Sok mindenben el lehet botlani használt autót vásárolva. Vannak a próbaúton és az autó megtekintésekor benézhető dolgok, amiket hozzáértés híján nagyon nehéz kivédeni. Vannak azonban olyan hibák, amelyeket nem csak a nepperek rémei tudnak elkerülni. Ezúttal a használtautó-vásárlás és az autótartás olyan buktatóiról írunk, amelyeket nem lenne nehéz kivédeni, mégsem mindenkinek sikerül.
Csak magánembertől, mert a kereskedők hazudnak
Logikusnak tűnő feltételezés, pláne olyasvalakitől, aki nem konyít a használt autókhoz, hogy magánszemélytől vásárolva az egyik laikus a másik laikussal köt üzletet és kiegyenlítettek a viszonyok, míg egy használtautó-kereskedésben a magánvevő ki van szolgáltatva a dörzsölt profinak.
Sajnos a valóság bonyolultabb ennél. Vevőként éppoly kiszolgáltatott lehetsz egy privát eladóval szemben. Ő ugyanis a kocsit beszámító, az autót felvásárló kereskedőnél többet tud az autóról, mert évek óta benne ül és ő döntött, milyen hibák javítására nem költ, mi mindent negligál azzal, akár éveken át, hogy „úgyis el lesz adva”. Bárki is az eladó, ha nem vagy fekete öves használtautó-guru, bőven megéri átvizsgáltatni a kinézett használt autókat a helyszínre kiszálló szakemberrel.
Messze van, biztos nem is olyan jó
Vannak szerencsés esetek, amikor a szomszédos településen vagy három utcával arrébb árul valaki egy remek használt autót, de nem ez a jellemző. Van egy jó cimborám, aki feltűnően jól vesz autókat, amikből igazán jól tud kiszállni is. Őrá mondhatnánk felszínesen, hogy szerencsés, de ez nem szerencse.
Azért nem, mert ő hajlandó beutazni az országot, Nógrád megyei otthonából Sopronig vagy Békésbe is elmegy használt autót venni, ha épp ott hirdetnek egy jónak tűnő kocsit. A végeredményt sokan látják, a hazudós eladók miatt csalódottan megtett 200-500 kilométereket kevesebben.
Nem attól veszem, akivel szerződünk
Echte önsorsrontás olyasvalakitől használt autót venni, akit sosem láttunk és nagyon messze él tőlünk. Mégis ez történik sokakkal, ha külföldről behozott használt autót vásárolnak. A magyar rendszám nélküli használt autókkal ismétlődő átverés, hogy a csillagszemű vásárló nem az autót neki értékesítő vállalkozással vagy magánszeméllyel köt szerződést az autó megvásárlásakor, mert a kinti tulajdonos neve szerepel az adásvételi szerződésben.
Ilyen szerződést elfogadni abszolút öngól, mert a vevő minden reklamációjával, garanciális igényével, kellékszavatossági felvetésével csak az adásvételi szerződésben szereplő felet keresheti, aki nem lesz azonos azzal a hazánkfiával, aki neki valójában eladta az autót.
Ezzel a betlivel elúszik az érdemi érdekérvényesítés esélye, mert a német, osztrák, holland stb. eredeti tulajdonos jó eséllyel nem lesz fellelhető. Ha mégis, akkor igazolja a pórul járt hazánkfiának, hogy ő nem neki adta el a kocsit és semmi köze az egészhez.
Casco? A gyengék fegyvere!
10 évnél idősebb használt autókra is lehet cascobiztosítást kötni, de csak akkor, ha az autó üzemben tartója képes felmérni ennek hasznát, ki tudja fizetni és tisztában van azzal, mi pénzt elvisz egy saját hibás ütközés egy modern autóval. Az autólopások elleni eredményes rendőri fellépésnek köszönhetően ez a biztosítás nem annyira a lopáskár nagyobb részének megtérítése miatt fontos, hanem a sajáthibás törések részbeni fedezetére.
Képzeljetek el 4-4,5 millió forintért két 150 000 km körüli Volkswagen Golfot 9-10 évesen, jó állapotban. Az egyiknek sima halogénfényszórója van elöl, a másiknak LED-es. Utóbbi sokkal jobban világít, biztonságosabb vele az autózás, míg az egyszerűbb fényszórótechnika előnyei akkor érvényesülnek, ha lezúztad az autót és nem találsz bontott első fényszórót.
Miért is állna hegyekben, hiszen a legtöbb ember ugyanúgy töri össze az autóját, ahogy te is. Ha nincs utángyártott fényszóró vagy kínai gagyit vehetsz csak, marad a márkaszervizből rendelt fényszóró. Amelynek ára sokakat meglep majd.
Én a minap kerestem hasonló korú és motorú VII-es Golfhoz sima halogénlámpát és LED-est. Előbbi ára nagyjából 170 ezer forint, a LED-es, jóval fejlettebb fénykéve-vezérlésű és sokkal jobb fényerejű lámpa viszont 540 000 forintba került a megkérdezett márkaszervizekben. Casco híján zsebből.
370 ezer Ft az árkülönbség, ami még budapesti lakcímű tulajjal is több mint két évre fedezi a cascobiztosítás díját. Ha mindkét lámpa összetörik, máris négy évnyi cascodíj ugrik a hidegformázástól, mert egy pillanatra kihagytunk. Arról nem is beszélve, mennyibe kerül a lökhárító mögött lévő egy vagy két radarérzékelő az adaptív tempomathoz és a ráfutásgátlóhoz. Szerintünk a casco nem a gyengék fegyvere, hanem az okosaké.
Nem nehéz elveszíteni a garanciát!
Bármilyen jótállás érvényes is egy fiatal használt autóra, annak vannak követelményei. A gyártó a garancia feltételéül szabhatja például, hogy az autót milyen időtartamon belül és futásteljesítmény-határok között kell kötelező karbantartásra elvinni.
Ezek egzakt értékek, például egy év vagy 20 000 km, a kettőből mindig a rövidebb érvényesül. Tehát ha egy autó csak 4000 km-t fut 12 hónap alatt az előző karbantartástól, de az egy év eltelt, akkor irány a kötelező karbantartások elvégzésére jogosult partner. Ezek a szervizpontok praktikusan a márkaszervizeket jelentik, de független szervizek is megszerezhetik a karbantartási jogot, ha áldoznak erre.
Sokan veszítik el a garanciát amiatt, hogy időben vagy futásteljesítményben túlcsúsznak a határokon. Az autógyártóknak nem kötelező pufferzónákat, türelmi időszakot biztosítani. Aki 365 helyett 366 nap után vitte szervizbe az autót, a túlcsúszás miatt bukhatja a jótállást.
Ugyanez a helyzet, ha a maximálisan megengedett táv, például 20 000 km helyett 20 786-tal jutott el szervizbe a korábbi tulaj az autóval, akkor is ugorhatott a gari. Az autóimportőrök zöme tolerál valamennyi pontatlanságot, de ez nem kötelező számukra.
Emiatt nagyon sok garanciálisnak hitt Kia pörög a használtautó-kínálatban, amelyekről a vevők álmukban sem gondolták volna, hogy azért nem érvényes rájuk a 7 év/150 000 km-es jótállás maradéka, mert az egyik olajcserével valamikor elcsúszott egy korábbi tulajdonos. Épp ezért fontos segítséget kérni a márkaszervizek munkafelvevőitől, szerviztanácsadóitól autóvásárlás előtt, hogy az alvázszám alapján leellenőrizzék a jótállás érvényességét.
Kis spórolással nagy veszteség
Egy 12 voltos akkumulátor egy átlagos autóhoz nagyjából 25-65 ezer forintba kerül, alapjárati motorleállító automatikával ennek inkább a duplájába. Cseréje tehát nem olcsó, de a csere halogatásával megtakarítható pénznél sokkal többet elvihet az ingadozó feszültségből fakadó hiba, különösen a DSG-váltós autókban.
Ha a kötelező karbantartáshoz tartozó akkuvizsgálat szerint csereérett a telep és lépsz, minden rendben. De ha jó lesz az még nyárra vagy ennyit még kibír felkiáltással megtartod, nemcsak azt kockáztatod, hogy rajtaütésszerűen hagyja el magát az akkumulátor, indíthatatlanná téve az autót akár nyári melegben is. Van más gond is. Az 5E kódjelű Škoda Octavia III kapcsán írtunk arról, hogy ha a gyengülő akkumulátorban ingadozni kezd a feszültség, a DSG kuplungtárcsái elkezdhetnek csúszni és idővel elég a súrlódó betétjük.
A nagyon gyors kuplungkopás előfordul a Hyundai vagy a Kia kettős kuplungos váltóival is, más márkáknál is. Aki rendszeresen jár többszintes mélygarázsba, lehetőleg ne kettős kuplungos váltóval vegyen autót, mert a rámpákon kapaszkodva, a meredek kijárókkal terhelve erősen kopik a kuplungtárcsa súrlódóbetétje. Ugyanez igaz a terepjárásra és az utánfutózásra. A duplakuplungos váltókat lehetőleg ne terheljétek rendszeresen vontatással, akkor sem, ha az autónak 2-2,5 tonnás gyári vontatási kapacitása van.
A kuplungok csúsztatásának és kopásának mérséklésére fontos torlódásban is odafigyelni. Kis sebességnél még nem tud összezárni a kuplung, akárcsak a kézi váltós autókban. Emiatt hasznos, ha nem méterről-méterre araszolsz dugóban, hanem egybe nagyobb szakaszt teszel meg, amikor már nem csúszik a kuplung, hanem felgyorsulsz annyira, hogy összezárhasson.
Ezzel a pár aprósággal fajsúlyos kiadásokat lehet elkerülni, különösebb időbeli vagy anyagi ráfordítások és extra odafigyelés nélkül.