A rendőrség adatai alapján összeszedtük az idei év legkirívóbb gyorshajtásait és kicsit elgondolkoztunk rajta, miért nem tesz semmit érdemben a hatóság, hogy ezt a temérdek gyorshajtást visszaszorítsa.
Le kellett tesztelni az asszony új kocsiját
A XVIII. kerületi rendőrök az év elején ellenőrizték a közlekedőket civil autóból. Egyikük az 50 km/órás megengedett legnagyobb sebesség helyett 122-vel haladt. A sofőrt megállították, magyarázata az volt, hogy a közel 300 lóerős autót ajándékba vette a feleségének, próbaúton akarták tesztelni a teljesítményét.
A rendőrök 260 ezer forintos közigazgatási bírsággal és 8 büntetőponttal értékelték a tesztvezetést.
Végül is a legerősebb közúti BMW-t vezette, mennyivel kellett volna mennie?
Kiskőrösön, a Dózsa György úton mértek be a rendőrök néhány hete egy BMW XM típust, ami 50 helyett 132 km/órás sebességgel közlekedett: neki a maximálisan kiszabható, 390 ezer forintos bírságról szóló csekk érkezik hamarosan.
Ez az autó egyébként a valaha készült legerősebb utcai BMW (653 LE). Tesztünket itt olvashatod:
A 132 km/óra az új 50?
A zalai rendőrök február 14-én délután Zalaegerszegen, a Balatoni úton mértek be egy autóst, aki a megengedett 50 helyett 132 km/órával száguldott. Ezzel a tempóval sikerült elérni a maximális bírságot: a rendőrök az autó üzembentartójára 390 ezer forintos közigazgatási bírságot, valamint 8 büntetőpontot szabtak ki.
A nap „legjobbja”
A budapesti Lehel utcában január 20-án négy óra leforgása alatt fogtak 140 gyorshajtót. Az aznapi rekorder a megengedett 50 helyett 137 km/órás sebességgel közlekedett, ezzel a Mercedes-Benz üzembentartója kiérdemelte a maximális, 390 ezer forintos bírságot.
Bárándi extrém
Február 16-án délután, a 42-es számú főúton, Báránd belterületén mértek be egy külföldi rendszámos autóst, aki a megengedett 50 helyett 142 km/h-val hasított. A rendőrök megállították a külföldi sofőrt, aki 390 ezer forintos közigazgatási bírságot kapott. A rendőrség közleménye szerint a BMW-s még aznap befizette az összeget.
Győri gyors
Május 25-én az esti órákban nagyon sietett egy autós, aki a megengedett 50 helyett 148 km/h-val hajtotta járművét. Neki is repült a 390 ezer forintos bünti, ezen felül nyolc büntetőponttal is megjutalmazták.
Gyűjti a pontokat, mint az F1-ben
Egy Ferrari 458 Spidert először január 4-én reggel, a 21-es főút Pásztó melletti szakaszán mérték be, ekkor a sofőr a megengedett 110 helyett 226 km/h-val repesztett az 570 lóerős sportautóval. A forgalom miatt másodpercekkel később lassítania kellett, így a rendőrök meg is állították, és kiszabták a sofőrre a sebességtúllépésért járó, jogszabályok szerint meghatározott 390 ezer forintos közigazgatási bírságot és a nyolc szabálysértési előéleti pontot.
Még ugyanaznap kora délután, egy másik rendőr Salgótarján belterületén mérte be az autót, amelyet ekkor már más vezetett. A gyorshajtás mértéke kisebb volt: 50 helyett 79 km/h-val hajtott a sofőr, amiért 58 500 forintos közigazgatási bírságot és négy szabálysértési előéleti pontot kapott.
Végül egy triplázás a hétről
Tolnanémediben egy autós 59 perc leforgása alatt háromszor haladt el a traffipax előtt a megengedettnél nagyobb tempóval. Először 96, majd 105, harmadszor 90 km/órával hajtott 50 km/óra helyett. Nem állították meg, így a sofőr büntetőpontot nem kapott, de 312 ezer forint közigazgatási bírság landol az autó üzembentartójánál.
Itt nem is a hatalmas sebességtúllépés, inkább az a durva, hogy a rendőrök a harmadik alkalom után sem állították meg emberünket, hogy „Jó napot kívánok, akkor most jött el az ideje, hogy átadja a jogosítványát”.
A gyorshajtások büntetése
Az előírt sebességhatárt átlépő közlekedést kétféleképpen szankcionálják Magyarországon. Szabálysértési vagy közigazgatási bírsággal. Előbbi érvényes a kisebb sebességhatár-átlépésekre, ezt alkalmazzák általában akkor, amikor megállításos sebesség-ellenőrzést végeznek, főként városon belül.
A nagyobb sebességhatár-átlépések esetén (100 km/óra alatti sebességhatárnál +15 km/óra túllépés felett, illetve 100 km/óránál nagyobb sebességhatárnál plusz 20 km/óra túllépés felett) közigazgatási bírságot szabnak ki az objektív felelősség elve alapján. Utóbbinál nem feltétlenül az autót vezető gyorshajtó fizet, mert a szabályozás az üzembentartót tartja felelősnek, így rá szabja ki a minimum 39.000, maximum 390.000 forintos bírságot.
Nagy kár, hogy a rendőrségnek nincs jobb ötlete a gyorshajtások visszaszorítására, mint az, hogy megbírságolják az autósokat. Pedig nagyon úgy néz ki, ez hatástalan, mert rendszeresen rekordot döntenek a hazai traffipaxbevételek. Ha nem akarunk messzire menni, talán az osztrák példából lehetne tanulni, ahol a kirívó gyorshajtóktól úgy veszik el a jogosítványt, mint a huzat, sőt indokolt esetben az autót is lefoglalják, és lehet sétálni. Nem is olyan rég volt rá példa, hogy magyar autós járműve ugrott.
REKORD!
Darabra soha ennyi büntetést nem kaptak még a gyorshajtók egy esztendő alatt, ebből következően a teljes bírságösszeg is magasabb minden korábbinál. Összesen 26 215 811 000 forintnyi közigazgatási bírságot szabott ki a rendőrség 2023-ban az objektív felelősséges gyorshajtás miatt.
Persze megértjük: ha kevesebb lenne a gyorshajtás, kevesebb pénz folyna be a kasszába, holott évek óta azt kommunikálja a rendőrség, hogy a sebességtúllépések miatt van a legtöbb baleset Magyarországon…