Ritkán terhelem a Vezess drága olvasóit pszichés működésemmel, de a 2002-es első Genfi Szalonunk óta eltelt évtizedek tükrében szívszorító az idei kiállítás, amely talán az utolsó lesz, ahonnét tudósíthatlak benneteket. Üresen kong a csarnokok zöme, ismert autógyártó a BYD, az Isuzu, a Lucid, az MG és a Renault-Dacia kivételével gyakorlatilag nincs jelen. A világpremiereket egy kezemen meg tudom számolni.

AmpR Small: új padlólemez az új R5-höz

Idén tehát a tradicionális globális autómárkák közül egyedül a Renault döntött érdemi jelenlét mellett a Genfi Autószalonon, megjelenésük a covid előtti boldog békeidőket idézi. 2900 négyzetméteres standjukon az újjászülető R5 a domináns szereplő.

Imádni való kisautó tart Magyarországra 1

Elektromos autóként a Megane E-Tech és a 2024-es Év Autója díjat elnyerő Scenic E-Tech erősíti a Renault jelenlétét az R5 körül, a nagyfeszültségű akkus full hibridek közül az Espace és a Rafale egészíti ki körbe az elektromos autókat. Ám a főszereplő az új R5, nemcsak házon belül, de az egész idei Genfi Autó-kiállításon.

Általában a nagyvezéri üzeneteket csak szakmai alázatból olvasom el a sajtóközleményekben, de Luca de Meo, a Renault szívesen szereplő CEO-ja valami fontosat tartott közlendőnek az új R5-ről.

Arról beszélt, hogy a Renault 5 csodálatos emlékeket hívott meg az autót újraalkotó csapatban és az a hatalmas szeretetcsomag, ami a fejlesztőktől áramlott az autóba, érezhető lesz a kész kiskocsin.

Imádni való kisautó tart Magyarországra 87

Két akkucsomag van, 40 és 52 kilowattórás kapacitással

1972-ben volt először R5

Eredetileg az 1972-ben bemutatott R5 nem csupán egy frappáns, sikkes és megfizethető kisautó volt, nagyon fontos társadalmi folyamatokra adott választ. A szaporodó egyszemélyes háztartások autója lett, kiszolgálta a két autóra váltó családokat, a gyermekeiket szállító szülőket. Szerették a fiatalok, nők és férfiak egyaránt.

Szabadságot hozott és derűt árasztott az eredeti R5. Tervezői reagáltak a bevásárlási szokások változására is: csomagtere ép akkora, hogy a városok peremén akkoriban elburjánzó bevásárlóközpontokból hazavigye a telerámolt bevásárlókocsi tartalmát.

Retrofurutista külső

Retrofuturista hangulatú – mondja a Renault az új R5 külsejére. A műanyag lökhárítókkal egykor oly avantgárd R5 formavilágát nagyon jól hozza az új, elsősorban a trapézforma megőrzésével, amit a hasonló meredekségű első és hátsó szélvédőoszlopoktól működik. A motorháztetőn az egykori hűtőnyílás helyét átvette a töltöttségjelző, elég kívülről rápillantani az autóra, hogy lássuk a töltés állását.

Imádni való kisautó tart Magyarországra 89

Modellautónak csomagolva itt van az előd is Genfben

Az autó erősen a Hatszögből származik, szülőhelye az észak-franciaországi Douai (e:dué), villanymotorját Cleonban gyártja a cég, és az akkuja is Franciaországban készül, bár külső beszállító celláiból. A Renault 5 E-Tech Electric új fejlesztésű padlólemezre épül, ez az autó vezeti be az AmpR Small technikát.

Visszatöltéssel olcsóbb autózni

Fontos fejlesztés a vissza is töltő fedélzeti töltőberendezés. A vehicle to grid vagy V2L (vehicle to load) funkcióval a magas áramárú időszakban az akkuk energiatartalmának egy részét visszatáplálhatjuk a hálózatba, maximum 20 százalékig merítve az akkumulátort. Franciaországban az okosan időzített töltéssel és visszatöltéssel megfelezhető a villanyautó otthoni áramfelvételének költsége.

Imádni való kisautó tart Magyarországra 90

Csökkenthetők az üzemeltetési költségek, ha a csúcsidőszakban visszatöltjük az akkuk energiatartalmának egy részét a hálózatba és éjjel töltjük vissza. Sajnos itthon ez nem működik

Meglepett, hogy a hátsó futómű is független. Ilyesmire a kategóriában a Honda e-ben és a MINI Cooper SE-ben látunk csak példát, szokatlanul igényes megoldás. Az alsó keresztlengőkaros és felső MacPherson-rugóstagos futómű egy WRC raliautóban is lehetne, valójában a 4×4-es új Dusterből származik. A másik érdekesség, hogy 10 óránál kevesebb idő alatt legyártható egy R5, ami nagyon jó időnek számít. A nyomott áron gyártható autó a Renault egyik válasza az Európát érintő kínai invázióra.

Videón a világpremier Genfből

a videó a hirdetés után indul

Némi kerekítéssel közölte a gyár az új R5 méretadatait, hossza 3,92, szélessége 1,77, magassága 1,50 méter, a tengelytávolság 2,54 méter. Ha utóbbihoz hozzáadjuk a milliméterre megadott első és hátsó túlnyúlás 749 illetve 633 milliméterét, az eredmény 3922 milliméteres hossz. De a kerekített tengelytáv miatt ez sem biztos, hogy pontos érték.

Imádni való kisautó tart Magyarországra 91

Nem sok látszik belőle, de a 4×4-es új Duster hátsó futóművét vette át az elöl hajtó kisautó a jobb vezethetőség és több akkucella elhelyezése miatt

Farmer az üléseken

10” a belső érintőképernyő képátlója. Ha a vezető figyelmét elvonná a tiszta rajzú, a kategórián belül kifejezetten menőnek ható képernyő nyomkodása, a gyalogosokra vigyáz az autó. Részben az automatikus vészfékezéssel, részben a kis sebességnél, 30-ig hallható gyalogosfigyelmeztető mesterséges zajjal, ami itt is Jean-Michel Jarre alkotása. Az összes ülésborítás újrahasznosított anyagból készül, a legötletesebb talán a farmerbelsős üléskárpit. A kék anyagból a műszerfalra is jut, a tetőkárpit pedig térbeli kockamintás.

Elég kicsi a 277 literes csomagtartó, a gyár által szintén közölt 326 literes érték nem a VDA-szabvány szerinti mérvadó térfogat. De ez a méret a 2016 utáni Swift 265 literes csomagtere felett van, hunyorítva elfogadható egy vagány kiskocsitól, amely a most megújuló, a magyar piacra tavasszal bevezetendő és elektromos hajtásra átálló MINI Cooper SE egyik fő konkurense lehet.

Imádni való kisautó tart Magyarországra 92

Egyedül a Renault standján volt tumultus, de sikerült bejutnom az autóba. Jó a minőségérzet az utastérben

Két akku, három motor

Kétféle akkumulátor és háromféle teljesítményű villanymotor közül választhatnak az új R5 megvásárlói. 40 kilowattóra a városinak hívott akkumulátor kapacitása, amivel 300 km a WLTP-ciklus szerinti fogyasztással elérhető hatótávolság. Ez az akku három nagy modulból áll, a nagyobbik négyből.

52 kilowattóra a másik verzió akkukapacitása, valószínűleg mindkettő a nettó érték. Ezzel a teleppel 400 km tehető meg a WLTP-mérés alapján az 1450 kilós autóval. Az új Renault 5 a kisebbik akkuval kereken egy mázsával nyom kevesebbet. A különbségből nagyjából 55 kg jut az akkura, a többi a felszereltségen és a nagyobb súlyhoz igazított futóművön múlhat.

Imádni való kisautó tart Magyarországra 93

90, 122 és 150 lóerős lesz. Utóbbival 8 mp-en belül gyorsul 0-ról 100-ra, a végsebessége 150 km/óra

Mindkét akkupakknak ugyanakkora a fémháza. A védőkeret térigényének is szerepe van abban, hogy az autó a 4×4-es új Duster független hátsó felfüggesztését kapta, mert ezzel jobban hátranyúlhat a csomagtér-fenéklemez irányába, mint az olcsóbb és gyorsabban beszerelhető, így a gyártási költségeket is csökkentő csatolt hosszlengőkaros futóművel.

Nem magamtól vagyok ilyen tájékozott, csak itt Genfben lehetőségem volt beszélgetni az autó technikájáról Gilles Godinot úrral, aki az új R5 padlólemez-fejlesztési vezetője. Az elektromos Renault részleteiről később írok majd.

Ritkaföldfémek nélküli motorok

20-20 kilowattos lépcsőkben nő a három villamos szinkronmotor teljesítménye. Egyikben sincsenek ritkaföldfémeket igénylő mágnesek, ami mérsékli az autó környezetszennyezését. A belépőmodellben 70 kW vagy 95 lóerő a csúcsteljesítmény és 215 Nm a nyomatékmaximum.

Imádni való kisautó tart Magyarországra 94

Alul a villanymotor van a differenciálművel és a lassító áttétellel, fent a teljesítményelektronika, középen az akkumulátorban tárolt egyenáramot a váltóáramú motorhoz váltakozó árammá alakító konverter

A 90 kilowattos villamos gép 122 lóerős, 225 Nm-rel, a csúcsverzió teljesítménye 110 kW, azaz 150 lóerő. Itt 245 Nm a forgatónyomaték. Menetteljesítmény-adatokat az utóbbiról közölt a gyár, a végsebesség 150 km/óra, a gyorsulás 100-ra 8 másodpercen belüli.

Sajnos a Zoé vívmányának tekinthető 22 kilowattos AC-töltés az új Renault 5-ből kimarad. Váltóáramon 11 kilowattal tölthető az akkumulátor, ami közmegegyezésnek tekinthető az újabb villanyautókban az új R5-től a VW ID.7-ig.

Egyenáramú gyorstöltésre a 122 és a 150 lóerős motorral van lehetőség, előbbiben 80, utóbbiban 100 kW lehet töltési teljesítmény maximuma. Ezekkel a motorokkal adott a kétirányú töltés is váltóáramon, tehát az autóról is üzemeltethetők például a háztartás elektromos fogyasztói, az autó képes visszatölteni áramot a hálózatba.

Imádni való kisautó tart Magyarországra 95

Hozza az előd formavilágát, főleg a trapézforma megőrzésével. Csak 2025-ben érkezik Magyarországra

10 millióról indulhat?

Magyarországon 2025-re várható az új Renault 5 megjelenése, vezetni is legkorábban idén ősszel tudjuk a most elérhető információk szerint Az irányárát viszont már közölte a gyártó, nyugaton 25 000 euró körül indulhat, ami attól függően, meddig rogyik épp a forint, nagyjából 10 milliós alapárat jelent a 40 kilowattórás, 95 lóerős modellre. Ha ezt tartani tudja az importőr, akkor az R5 nemcsak vidám, vagány és szerethető, de népszerű villanyautó is lehet Magyarországon.