Még január elején hirdették ki a 2024-es villanyautó állami támogatás részleteit, ami most nem a magánszemélyeket, hanem a cégeket és egyéni vállalkozókat segíti. A támogatás részleteivel ebben a cikkben foglalkoztunk korábban, ahol azt is listába szedtük, melyek a piac legolcsóbb elektromos autói és milyen egyéb kedvezményekkel várják a hazai képviseletek a pályázatokat.

Február 5-én, cikkünk megjelenésével egy időben nyitják meg a pályázatok beadását, és onnantól kezdve 13 hónapon keresztül várják azokat. Ebben az esetben nem számít akkora rohamra az állam, mint a korábbi támogatás esetében, amikor magánszemélyek pályázhattak támogatásra, és alig pár órán belül elfogyott a keretösszeg. Most 30 milliárd forint állami pénz várja, hogy elektromos autóra, kisbuszra, teherautóra költsék.

Villanyautót veszel támogatással? Ezt jó, ha tudod! 2

2024-ben is lehet elektromos autó állami támogatásra pályázni vállalkozók és cégek számára

Egy cég vagy vállalkozás nem pályázhat akármennyi autóra, az alkalmazottaik száma határozza meg, de legfeljebb 16 darab autóra igényelhet támogatást egy 250 fő felett foglalkoztató cég. A pályázat beadásának egyik legfontosabb lépése a megkötött adásvételi szerződés csatolása, vagyis az autó kiválasztása, megrendelése után lehet csak beadni.

Melyik villanyautó mire képes?

Nézhetjük több oldalról, de valamelyik irányból mindig kényesnek tűnik a villanyautó téma, aki nem készül fel rá eléggé, nagy meglepetések érhetik. Éppen ezért érdemes minél alaposabban körbejárni a témát annak, aki először vág bele. Fontos a hatótávolság? Az egy teljes töltéssel megtehető kilométerek száma még akkor sem tehető igazán félre, ha van biztos pont a töltéshez (kertes ház udvarában, garázsban, társasházi parkolóban, telephelyen, céges parkolóban stb…), hiszen alapvetően kell egy szám, amivel számolhatunk, ami megadja az autó képességeit.

Villanyautót veszel támogatással? Ezt jó, ha tudod! 3

A legtöbb villanyautó nem képes teljesíteni a gyári fogyasztásértékeket

A gyártóknak a WLTP mérési ciklus alapján kell megadniuk az értékeket. Ez az elfogadott sztenderd világszinten, a folyamatról, a mérésről, annak hitelességéről pedig egy korábbi cikkünkben olvashatsz részletesen. Bár ezek az adatok már közelebb állnak a valósághoz, mint a korábbi NEDC-ciklus szerintiek, még mindig nem adnak valós, vagy legalábbis hihető adatokat.

Vannak azonban olyan független szervezetek, mint például az ADAC, akik rekonstruálják a hivatalos laboratóriumi körülményeket, és a WLTP alapján új méréseket készítenek. Minden újonnan kapható modellhez még nincsenek adataik, de az alábbi táblázat nagy részében az általuk mért valós adatokat használtuk. Néhány modell esetében viszont az EV-Database adatbázisának méréseit vettük viszonyításként a valós, pontosabban várható hatótávértékeknél.

Villanyautót veszel támogatással? Ezt jó, ha tudod! 5

Több kategóriában vehető fel állami támogatás elektromos autóra

Ebben a táblázatban a Magyarországon kapható legolcsóbb és állami támogatásra jogosult modellek hatótávértékeit hasonlítottuk össze. A gyárilag megadott és hirdetett WLTP-hatótáv mellett a független, tapasztalt értékek állnak. Ezek rendre alacsonyabb értékek a hirdetett hatótávoknál, a valóságban nagyjából ezekre az értékekre kell számítani.

Az elérhető legolcsóbb villanyautók valós hatótávadatai:

Márka Modell WLTP-hatótáv (km) Várható hatótáv (km) Különbség
Audi Q4 e-tron 45 82 kWh 490 410 16,33%
BYD Doplhin Active 44,9 kWh 340 255 25%
BMW iX1 66,5 kWh 430 375 12,79%
Citroen e-C4 You 50 kWh 357 260 27,17%
Cupra Born 58 kWh 373 295 20,91%
Dacia  Spring 28,3 kWh 230 185 19,57%
DS DS 3 E-Tense 50 kWh 402 270 32,84%
Fiat 500e 23,8 kWh 190 150 21,05%
Hyundai Kona Electric 48,4 kWh 377 295 21,75%
Honda e:Ny1 68.8 kWh 412 335 18,69%
Jeep Avenger 51 kWh 390 310 20,51%
KIA Niro EV 64,8 kWh 463 410 11,45%
Mazda MX-30 35,5 kWh 200 170 15%
Mercedes-Benz EQA 250+ 426 350 17,84%
MG MG4 51 kWh 350 300 14,29%
Nissan  Ariya 63 kWh 403 335 16,87%
Opel Corsa-e 50 kWh 354 280 20,9%
Peugeot e-208 50 kWh 362 280 22,65%
Renault Megane E-Tech Electric 62,7 kWh 380 365 3,95%
Skoda Enyaq 58 kWh 400 335 16,25%
Tesla Model 3 57,5 kWh 629 415 34,02%
Volkswagen ID.3 58 kWh 420 335 20,24%
Volvo  EX30 51 kWh 344 280 18,6%

Ahol elérhető a modell nagyobb akkumulátorral is, ott a kisebbik, belépő szintű modellt vettük bele a listába. Ezek mindegyikére érvényes a villanyautó-támogatás valamelyik szintje, az 59 kWh feletti akkumulátorkapacitásúaknál már a legmagasabb, 4 millió forint. Minden modellnél az akkumulátor bruttó kapacitását olvashatjátok, a pályázat kiírásában is ezek az adatok szerepelnek.

Villanyautót veszel támogatással? Ezt jó, ha tudod! 6

Nagyban számít a villanyautók hatótávolságában az időjárás, a hőmérséklet, a külső behatások

Komoly eltérések tapasztalhatóak

Egyes modelleknél jelentős különbséget láthatunk a WLTP- és a valós adatok között. A villanyautók fogyasztását komolyan befolyásolja a hőmérséklet, a gördülései ellenállás, a fogyasztók használata, és persze a vezetési stílus is. Míg a WLTP-mérést stabil 23 fokban, mérőpadon végzik, addig a valóságban változó évszakok, ingadozó hőmérséklet, váltakozó minőségű aszfalt befolyásolja a fogyasztást.

Ezért lehetséges például, hogy a kisebb akkumulátorral szerelt BYD Dolphin 340 helyett csak 255 kilométerre képes egy töltéssel, vagy a Cupra Born 373 helyett csak 295-re. Utóbbinál külön nehezményezhető, hogy a weboldalt megnyitva azonnal azt látjuk, hogy az autó 515 kilométeres hatótávra képes, ahhoz már mélyebbre kell túrnunk, hogy kiderüljön, ez a nagyobbik akksival, városban talán összejöhet.

Villanyautót veszel támogatással? Ezt jó, ha tudod! 7

200-ból 170 kilométert képes megtenni egy Mazda MX-30

Kisebb akkumulátorú, könnyebb modellek esetében közelebb esik a valóság az ígérthez. Például a Fiat 500 23,8 kilowattórás akksival 150-re képes 190 helyett, de a Mazda MX-30 is tud 170-et az ígért 200-ból. Szintén egész közeli adatokat tudnak a koreai modellek, mint a Hyundai Kona és a Kia Niro EV, amik az ADAC vizsgálatán arányaiban a legjobb eredményekkel zártak fogyasztás és hatótáv terén, egyaránt 410 kilométert tudnak a valóságban. Mellettük százalékosan nézve a Renault Megane E-Tech Electric képes tartani a legjobban a gyárilag ígért adatokat.

Kimondottan rosszul teljesít a valóságban a DS 3 E-Tense, mely a weboldalon 575 kilométert ígér, majd a műszaki adatokban már csak 402-t, míg az ADAC tesztjén a fogyasztás alapján 270 jött volna csak ki belőle. Ugyanígy a Tesla Model 3, ami 629 helyett 415 kilométerre lett volna képes, és ez majdnem ugyanaz a mérési ciklus alapján, mint a WLTP.

Villanyautót veszel támogatással? Ezt jó, ha tudod! 8

A leginkább hiteles adatokat a koreai modellek adják WLTP szerint

Mit érdemes ebből levonni? A katalógusadatokhoz és a weboldalon hirdetettekhez óvatosan kell hozzáállni. Iránymutatásnak jók, de szinte garantálható, hogy egyik modell sem lesz képes arra az adatra, amivel hirdetik. A valóságban pedig nagy a szórás, nem lehet általánosítania a gyártók túlzásait illetően.

Azt is kiszámoltuk, melyik modellel kapsz a legkevesebb pénzért egy kilométert, ezek alapján pedig a top 10-es lista élén a BYD Dolphin áll, majd az MG4 és az Opel Corsa-e követi a dobogón:

Márka Modell Várható hatótáv (km) Alapár állami támogatással (Ft) Ft/km várható hatótáv alapján
BYD Doplhin Active 44,9 kWh 255 7 378 900 28937
MG 4 51 kWh 300 9 299 000 30997
Opel Corsa-e 50 kWh 280 9 090 000 32464
Renault Megane E-Tech Electric 62,7 kWh 365 12 149 000 33285
KIA Niro EV 64,8 kWh 410 13 749 000 33534
Dacia  Spring 28,3 kWh 185 6 309 000 34103
Tesla Model 3 57,5 kWh 415 14 246 900 34330
Peugeot e-208 50 kWh 280 10 340 000 36929
Hyundai Kona Electric 48,4 kWh 295 10 899 000 36946
BMW iX1 66,5 kWh 375 14 400 000 38400