Több érdekes változás olvasható ki a rendőrség legfrissebb, 2023-as járműkörözéses statisztikáiból:
- a tulajdonosok érthetetlen segítséget nyújtanak újabban a bűnözőknek,
- új márka került a tolvajok célkeresztjébe, változott a körözési lista eleje tavaly,
- földrajzilag is átalakulóban van, hol lopnak a tolvajok, közöljük a városok sorrendjét.
„Hazánkban a 2023-as évben a legjellemzőbb módszer a nyitott gépjármű saját indítókulcs használatával történő eltulajdonítása volt” – válaszolta az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) a Vezess azon kérdésére, hogy miként lopták el a tolvajok tavaly a legtöbb személyautót Magyarországon.
Igen, jól olvasta mindenki. A rendőrség konkrétan el is magyarázza, hogyan történik mindez a hétköznapokban. „A sértettek autóikat nyitott állapotban, a benne lévő indítókulccsal őrizetlenül hagyják közterületen, amíg rövid időre bemennek egy közeli üzletbe, előfordult, hogy a motort sem állították le. Így az elkövetők a tulajdonosok figyelmetlenségét és nemtörődömségét kihasználva könnyebben eltulajdoníthatták a járművet.”
A második leggyakrabban alkalmazott módszer sem igényel speciális informatikai hátteret vagy bármilyen extra felkészültséget a bűnözőktől az egyre modernebb autók világában. Ellopják és zsebre teszik a kulcsot, aztán azzal kinyitják, elindítják és viszik kocsit. „Az indítókulcs megszerzésével, eltulajdonításával megvalósult járműlopás is megfigyelhető volt, az elkövetők strandon vagy lakásba történő besurranással jutottak a kulcs birtokába. Olyan eset is előfordult, hogy próbakörre vitték az eladásra hirdetett autót, amelyet aztán nem vittek vissza” – írta megkeresésünkre az ORFK.
Eközben a korábbi években jellemző, kifinomultabb módszerek kevésbé voltak jellemzőek 2023-ban a rendőrség szerint. Ilyen az indítókulcs tanítása utáni lopás, vagy a Jammer használata. A tanításos módszernél a bűnözők a járműbe bejutva az OBD (On-board diagnostics) egységre egy diagnosztikai olvasó csatlakoztatásával és nyers, úgynevezett okoskulcs programozásával veszik át az irányítást az autó felett. A második említett – és korábban gyakori módszernél a – gépjárműbe telepített GPS blokkolására alkalmas jelblokkolót használtak a lopáskor.
A magyar autópiacon teljesen új és terjedő módszerről nem tud a rendőrség.
Az ellopott járművek toplistái
Jelentősen átalakult a körözött gépjárművek sorrendje is 2023-ban Magyarországon, derül ki az ORFK általunk kikért adatsoraiból. Éveken át Simsonból loptak a legtöbbet idehaza, az egykori NDK-s kismotor szebb példányaiért simán elkértek hét számjegyű összeget a használtmotor-piacon.
A hírek szerint már Németországból jártak hozzánk a gyűjtők, nem véletlenül került a bűnözők célkeresztjébe a kétkerekű. Könnyen ellopható, könnyen szállítható, könnyen elrejthető és könnyen értékesíthető. Tavaly viszont már csak a kilencedik volt a körözési listán ez a kétkerekű sok-sok évnyi első hely után.
Márka | Körözött gépjárművek száma, 2023 |
|
1. | Opel | 54 |
2. | Suzuki | 50 |
3. | Volkswagen | 41 |
4. | Ford | 35 |
5. | Mercedes-Benz | 28 |
6-7. | Fiat | 26 |
6-7. | Honda | 26 |
8. | Yamaha | 23 |
9-10. | Simson | 21 |
9-10. | Renault | 21 |
11. | BMW | 20 |
12. | Peugeot | 18 |
13. | Audi | 17 |
14. | Piaggio | 15 |
15. | Csepel | 13 |
16-17. | Toyota | 12 |
16-17. | Škoda | 12 |
18-19. | Citroën | 11 |
18-19. | Seat | 11 |
20. | Aprilia | 10 |
A gépjárművek körözési listája annyiban több az alább látható személyautós táblázatnál, hogy ebben a tavaly ellopott motorkerékpárok is szerepelnek: a 20 márkából 5 egyáltalán nem is gyárt/gyártott személyautókat (Yamaha, Simson, Piaggio, Csepel, Aprilia). Sőt, a Suzuki, a Honda, a BMW és a Peugeot számainak egy része is motorkerékpár. Vagyis meglehetősen sok robogónak veszik nyoma mostanság, a jelenség a Covid-járvány idején megemelkedett motoros futárok számára reagál.
Ebből következően a lista első két helyén álló Opel és Suzuki 54 és 52 darabja sem azt jelenti, hogy szinte ugyanannyi személyautót loptak el e két márka gyártmányaiból. 2023 Magyarországán messze Opelből vitték el a legtöbb autót a tolvajok, ahogy az alábbi, immár személyautós táblázatból teljesen egyértelművé válik. Figyelemre méltó a német prémiumok felülreprezentáltsága ahhoz képest, hogy mennyi fut belőlük idehaza. Meglepőnek ugyanakkor nem nevezhető, hiszen a szürkeimportban is többnyire top 10-es a Mercedes-Benz, a BMW és az Audi.
Márka | Körözött személyautók száma, 2023 |
|
1. | Opel | 52 |
2. | Volkswagen | 37 |
3. | Suzuki | 34 |
4. | Ford | 30 |
5. | Mercedes-Benz | 22 |
6. | BMW | 20 |
7-8. | Renault | 17 |
7-8. | Audi | 17 |
9. | Fiat | 16 |
10-12. | Škoda | 12 |
10-12. | Peugeot | 12 |
10-12. | Toyota | 12 |
13. | Seat | 10 |
14-15. | Daewoo | 8 |
14-15. | Lada | 8 |
16. | Citroën | 6 |
17. | Nissan | 5 |
18-20. | Mitsubishi | 3 |
18-20. | Honda | 3 |
18-20. | Chevrolet | 3 |
A hazai 4,2 milliós személyautó-állomány márkasorrendjében elfoglalt pozíciójával összehasonlítva többet loptak tavaly Volkswagenből, a német prémiumtrió modelljeiből, Seatból, Daewoo-ból és Ladából is. Ezeknek a márkáknak az átlagnál nagyobb veszélyben vannak manapság a gyártmányai Magyarországon.
Így védd az autódat: a hülye módszertől a tuti megoldásig
Árkategóriák szerint vesszük sorra az egyszerűbb és összetettebb járművédelmi megoldásokat ebben a cikkben, amit tényleg érdemes elolvasni annak, akinek pénze van autóban.
A rendőrség körözési listája szerint az utakon futó mennyiséghez képest alulreprezentált márka volt tavaly a bűnözőknél a Renault, a Škoda, a Toyota és a Peugeot. Vagyis a szürkeimportot működtető nepperekhez hasonlóan a bűnözők is inkább a német autókkal foglalkoznak.
Régóta fájlaljuk, de sajnos nem kapunk modellekre bontott listát a körözésekről, pedig aki bejelenti az autója ellopását, nem csak annyit mond a kapitányságon, hogy Opel, Ford, vagy éppen Mercedes… Márpedig az autót vásárlóknak igazán az lenne kézzelfoghatóan hasznos információ, hogy A-osztályra vadásznak inkább a tolvajok, vagy a másfélszer akkora E limuzinokra, esetleg V-osztályos kisbuszokra kapnak megrendeléseket.
A konkrét modellek kiadása érdekében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatósághoz (NAIH) fordultunk korábban, sajnos azóta sincs nyilvános, mindenki által megismerhető statisztika erről.
A lopások által leginkább érintett városok sorrendje
A rendszerváltás után évtizedekig Budapest volt az autólopások centruma az országban, az összes idehaza ellopott személyautónak nagyjából a 80 százalékát lovasították meg a fővárosban esztendőről esztendőre. Mintha a tolvajok terített asztalként tekintettek volna Budapestre, számos rendőrségi akció után kiderült, hogy az orgazdák és a bontóműhelyek pedig az agglomerációban működtek.
Pár éve ebben is változás indult, olyan arányt azonban még nem láttunk, mint amit most az ORFK-tól kaptunk. Eszerint a rendőri eljárásban regisztrált személygépkocsi-lopásoknak csak a 30,7 százaléka történt Budapesten tavaly. Ez az összesen 103 lopás még így is egyértelműen azt jelenti, hogy messze a fővárosban tűnik el a legtöbb autó, de ezt a számot azzal érdemes összevetni, hogy a 90-es évek második felében volt, hogy 10 ezer darab körüli személyautót loptak el Budapesten egyetlen évben.
Íme, az öt város, ahol a legtöbb autót lopták.
Személyautós lopások helye | Lopások száma | |
1. | Budapest | 103 |
2. | Kecskemét | 7 |
3. | Dunaújváros | 6 |
4-5. | Győr | 5 |
4-5. | Szigetszentmiklós | 5 |
Nincs tehát Budapest mellett semmiféle más centruma az autólopásoknak. Bármilyen kisebb-nagyobb városban viszik az utastérben hagyott kulccsal az autókat.