A régi idők hírei érdekességként hatnak gyorsan változó világunkban. Hírturkáló rovatunkban évtizedenként tekintünk vissza az adott év aktuális hónapjának eseményeire, és kiválasztjuk az általunk legfontosabbnak vélt információt.

1994 -Már tíz éves az autók átlagos életkora

1994. július 25., hétfő – Hazánkban a közúti járművek átlagéletkora a tavalyi év végére meghaladta a 10 évet, pedig 1990-ben még csak 9 év volt.

A személygépkocsik 48 százaléka 10 évnél idősebb. Ugyanakkor az „öregedés” folyamata lelassult – állapítja meg a Közlekedési Főfelügyelet tájékoztatója, amit hétfőn az MTI-hez juttatott el. Az első félévben 128 ezer járművet vizsgáztattak le a ó forgalomba helyezés előtt, ami megközelítőleg a tavalyi mennyiséggel azonos. Az időszakos műszaki vizsgálatok száma meghaladta az 500 ezret.

Ez több az 1992-es évinél, ám nem éri el a tavalyit. Közlekedésbiztonsági szempontból a megvizsgált járművek hét és fél százalékát kifogásolták a szakemberek, közvetlenül balesetveszélyesnek minősítve csaknem öt százalékot.

Szaporodtak a használhatatlan állapotú járművek 1

A korabeli autóflottából csupán öt százalék rendelkezett katalizátoral (Fotó: Markus Matzel/ullstein bild via Getty Images)

A szakértők véleménye szerint szaporodnak a kivülről tetszetős, ám ténylegesen szinte használhatatlan járművek. A környezetvédelmi felülvizsgálatok során az első félévben 1,1 millió járművet ellenőriztek, 77 százalékukat megfelelőnek, 22 százalékukat pedig javítandónak találták a szakértők.

A járművek csaknem 5 százaléka katalizátoros. Az elemzés szerint a járművek valamivel több mint 2 százaléka közlekedik környezetvédelmi igazolólap nélkül. A közlekedési hatóság szakemberei az első félévben 8700 gépjárműfenntartót ellenőriztek, és csaknem minden ötödik ellenőrzésük alkalmával állapítottak meg tárgyi hiányosságot.

2004 – Hétszeres hangsebességű száguldás

A NASA közel hétszeres hangsebességgel végrehajtott repülése bekerül a Guinness Rekordok könyvébe.

Az Amerikai Űrkutatás Hivatal (NASA) közép-európai idő szerint kora hajnalban jelentette be, hogy egy 3,6 méter hosszú robotrepülőgépe március 27-én az Atlanti-óceán felett 6,83 Mach, vagyis óránként kereken 8 ezer kilométeres sebességet ért el. Az ember nélkül repülő robotgépet 29 ezer méteres magasságba juttatták fel egy rakéta segítségével egy repülőgépről.

A NASA mérnökei nem elégednek meg a leggyorsabb repülés Guinnes-bejegyzésével, pontosabban a 8 ezer kilométer per órással: rekordjukat még ebben az évben megdöntötték. A harmadik tesztnél, 2004. november 16-án egy B–52B-ről történt az indítás 13 157 m magasságból, egy módosított Pegasus rakéta segítségével.

Szaporodtak a használhatatlan állapotú járművek 3

Az első X43-A kísérleti repülésre még 2001-ben került sor. (Fotó: Nasa/Getty Images)

Leválás után az X–43A a saját hajtóműjével repült tovább még körülbelül 10 másodpercig. Ennek során Mach 9,6-et (körülbelül 12 144 km/h-t) ért el 33 223 m-es magasságban, amivel új sebességi rekordot állított fel. Ezt követően – a terveknek megfelelően – Dél-Kalifornia közelében a Csendes-óceánba zuhant. 

 2014 – Mérföldkő, 2,5 millió legyártott hazai Suzuki

A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában legördült a gyártósorról a két és fél milliomodik gépkocsi – közölte a társaság szerdán az MTI-vel. A vállalat tájékoztatása szerint a jeles sorszámot viselő autó egy harmadik generációs, 1200 köbcentis fehér Swift, amely magyarországi tulajdonoshoz kerül.

A cég a nyár elején tette közzé, hogy a vállalat 2013-ban az SX4 S-CROSS sikerének köszönhetően 3,2 százalékkal növelte az Esztergomban gyártott járművek számát. Az értékesítésből származó bevétel 1567 millió eurós rekordértéket ért el, ez 11,6 százalékos növekmény 2012-höz képest.

Tavaly Esztergomban 161 106 autót gyártottak, ebből 153 748 darabot értékesítettek külföldön. A magyarországi piacon 4007 saját gyártásban készült autó kelt el, ezzel a Suzuki piaci részesedése 4,7 százalékról 11,5 százalékra nőtt, a márkák rangsorában pedig a hatodik helyről a másodikra lépett előre.

2014-ben közel 154 000 gépjármű gyártása várható, a tervezett darabszám a piaci kereslet függvényében változhat. Az év végén a vállalat felkészül az iV-4 modell gyártására, ami 2015 elején kezdődik meg Esztergomban.

A magyar Suzuki története dióhéjban

1991-ben 5,5 milliárd forint alaptőkével alakult meg a Magyar Suzuki Rt. Még ebben az évben letették az esztergomi gyár alapkövét. Ezer darab Swift készült el egy év alatt Esztergomban (1991 és 1992 között), 2022-es adatok szerint átlagosan 700 autót gyártanak naponta, 85 másodpercenként gördül le egy kész Suzuki a gyártósorrol. 

Alig egy évvel az ötajtós Swiftek sorozatgyártásának megkezdése után, 1993-ban megkezdődött a négyajtós Swift Sedanok gyártása. És közel 10 év után, 2002-ben már az 500 ezredik Suzukit is elkészítették a hazai gyárban, mondjuk ez nem Swift volt, hanem egy Wagon R+.

Szaporodtak a használhatatlan állapotú járművek 6

2005-ben érkezett a Swift második Magyarországon gyártott és összességében 3-ik generációja, 2011-ben a magyar gyár már a kétmillió legyártott autót ünnepelte egy Swift személyében, és ekkor volt 20 éves a gyár. A felidézett hír a 2,5 millió legyártott autóról szól, de 2024-re sikerült jócskán meghaladni ezt a számot, elérték a négymilliót. A négymilliomodik autó egy GLX felszereltségű Vitara modell, elefántcsont-kozmikus fekete gyöngymetál színben.