Ma reggeltől újabb üzemanyagár-emelés teszi nehezebbé a hazai autósok napjait. A 95-ös benzin új átlagára 614, míg a gázolajé 661 forint körül alakul péntektől, amivel a környék országai közül Magyarországon a legdrágább tankolni. Egyértelmű, hogy nem mindegy, mennyit gurít le belőle 100 kilométerenként az autónk. Összegyűjtöttük, milyen új autóba érdemes annak ülnie, aki takarékosságra hajt.

A dízelmotor ma már nem trendi, a full hibridek felárát pedig nem mindenkinek éri meg kifizetni. Kiszórtuk a mild vagy lágy hibrid rendszerrel szerelteket is, amelyek tapasztalatunk szerint minimális pluszt adnak a fogyasztáscsökkentéshez a maguk 12, jobb esetben is csak 48 voltos akkumulátorfeszültségével, kacagtató kapacitásukkal, nokiás doboznál nem nagyobb akkumulátorukkal. Így ebben a listában kizárólag benzines autók szerepelnek, ami nem is volt olyan egyszerű feladat, 2024-ben valóban keresni kell az olyan modelleket, amelyekben semmiféle elektromos rásegítés nincs.

Ha takarékos autóra vágysz, itt a legkevesebbet fogyasztók listája 1

Lehet valami takarékos hibrid hajtás nélkül is

 

Mi az a mild hibrid?

A mild, vagy magyarul lágy hibrid a legegyszerűbb, legolcsóbb hibrid, amely picike villanymotorral és szintén csöppnyi aksival egészíti ki a belső égésű motort. Olyan kicsi a villanymotor teljesítménye, hogy a legtöbb esetben az autót álló helyzetből elmozdítani nem tudja, nem is nagyon szokták tőle elvárni. A villanymotor beépítése sem túl bonyolult, általában letudják egy szíjjal hajtott generátor/villanymotorral, a motorra rásegítve. Spórolni mégis lehet vele, igaz, nem annyira látványos a zöldülés, mint egy igazi hibriddel.

Ha takarékos autóra vágysz, itt a legkevesebbet fogyasztók listája 2

Az Opel Corsa lágy hibridje így néz ki

Általában csak annyit segít be a benzinmotornak, hogy motorféküzemben vagy fékezéskor az amúgy elvesztegetett – pontosabban elfűtött – mozgási energiát elektromos energiává alakítja, amit később, indulásnál, gyorsításnál a villanymotor használ fel. Minél több megállással, indulással közlekedik valaki, annál nagyobb lesz a különbség a hasonló körülmények között használt sima benzines autó fogyasztásához képest.

Kezdjük is a listát, amelyet a német, az autók valódi fogyasztását bemutató Spritmonitor adatsorából szedegettünk össze, ahová felhasználók töltik fel saját használatuk alapján a járművek fogyasztását. Tapasztalatunk szerint az ottani adatok jól közelítik a valóságot, szemben a gyártók által közölt WLTP-szabvány szerinti érték. 2023-as gyártású autókat vettünk számításba. Közülük is azokat, amelyekben egyedül benzinmotor dolgozik, legalább 5000 kilométert tettek meg velük, és kihagytuk a felsorolásból azokat, amelyeket nem lehet Magyarországon megvásárolni. Húztunk egy határt 6 liter/100 kilométeres értéknél. Lássuk, mely modellek kerültek be a Vezess takarékossági listájába!

Volkswagen Polo

5,84 literrel írta be magát a legtakarékosabb benzinesek közé a Volkswagen Polo, aminek 999 köbcentis, 95 lóerős változatával 5,32 és 6,9 literes átlagot is össze tudtak hozni a sofőrök. Az 1.0 TSI Polo 8,5 millió forinttól kapható, az 1,2 tonnás, már 4 méternél is hosszabbra nőtt autó WLTP szerinti tüzelőanyag-fogyasztása, súlyozott vegyes sebességnél – bármit is akart ezzel mondani a költő – 5,2 liter/100 km. 

Škoda Scala

Škoda-emblémával a kompakt méretű Scala fért bele a 6 liter alattiak csoportjába, az 5,67 literes átlaggal. A 95 és 115 lóerős motorral felszerelt változatok adatai kerültek be a táblázatba, de Scalából lehet izmosabbat, 150 lóerőset is rendelni. Ami valószínűleg lerontotta volna a típus átlagát. A 95 lóerős belépő változat 7 762 617 forintért kapható, 999 köbcentis, háromhengeres motorral, ötfokozatú, kézi váltóval. Ennél a gyári adatoknál 5,1 literes fogyasztási átlagot adnak meg a WLTP-szabvány szerint. 

Renault Clio

Renault Clióból az árlistán találni dízelt, sima benzinest és hibridet is, de itt még nincs vége, hiszen tisztán benzinesből is van választék, kétféle teljesítménnyel, 65 és 90 lóerős változatban is megvásárolható a francia kisautó. Mindkét motor 999 köbcentis és háromhengeres, de az adatsorba csak az erősebb, 90 lóerős változat került be, 5,59 literes fogyasztási értékkel, 6 899 000 forintos listaárral. A katalógus szerint 5,2-5,3 literes fogyasztást mért a gyártó, ami egész közel van a valós fogyasztási adathoz. 

Kia Picanto

Nem meglepő, hogy a felsorolásban majd kicsit később érkező, műszakilag azonos alapokra épülő Kia Picantónál szinte milliliterre egyforma fogyasztási adatokat mértek a felhasználók a Hyundai apró autójánál, az i10-esnél. Ugyan a 2020-ban érkezett harmadik generációs modell gyári adatainál 4,84 litert találunk az átlag-, vegyes fogyasztás rubrikában, de a valóságban ennél valamivel többet, 5,5 litert tankoltak bele 100 kilométerenként. A 998 köbcentis, 67 lóerős motorral is rendelhető i10-es listaára 5 299 000 forint, kézi, ötfokozatú váltóval. 

A Kia Picanto igen kis létszámmal szerepel a listában, mindössze két példány jutott túl az 5000 kilométeres szűrőn – enélkül valamivel nagyobb, 10 autós átlag jött volna ki, kicsivel magasabb fogyasztással -, de így a két darab, 84 és 67 lóerős változatból összejött 5,41 literes átlaggal került fel a modell a listára. Természetesen mindkét változat sima benzinmotoros, 998 és 1197 köbcentis lökettérfogattal, soros három-, illetve négyhengeres elrendezésben. Kézi mellett robotizált váltóval is megvásárolható – mi azzal is kipróbáltuk – a Kia apró városi autója. A beugróár hajszállal ugyan, de a lélektani 5 millió forint alatt maradt. 

Rajtad is múlik

Hiába küzdenek keményen a motorfejlesztő mérnökök, nemcsak rajtuk, illetve az autón múlik az, hogy hogyan alakul majd a fogyasztás, hanem rajtad is. A megfelelő vezetéstechnika, előrelátó közlekedés mellett a rendszeres karbantartás, a felesleges cuccok kirámolása, a nem használt tetőcsomagtartó leszerelése, a megfelelő gumiabroncsnyomás beállítása is segíthet alacsonyan tartani az üzemanyagköltségeket. További tippeket itt olvashatsz:

 

Toyota Aygo

Elérkeztünk a dobogós helyezésekhez, a bronzérmet egy Toyota-termék hozta el. Pedig az Aygo X egy kissé szabadidő-autósított, megemelt kasztnija inkább a divatra koncentrált, nem a fogyasztásra. 998 köbcentis, háromhengeres, 72 lóerős motorjával így is parádés, 5,25 literes átlagot hozott össze. A szerényebb felszereltségű kivitelben egy tonna alatti tömegű Aygo X listaára 6 040 000 forint, és kapható kézi, vagy fokozatmentes, automatikus váltóval is. A gyári fogyasztási érték 4,7-5,0 liter, és a pesszimistább ígérethez egész közeli értéket mértek a valódi felhasználók is. 

Mitsubishi Space Star

Egy kevésbé ismert modell, a Mitsubishi Space Star 71 lóerős, háromhengeres, 1193 köbcentis motorral remek, 4,89 literes fogyasztással robbant be a második helyre. Itthon egyetlen motorból választhatnak, illetve nem választhatnak a vevők, a Space Star csak a Mitsubishi saját fejlesztésű, 1,2-es, 71 lóerős szívó benzinesével rendelhető, aminek a gyári katalógus szerint 4,5 literrel kéne beérnie vegyes használat mellett. A belépő felszereltségű Space Star kedvező áron kapható, 4 440 000 forinttól vihető haza kézi váltóval, valamivel több mint 6 millió forintért pedig CVT váltóval. Figyelem, ez még a belépő árú Dacia Sandero áránál is majdnem egymillióval kevesebb!

Na, melyik lett a győztes?

2023-as gyártásra szűrve, tisztességes távon leautózott, valós fogyasztási adatokat nézve a legtakarékosabb benzines autó – dobpergés, színes fények, hulló csillogó izék – a Toyota Yaris Cross volt, a felhasználók által feltöltött adatok szerint 4,78 liternyi benzint égetett el átlagosan 100 kilométeren az 1,5 literes, 125 lóerős Dynamic Force motorral, 8 240 000 forinttól kapható autó. Persze van, aki ennél kevesebbet, és olyan is, aki jóval többet tankolt a Yaris Crossba, a legtakarékosabb sofőrnek 3,98 liter is elég volt, míg a legpazarlóbb sofőr is a lélektani 6 liter alatt maradt, 10 ml-rel.