Rekordot döntött tavaly a különleges rendszámok gyártása Magyarországon. Összesen 4160 egyénileg kiválasztott azonosítót engedélyeztek a hazai autósoknak 2023-ban, emellett 657 darab egyedi rendszám is felkerült a járművekre tavaly – közölte a Vezess megkeresésére a témában illetékes Budapest Főváros Kormányhivatala (BFK).
Úgy tűnik, tévedtek, akik szerint az újonnan bevezetett, immár hét jelből álló rendszámok 2022 nyarán történt bevezetése utáni őrület csak az early birdök egyszeri rohama. Vagyis pár ezren lecsapnak a teljes betű- és számkészletből eleinte még teljesen szabadon összeállítható variációkra, aztán megnyugszik a rendszámpiac. Nem így történt.
Az új azonosítók első fél évében, vagyis 2022. július 1-től év végéig egyébként 3048 egyéni és 604 egyedi rendszámot igényeltek a járművek tulajdonosai, tényleg hatalmas volt a roham. Ugyanannak az esztendőnek az első felében a régi rendszámból pedig 904 darab egyénit és 169 egyedit engedélyeztek.
A legnépszerűbb privát rendszámok
Mint azt már naponta látjuk az utakon, az új típusú rendszámtábla együttesen hét jelből áll: legalább három, legfeljebb hat betűjelből és legalább egy, legfeljebb négy számjegyből. Kérdésünkre a kormányhivatal elárulta, hogy az egyedi azonosítók közül a hat betű, egy szám összeállítást kérik a legtöbben.
„2022. július 1. óta a legnépszerűbb első két betűpár a BM, az AU és a DR. Ugyanettől az időszaktól kezdve a legnépszerűbb első két betűpár a BM-W és a negyedik betű a gyártmány sorozat jele, az AU-DI, valamint a DR, ahol a 3 és a 4 karakter a kérelmező vezeték és utónevének az első betűjelei” – írták arra a kérésünkre, hogy nevezzék meg a legnépszerűbb betűpárosításokat.
A drágább megoldás felé terelik az autósokat?
Érdekessége volt az új megjelenésű rendszámok bevezetésének, hogy a döntéshozók nem változtattak az egyéni rendszámok 112 450 forintos árán (ennél ugye marad a négy betű, három szám, de egyénileg választhatók), valamint az egyediek 435 000 forintos árán (itt egyedi a számok és a betűk száma is).
Így kell kamurendszámmal autózni
Íme, egy bevált, pofonegyszerű módszer a zsiványok ellen, ami a világ bármely részén beválik.
Természetesen nem emelést vártunk, sokkal inkább árcsökkentést, ráadásul az új rendszer megtartott egy kifejezetten észszerűtlennek tűnő korlátozást is az előzőből. Egyénileg kiválasztott rendszámként korábban is csak „sorozatban előállítható” azonosítókat lehetett igényelni, ebben nem történt változás. Csakhogy a sorozatrendszámok jelenleg kétszer két betűvel kezdődnek, és hogy ne állhassanak rajtuk értelmes magyar szavak, az első két betű csak két magánhangzó (például AA, AE stb.) vagy két mássalhangzó (például BB, BC stb.) lehet.
A jogszabály megfogalmazása szerint ettől a korlátozástól 112 450 forintért sem lehet eltekinteni. Vagyis az első két betűre vonatkozó szigor miatt hiába szeretné megvenni valaki a TO-MI-001 azonosítót, ezt egyénileg kiválasztott rendszámként nem, csak négy betűt és három számot tartalmazó egyedileg előállított rendszámként (TOMI-001) kaphatná meg. 112 450 helyett így 435 ezer forintot kell fizetni szinte ugyanazért, ami akár olyan látszatot is kelthet, mintha szándékosan próbálnák a potenciális vásárlókat a drágább verzió felé terelni.
Meghökkentő: 16 ezer rendszámot pótolni kellett
Kikértük a kormányhivataltól a rendszámpótlások statisztikáit is az elmúlt három évből, a meglepő adatok szerint tavaly rendkívül mértékben megugrott a számuk.
2023 | 2022 | 2021 |
16 291 rendszámpótlás | 8886 rendszámpótlás | 9173 rendszámpótlás |
Jellemzően kétféle okból kérik a tulajdonosok az autójuk rendszámának pótlását. Ha elveszítették, leesett a kocsiról, ellopták stb. (vagyis ha eltűnt a kocsiról), másrészt ha az autó balesetében megsérült, és a jármű helyreállítása után természetes módon szükség van mindkettőre. A szabályok szerint ugyanakkor „nem engedélyezhető az elveszett, eltulajdonított, megsemmisült rendszámtábla utángyártása, ha a rendszámtábla másodízben, vagy a két rendszámtábla egyszerre, vagy szóló motorkerékpár, pótkocsi rendszámtáblája tűnik el”.
Mivel a balesetszámoknál a rendőrség adatai szerint nem történt érdemi változás tavaly, csak tömeges eltűnésekre, rendszámelvesztésekre tudunk gondolni. Nincs hivatalos magyarázatunk arra, miért következett a 2022-es 8886 darab pótlás után tavaly 16 291.
A pótlások 12 300 forintos ára is stabilan a régi, olyannyira, hogy a 2022 júliusa előtti rendszámok újragyártatása is éppen ennyibe kerül.