A régi idők hírei érdekességként hatnak gyorsan változó világunkban. Hírturkáló rovatunkban évtizedenként tekintünk vissza az adott év aktuális hónapjának eseményeire, és kiválasztjuk az általunk legfontosabbnak vélt információt.

1994 – Benzinpárával mentek a Suzukik

Spór Spuri elnevezéssel rendezte meg vasárnap a magyarországi Suzuki-tulajdonosok első benzintakarékossági versenyét a Magyar Suzuki Rt.

A „Mi autónk” tulajdonosai 174 kilométeres távot tettek meg a Budapest-Esztergom-Tata-Budapest útvonalon, a szokásos forgalmi körülmények között. A verseny három kategóriáját az Esztergomban gyártott Swift háromféle változata jelentette.

A 260 versenyző baleset és műszaki hiba nélkül teljesítette a távot, s a délutáni eredményhirdetésen ismertetett fogyasztási adatok a gyár vezetőinek várakozását is felülmúlták. A 260 autó átlagos fogyasztása 100 kilométerre vetítve 3,4 liter volt.

Döbbenetesen alacsony fogyasztás magyar Suzukikkal 1

Az 1.0-as kategória győztese 2,25, az 1.3-as ötajtósok versenyében első helyen végzett Suzuki-tulajdonos 1,99 literes, a Sedanok versenyének győztese pedig 2,34 literes átlagos fogyasztást ért el 100 kilométeren.

2004 – Feltámad a Dacia, jön az olcsó Logan

Párizs, 2004. június 2., szerda (MTI/dpa) – A Renault bemutatta Logan típusú autóját, az úgynevezett „5000 eurós” autót. A fejlesztés alatt X90 kódnevet viselő autó az olcsóság oltárán számos fejlett technikai berendezést áldoz fel, de ennek ellenében nagy helyet biztosít mind az utasok, mind pedig a csomagok számára.

Döbbenetesen alacsony fogyasztás magyar Suzukikkal 2

A típust Románia mellett Oroszországban, Marokkóban, Kolumbiában és Iránban is gyártják majd. A célpiacok úthálózatának minőségére való tekintettel az autó futóművét viszonylag nagy eltartással, nagy alvázmagassággal látják el. Nyugat-európai bevezetését egyelőre nem tervezik. A gyártás haszonkulcsát öt százalék körülire állítják be, nagyjából megfelel a nyugat-európainak.

Döbbenetesen alacsony fogyasztás magyar Suzukikkal 3

A lépcsőshátú limuzinból a Renault évente 700 ezer darabot, 2010-ig összesen négymilliót kíván értékesíteni. A román Dacia által gyártott típust ősszel vezetik be a közép-európai országok piacaira. Az évi 700 ezres darabszám nagyjából megfelel a Renault Mégane család tavalyi értékesítésének. A Renault tavaly összesen 2,39 millió autót értékesített. A Nissan autógyárban tartott érdekeltségét is beszámítva az értékesítési darabszám 5,36 millió.

2014 – szabad a tánc, szabad a Tesla-technológia

Az elektromos mobilitás terjedésének támogatása és a robbanómotoros járművek egyeduralmának megtörése céljából minden jóhiszemű felhasználó számára szabadon hozzáférhetővé teszi technológiai szabadalmait a Tesla – írja az Automotive News hírportál. A döntést Elon Musk vezérigazgató csütörtökön blogjában jelentette be.

A Tesla tévedett, amikor azt gondolta, hogy technológiáját lemásolva a nagy autógyárak hatalmas gyártókapacitásukkal, értékesítési hálózatukkal és marketingerejükkel kiszoríthatják az elektromos autók piacáról – mutatott rá blogbejegyzésében Elon Musk. Szerinte a helyzet ennek pontosan az ellenkezője. A nagy autógyártók alig, vagy egyáltalán nem foglalkoznak elektromos autók gyártásával. A teljes termelésnek alig egy százalékát teszik ki az elektromos járművek.

Döbbenetesen alacsony fogyasztás magyar Suzukikkal 4

„Meggyőződésünk, hogy a Teslának, más elektromos autógyártóknak és a világnak egyaránt hasznára válik egy gyorsan fejlődő közös technológiai platform” – fogalmazott Elon Musk.

„Ha azután, hogy sikerült meggyőző elektromos járműveket megalkotnunk, de mások számára csak elaknásítjuk a szellemi tulajdon megszerzéséhez vezető utat, akkor tulajdonképpen saját célunkat semmisítjük meg” – írja blogjában Elon Musk.

Döbbenetesen alacsony fogyasztás magyar Suzukikkal 5

„A Tesla senki ellen nem fog szabadalmi pert indítani, aki jóhiszeműen kívánja felhasználni technológiáját” – jelentette ki a Tesla vezérigazgatója.

Az Automotive News beszámolója szerint Elon Musk egy konferenciahíváson közölte, hogy „több száz, több ezer” Tesla járművekre és az akkumulátor gyorstöltési technológiára vonatkozó szabadalom válik „nyílt forrásúvá”. Megjegyezte azonban, hogy ez nem feltétlenül fog vonatkozni a japán Panasonic vállalattal közösen kifejlesztett akkumulátoregységekre. A Tesla ezentúl is bejegyezteti majd szabadalomnak technológiai eredményeit, majd azt követően nyilvánítja azokat nyílt forrásúnak.