Képzeljünk el egy 1800 kilogrammos román furgont, amelynek a szabályok szerint 3500 kilogramm lehet csurig megpakolva a maximális tömege, azonban a magyarországi lekapcsolásakor 13 000 kiló volt a súlya az ellenőrző mérésnél. Mi történne ezzel az M5-ösön egy határozottabb fékezéskor? Mennyire lennének biztonságban a sztrádán körülötte autózók?

És mennyire biztonságos az a török horrorkaraván, amelynek eleje egy kisebb platósból és a hátuljára pakolt ötajtós kompaktból áll, utánakötve egy tőle jóval hosszabb tréler fut, azon egy nagyobb hűtődobozos teherautó, aminek a belsejébe (ez már a 3-ik szint függőlegesen) egy újabb személyautó van begyömöszölve, mögötte pedig egy utánfutó? Már elképzelni sem tudjuk, de sajnos nem is kell: íme, a rendőrség fotóján a valóság.

Csúcsra jár a horrorkaravánok elleni harc 1

Kép: police.hu

Havonta többször jönnek hírek a közlekedési hatóság szakemberei, a rendőrök és a pénzügyőrök ilyen-olyan fogásairól a hazai autópályákról, sajnos évente többezernyi esetben sem lehet hangzatos túlzásnak nevezni a széles körben elterjedt „horrorkaraván” kifejezést.

A 13 tonnás furgon vezetője 1,3 millió forint bírságot fizetett, a másik járműszörny sofőrje 3 millió forintot. Ennek ellenére nem csökken a több közlekedőt veszélyeztető külföldiek száma az útjainkon.

Kikértük a közlekedési minisztériumtól az elmúlt két év ellenőrzési adatait, a lebukások számát, a beszedett bírságösszeget, a szabálytalanságok sorrendjét. Cikkünk végén kiderül, miért éri meg nekik mégis.

Csúcsra jár a horrorkaravánok elleni harc 2

Kép: police.hu

Van a túlsúlytól két gyakoribb probléma is

„A kiszabott bírság összege meghaladta a 3 milliárd forintot” – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) a Vezess-sel. A hatóság ellenőrei közlekedési szabálytalanság és közlekedésbiztonsági, műszaki hiányosság miatt tavaly és tavalyelőtt is több mint 8000 alkalommal bírságoltak. 2023-ban 8100 alkalommal, 2022-ben 8083-szor.

Rendkívül magas szám mindkettő ahhoz képest, hogy 2017-ben még ezer és kétezer között volt az egy év alatt feltárt szabálytalanságok, és a kiszabott bírságok száma. Az alábbi táblázat a közlekedési szabályok megszegései közül a három leggyakrabban feltárt hiba százalékos arányát mutatja.

  Szabálytalanság 2023 (százalékos
arány az összesből)
2022 (százalékos
arány az összesből)
1. műszaki hiányosság 28 23
2. vezetési és pihenőidő
megszegése
27 23
3. túlsúly, túlméret 13,5 17

„2023-ban is a két vezető jogsértési kategória a járművek műszaki állapotának hiányossága, valamint a vezetési és pihenőidő szabályainak megsértése. Mindkettő a közlekedésbiztonságra közvetlen veszélyt jelentő, súlyos hiányosság” – közölte az illetékes minisztérium.
Természetesen nem csak ezeket vizsgálják a hatóságok ellenőrei, az EKM szerint tavaly például „kiemelt figyelmet fordítottunk a járművek károsanyag-kibocsátásának ellenőrzésére, és számos esetben tártunk fel rendkívül súlyos jogsértéseket”.

Csúcsra jár a horrorkaravánok elleni harc 3

Kép: police.hu

Problémás utak és a nemzetiség szerinti sorrend

Amikor arról kérdeztük a tárca sajtóosztályát, hogy mi dönti el, mikor melyik utakon, milyen méretű és időtartamú ellenőrzést végeznek a hatóság közúti ellenőrei, elsőként azt írták, hogy a közlekedésbiztonság növelése és a jogsértések megszüntetése mellett a „piacvédelmi törekvések támogatása” is célja a közúti ellenőrzéseknek.

„A szakterület ellenőrzési módszertana eltér a megszokottól, azaz a forgalmi viszonyokhoz leginkább igazodó időszakban és helyeken végzünk kitereléses, kivezetéses és kiválasztásos közúti ellenőrzést országszerte” – írták.

Tavaly a legtöbbször román rendszámú járművek akadtak fenn a hálón, 3215 esetben követtek el jogsértést a minisztérium adatai szerint. A török honosságú járművek esetében 1110 darab, a lengyel járműveknél 980, a bolgárok esetében 453 darab, az ukrán járműveknél 357 jogsértést állapítottak meg. A magyar rendszámmal ellátott járművek 28 esetben követtek el szabálytalanságot.

Csúcsra jár a horrorkaravánok elleni harc 4

Kép: police.hu

A legtöbb problémát nem meglepő módon a fő tranzitútvonalakon találják, elsősorban az észak-nyugat – dél-kelet tengelyen, de jellemző a dél-keleti szakasz is (M5 és M43). „Ezen kívül a román határhoz közel eső ellenőrzési pontokon is magas a feltárt jogsértések száma.”

Így is megéri?

Most már ott tartunk egy ideje, hogy nyolcezernél is több bírságot akasztanak éves szinten a járművezetők nyakába, ráadásul a súlyos eseteknél milliós a bíráság. Sőt, a több millió forintos sem ritka, és mégsem tűnnek el az utakról az ennyire veszélyes járművekkel, utánfutókkal és mindenféle fura karavánokkal utazók.

Az alábbi kép valószínűleg önmagában válasz a szövegközi címben feltett kérdésre. A svédektől beszerzett (vagy másodkézből Németországból, Ausztriából behozott) kamion és a rajta utazó másik két teherautó trióján simán lehet tízmilliós haszon egy továbbértékesítésnél.

Csúcsra jár a horrorkaravánok elleni harc 5

Kép: Schanda Tamás, exállamtitkár (ITM), Facebook

Ugyan kellemetlen pluszkiadás 1-2-3 millió forintnyi bírság Magyarországon, de a legtöbbször belefér a használtan vett, majd odahaza továbbértékesített 1-2-3 stb. személyautó/teherautó/plusz tréler profitjába.

Ráadásul a hatóság híradásaiban sokszor azt olvashatjuk: mázsaszámra, sőt, nem ritkán tonnaszámra pakolják meg a lekapcsolt karavánok tetején utazó járművek belsejét még pluszban töméntelen mennyiségű autóalkatrészekkel.

Mennyi pluszsúlyt is írtunk a cikk elején a furgonnál? Abban a kocsiban például minimum 11 000 kilogrammnyi szajré tartott Románia felé.