A magyar kormány legutóbb 2021 novemberében szabott gátat a drasztikusan emelkedő üzemanyagáraknak: 480 Ft/literes ársapkát vezettek be, amely kezdetben mindenkire vonatkozott, aztán kizárólag a hazai forgalmival rendelkező magánszemélyek és mezőgazdasági területen tevékenykedők vehették igénybe. Később pedig a céges járművekbe kizárólag piaci áron lehetett tankolni (kivették őket a 480 Ft/literes kalapból), amely 2022 nyarán már átütötte a 800 Ft/literes árat.

Az ársapkát bő egy évig tartotta életben a kormány, 2022 december elején jelentették be, hogy vége a „jó világnak”, újra csak piaci áron lehet tankolni, mindenkinek. Amely literenként 641 forintos benzint és 699 forintos gázolajat jelentett. 

Kinek volt jó a 480-as üzemanyag?

Az üzemanyagárstop – talán a Molon kívül – nagyon megnehezítette és szinte ellehetetlenítette a kisebb és nem hazai kúthálózatok életét, az üzemanyag-nagykereskedőkét és -importőrökét egyaránt, míg a független benzinkutasok jelentős része azt állította, hogy a csőd szélére sodorta őket az intézkedés. Közöttük sok családi vállalkozás volt. Emellett ellátási zavarokat, ideiglenes készletproblémákat és üzemanyaghiányt eredményezett, miközben nem kedvezett a kibocsátáscsökkentési célok teljesülésének sem.

Az autósok számára az üzemanyaghiány volt a leginkább szembetűnő, ugyanis a Mol egymaga nem volt képes minden igényt kielégíteni. Az árstop előtt nagykereskedőként ők látták el a piac 70 százalékát, más szereplők osztoztak a maradék 30 százalékon, akkoriban viszont 100 százalékot kellett teljesíteniük. Mindezt úgy, hogy a schwechati, a százhalombattai és a litvinovi olajfinomító is állt (különböző javítások és karbantartások miatt). A Független Benzinkutak Szövetsége 2022 augusztusában azt közölte, hogy a Mol csak az igényeik 50 százalékát elégítette ki, azt is csak akkor, ha a szállítást ők maguk megoldják. Így olyan bizonytalan helyzet alakult ki, hogy egyáltalán nem volt biztos, hogy lesz üzemanyag annál a kútnál, ahova betértünk.

Durván másfél évvel ezután nagyjából ugyanott járunk, jelenleg 641 a benzin és 653 a dízel literenkénti ára, és most újra beavatkozik az állam, bár nem annyira drasztikus módszerrel, mint a 480 forintos árfagyasztás alkalmával, de erősen ellenőrizni fogják a kutak árazási stratégiáit.

Először azonban tekintsük át a szomszédos országokat, náluk mi a helyzet az üzemanyagárakkal Magyarországhoz képest.

  95-ös benzin (Ft/liter) Gázolaj (Ft/liter) Különbség Magyarországhoz képest
Magyarország 641 653
Szerbia 634 677 -7/+24
Ukrajna 526 529 -115/-124
Ausztria 651 663 +10/+10
Horvátország 618 630 -23/-23
Szlovénia 594 597 -47/-56
Szlovákia 639 624 -2/-29
Románia 565 583 -76/-70

A számokból kiderül, hogy Ausztrián és Szerbián kívül mindenhol olcsóbban lehet tankolni, sőt ha kicsit messzebbre tekintünk, akkor kiderül, hogy Törökországban, Bulgáriában, Litvániában, Csehországban, Lengyelországban is jóval-jóval olcsóbb az üzemanyag, mint nálunk. Ahol Magyarországhoz képest drágábban mérik a naftát, az például Németország, Görögország, Portugália, Olaszország vagy Franciaország – derül ki a Holtankoljak.hu legfrissebb adataiból.

Ez pedig Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint tarthatatlan. A minisztérium csütörtöki közleményéből kiderült, hogy az üzemanyagáraknak a régiós középmezőnyben kell lenniük – így állapodtak meg korábban a Mol és a Magyar Ásványolaj Szövetség vezetőivel -, ehhez képest 7-9 százalékkal drágább mindkét üzemanyag, mint a környező országokban.

Tájékoztatták a feleket, hogy ennek érdekében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a közeljövőben olyan nyilvános, a regionális üzemanyagárakat monitorozó rendszert alakít ki, amely rendszeresen bemutatja az árkülönbségeket, így referenciapontként fog szolgálni a megállapodás betartására, nyomon követésére és ellenőrzésére vonatkozólag. Ami azt jelentheti, hogy az állam várhatóan szankcionálni fogja, ha a hazai üzemanyagárak meghaladják a régiós középmezőnyt, amely jelenleg igen komolyan meghaladja azt.

Nem szabad elfelejteni, hogy a magas üzemanyagárak felfelé hajtják az inflációt, ami nemcsak az átlagembereknek okoz gondot, hanem a teljes gazdaságnak, és az államnak is. Ugyanakkor az üzemanyagok adótartamát – köztük a 27 százalékos áfát – figyelembe véve a magyar állam jól jár a drága üzemanyaggal. 

Kíváncsian várjuk a jövő heti híreket, milyen irányba fog mozdulni szerdán és pénteken az üzemanyagok ára.