A holland DAF alapjait a két világháború között, 1928-ban fektették le. Az üzemet eleinte „Van Doorne” gépgyáraként ismerték Eindhovenben. Az alapító üzlettársa egy A.H Huenges nevű sörfőzde igazgatója volt, akinek Van Doorne rendszeresen megjavította a gépkocsiját. A vállalkozás kezdetben hegesztési és kovácsolási munkákra koncentrálta a tevékenységét, bedolgozva az eindhoveni belvízi hajózásnak.
1930-ban pótkocsikat mutattak be, amelyeknél az alvázakat már nem szegecselték, hanem hegesztették, így a szokásosnál sokkal könnyebbek voltak, és hatalmas sikert arattak. A gépgyár arculatot váltott, és Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek, vagyis röviden DAF lett belőle. A második világháborút követően Európa újjáépítése során jelentősen nőtt a szállítmányozás iránti kereslet. A DAF ezért felállított egy gyártósort a pótkocsik és félpótkocsik gyártására és elkészültek a tehergépkocsigyár építésének végső terveivel is.
1949-ben bemutatkozott az A30-as modell, amely egy háromtonnás tehergépkocsi volt. Ezt elsősorban a hazai piacra szánták. Néhány hónap múlva kigördült a gyárból az első modell, amelyet hamarosan az A50-es, immáron öttonnás változat követett. Ezután pedig a hattonnás variáns is megérkezett (A60). Bár mai szemmel furcsának tűnhet, de a DAF egy pick-up-kialakítással is megpróbálkozott, ez volt az A107-es, amely formatervében az amerikai áruszállítókat idézte.
A modellpaletta fokozatosan bővült újabb és újabb gyártmányokkal, beleértve a speciális alvázzal rendelkező billenőplatós és szemétszállító járműveket, valamint egy katonaijármű-sorozatot. Rövid időn belül a DAF olyan tehergépkocsi-márkává fejlődött, amelynek híre ment Európa nyugati felében. Abban az időben minden tehergépkocsi motorral és hűtőráccsal ellátott alvázként gördült le a gyártósorról. A fülkék építése akkor még a felépítményezők feladata volt.
Ez a helyzet 1953-ban változott meg, amikor a márka elkezdett saját kabinokat gyártani. 1955-ben ünnepelte a gyár a 10 000. alváz legördülését a gyártósorról – és az ünneplést különösen emlékezetessé tette a holland hadsereg 3600 járműre szóló megrendelése. Nem sokkal később a DAF saját (dízel) motorok fejlesztésébe és gyártásába is belekezdett. Elsőként bővítette turbókompresszorral a tehergépkocsik erőforrását az extra lóerő és a nagyobb hatékonyság érdekében.
Kitekintés az autógyártás felé
A DAF az ’50-es években az autógyártásba is belekóstolt. A márka első típusa a hátsókerék-hajtású DAF 600-as volt, amelyet kéthengeres, léghűtéses bokszermotor hajtott. Érdekesség, hogy ez az autó mindenütt független felfüggesztéssel rendelkezett, elöl MacPherson rugókkal és keresztirányú laprugóval, hátul pedig tekercsrugós, félig vonókaros konstrukcióval.
Később a Maseratinak, Lanciának és Ferrarinak is dolgozó Giovanni Michelotti sportautó-tervezővel is együttműködtek, így születhetett meg 1966-ban a középkategóriás DAF 44-es modell, amely megjelenésben vetekedett az olasz vagy francia autók szépségével. Néhány évvel később megjelent a DAF 55-ös, amely egy kis méretű családi autó volt és amelynek hajtásáról vízhűtéses Renault-motor gondoskodott.
1972-ben megérkezett az utódja a 66-os személyében, amit négy éven keresztül gyártottak. Ebből háromajtós, illetve kupé változat is készült, sőt 1975-ben a DAF ennek alapjaira kifejlesztett egy terepjárót a holland hadsereg igényeinek megfelelően. Ez azonban nem rendelkezett valódi terepjáró képességekkel, inkább csak személyszállításra lehetett használni.
Mivel 1972-ben a Volvo 33 százalékos tulajdonrészt szerzett a vállalatban, így sor került autóipari együttműködésre is. Így születhetett meg a svéd piacra adaptált Volvo 66-os, amely valójában a DAF 66-os volt. A két cég együttműködésének gyümölcse volt továbbá a DAF 46-os, ami egy kicsi családi autó volt. Az utolsó személyautó, ami a cég boszorkánykonyhájából kijött, az a 77-es volt, de az végül Volvo 343-ként látott napvilágot 1976-ban.
Nemzetközi fuvarozás
A személyautó-gyártás mellett a tehergépkocsik gyártása sem sikkadt el. 1957-ben a DAF bemutatta a DO-t, amely egy jellegzetes kialakítású teherautó volt a maga nemében. A jármű hátsó tengelyét – ami 10 tonnás teherbírásra volt alkalmas – éppen ehhez a sorozathoz fejlesztették ki. Ez különösen alkalmassá tette a DO-t a nemzetközi és nehéz árukat érintő fuvarozásra, amely egyre népszerűbbé vált akkoriban. A DO második generációja még egy kezdetleges ágyat is tartalmazott – ami akkoriban újdonságnak számított.
A 60-as évek elején a holland tehergépkocsi-gyártó piacra dobta a DAF 2600-ast, amely egészen újszerű fülkével rendelkezett. Szögletes formája maximalizálta a rendelkezésre álló teret – és a kényelmet – a járművezető számára, aki néha hetekig távol volt otthonától. A fülkében volt hely egy ágynak, sőt, szükség esetén emeletes ágynak is. A nagy ablakok sok fényt és páratlan körpanorámát biztosítottak, ami fokozott biztonságot jelentett. A 2600-as sorozat a „nemzetközi fuvarozás anyja”-ként vált ismertté.
1970-ben megérkezett az F1600-F2200-as sorozat. Ezek már billenőfülkékkel rendelkeztek, megkönnyítve ezáltal a karbantartást a szerelők számára. Emellett jóval csendesebb munkakörülményeket biztosított a járművezető számára, mivel a motor a fülke alatt dolgozott. A forradalmi 2600-as 1973-ban átadta helyét a teljesen új 2800-as (és később a 3300-as és a 3600-as) modellnek. A 2800-as nem egy, hanem két ággyal rendelkezett, és a hihetetlen kényelemnek köszönhetően első számú választássá vált a hosszú utakra vásárolt tehergépkocsik piacán. A DAF volt az első gyártó, amely bevezette a töltőlevegő-hűtőt a nagyobb nyomaték, a nagyobb teljesítmény és az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érdekében.
Extra tágas fülke
A ’80-as években a DAF 95 bemutatásával a márka új lendületet adott a távolsági fuvarozásnak és a nehéz rakományok szállításának. Ez a modell a páratlan vezetői kényelem érdekében extra magas tetővel is kérhető volt, amelyet Super Space Cabnek neveztek.
A DAF ebben az időben megjelent – vagy inkább visszatért – a városi teherautók világába is a 65/75/85 típusokkal. A következő években ez a járműsorozat – és utódaik, a CF és az XF – komoly hírnevet szerzett magának Európában, és egyre népszerűbbé vált a kontinensen túl is. Ugyanez vonatkozott az új LF sorozatra, amelyet az ezredforduló táján indítottak útjára, és amely a regionális és helyi fuvarozás piacát célozta meg.
Korunk DAF teherautói
2020 végén új EU-s szabályozás lépett életbe a kamionok hosszára és a fülkék méretére vonatkozóan. A DAF az európai teherautó-gyártók közül elsőként élt ezzel a lehetőséggel. Így születhetett meg a nagy igénybevételre és távolsági fuvarozásra tervezett DAF XF, XG és XG+ modellcsalád, valamint a belföldi és regionális fuvarozásra szánt XD széria. Ezek közül az XG+ 33 centiméterrel lett nagyobb, mint az előző generációs XF.
A DAF 15 éve piacvezető hazánkban a nehézkategóriás teherautók szegmensében, ebből az alkalomból a hazai forgalmazó egy limitált szériát is kiadott.