Még január elején hirdették ki a 2024-es villanyautó állami támogatás részleteit, ami most nem a magánszemélyeket, hanem a cégeket és egyéni vállalkozókat segíti. A támogatás részleteivel ebben a cikkben foglalkoztunk korábban, ahol azt is listába szedtük, melyek a piac legolcsóbb elektromos autói és milyen egyéb kedvezményekkel várják a hazai képviseletek a pályázatokat.
Február 5-én, cikkünk megjelenésével egy időben nyitják meg a pályázatok beadását, és onnantól kezdve 13 hónapon keresztül várják azokat. Ebben az esetben nem számít akkora rohamra az állam, mint a korábbi támogatás esetében, amikor magánszemélyek pályázhattak támogatásra, és alig pár órán belül elfogyott a keretösszeg. Most 30 milliárd forint állami pénz várja, hogy elektromos autóra, kisbuszra, teherautóra költsék.
Egy cég vagy vállalkozás nem pályázhat akármennyi autóra, az alkalmazottaik száma határozza meg, de legfeljebb 16 darab autóra igényelhet támogatást egy 250 fő felett foglalkoztató cég. A pályázat beadásának egyik legfontosabb lépése a megkötött adásvételi szerződés csatolása, vagyis az autó kiválasztása, megrendelése után lehet csak beadni.
Melyik villanyautó mire képes?
Nézhetjük több oldalról, de valamelyik irányból mindig kényesnek tűnik a villanyautó téma, aki nem készül fel rá eléggé, nagy meglepetések érhetik. Éppen ezért érdemes minél alaposabban körbejárni a témát annak, aki először vág bele. Fontos a hatótávolság? Az egy teljes töltéssel megtehető kilométerek száma még akkor sem tehető igazán félre, ha van biztos pont a töltéshez (kertes ház udvarában, garázsban, társasházi parkolóban, telephelyen, céges parkolóban stb…), hiszen alapvetően kell egy szám, amivel számolhatunk, ami megadja az autó képességeit.
A gyártóknak a WLTP mérési ciklus alapján kell megadniuk az értékeket. Ez az elfogadott sztenderd világszinten, a folyamatról, a mérésről, annak hitelességéről pedig egy korábbi cikkünkben olvashatsz részletesen. Bár ezek az adatok már közelebb állnak a valósághoz, mint a korábbi NEDC-ciklus szerintiek, még mindig nem adnak valós, vagy legalábbis hihető adatokat.
Vannak azonban olyan független szervezetek, mint például az ADAC, akik rekonstruálják a hivatalos laboratóriumi körülményeket, és a WLTP alapján új méréseket készítenek. Minden újonnan kapható modellhez még nincsenek adataik, de az alábbi táblázat nagy részében az általuk mért valós adatokat használtuk. Néhány modell esetében viszont az EV-Database adatbázisának méréseit vettük viszonyításként a valós, pontosabban várható hatótávértékeknél.
Ebben a táblázatban a Magyarországon kapható legolcsóbb és állami támogatásra jogosult modellek hatótávértékeit hasonlítottuk össze. A gyárilag megadott és hirdetett WLTP-hatótáv mellett a független, tapasztalt értékek állnak. Ezek rendre alacsonyabb értékek a hirdetett hatótávoknál, a valóságban nagyjából ezekre az értékekre kell számítani.
Az elérhető legolcsóbb villanyautók valós hatótávadatai:
Márka | Modell | WLTP-hatótáv (km) | Várható hatótáv (km) | Különbség |
Audi | Q4 e-tron 45 82 kWh | 490 | 410 | 16,33% |
BYD | Doplhin Active 44,9 kWh | 340 | 255 | 25% |
BMW | iX1 66,5 kWh | 430 | 375 | 12,79% |
Citroen | e-C4 You 50 kWh | 357 | 260 | 27,17% |
Cupra | Born 58 kWh | 373 | 295 | 20,91% |
Dacia | Spring 28,3 kWh | 230 | 185 | 19,57% |
DS | DS 3 E-Tense 50 kWh | 402 | 270 | 32,84% |
Fiat | 500e 23,8 kWh | 190 | 150 | 21,05% |
Hyundai | Kona Electric 48,4 kWh | 377 | 295 | 21,75% |
Honda | e:Ny1 68.8 kWh | 412 | 335 | 18,69% |
Jeep | Avenger 51 kWh | 390 | 310 | 20,51% |
KIA | Niro EV 64,8 kWh | 463 | 410 | 11,45% |
Mazda | MX-30 35,5 kWh | 200 | 170 | 15% |
Mercedes-Benz | EQA 250+ | 426 | 350 | 17,84% |
MG | MG4 51 kWh | 350 | 300 | 14,29% |
Nissan | Ariya 63 kWh | 403 | 335 | 16,87% |
Opel | Corsa-e 50 kWh | 354 | 280 | 20,9% |
Peugeot | e-208 50 kWh | 362 | 280 | 22,65% |
Renault | Megane E-Tech Electric 62,7 kWh | 380 | 365 | 3,95% |
Skoda | Enyaq 58 kWh | 400 | 335 | 16,25% |
Tesla | Model 3 57,5 kWh | 629 | 415 | 34,02% |
Volkswagen | ID.3 58 kWh | 420 | 335 | 20,24% |
Volvo | EX30 51 kWh | 344 | 280 | 18,6% |
Ahol elérhető a modell nagyobb akkumulátorral is, ott a kisebbik, belépő szintű modellt vettük bele a listába. Ezek mindegyikére érvényes a villanyautó-támogatás valamelyik szintje, az 59 kWh feletti akkumulátorkapacitásúaknál már a legmagasabb, 4 millió forint. Minden modellnél az akkumulátor bruttó kapacitását olvashatjátok, a pályázat kiírásában is ezek az adatok szerepelnek.
Komoly eltérések tapasztalhatóak
Egyes modelleknél jelentős különbséget láthatunk a WLTP- és a valós adatok között. A villanyautók fogyasztását komolyan befolyásolja a hőmérséklet, a gördülései ellenállás, a fogyasztók használata, és persze a vezetési stílus is. Míg a WLTP-mérést stabil 23 fokban, mérőpadon végzik, addig a valóságban változó évszakok, ingadozó hőmérséklet, váltakozó minőségű aszfalt befolyásolja a fogyasztást.
Ezért lehetséges például, hogy a kisebb akkumulátorral szerelt BYD Dolphin 340 helyett csak 255 kilométerre képes egy töltéssel, vagy a Cupra Born 373 helyett csak 295-re. Utóbbinál külön nehezményezhető, hogy a weboldalt megnyitva azonnal azt látjuk, hogy az autó 515 kilométeres hatótávra képes, ahhoz már mélyebbre kell túrnunk, hogy kiderüljön, ez a nagyobbik akksival, városban talán összejöhet.
Kisebb akkumulátorú, könnyebb modellek esetében közelebb esik a valóság az ígérthez. Például a Fiat 500 23,8 kilowattórás akksival 150-re képes 190 helyett, de a Mazda MX-30 is tud 170-et az ígért 200-ból. Szintén egész közeli adatokat tudnak a koreai modellek, mint a Hyundai Kona és a Kia Niro EV, amik az ADAC vizsgálatán arányaiban a legjobb eredményekkel zártak fogyasztás és hatótáv terén, egyaránt 410 kilométert tudnak a valóságban. Mellettük százalékosan nézve a Renault Megane E-Tech Electric képes tartani a legjobban a gyárilag ígért adatokat.
Kimondottan rosszul teljesít a valóságban a DS 3 E-Tense, mely a weboldalon 575 kilométert ígér, majd a műszaki adatokban már csak 402-t, míg az ADAC tesztjén a fogyasztás alapján 270 jött volna csak ki belőle. Ugyanígy a Tesla Model 3, ami 629 helyett 415 kilométerre lett volna képes, és ez majdnem ugyanaz a mérési ciklus alapján, mint a WLTP.
Mit érdemes ebből levonni? A katalógusadatokhoz és a weboldalon hirdetettekhez óvatosan kell hozzáállni. Iránymutatásnak jók, de szinte garantálható, hogy egyik modell sem lesz képes arra az adatra, amivel hirdetik. A valóságban pedig nagy a szórás, nem lehet általánosítania a gyártók túlzásait illetően.
Azt is kiszámoltuk, melyik modellel kapsz a legkevesebb pénzért egy kilométert, ezek alapján pedig a top 10-es lista élén a BYD Dolphin áll, majd az MG4 és az Opel Corsa-e követi a dobogón:
Márka | Modell | Várható hatótáv (km) | Alapár állami támogatással (Ft) | Ft/km várható hatótáv alapján |
BYD | Doplhin Active 44,9 kWh | 255 | 7 378 900 | 28937 |
MG | 4 51 kWh | 300 | 9 299 000 | 30997 |
Opel | Corsa-e 50 kWh | 280 | 9 090 000 | 32464 |
Renault | Megane E-Tech Electric 62,7 kWh | 365 | 12 149 000 | 33285 |
KIA | Niro EV 64,8 kWh | 410 | 13 749 000 | 33534 |
Dacia | Spring 28,3 kWh | 185 | 6 309 000 | 34103 |
Tesla | Model 3 57,5 kWh | 415 | 14 246 900 | 34330 |
Peugeot | e-208 50 kWh | 280 | 10 340 000 | 36929 |
Hyundai | Kona Electric 48,4 kWh | 295 | 10 899 000 | 36946 |
BMW | iX1 66,5 kWh | 375 | 14 400 000 | 38400 |