Rendszeresen jelentkező visszatekintő rovatunkban most is harminc évvel megyünk vissza az időben, és nézzük át évtizedenként az adott időszak releváns autós híreit.

1994 – Flúgos futam a Rábaringen

Győr, 1994. augusztus 3., szerda – Újabb Guinness-rekordkísérletre készül a Rába-gyár écsi próbapályáján a székesfehérvári László István és Újházi László.

A két sportember egy évvel ezelőtt a Rábaringen váltott vezetéssel egy Szentgotthárdon gyártott Opel Astra gépkocsival nem egészen 16 nap alatt autózta le az Egyenlítő távolságát, 40 075 kilométert. Most az Opel csúcsmodelljével, az Omega MV6 típusú, 3000 köbcentis, 210 lóerős, automata sebességváltós szériakocsival akarnak 24 óra alatt 5 ezer kilométert megtenni.

A szerdai sajtótájékoztatón az Opel Hungária Kft. képviselője elmondta, hogy a világrekord-kísérlet azért különös megpróbáltatás, mert sem a Rábaring, sem az Opel Omega nem ilyen igénybevételre készült.

Ma már hihetetlen, mit írtak a dízelautókról húsz éve 1

A próbapálya erősen döntött kanyarjaiban a normális nyomás háromszorosát kell kibírniuk a vezetőknek, és a majdnem 200 kilométeres sebességnél „szétterpeszt” az autó futóműve. A rekordkísérlet a gépkocsi nyúzópróbája is, hiszen még nem volt rá példa, hogy egy teljes napon át azon a határon vezessék, amelyet még ember és a gép kibír.

László István és Újházi László úgy tervezik, hogy óránként váltják egymást, s ezt az 1-2 percet használják fel tankolásra, esetleg gumicserére. Az új Guinness-rekord teljesítéséhez a nem éppen kíméletes pályán több mint 200 kilométeres átlagsebességet kell elérniük. A szerdai bemutatón a 3,6 kilométer hosszú pályán 1 perc alatt száguldottak végig.

A flúgos futamnak nevezett rekordkísérlet szeptember 1-jén startol a Rábaringen, a 24 órás futamot az Omega együttes vezetője, Kóbor János vezeti fel, aki a régi-új együttessel rá két napra ad szuperkoncertet.

2004 – Előre, dízelek, előre!

Brüsszel, 2004. augusztus 17., kedd (MTI) – Megállíthatatlannak tűnik a dízelautók előretörése Belgiumban: az idei év első hét hónapjában eladott új autók 69 százalékát ilyen erőforrás hajtja.

A La Derniere Heure című belga napilap keddi számában nyilvánosságra hozott statisztika szerint 2004 januárja és augusztusa között összesen 324 354 új autót adtak el az országban, s közülük 224 718 dízelkocsi volt. A benzinnel működő autók aránya 30 százalékra esett vissza, a maradék egy százalékot pedig a gáz- vagy elektromos üzemű autók tették ki.

A belgáknál – mint ahogy a legtöbb nyugat-európai országban is – már évek óta tapasztalható ez a tendencia, azaz a dízel előretörése. Tíz évvel ezelőtt az összes belgiumi autó 30 százaléka működött gázolajjal, 2003-ban már 45,4 százalék, s az előrejelzések szerint 2005-ben ez az arány eléri az 50 százalékot.

Ma már hihetetlen, mit írtak a dízelautókról húsz éve 2

A dízelkocsik legnagyobb vonzereje az alacsony fogyasztás, s az, hogy a gázolaj litere 0,2-0,25 euróval olcsóbb, mint a benziné. (Bár ez a különbség a következő években a jóslatok szerint szűkülni fog.)

Kétségtelen, hogy a dízelautók ára magasabb, mint a benzines változatoké, de az előbbi két tényező miatt a belgáknak már átlagos menetteljesítmény (azaz évi 15 ezer kilométer) mellett is megéri ilyen kocsit vásárolni, mert az az üzemeltetés közben „ledolgozza” majd a kezdeti nagyobb beruházást. S a lap szerint már régóta nem igaz, hogy a dízel kisebb teljesítményt jelentene, vagy éppen környezetszennyezőbb lenne, mint a benzinmotor.

2014 – Egész évben téli gumi

Budapest, 2014. augusztus 14., csütörtök (MTI) – Minden tizedik magyar autós nyáron is téli gumiabroncsot használ, mert túl drágának tartja lecserélni a téli gumit a Goodyear felmérése szerint.

Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében a gumiabroncsgyártó rámutatott: tévhit, hogy az autósok spórolhatnak azzal, hogy nyáron is téli gumit használnak, mivel az gyorsabban kopik és az autó is többet fogyaszt. A téli gumiabroncs 7 Celsius-fok alatti hőmérsékleten nyújt optimális teljesítményt, mivel lágyabb keverék, mint a nyári gumi anyaga – fejti ki a cég a közleményben, hozzátéve: a téli gumiabroncson több tapadó él található, ezek növelik a gördülési ellenállást, így használatával többet fogyaszt a gépkocsi.

Ma már hihetetlen, mit írtak a dízelautókról húsz éve 4

Egy átlagos, évi 10 ezer kilométert vezető autós akár egy vagy két abroncsot is tudna vásárolni abból az összegből, amennyivel többet költ a benzinre amiatt, mert nem az évszaknak megfelelő gumival jár – írta a Goodyear.

A nem megfelelő abroncs használata esetén hosszabb a fékút is – figyelmeztet a közleményben a cég. A tapasztalatok szerint a téli gumikkal 6 méterrel nő a féktávolság száraz úton, 20 fokos hőmérsékleten, óránként 100 kilométeres sebességről fékezve. A vizes úton való megcsúszás esélye is nő téli gumi használata esetén, mivel annak bordázata nem vezeti el megfelelően a vizet – teszik hozzá.

A gyártó a nyár közepén végzett több mint kétezer autósra kiterjedő kutatást Budapesten, Győrben és Debrecenben arról, hogy hányan járnak nyáron is téli gumival, illetve hányan cserélték le abroncsaikat nyárira.