Az új, pontosabban faceliftes Qashqai piaci bevezetése kapcsán a Nissan több mint egy évtized után újra beengedett egy népesebb újságírócsapatot közép-Angliában zakatoló üzemébe. A hasonló gyárlátogatásokhoz képes szokatlan nyíltság fogadott minket Sunderlandben. Mindent lefényképezhettünk és mindenhová bemehettünk, még az autógyárakban általában minden illetéktelentől féltve óvott, szupertiszta levegőjű festőcsarnokba és a hibridautók akkumulátorait összeszerelő kis melléküzembe is. Meg is mutatjuk nektek.

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 1

A felirat nem azt jelenti, hogy a csarnokban tollakat, noteszeket és SD-kártyákat vehetnek az újságírók, hanem hogy ez a karosszériapréselő üzem

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 2

A közép-angliai időjárásban gyakran jobb az ember közérzete a zajos, de erősen megvilágított és száraz levegőjű autógyár épületén belül, mint kívül

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 3

Távlati kép az egyik szerelőcsarnokról

Egy autógyár hangulatát nehéz átadni egy tizen-párcollos számítógép-kijelzőn, pláne egy mobiltelefon képernyőjén keresztül. A szállítószalagok, konvejorok, a sok száz robot, automatikusan közlekedő vagy ember által vezetett targonca összeadódó zaját, a hegesztések, villanymotorok, kenőanyagok jellegzetes nagyipari illatát, a csarnokok hatalmas méreteit, az óriási karosszériaelem-prések ipari fémpadlón átremegő erejét pont olyan nehéz bemutatni egy ilyen cikkben, mint a gyáron a vendéget végigkísérő mérnökök, technikusok lelkesedését és az összes kaotikusnak tűnő folyamatot átfogó, precíz rendszerben a fejükbe kartotékozott szaktudását, amiből csak szilánkokat kaphatunk a kis rádiós fejhallgatónkon keresztül az izgalmas indusztriál-túra során. Valami ilyesmiről van szó:

Ha viszont az ember már több autógyárban is járt, észreveszi a különbségeket is az egyes üzemek között. Sunderlandben például nem olyan magas fokú az automatizáltság, mint mondjuk sok német gyárban – ez állítólag szándékos is, mert így jóval rugalmasabb lehet a gyártás, könnyebb a váltogatás a modellek, sőt: a technológiák között.

Ezért is lehetett alkalmas a brit Nissan-gyár arra, hogy 2013-ban könnyedén beállítsák az elektromos Leaf-ek gyártását is a benzines és dízel modellek közé (ott voltunk), majd később (mára) csupán két, de különböző szinten hibridizált típus készüljön ugyan a sorokon, de már épüljön is az újabb sor a hamarosan újra elinduló tisztán elektromos autók összeszerelésére.

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 4

Egyelőre csak koncepciórajzokon láthatjuk a három majdani új brit gyártású elektromos Nissant

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 5

Így épül az új gyártósor, ahol majd az akkumulátorok kerülnek be a villany-Nissanokba

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 6

Egy jelenlegi akkumulátor: a hibrid Qashqai 2 kWh kapacitású kis akkuja igyekszik összerakásra a munkaállomásra

Az első új sunderlandi villanyautó az elektromos Nissan Qashqai lesz, de gyorsan csatlakoznak majd hozzá újabb modellek is. A Nissan villany-stratégiája szerint 2050-re érhető el, hogy már ne csak az itt készülő autók, de maga a gyártás is karbonsemleges legyen.

Néhány szám és infó Sunderlandről

A nagy-britanniai Nissan-gyártásról 1984-ben határozott a cég, a gyárat 1986-ban adták át, még Margaret Thatcher, akkori miniszterelnök jelenlétében. Csaknem negyven év alatt több mint 11 millió autó készült el itt. Az első sunderlandi Nissan a Bluebird volt, ez a tipikus ’80-as évekbeli kockaautó. A legsikeresebb modell a Qashqai; amióta gyártják, minden ötödik, a szigetországban készült autó egy Qashqai! A gyárban jelenleg 6000 ember dolgozik, tavaly 325.226 kocsit gyártottak le itt és küldték szét nagy részüket a világ 100 országába. A gyár energiaellátásába tíz szélturbina és két napelemfarm segít be, 7 illetve 5+20 MW összteljesítménnyel.

Cseppet sem általános, hogy az autógyár mellett meglepően sok, saját üzemeltetésű szélturbina termelje az áramot, melyek mellesleg jókora napelem-telepek hézagaiban magasodnak. A Nissan brit gyára jelenleg napfényes és/vagy kellően szeles napokon a teljes energiaszükséglet húsz százalékát képes saját magának megtermelni. Tudna többet is, de a bővítést gátolja, hogy a brit nemzeti energiahálózat nem lenne képes felvenni a gyártási szünetekben keletkező többletenergiát, márpedig ha gyakran nincs hova tenni a villanyt, gazdaságilag nem éri meg az energiatermelés bővítése. De a Nissan már megtalálta a megoldást erre problémára.

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 7

Egy 5 és egy 20 megawattos napelemfarm és tíz darab, összesen 7 MW-nyi energiát termelni képes saját szélturbinasor dolgozik Sunderlandben

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 8

Nem meglepő a sok Nissan a parkolóban, de a sok saját szélturbina igen

Az új elektromos autókhoz akkumulátort is kell gyártani. Ez sokkal többről szól majd, mint az üzemben jelenleg zajló akkugyártás, ami igazából csak 1-2 kilowattórás kapacitású hibridakkuk összeszerelése. Épp ezért már épül is a brit Nissan saját, a cellagyártást is helyben megvalósító gigafactoryja az autógyár mellett húzódó út túloldalán. Ez 2025-ben kezd termelni és segít majd felszívni a nap, a szél helyben felhasznált, elektromos árammá alakított energiáját. Sőt: ennek tárolásában is segít.

A megújulókkal termelt energia bespájzolására az egyre növekvő számú elektromos Nissanokból kiöregedő, visszavett hajtóakkumulátorok „második élete” nyújt legalábbis részben megoldást. Ha ezek az 50-60%-osra csökkent kapacitású akkuk nem is alkalmasak már az autók hajtására, kiszerelve, konténerekben csoportokba kötve még akár évtizedes időtávlatban is felhasználhatók a megújuló forrásokból származó elektromos energia átmeneti eltárolására. Ilyen konténer már dolgozik is Sunderlandben – egyelőre egy, de lesz ebből még sokkal több is. Kell is, hiszen már zajlik a szélturbinák átalakítása: ottjártunkkor a lapátokat épp hosszabbra, 25 méteresre cserélték a nagyobb teljesítmény elérése érdekében.

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 9

Egy autógyárnak is lehet humora: valaki szmájlit rajzolt egy információs matricára

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 10

Görbe lábú emberek sávja az udvaron

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 11

A mobilozóknak viszont nincs sávja: ez a kedves matrica hívja fel a figyelmet arra, hogy amíg a telefont bámuljunk, álljunk meg, mert egy autógyár nem a legbiztonságosabb hely a telefonzombi gyaloglásra

Akinek esetleg annyira megtetszene ez az egész sunderlandi Nissan-gyártásos dolog, hogy ide jönne dolgozni, készüljön fel rá, hogy nem lesz egyszerű bejutni a szalagok mellé. A felvételi eljárásnak része ugyanis egy olyan képességfelmérés, melyen öt, szerelési munkát szimuláló feladatot kell elvégezni 16 perces szintidőn belül.

A három egységből álló motortéri számítógép-modul összecsavarozása, egy masszív csavarkötés kialakítása, egy elektromos csatlakozópár összeillesztése és két gumialkatrész helyére nyomkodása nem bonyolult feladat, de a folyamat gyors, pontos elvégzése cseppet sem olyan könnyű, mint amilyennek látszik. A toborzók azt mondják, a jelentkezők csupán egyharmada képes arra, hogy teljesítse ezt a tesztet! 

Katt a szép, nagy Komatsu présgépre a gyártást bemutató galéria megnyitásához!

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 12

 

Ha sikerül bejutni, nem kell túlságosan unalmas munkanapokra számítani. A sorokon dolgozók egy menetben két és fél óráig végzik ugyanazt a műveletet, utána mindenképpen szünet következik, majd egy másik munkahelyre mennek át; két és fél óra után megint szünet, utána egy harmadik poszton újabb két és fél óra. Így telik el egy műszak.

Na és milyen az új Qashqai?

A gyárlátogatáson a 2021-ben bemutatott crossover szolid frissítésének eredményét is megnézhettük. A leglátványosabb változás az Ariyáéra emlékeztető formájú, de benzines illetve hibrid kocsikról lévén szó a levegő által átjárható új hűtőmaszk, a morcosabbra vett új LED-es fényszórók és a finoman részletezett kialakítású hátsó lámpatestek megjelenése a kocsi külsején.

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 46

A nagyon sötét, nagyon mély zöld remekül áll az új Qashqainak

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 47

A Qashqai vezető dizájnere az új hátsó lámpára a legbüszkébb; a kis lebegő fénykockák szerinte valami teljesen új dolgot hoznak az autólámpák történelmébe

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 48

Szimpatikus kis figyelmesség: ha nincs kedvünk a zárógombot keresgélni, a túloldalon meghagyott fogantyú is tökéletesen használható, az elektromos csomagtérfedelet kézzel is könnyen, gyorsan le lehet csapni

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 49

Az érintőképernyő alatt megmaradt a teljes önálló klímakonzol, fizikai tárcsákkal és még egy klasszikus hangerőszabályzó gombot is sikerült átmenteni az intuitív, egyszerű, könnyű és biztonságos kezelhetőség érdekében

Így néz ki belülről egy 40 éves autógyár 50

Egy kicsit hyundaios a széttöredezett lámpa, egy kicsit peugeot-s a hűtőmaszk, ugyanakkor az egész front ariyás is egy kicsit, ezáltal a Nissan-családba tartozás érzését is erősíti az új front

Odabent a frissített műszerfalon szerencsére megmaradt a fizikai tárcsás-gombos klímakonzol, viszont sokkal kifinomultabb lett a parkolást segítő, teljes környezeti képet generáló kamerarendszer, mely már a „láthatatlan motorháztető” funkciót is tudja, és akár 20 km/h-s sebességig láthatjuk a kijelzőn földúton, terepen, hogy épp milyen sziklák, ágak, gödrök mellett futnak a kerekek. És ami a legfontosabb: a frissített Nissan Qashqai a modell új színében, mély metálzöldben a leghatásosabb!

A Qashqai mellett jelenleg Juke-ok készülnek még Sunderlandben. És hogy mi jön ezután? Ezt pontosan még nem tudhatjuk, de valami ilyesmire lehet számítani!