveszi a benzint a magyar autós 4

Most vasárnap este, pár órával az újabb áremelés előtt (Kép: Vezess)

„A januári áremelkedés után év közben már csak a forint-dollár árfolyama és a nyersolaj világpiaci ára fogja befolyásolni a hazai árakat. A ma látható prognózisok alapján azt gondolom, marad a hazai fogyasztás a tavalyi szinten, tehát stagnálás várható az értékesítésben, de kedvezőtlen feltételek esetén akár némi csökkenés is bekövetkezhet” – mondja Grád Ottó.

Legutóbb 2020-ban csökkentek az azt megelőző évhez képest az üzemanyag-eladások, ám ott egyértelműen a Covid-járvány miatti korlátozások okozták ezt. Az iskolák digitális oktatásra álltak át, a cégek általánossá tették az irodai alkalmazottak számára a home-office intézményét.