„Munkatársaink 103 baleset-halmozódási helyet találtak” – mondja a Magyar Közút Zrt. (MK), amelyet megkért a Vezess, hogy állítsák össze részünkre az elmúlt évek legzűrösebb útszakaszainak a listáját. Egyelőre a 2022 és 2020 közötti három esztendő alapján állt össze a sorrend, amelyben 43 veszélyes hely lakott területen belül található, a maradék 60 azon kívüli útszakaszon.

Az ország legnagyobb útkezelőjének ellenőrei az év 365 napjában járják a kilométereket a minden autós által ismert narancssárga járműveikkel, amelyek sokszor az útszélre húzódva, lassan araszolnak. Ez például az egyik módszere az aszfalt, a padka, a táblák, a korlátok stb. megfigyelésének, ami mellett a baleseti statisztikák, az utak geometriája és egyéb jellemzői alapján forgalombiztonsági vizsgálatokat végez az MK.

Ez Magyarország 20 legrizikósabb útszakasza 1

Tragédia az 51-es főúton (Kép: MTI, Mihádák Zoltán)

A veszélyes helyek majdnem fele településen belül van

A 103 útszakaszból 79-et baleseti gócpontként tart nyilván az elemzés. Egyszer már összeállították kérésünkre a 2017 és 2019 közötti három esztendőben legveszélyesebbnek bizonyult utak sorrendjét, az akkori adatbázisban kilométerszelvényre pontosan meghatározták a problémás helyeket. Ismét megkereste őket  Vezess, hogy lássuk merre veszélyes autózni, ezúttal az út száma, és azon belül az érintett település van megadva. Így is elég jól beazonosíthatóak a gócpontok.

2020 eleje és 2022 vége között az 51-es/510-es út dunavarsányi, valamint a város környéki szakasza bizonyult az ország legveszélyesebb útjának 33-as súlyozott balesetszámmal. A korábbi hároméves szakaszban még a 82-es főút egy közel kilométeres szakasza volt az első a Bakonyban, ez most már csak a negyedik. A most első Pest vármegyei út veszélyességét jól illusztrálja, hogy sokkal rövidebb, mint a sorban mögötte lévő 4-es főút. Íme, az első tíz 2020 és 2022 között.

  Vármegye Útszám(ok) Település(ek) Balesetek száma Súlyozott
balesetszám
Baleset helye
1. Pest 51/510 Dunavarsány 31 33 Lakott területen
kívül
2. Jász-Nagykun-Szolnok 4 Szolnok 7 27 Lakott területen
kívül
3. Pest M0 Üllő, Vecsés 11 23 Lakott területen
kívül
4. Veszprém 82 Nagyesztergár, 
Csesznek
9 23 Lakott területen
kívül
5. Vas 86 Szombathely 9 21 Lakott területen
kívül
6. Pest 51 Taksony,
Dunaharaszti
12 20 Lakott területen
kívül
7. Zala 6832, 7 Galambok,
Nagyrécse
10 20 Lakott területen
kívül
8. Pest 5 Dabas 8 20 Lakott területen
kívül
9. Komárom-
Esztergom
8136 Tata 10 18 Lakott területen
kívül
10. Heves 21, M3 Hatvan 10 18 Lakott területen
kívül

A táblázatok jobb oldali hasábjaiban az adott úton történt összes baleset száma, valamint a „súlyozott balesetszám” adata szerepel, utóbbi némi magyarázatra szorul. Minden egyes személysérüléses baleset rendelkezik egy ún. súlyszámmal, amely a sérülés mértékétől függ. Egy könnyű sérülésekkel járó balesetnél ez a szám alacsonyabb, míg a halálosnál magasabb. Ezt az adatot a végén összeadták a balesetek együttes számával – így alakította ki a Magyar Közút Zrt. a sorrendet.

Ez Magyarország 20 legrizikósabb útszakasza 2

Tragédia az M0-on (Kép: MTI, Mihádák Zoltán)

Nem véletlen a 82-es út hátrébb csúszása a listán, ugyanis a Magyar Közút Zrt. nem csak berakja egy Excelbe a veszélyes útszakaszok adatait, a jogszabály szerint a 79 baleseti gócpontnál beavatkozási javaslatokat készít.

„A kisebb költségű fejlesztéseket 2023-ban megvalósítottuk, vagy tervezéssel előkészítettük. Ezek lehetnek burkolatijel-festési, táblázási, közvilágítás-fejlesztési vagy jelzőlámpás csomóponttá történő átépítési munkák. A jelenleg is folyamatban levő tervek elkészítése után a jelentősebb beavatkozásokat (pl.: körforgalom, többlet forgalmi sávok építése) pedig a jövőben, ütemezetten, egyéb közlekedésbiztonsági projektek keretében lehet megvalósítani” – válaszolta a cég szerkesztőségünknek.

  Vármegye Útszám(ok) Település(ek) Balesetek száma Súlyozott
balesetszám
Baleset helye
11. Komárom-
Esztergom
117 Tát 8 18 Lakott területen
kívül
12. Hajdú-Bihar 4814 Debrecen 9 18 Lakott
területen
13. Baranya 58 Pogány, Pécs 7 17 Lakott területen
kívül
14. Bács-Kiskun 5211, 5202 Lajosmizse 7 17 Lakott területen
kívül
15. Pest 51 Dunavarsány,
Majosháza
7 17 Lakott területen
kívül
16. Pest 4613 Kocsér 7 17 Lakott területen
kívül
17. Csongrád-Csanád   Szeged 12 16 Lakott
területen
18. Borsod-Abaúj-
Zemplén
  Mezőkövesd 8 16 Lakott
területen
19. Baranya   Pécs 8 16 Lakott területen
kívül
20. Somogy   Som 6 16 Lakott területen
kívül

Az útkezelő értékelése szerint külterületen jellemzően a csomópontok és az éles kanyarok okozzák a legtöbb bajt, míg településeken belül a különféle útkereszteződések.

Mennyi baleset volt az elmúlt három-négy évben?

Egyelőre még csak január elejétől november végéig tette közzé az ORFK a legfrissebb, 2023-as baleseti statisztikákat, így 11-11 hónap adatait hasonlítjuk össze 2020-ig visszamenőleg. Ebből a négy évből a tavalyi volt a második legrosszabb összesen 13 194 személysérüléses közlekedési balesettel.

2023. 1-11. 2022. 1-11. 2021. 1-11. 2020. 1-11.
13 194 13 621 13 073 12 715