Harminc évvel ezelőtt még nagyon másképp festett az utcakép, a döntő többség még szocialista típusokkal járt, és lassú volt az átrendeződés, a nyugati autók térhódítása. Többek között ez is kiderült 1994-es hírünkből, de érdemes elolvasni a húsz éves hidrogénautós rekordot, valamint a tíz éve történt nagy kínai rendőrségi akciót is. 

1994 – Amikor még tartott a KGST-autók uralma

Az idén nyolc hónap alatt a Gépjármű Importőrök Egyesületéhez tartozó vezérképviseletek összesen 47 ezer új gépkocsit hoztak be az országba, 44 százalékkal több személyautót és 25 százalékkal több haszonjárművet, mint egy évvel korábban – hangzott el az egyesület pénteki sajtótájékoztatóján. (1994-ben!)

Elmondták, hogy a 2,5 milliósra becsülhető magyar autóállományból 1 millió 950 ezer még mindig a keleti márka, irreálisak tehát azok a jóslatok, hogy a járműpark egy-két éven belül lecserélődik.

Magyarországon a piac további bővülésére lehet számítani, ezért az egyesület úgy véli, hogy a jövőre az ez évi összesen 86 ezres behozatali kvótát fel lehetne emelni. Vélhetően a „régiért újat” akciók eredménye is, hogy a használt autó kvótákat nem használták ki: az ez évre megállapított 45 ezer kocsi helyett csupán 35 ezer gépkocsi importjára kértek engedélyt. A használt autók kontingensének bővítése emiatt nem tűnik célszerűnek.

Az egyesület vezetője, Győző Gábor elmondta: nemrégiben levélben fordultak az ipari miniszterhez, hogy az importőri-kereskedői engedélyek kiadása után is ellenőrizzék a vállalkozók által ígért feltételek betartását.

 30 éve még brutális fölényben voltak a szoci autók 2

Az egyesület javaslatot tett arra is, hogy a kereskedők vállaljanak hathónapos jótállást a használt gépkocsikra is. Véleményük szerint megkérdőjelezhető a gyári, új autók KERMI minősítésének gyakorlata, hiszen az autókra a típusbizonyítványt a Közlekedési Főfelügyelet szigorú ellenőrzése után adják ki. Véleményük szerint a KERMI-minősítésnek akkor van döntő szerepe, ha a fogyasztó reklamációjának megalapozottságát kell elbírálni.

2004 – Hidrogénautós rekord, de mégse lett ez a jövő megoldása

Egy hidrogénnel üzemelő autó mindössze 3,3 kilogramm üzemanyaggal tette meg a Berlin és Barcelona közötti háromezer kilométeres távot: a Hysun 3000 típusú kocsit Stuttgartban mutatták be a közönségnek egy üzemanyagcellákkal foglalkozó kongresszuson.

Jörg Schweigard, a Hysun szóvivője a kocsi keddi bemutatója kapcsán kijelentette: a megtett út világrekordnak számít,  üzemanyagcellával működő autó még soha nem tett meg ekkora távolságot közúton, ilyen csekély fogyasztással, a 3,3 kilogramm hidrogén ugyanis mintegy 12 liter benzinnek felel meg.

30 éve még brutális fölényben voltak a szoci autók 3

Fotó: Alf van Beem/Wikipedia.com

A Hysun 3000 kifejezetten erre a célra kifejlesztett, együléses autó. A súlya 170 kilogramm, maximális sebessége 80 km/h. A Berlin-Barcelona közötti úton a tiszta menetidő 12 nap volt. A 15 fős Hysun-csapat több nagyvárosban megállt Németországban, Hollandiában, Franciaországban és Spanyolországban.

Frieder Herb, a projekt vezetője kifejtette: meggyőződése, hogy az autó alkalmas a hétköznapi használatra. A jármű légellenállási értéke egy szokványos kisautóhoz képest csak a fele, s ez is jelentős mértékben hozzájárul a fogyasztás alakulásához, vagyis ahhoz, hogy mindössze 1,1 gramm hidrogén fogyjon egy kilométeren – mondta Herb.

2014 – Több száz tolvajt fogtak egyszerre Kínában

Autó- és motorlopásra specializálódott dél-kínai bűnözői csoportok több mint 220 tagját vették őrizetbe Kuangtung tartományban – jelentette a China Daily című angol nyelvű kínai napilap szerdán.

A rendőrség a „Késhegy” elnevezésű kétnapos összehangolt akció során helyenként tűzpárbajba is keveredett a tolvajokkal, illetve az orgazdákkal, de ezek nem voltak halálos kimenetelűek – számolt be egy tartományi rendőrtiszt az újságnak.

30 éve még brutális fölényben voltak a szoci autók 4

A rendőrség 510 lopásra derített fényt és csaknem 280 ellopott járművet foglalt le, köztük Porsche, Toyota és Honda márkájú luxusautókat, továbbá motorkerékpárokat és hamis rendszámokat. Az illetékesek tájékoztatójukon elmondták, a 17 várost érintő akcióra azért volt szükség, mert ebben a fejlődő térségben az autólopások száma is jelentősen megemelkedett.

A kelet-kuangtungi Csiejang városban például 600 rendőr csapott le hajnali órákban egy kiterjedt hálózatot működtető tolvaj és kereskedő bandára. Két autót és 112 motorkerékpárt koboztak el tőlük, 61 gyanúsítottat őrizetbe vettek.

Tartományi adatok szerint Kuangtungban körülbelül 25 millió regisztrált jármű fut az utakon, mintegy tíz százaléka az országosan nyilvántartottnak.