Ezen a héten derült ki, hogy a közúti közlekedési igazgatási feladatokkal együtt a zöld rendszámot is szabályozó 326/2011-es kormányrendelet módosításával a kormány kiveszi a kedvezményezetti körből a hatótávnövelős villanyautókat és a külső töltésű akkumulátoros hibrideket.
Egyértelmű a jogszabály szövege, a kormány „a zöld rendszámmal együtt járó kedvezményeket kizárólag a tisztán elektromos és nulla kibocsátású gépkocsik számára kívánja biztosítani. A külső töltésű és a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsik 2024. szeptember 1-jétől már nem kaphatnak zöld rendszámtáblát az első belföldi forgalomba helyezéskor. A közlekedés további zöldítése érdekében a kevésbé környezetkímélő plug-in-hibrid járművekre eddig kiadott zöld rendszámtáblákat legkésőbb 2026. november 30-ig le kell cserélni.” – szól a határozat.
Érintett a 400 lóerős SUV és a plug-in Prius III is
Régóta rebesgették ezt, évek óta fel-felröppent a hír, aztán a kormány megkegyelmezett még egy időre az érintett autók üzembentartóinak. A társadalmi igazságérzetnek valószínűleg jót tesz, hogy egy korábbi generációs Audi Q7, BMW X5, Mercedes-Benz GLE, Porsche Cayenne, Volvo XC90, VW Touareg vagy más nehéz, erős és belső égésű motorjával jelentős fogyasztású, de kis elektromos hatótávú SUV gazdája megfosztatik egy olyan előnytől, amivel összességében milliós összegeket spórolhatott meg.
Nem kevesek szemét szúrhatja, ha valaki a luxusétterem előtt ingyen parkol, míg a gyermekklinikánál a G Astrás családapa ezreket költ el az ügyeleten várva egy kórházi látogatáskor.
Hatásvizsgálatra összesen egy munkanapot szánt a kormányzat, a cél: „Kizárólag a legalacsonyabb környezetterheléssel rendelkező járműkör számára biztosítja a zöld rendszámhoz kötődő kedvezmények igénybevételét, ösztönözve ezzel ezen járművek minél szélesebb körű elterjedését”.
Mivel nincs elég „zöld” áram és amikor termelődne, az el nem használt felesleget nem tudjuk eltárolni nemzetgazdasági szinten, ahogy más országok sem, ezért a villanyautókat en bloc a legalacsonyabb környezetterheléssel rendelkező járműkörnek megtenni eleve kérdőjeles, de ezt a vitát most ne nyissuk ki!
Ha csak az üzemanyagcellás és az akkumulátoros elektromos autók kaphatják a zöld rendszámot és a kedvezményeket, az segíti elterjedésüket, több ember vehet a piaci valóság alapján többnyire kínai akkumulátoros villanyautót.
Kiesnek az elektromosan megtehető kilométerek
Klímavédelmileg szerintünk üdvösebb lett volna másképp szabályozni a kérdést. Mert az üvegházhatású gázok kibocsájtását az elektromos autók szaporításán kívül csökkenteni lehet az elektromosan megtett kilométerek számának növelésével is. Ebben benne vannak a teljes hibridekben árammal megtett pár száz méterek, néhány kilométerek illetve a konnektoros hibridekkel és a range extrenderes autókkal elektromosan megtett utak is.
A differenciálatlan megközelítés ezúttal is több kárt okozhat, mint hasznot. Aki hozzáfér egy stabil töltőponthoz, de nem venne elektromos autót, mert a nyilvános villámtöltő-hálózat fejletlensége, főleg Magyarország keleti és dél-nyugati részén, a villanyautók drágasága, a hosszabb távolságok megtételének bizonytalansága vagy más ok visszatartja ettől, annak a konnektoros hibrid megoldás lehet legalább a napi utak elektromos megtételére.
Azért lehet B-s jogsival együléses Ariel Atomtól 9 személyes kisbuszig annyiféle autót vezetni, mert az emberek mobilitási szükségletei, vágyai nem egyformák. Más élethelyzetű, korú, családi állapotú, foglalkozású, lakóhelyű stb. embereknek nem ugyanolyan autóra van szüksége, igénye.
Megtehette volna a kormány, hogy a zöld rendszámmal járó igen értékes kedvezményeket kritériumokhoz köti a konnektoros hibridek esetében. A legkézenfekvőbb a minimális elektromos hatótávot megszabni, amihez elég lett volna a rendeletben szereplő 25 illetve 50 kilométer átírni egy életszerű, de nagyobb számra.
Szigorúbb határok helyett elvett kedvezmény
2016 óta kaphattak zöld alapon fekete betűs rendszámtáblát a kevésbé környezetszennyező járművek. Zöld rendszámra jogosultak az 5P környezetvédelmi osztályba sorolt autók, ezek a konnektorról tölthető akkus hibridek, amelyekre legalább 25 km minimális elektromos hatótáv az előírás a rendelet szövegében: „a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága – az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve – legalább 25 km.”
Megfelelő elektromos hatótávval kedvezményezettek lettek az 5N kategóriába tartozó hatótávnövelős elektromos autók is, amilyen az LEVC TX Vista londoni taxi vagy a Mazda MX-30 R-EV vagy a motorbicikli motorral áramot fejlesztő BMW i3 REX. A jogszabály megfogalmazása szerint „növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).” A 25 és az 50 kilométeres határ emelésével kizárhatók volnának azok a korábbi generációs plug-in autók, amelyek elektromos hatótávja nevetségesen kicsi a kedvezményezett státushoz. Még akkor is, ha a terepjárókon kívül a sokkal kisebb környezetszennyezésű Prius III Plug-int vagy a Hyundai Ioniqot és a Kia Nirót is érinthetné.
Lehetne súly- és teljesítményhatár
Korlátozható volna a zöld rendszámra jogosult konnektoros hibridek köre a súlyuk és/vagy a belső égésű motor teljesítménye, fogyasztása alapján is. Egy 200-500 lóerős benzines egy 2,3 tonnás masztodonba szerelve valóban nem az a jármű, ami környezetvédelmi alapon támogatást érdemelne, ebben nagyon helyes a kormány lépése.
De mit ártott például a 308 kombi, a Renault Rafale, a Suzuki Across vagy a Toyota Prius és a többi plug-in hibrid, amelyek teljes hibridhajtásukkal, az energia-visszanyeréssel és hajtó villanymotorjuk hatékonyságával lemerült akkuval is jóval kevesebbet fogyasztanak a velük összevethető belső égésű motoros autóknál?
Most jönnek a gyorstölthető, nagy hatótávú plug-in hibridek
Különösen fájó a döntés annak fényébe, hogy épp most lépnek piacra a valóban 70-100 km megtételére képes PHEV autók, amilyen a Mercedes GLC és E-osztály vagy a VW konszern új PHEV-generációja a 10-12 évvel ezelőtti elektromos autókhoz mérhető akkukapacitással.
Az autóipar fejlesztéseivel épp most értünk el oda, hogy a töltés gyorsulásával sokkal jobban kihasználhatóvá vált a nagy akkus hibridek elektromos hatótávja. Az egy fázison 16 amperes töltési határt, ami 230 volton 3,7 kilowattra korlátozta a töltési teljesítményt, egyre több plug-in hibrid autóban váltja le háromfázisú, akár 11 kilowattos váltóáramú töltés és egyre több gyártó áldoz egyenáramú gyorstöltésre.
A jó példák közé tartozik a Mercedes-Benzen kívül a VW csoport. Az új Passat, a Superb és a Tiguan nagyobb akkuját és DC-gyorstöltését megkapják a kompakt autók is a modellfrissítésekkel, például a Golf, a Cupra Leon és a Formentor. A sokkal gyorsabban újratölthető akkumulátor hozzájárulna az elektromos használati arány növeléséhez.
Gyakori feltételezés, hogy az érintettek nem töltik a plug-in hibrideket, nem élnek a lehetőséggel. Biztosan van, akinek a gyári védőfóliában marad a töltőkábele a futamidő végéig, de az általam ismert felmérések szerint nem ez a többség. Az emberek jó része rákap az időleges villanyautózás örömeire, miért is ne szeretne bele? Élvezi a csendes, rezgésmentes suhanást, szeretne spórolni és sokan lelkesen töltik a nagyfeszültségű akkut.
PHEV: lezuhan az értékük?
Kérdés, mi lesz most a meglévő konnektoros hibrid autókkal, amelyek beszerzése hosszú távra szóló döntés volt, nagy beruházás a cégeknek is, pláne magánembereknek. „Arra számítok, hogy az első generációs plug-in hibrid autók ára fog beszakadni, mert használati értékükben nem sok pluszt ad a csekély elektromos hatótáv. Azokért a 20 kilométerekért, amiket meg lehet tenni velük, kevesen fogják bedugni a töltőkábelt” – nyilatkozta a Vezessnek Várkonyi Gábor.
Áresést valószínűsít az is, hogy „Az autók öregedésével egyre nagyobb a nagyfeszültségű akkumulátor meghibásodásának rizikója. Ha egy plug-in hibrid autóban tönkremegy az akkumulátor, az gazdasági totálkár” – teszi hozzá az Automobil Online autókereskedés tulajdonosa. „A modernebb, releváns elektromos hatótávú konnektoros hibridek piacát ezzel szemben nem látom összeomlani. Annak, aki otthon tud tölteni lakossági tarifával és napeleme van, a 70-80-100 kilométeres hatótávú PHEV akkor is attraktív lehet, ha elveszíti a zöld rendszám előnyeit. Vállalati autóként viszont jóval kevésbé lesz vonzó egy plug-in hibrid a zöld rendszám megvonása után” – véli az új- és használtautó-kereskedelmi szakember. A zöld rendszámos autókra nem kell cégautóadót fizetni, ez a közteher jelentős ugrást jelent majd a lízingdíjakban.
Eladjam most vagy várjak?
Valószínűleg az érintettek felteszik maguknak a kérdést, hogy kimaxolják-e a hátralévő két évben a kedvezményeket és utána, alacsonyabb áron adják el az autót, tartsák meg hosszabb távon vagy engedjék el most a kezét, amíg még nem állnak hegyekben a zöld rendszámtól megfosztott hasznát autók?
Ennek megválaszolásához nincs üveggömbünk. Nagyon sok függ az autó jelenlegi piaci árától és a zöld rendszám értékétől is az egyes embereknek. Aki a zöld rendszámos autó nélkül havonta 40-50 ezer forintot költene parkolásra, esetleg ehhez kifizetne több tízezer Ft cégautóadót is havi szinten, nézze meg, hogy az övéhez hasonló típusú, méretű, korú autók mennyit érnek a legolcsóbb hajtásmódjukkal?
Utána lehet számolni, mit érhet ma a saját autód és mennyit tudsz megspórolni a zöld rendszámos kedvezményekkel 2026. november 30-ig. Az autótok most 3, 5, akárhány évesen legolcsóbb példányainak árából kiindulva arra is találtok támpontot, mennyit érhet a meglévő plug-in hibridetek két év múlva ugyanabba a korba érve, ha a lecserélt rendszámmal a típus ársávjának alján landolna.
Zöld rendszám nélkül a benzines turbómotor és az akkumulátor hibakockázata miatt a példaautónál az árak a dízelek alá eshetnek, mert hibalehetőségből több van bennük, mint a dízelekben vagy a sima benzinesekben, fogyasztásuk viszont hibridként, hosszabb utakon magasabb a kínálatot uraló 30d-nél és 40d-nél.
Például az előző generációs (F15) BMW X5-ből az xDrive40e 2015 második felében lépett piacra. Ha megnézitek a 2015-től a 2018-as modellváltásig a típus ársávjának alját, 7-8 millió forint körül mozognak az olcsóbbak árai és körülbelül 11 milliótól vannak nagyobb számban 40e jelű konnektoros hibridek.
Így lehet rendszámot cserélni
Rendszámot cserélni elég gyors eljárás a kormányhivatalokban. A törzskönyv maradhat, a forgalmi engedélyt kell cseréltetni mai áron 6000 forintért és 8500 forintba kerül a rendszám párja. A cseréhez a zöldet az autóról leszerelve vigyétek magatokkal! A rendszámtábla nélkül parkoló autótok maradhat az utcán az ügyintézés idejére, de szabályosan csak mellékútvonalon, főútvonalon nem. A KReSz alapján „Azt a hatósági jelzéssel nem rendelkező járművet, amely a közúti forgalomban csak ilyen jelzéssel vehet részt, főútvonalon tilos, mellékútvonalon – közterület-használati engedély nélkül – legfeljebb 10 napig szabad tárolni.”
Ha fizetős övezetben lévő kormányhivatalba mentek, mindenképp papír parkolójeggyel állnék meg, hiszen elektronikus parkolás indítását az parkolóőr nem tudja ellenőrizni, ha nem nézi meg a regisztrációs matricát. Papír parkolójegy híján esetleg kerékbilincset kaphattok a parkolódíj elbliccelésének gyanújával.
Tisztázatlan kérdések: vagyonszerzési illeték, értesítés
Még sok a tisztázatlan kérdés, például meg kell-e fizetned a zöld rendszámos járművekre elengedett vagyonszerzési illetéket. Ha az autód a tiéd marad, de már sima rendszámmal vesz részt a forgalomban, megszűnik a jogosultsága a kedvezményre. Az sem derült ki egyelőre, hogy a tulajdonos kap-e értesítést arról és mikor, hogy át kell rendszámoztatni az érintett autókat és 2026. november 30. után zöld rendszámmal nem vehet részt a forgalomban.
Mi lesz továbbá azokkal a hibridekkel, amelyeket mostanában vettek vagy vesznek újonnan zöld rendszámmal? Ezeket négy évig nem kell műszaki vizsgára vinni, ahol figyelmeztethetnék a tulajdonost a rendszámtábla cseréjének szükségességére. Nem tudjuk, kap-e értesítést, figyelmeztetést az üzembentartó, hogy cseréljen rendszámot vagy a kocsit kivonjuk a forgalomból?
Jelentős kedvezmények 10 éven át
Középtávon a villanyautók és a töltőhálózat fejlődése vélhetően spontán is marginalizálta volna az újautó-vásárlók zöménél a konnektorról tölthető akkus hibrideket, mert áruk vetekszik az elektromos autók drágaságával és fenntartásuk a belső égésű motor kötelező karbantartása, rendszeres olajcseréi miatt költségesebb a tisztán elektromos autók üzemeltetésénél.
2016-tól 2026-ig, tíz éven át élhettek, élhetnek nagyon jelentős állami ösztönzőkkel a plug-in hibridek tulajdonosai. A zöld rendszám régóta lebegtetett, többször megúszott megvonása miatt a több mint két éves kifutási idő is méltányos. Nem az akár jövő héten esedékes műszaki vizsgán veszítik el a zöld rendszámot a hatótávnövelős és a konnektoros hibrid autók, van két év eldönteni, kinek vonzó ez a technika a zöld rendszámmal járó állami kedvezmények nélkül is.
Ezzel együtt kár, hogy ezeknél az autóknál 2026. november 30-tól már nem segíti az árammal megtett kilométerek arányának növelését a hazai támogatási rendszer. Épp akkor, amikor a konnektoros hibridek nagyot fejlődő elektromos hatótávja és gyorsuló töltési sebessége tényleg lehetővé teszi villanyautós használatukat, akár agglomerációs ingázásra is.