Az ingatlanok és az autók a legértékesebb vagyontárgyak az átlagos családoknál. Magyarországon általános és teljesen megszokott mindkettő vásárlása esetén az alku. Két eltérő árú cipő közül sokan a 10 ezer forinttal olcsóbbat veszik, természetes, hogy két vadonatúj személyautónál az 50-100 ezer forinttal kedvezőbbért X kereskedés helyett Y-ban köt szerződést az ügyfél. Pláne, ha ennél is nagyobb a különbség a szalonok árajánlatai között ugyanarra a járműre. A cipőbolttal ellentétben az autószalonok ugyanis adnak kedvezményeket.
De mennyit?
Vásárlójelöltként levelezésbe kezdtünk 12 kereskedéssel. Olvasóink tájékoztatásával három alapvető célunk van:
- Rossz évet zárt 2023-ban a magyar újautó-piac, 3825 darabbal visszaesett a forgalomba helyezés az egy évvel korábbihoz képest. Vagyis meg kell küzdeni a szalonoknak minden egyes vevőjelöltért. Valóban ez történik a hétköznapokban? Milyen gyorsan reagálnak a leendő ügyfél megkeresésére? Mennyire törik magukat és mennyi marad a kezdeti udvarias fellépésből, ha árlefaragásba kezd a vásárlójelölt
- Nem csak zsugorodik, rendkívül féloldalas is a magyar piac, az újonnan eladott személyautóknak mindössze 30 százalékát veszik csak magánszemélyek. Ezúttal hangsúlyozottan privát ügyfélként kezdtünk levelezésbe, hiszen a márkák évek óta hangsúlyozzák, több családnak szeretnének értékesíteni. Mennyire látszik ez a kapcsolattartásukon?
- Végül nyilvánvalóan kíváncsiak voltunk rá, hogy mennyit lehet úgy faragni az árból, hogy fel sem álltunk a fotelből, még a telefont sem emeljük fel.
Az európai országokhoz hasonlóan nálunk is szabadidő-autóból fogy a legtöbb, közöttük magasan a B-SUV nevű kategória vezet Magyarországon. A Datahouse statisztikái szerint ezen belül Suzuki Vitarából (4979 darab), Dacia Dusterből (2487) és Toyota Yaris Crossból (2139) fogyott a legtöbb tavaly.
Eltérő karakterű, de közel hasonló – messze a magyar átlag alatti – árkategóriájú kocsik, mindegyiknél az extrák nélküli fapados alapverzióra kértünk konkrét összeget tartalmazó árajánlatot. Emiatt nem számítottunk látványos engedményekre.
Abc-sorrendben megyünk végig most a márkákon, mindháromnál 2-2 vidéki és fővárosi kereskedésnek írtunk, vagyis összesen 12-vel kezdtünk levelezésbe.
Kedvezmények Dacia Dusterre
Magánszemélyként mutatkoztunk be tehát, közöltük, hogy nem tudunk igénybe venni ügyvédes, orvosos stb. kedvezményeket, és fontos, hogy nem kérünk részletfizetéses konstrukciót. Sokszor spéci kedvezményekkel akarják hitellel terhelve értékesíteni az új autókat, mi az egyszerűség kedvéért nem kértünk ebből. Kézben a teljes összeg, így mennyit engednek? Az e-mail-címeket a szalonok honlapjáról vettük, első levelünkben azt kértük, 24 órán belül szeretnénk konkrét árajánlatot.
A négy megkeresett Dacia szalonból három válaszolt, mindannyian kapásból adtak 120 és 89 ezer forint közötti „egyedi kedvezményt” a Duster TCe 90 Expression nevű változatára. Az általunk kért fehér színben készletes autót is felkínáltak, amely 3 héten belül forgalomba helyezve át is vehető. Segítőkészen felajánlották a telefonos egyeztetést, volt, aki kapásból a szalonba hívott tesztvezetésre.
Bár nem kértük, mindegyik autóban volt pluszban ülésfűtés (ennek ára 70 ezer forint), kettőhöz még pótkereket is adtak (60 és 65 ezer forintot írtak rá). Így a három ár az első kör után 6,409 millió + 165 ezer forint forgalomba helyezési költség, 6,5 millió + 185 ezer forint, és 6,469 millió + 100 ezer forint. Utóbbinál külön oldalon, nem a vételárnál szerepel „megjegyzésként” két fontos tétel, egy 43 ezres vagyonszerzési illeték (amit a vevőnek kell fizetni), valamint egy általa beváltható 3×70 ezres szervizutalvány.
Második körben mindhármuktól azt kérdeztük, hogy elengednék-e a már adott kedvezményen felül a forgalomba helyezés költségét. Itt jegyezzük meg, hogy a Dacia árpolitikája régóta az alacsony alapár/szerény kedvezmények párosára épül, szemben mondjuk a Suzuki vagy a Toyota módszerével.
Válaszaikban egyikük 50 ezret, másikuk 60 ezret engedett a vételárból. Így a legkisebb összeg tokkal, vonóval, forgalomba helyezéssel együtt 6,49 millió lett. A második 6,612, de itt adnak 210 ezernyi szervizutalványt, a harmadik 6,635 millió.
Kedvezmény Suzuki Vitarára
Itt szintén alapváltozatra kértünk 2-2 vidéki és budapesti Suzuki szalontól árajánlatot fehér színben az 1.4-es lágy hibridre GL kivitelben. A megkeresett négyből azonban csak egyetlen helyről érkezett válasz cikkünk megjelenéséig, 2,5 nap alatt.
Nem tudjuk az okát ennek, lehet, hogy pont betegek vagy szabadságon pihennek, utánképzésen vesznek részt ezeknek a kereskedéseknek az értékesítői. Egy honlapra kitett címnek ettől még élnie kellene, a valódi vevőjelöltek is azokon az e-mail-címeken érdeklődhetnek. Megtehettük volna persze, hogy felhívjuk őket, hahó, választ kérünk, esetleg írunk újabb kereskedésekbe, de egyenlő esélyeket adunk mindhárom modell értékesítőinek.
Az egyetlen válaszadó bánatunkra azt mondta, ilyen autójuk nincs már, és mivel „májusban modellváltás lesz a Vitaránál”, csak majd ebből lehet rendelni GL-t. De most még azt sem lehet rendelni, majd csak hetek múlva. Jelenleg csak a drágább GL+-t lehet rendelni tőlük kétszínű metálfényezéssel, ülésfűtéssel, tolatókamerával, festett alufelnivel stb.
Ennek a listaára 9,18 millió forint, ebből levágtak 1,5 milliót. Ahogy írták, a „hűségprogramban megadott ár” 7,68 millió, erre jön rá 110 ezer forint a forgalomba helyezés miatt, így a végösszeg 7,79 millió forint.
Második körben itt a forgalomba helyezés költségének lehetséges átvállalására kérdeztünk rá. Először nemleges válasz jött, majd újból nekifutottunk ennek, de cikkünk megjelenéséig nem reagált a kereskedő.
Sok milliót engedtek a BMW-ből
Az elmúlt 10 évben ez az ötödik alkalom, hogy ilyen módon szerzett információkkal segítjük olvasóinkat, több különféle kategóriában sokféle márka még több modelljére alkudtunk álnéven. Olykor egészen komoly milliókat faragtunk a szerkesztőségből, sok milliót BMW-ből, szintén hét számjegyű összeget kompaktból – de nem soroljuk végig, mert nem csak az összegek érdekesek. Hanem a cikkek utóélete is.
Volt rá példa, hogy egy márka központi importőre megköszönte a „próbavásárlásainkat”, kimondottan hasznosnak ítélte az összeállításunkat az értékesítők munkájának a további fejlesztése miatt, egyik cikkünk konkrétan bekerült az ország különféle szalonjaiban dolgozó értékesítőik hivatalos oktatásába: mit csinálnak jól a cikkben szereplők, mit rosszul, mire kell figyelni az ügyfelekkel való kapcsolattartás közben.
Kedvezmények Toyota Yaris Crossra
Mind a négy megkeresett címről konkrét árajánlatot küldtek, ketten fél órán belül válaszoltak az első körös levelekre. Kézi váltós – szintén kifutó, nem hibrid – Yaris Cross iránt érdeklődtünk, itt is fehér színben, a Toyotánál alap Active kivitelben.
Csak egyiküknél volt ilyen hajtáslánccal készleten, 6MT, fehér, viszont magasabb felszereltséggel, 8,45 millió forintért. Másnapra eltűnt a hirdetés, cikkünk írásakor ennél bővebb infó nem volt, csak annyi, hogy ezen felül ki kell fizetni még a forgalomba helyezés költségét. Második körben rákérdeztünk ennek esetleges elengedésére, nemleges válasz jött.
A második válaszadó kereskedő csak az automata váltós hibrid rendelését tudta volna felvenni, elküldött egy előzetes árlistát, amin listaár mínusz 300-300 ezer forint szerepelt az összes változat neve mellett. Az Active ára ezen a listán 9,94 millió forint volt, vagyis 9,64 millióért adták volna egyből, plusz forgalomba helyezés, aminek az árát ő sem írta meg. Második körben személyes árajánlatot kértünk, de nem jött több levél tőlük.
A harmadik értékesítővel gyorsan megszakadt a levelezés, ő is megírta (ár nélkül), hogy csak hibrid rendelhető. Rendben, válaszoltuk, kérünk árajánlatot. Cikkünk megjelenéséig nem érkezett tőle semmi.
Végül megérte levelezni, a negyedik Toyota értékesítő első levele hasonló volt a kollégái válaszához, csak hibrid rendelhető. Ő küldött erre konkrét, névre szóló árajánlatot. Ebben a 9,94 milliós alapár szerepel, amire az „egyedi kedvezmény” 750 ezer forint, így 9,19 milliót kellene fizetnünk, plusz 220 ezer forintnyi forgalomba helyezési díjat.
Nála a második kör is kimondottan eredményes volt, kérdésünkre átvállalta a 220 ezret is. Így a 9,94 milliós vadiúj autót 8,97 millióért adják. Ez csaknem egymilliós, 10 százalékos kedvezmény egy 10 milliós, általunk rendelt vadonatúj autóra. Nem egy hátul porosodó, ’23-as évjáratú maradékra. És fel sem keltünk az íróasztal mellől.
Személyes benyomások
Tizenkettő megkeresésből nyolc válasz még mindig nem a legfényesebb szám. Tíz év alatt több mint félszáz kereskedéssel vettük fel álnéven a kapcsolatot, kijelenthetjük, hogy akik most küldtek árajánlatot (nem mindenki), azok jól vizsgáztak.
Gyorsak voltak, 48 óra alatt lezajlott az egész folyamat. Rugalmasak voltak, szinte mindenki megpróbálta becsalogatni a vevőt a szalonba, kisebb-nagyobb összegeket engedtek, adtak ajándékot, egyeztettek a főnökükkel, dolgoztak. Sokadjára is udvariasak maradtak, nyilvánvalóan az életük része a forintok faragásán dolgozó vevőjelöltekkel való kapcsolattartás. Emiatt egyikük se sértődjön meg.
Összességében jó benyomást tettek a velünk kapcsolatba került értékesítők, nem miattuk zsugorodik a piac, hanem a magyar átlagfizetésekhez mérten elkeserítően magas árak miatt.
Itt kiszámoltuk, mennyi havi fizetésből jön ki egy átlagautó 2024 tavaszán Magyarországon.