A régi idők hírei érdekességként hatnak gyorsan változó világunkban. Hírturkáló rovatunkban évtizedenként tekintünk vissza az adott év aktuális hónapjának eseményeire, és kiválasztjuk az általunk legfontosabbnak vélt információt.
1994 – Álom volt a dugókerülés, amire ma bármelyik mobil képes
Az autósok legnagyobb örömére elkészült az első olyan európai rendszer, amely lehetővé teszi majd a közlekedési dugók elkerülését.
A Renault és a Philips által kidolgozott Carminat (ezt a nevet adták az ,,újszülöttnek”) párizsi hírek szerint valóban csodákra képes: a sofőrt azonnal tájékoztatja a közlekedési helyzet alakulásáról, útvonalat javasol számára a dugók kikerülésére, közli, hogy melyik parkolóban van még szabad hely; s ha az autó végül mégis veszteglésre kényszerül, a vezetőt az adott utca történetével szórakoztatja.
A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a rendszert csak 1996-ban dobják piacra: addig kísérleti körülmények között próbálja ki 2000 autós a Párizst körülvevő tartományban, valamint a London–Párizs- és a Stuttgart–Lyon–Földközi-tenger-útvonalon. A Carminat-nak négy – különböző bonyolultságú – változata lesz, s ára a tervek szerint 3000 és 20 000 frank között mozog majd.
A rendszernek az a legfőbb előnye, hogy minden gépkocsinál alkalmazható. A helymeghatározást a hajózásban és a repülésben jól ismert GPS-módszer, egy műholdas megoldás segíti, amely – az autóban elhelyezett két különleges érzékelő segítségével – egyméteres pontosságot biztosít. Az így kapott adat bekerül a gépkocsi számítógépébe, amely összeveti a CD-n tárolt térképekkel, illetve a
rádión kapott közlekedési információkkal.
Az eddigi kísérletek nagyon biztatóak; a számítógép még akkor sem adta fel a dolgot, amikor a sofőr sorozatosan figyelmen kívül hagyta az általa tanácsolt útvonalat, s inkább a dugók felé vette az irányt.
2004 – Tízéves sofőr karambolozott
London, 2004. szeptember 1., szerda (MTI/AP) – Feltehetően ifjúsági korrekordot döntött egy tízéves kisfiú karambolozásból Nagy-Britanniában.
A gyerek természetesen nem a saját kocsiját vezette, de nem is lopottat, hanem az apjáét London északkeleti részében, amikor nemhogy már régen, hanem még mindig ágyban lett volna a helye: hajnali fél hatkor. A fiúcska elveszítette uralmát a jármű fölött és nekiment egy lámpaoszlopnak.
Az autó annyira összetört, hogy vezetőjét tűzoltóknak kellett kiszabadítani, akik persze igencsak meglepődtek az illető zsenge korán. A gyerek szerencsére megúszta karsérüléssel a korához képest és egyébként is igen korai – hajnali – autózást.
2014 – Megment az elalvástól a biztonsági öv
Valencia, 2014. július 23., szerda (MTI) – „Okos biztonsági övet” fejlesztenek spanyol mérnökök. A készülék figyeli a szívritmust, és vészjelet bocsát ki, ha az elalvás veszélye fenyegeti a kormány mögött ülőt.
A műszer észleli, ha lassul a légzés és a szívverés, ekkor figyelmeztető jelet ad, hogy az autó vezetője húzódjon le, így megelőzheti a balesetet – tudósított a The Daily Telegraph online kiadása.
A Harken nevű új készüléknek része a különleges ülésborítás is, mely szintén méri a szív és a légzés ritmusát. „E két érték változásai összefüggnek a kimerültséggel, ezért jól jelzik, mennyire éber az autóvezető. Ha tehát az álmosság erőt vesz rajta, a műszer észleli a szívverés és a légzés módosulását, és figyelmezteti a sofőrt, mielőtt a tünetek veszélyessé válnának” – magyarázta José Solaz, a valenciai Biomechanikai Intézet munkatársa.
Az álmosság csökkenti a reakcióidőt, a koncentrációt és a figyelmet. A kimerültséggel kapcsolatos autóbalesetek többsége hosszú vezetés alatt, monoton utakon, például autópályán történik hajnali 2 és 6 óra között, vagy közvetlenül ebéd után.
A kamionsofőrök és a váltott műszakban dolgozók esnek legnagyobb eséllyel áldozatául. Az elalvós balesetek okozóinak legnagyobb része (85 százaléka) férfi, több mint egyharmaduk 30 éves vagy annál fiatalabb.
Az új monitort úgy tervezték, hogy csak a szív- és légzésritmust kövesse, és figyelmen kívül hagyja a jármű mozgását. A kutatócsoport sikerrel tesztelte a találmányt versenypályákon, de hamarosan a spanyol utakon is kipróbálják, hogy megnézzék, működik-e közlekedési helyzetekben is. Hisznek abban, hogy ha az „okosöveket” és az ülésborításokat beszerelik az autókba, az több ezer baleseti halált előzhet meg az európai utakon.