„Van egy régi, piros-fehér-zöld szélű rendszámos autóm. Az első tábla kezd lassan olvashatatlan lenni” – kezdi a szerkesztőségünknek írt levelét Balázs, felmutatva ezzel egy olyan lehetséges és megoldandó problémát, ami ma félmilliónál is több járműtulajdonost érinthet Magyarországon. Vagyis, hogy kopott a 2004 előtt felszerelt rendszám, márpedig annak olvashatónak kell lenni.
Hogy pontosan mennyi trikoloros fémlemez van még forgalomban, azt nem tudta megmondani a Vezess kérdésére a rendszámokkal kapcsolatban illetékes Budapest Főváros Kormányhivatala (BFK). Így csak abból tudunk kiindulni, hogy az uniós csatlakozás évében, vagyis a kék szélű rendszámok 2004-es bevezetésekor 2,8 millió személyautó futott az országban a KSH szerint. Azóta ezek egy része kikopott az utakról, de köztudottan 15 év fölé lépett a most 4,2 milliós hazai személyautó-állomány átlagos életkora, vagyis bőven több százezer kocsi orrán és farán lehetnek még ezek az ősrégi, jellemzően kopott fémlemezek.
Adott olvasónk levelének fő kérdése: mire lehet ezeket cserélni és mennyiért? Megtartható a 3 szám és a 3 betű csak immár uniós kék rendszámszéllel, vagy már csak a 2022 nyarán bevezetett 2-2 betű 3 szám formátum elérhető? Ami új forgalmival jár, és a sztrádamatricánál is új adatokat kell megadni. És melyik rendszámcsere mennyibe kerül?
Sok pénz vagy sok intéznivaló?
A jó hír, hogy megtartható az a 3 szám és 3 betű, amihez hozzászokott a jármű tulajdonosa, ami a forgalmiban és a különböző nyilvántartásokban szerepel. A rossz hír ellenben, hogy ennek súlyos ára van.
„A meglévő trikolóros sorozatrendszám EU-s rendszámmal történő cseréje (EU-sítása) 56 000 forint” – írta megkeresésünkre válaszolva Budapest Főváros Kormányhivatala.
Sajnos ez sem minden esetben járható, ugyanis, ha az elmúlt 20-25-30 évben volt bármilyen pótlás a rendszámnál (elveszett vagy megsérült az egyik korábban bármikor), „az ismételt pótlás már nem engedélyezhető, így ebben az esetben a jármű átrendszámozása szükséges a 2022. július 1-jén bevezetett formátumra”. Ennek viszont csak 8500 forint a díja, ugyanakkor ez egyéb intéznivalókkal jár.
„Ugyanez a rendszámcsere Németországban 13 euró, és vagy elsétálok az első utamba kerülő rendszámboltba, vagy megrendelem online. Döntöttem: marad az ütött-kopott 21 éves rendszámom, aztán gúvassza a szemét, aki kíváncsi, mi van rajta” – válaszolta olvasónk, amikor elküldtük neki a kormányhivataltól kapott választ.
Érdekesség, hogy egy nemzeti színű egyéni (a tulajdonos által választott 3 szám és 3 betű) vagy egy szintén trikoloros egyedi (4 betű és 2 szám vagy 5 betű és 1 szám) rendszám cseréje olcsóbb, 23 500 forint.
Az újabb rendszámok pótlása olcsóbb
„2004. május 1. napját követően kiadott „EU-s” rendszámok esetében a pótlás: utángyártásának és/vagy típusváltásának, 2 db rendszámtábla az eredeti karakterekkel azonos, vagy eltérő színben és/vagy formátumban történő legyártásának engedélyezése 12 300 forint” – a kissé nyakatekert mondat a BFK-tól jó hír lehet a nemrég nyugdíjazott rendszámmal közlekedőknek, nekik kevesebbe kerül a pótlás, ha elveszik vagy súlyosan megsérül a fémlemez. Messze ebből a formátumból – tehát a kék szélűből – van a legtöbb.
Ugyanígy 12 300 forint a pótlása a legújabb, 4 betűből és 3 számból álló, 2022 júliusától létező rendszámnak is.
A kormányhivataltól kapott tájékoztatás szerint sokan kérnek pótlást évről évre. Sőt, tavaly látványosan megugrott a számuk.
2023 | 2022 | 2021 |
16 291 rendszámpótlás | 8886 rendszámpótlás | 9173 rendszámpótlás |
Jellemzően kétféle okból kérik a tulajdonosok az autójuk rendszámának pótlását. Ha elveszítették, leesett a kocsiról, ellopták stb. (vagyis ha eltűnt a kocsiról), másrészt ha az autó balesetében megsérült, és a jármű helyreállítása után természetes módon szükség van mindkettőre. A szabályok szerint ugyanakkor „nem engedélyezhető az elveszett, eltulajdonított, megsemmisült rendszámtábla utángyártása, ha a rendszámtábla másodízben, vagy a két rendszámtábla egyszerre, vagy szóló motorkerékpár, pótkocsi rendszámtáblája tűnik el”.