„Munkatársaink 103 baleset-halmozódási helyet találtak” – mondja a Magyar Közút Zrt. (MK), amelyet megkért a Vezess, hogy állítsák össze részünkre az elmúlt évek legzűrösebb útszakaszainak a listáját. Egyelőre a 2022 és 2020 közötti három esztendő alapján állt össze a sorrend, amelyben 43 veszélyes hely lakott területen belül található, a maradék 60 azon kívüli útszakaszon.
Az ország legnagyobb útkezelőjének ellenőrei az év 365 napjában járják a kilométereket a minden autós által ismert narancssárga járműveikkel, amelyek sokszor az útszélre húzódva, lassan araszolnak. Ez például az egyik módszere az aszfalt, a padka, a táblák, a korlátok stb. megfigyelésének, ami mellett a baleseti statisztikák, az utak geometriája és egyéb jellemzői alapján forgalombiztonsági vizsgálatokat végez az MK.
A veszélyes helyek majdnem fele településen belül van
A 103 útszakaszból 79-et baleseti gócpontként tart nyilván az elemzés. Egyszer már összeállították kérésünkre a 2017 és 2019 közötti három esztendőben legveszélyesebbnek bizonyult utak sorrendjét, az akkori adatbázisban kilométerszelvényre pontosan meghatározták a problémás helyeket. Ismét megkereste őket Vezess, hogy lássuk merre veszélyes autózni, ezúttal az út száma, és azon belül az érintett település van megadva. Így is elég jól beazonosíthatóak a gócpontok.
2020 eleje és 2022 vége között az 51-es/510-es út dunavarsányi, valamint a város környéki szakasza bizonyult az ország legveszélyesebb útjának 33-as súlyozott balesetszámmal. A korábbi hároméves szakaszban még a 82-es főút egy közel kilométeres szakasza volt az első a Bakonyban, ez most már csak a negyedik. A most első Pest vármegyei út veszélyességét jól illusztrálja, hogy sokkal rövidebb, mint a sorban mögötte lévő 4-es főút. Íme, az első tíz 2020 és 2022 között.
Vármegye | Útszám(ok) | Település(ek) | Balesetek száma | Súlyozott balesetszám |
Baleset helye | |
1. | Pest | 51/510 | Dunavarsány | 31 | 33 | Lakott területen kívül |
2. | Jász-Nagykun-Szolnok | 4 | Szolnok | 7 | 27 | Lakott területen kívül |
3. | Pest | M0 | Üllő, Vecsés | 11 | 23 | Lakott területen kívül |
4. | Veszprém | 82 | Nagyesztergár, Csesznek |
9 | 23 | Lakott területen kívül |
5. | Vas | 86 | Szombathely | 9 | 21 | Lakott területen kívül |
6. | Pest | 51 | Taksony, Dunaharaszti |
12 | 20 | Lakott területen kívül |
7. | Zala | 6832, 7 | Galambok, Nagyrécse |
10 | 20 | Lakott területen kívül |
8. | Pest | 5 | Dabas | 8 | 20 | Lakott területen kívül |
9. | Komárom- Esztergom |
8136 | Tata | 10 | 18 | Lakott területen kívül |
10. | Heves | 21, M3 | Hatvan | 10 | 18 | Lakott területen kívül |
A táblázatok jobb oldali hasábjaiban az adott úton történt összes baleset száma, valamint a „súlyozott balesetszám” adata szerepel, utóbbi némi magyarázatra szorul. Minden egyes személysérüléses baleset rendelkezik egy ún. súlyszámmal, amely a sérülés mértékétől függ. Egy könnyű sérülésekkel járó balesetnél ez a szám alacsonyabb, míg a halálosnál magasabb. Ezt az adatot a végén összeadták a balesetek együttes számával – így alakította ki a Magyar Közút Zrt. a sorrendet.
Nem véletlen a 82-es út hátrébb csúszása a listán, ugyanis a Magyar Közút Zrt. nem csak berakja egy Excelbe a veszélyes útszakaszok adatait, a jogszabály szerint a 79 baleseti gócpontnál beavatkozási javaslatokat készít.
„A kisebb költségű fejlesztéseket 2023-ban megvalósítottuk, vagy tervezéssel előkészítettük. Ezek lehetnek burkolatijel-festési, táblázási, közvilágítás-fejlesztési vagy jelzőlámpás csomóponttá történő átépítési munkák. A jelenleg is folyamatban levő tervek elkészítése után a jelentősebb beavatkozásokat (pl.: körforgalom, többlet forgalmi sávok építése) pedig a jövőben, ütemezetten, egyéb közlekedésbiztonsági projektek keretében lehet megvalósítani” – válaszolta a cég szerkesztőségünknek.
Vármegye | Útszám(ok) | Település(ek) | Balesetek száma | Súlyozott balesetszám |
Baleset helye | |
11. | Komárom- Esztergom |
117 | Tát | 8 | 18 | Lakott területen kívül |
12. | Hajdú-Bihar | 4814 | Debrecen | 9 | 18 | Lakott területen |
13. | Baranya | 58 | Pogány, Pécs | 7 | 17 | Lakott területen kívül |
14. | Bács-Kiskun | 5211, 5202 | Lajosmizse | 7 | 17 | Lakott területen kívül |
15. | Pest | 51 | Dunavarsány, Majosháza |
7 | 17 | Lakott területen kívül |
16. | Pest | 4613 | Kocsér | 7 | 17 | Lakott területen kívül |
17. | Csongrád-Csanád | Szeged | 12 | 16 | Lakott területen |
|
18. | Borsod-Abaúj- Zemplén |
Mezőkövesd | 8 | 16 | Lakott területen |
|
19. | Baranya | Pécs | 8 | 16 | Lakott területen kívül |
|
20. | Somogy | Som | 6 | 16 | Lakott területen kívül |
Az útkezelő értékelése szerint külterületen jellemzően a csomópontok és az éles kanyarok okozzák a legtöbb bajt, míg településeken belül a különféle útkereszteződések.
Mennyi baleset volt az elmúlt három-négy évben?
Egyelőre még csak január elejétől november végéig tette közzé az ORFK a legfrissebb, 2023-as baleseti statisztikákat, így 11-11 hónap adatait hasonlítjuk össze 2020-ig visszamenőleg. Ebből a négy évből a tavalyi volt a második legrosszabb összesen 13 194 személysérüléses közlekedési balesettel.
2023. 1-11. | 2022. 1-11. | 2021. 1-11. | 2020. 1-11. |
13 194 | 13 621 | 13 073 | 12 715 |