Pár év alatt is sokat változik a világ, és a 20-30 éves hírek, események más nézőpontba kerülnek az idő múlásával. Ezért idézzük fel az elmúlt harminc év legérdekesebb, autózáshoz, autóiparhoz, közlekedéshez köthető híreit.

1994 – Bemutatkozik a Fiat Punto

1994. március 18., péntek – Magyarországon az eladott kocsik 38 százaléka a kisautó kategóriába tartozik, s a jelenlegi erős konkurencia ellenére egy ilyen új típust dob piacra áprilistól a Fiat – jelentette be Enrico Ferrero, a Fiat Autó Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója pénteken Noszvajon, a Fiat Punto sajtóbemutatóján.

Az igazgató elmondta, hogy szeretnék felvenni a versenyt ebben a kategóriában a már Magyarországon lévő modellekkel, és növelni szándékoznak piaci részesedésüket. A prognózisok szerint jövő évtől véget ér az autóipari recesszió, és a Fiat már most készül arra, hogy a bekövetkező konjunktúra idején növelje forgalmát.

Ezért akadtak ki az autósok a bringásokra már 20 évvel ezelőtt 1

A torinói központú autógyár az elmúlt három évben két és fél milliárd dollárt fordított fejlesztésre, amelynek eredményeként 18 új modellel jelenik meg. Ennek egyik példája a már megfiatalodott Tipo és Tempra után a Punto is.

Ezért akadtak ki az autósok a bringásokra már 20 évvel ezelőtt 2

A kiskocsik értékesítését Magyarországon a tavaly újjászervezett Fiat-vevőszolgálat végzi. Az átszervezés óta eltelt nem teljesen egy év alatt 1134 új személyautót és 899 darab kishaszonjárművet
értékesített a Fiat hazánkban. Ezzel az eredménnyel a magyarországi személygépkocsi-piac 2,2 százalékát, kishaszonjármű kategóriában pedig a 8 százalékát szerezték meg. Az idén a piaci részesedésük további növelését tervezik, és legalább 2000 darab új személygépkocsi eladására számítanak. (MTI)

A Vezess hosszú története során még friss használt autóként is teszteltük a Punto első generációját, még 2003-ban:

2004 – A biciklisek egyenrangú közlekedőnek tekintik magukat

München, 2004. (MTI/dpa) – Néha még ökölharc is előfordul a kerékpárosok és gépkocsivezetők közötti háborúskodásban a német közutakon. A legérdekesebb azonban a „térfélcsere”: csodálatos változáson mennek keresztül, amint a másik járműre „nyergelnek át”.

A legtöbb gépkocsivezető ugyanis egyúttal kerékpározik is, és sok kerékpáros a volán mögé is ül. A szakértők tanácstalanok a kölcsönös értetlenséggel szemben.

Németországban 74 millió kerékpárossal 48 millió gépkocsi áll szemben. Miközben a közlekedési balesetek halottainak száma néhány éve visszaesőben van, a kerékpáros halottaké emelkedik. Minden hetedik sérült és minden tizedik baleseti halott kerékpáros. A biciklis balesetek fő oka, hogy egyrészt az autósok figyelmen kívül hagyják a kerékpárosok elsőbbségét, másrészt pedig, hogy a kerékpárosok akkor is az úttestet használják, amikor van külön kerékpárút.

Ezért akadtak ki az autósok a bringásokra már 20 évvel ezelőtt 4

Münster a kerékpárosok egyik központja Németországban

Az autós-kerékpáros rivalizálást a minap vette nagyító alá a német autóklub (ADAC), amely 4400 kerékpárost és autóst kérdezett meg 22 városban. Eszerint a kerékpárosokat különösen az ingerli, amikor az autó súrolja őket előzéskor, vagy amikor kereszteződésben nincsenek tekintettel elsőbbségükre, és amikor rájuk való tekintet nélkül nyitják a gépkocsiajtókat, és kocsijukkal elállják a
kerékpárutakat. Az autósok attól lesznek idegesek, amikor kerékpározók éjszaka kivilágítatlanul közlekednek, piros lámpánál várakozó autók között cikáznak, vagy amikor karjelzés nélkül kanyarodnak be.

A biciklisek egyre inkább egyenrangú résztvevőnek tekintik magukat a közlekedésben, arányuk már eléri a 9 százalékot, sőt egyes városokban, mint például Münsterben, a 35 százalékot is.

2014 – Ingyen töltő a villanyautósoknak

Budapest, 2014. (MTI) – Az előkészítés alatt álló Jedlik Ányos-program lényege, hogy az ország felkészüljön a közlekedés technikai innovációjára, így az elektromobilitásra is – mondta Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára egy új elektromosautó-töltőoszlop átadásán kedden Budapesten.

A készülő program szerint ki kell dolgozni az elektromos autók támogatásának rendszerét, továbbá a kormány szövetséget köt az e területen tevékenykedő cégekkel – tette hozzá az államtitkár.

Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára közölte, hogy a tárcája támogatja az évente megrendezendő alternatív hajtású járművek versenyét. Kiemelte, hogy az ezredfordulóra a városokban már csak nulla emissziójú járművek közlekedhetnek, így a most kezdődő uniós költségvetési időszakban már növelik a töltőállomások számát. A felhasználást javítaná, ha éjszakai árammal töltenék a kocsikat – tette hozzá az államtitkár.

Ezért akadtak ki az autósok a bringásokra már 20 évvel ezelőtt 5

Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetügyért felelős államtitkára szerint a környezet védelmére nincs tökéletes megoldás, csak kevésbé rossz létezik. Miután az elektromos autónak
kisebb az „ökológiai lábnyoma”, mint a hagyományosnak, ezért a tárca támogatja a tiszta elektromos és a hibrid hajtást is. Emellett alternatív közlekedési eszköz a kerékpár, a roller, és az ember lába is – fejtette ki az államtitkár.

A jövőre nézve azt emelte ki Illés Zoltán, hogy több nyugat-európai országban az állam segíti az elektromos autók vásárlóit, és további támogatást ad azoknak, akik a járművet zöldárammal töltik. A következő kormány is ebbe az irányba halad majd – tette hozzá az államtitkár.

Kövesdi Zoltán, az ELMŰ–ÉMÁSZ társaságcsoport igazgatóságának a tagja cége nevében kijelentette, hogy a magánszemélyek eddig is ingyen használhatták a töltőoszlopaikat, és ez így lesz az év
végéig. Jelenleg 20 nyilvános töltőjük üzemel Budapesten, 14 további pedig bevásárlóközpontokban, illetve garázsokban található. A most átadott oszlop az Európai Unió Green eMotion projektjének keretében létesített újabb tíz nyilvános töltőállomás egyike.