A tanév végeztével megkezdődnek a családi nyaralások, százerzek pakolják dugig az autók csomagtartóit, megnő a települések közötti utak forgalma a gyorsforgalmiktól a mellékutakig egyaránt, főleg hétvégente. Ezzel párhuzamosan azt mutatják a sokéves statisztikák, hogy gyakrabban tapasztalják nyáron az autósok a telített sávokban a váratlan sebességcsökkenést, és a tervezett dugók okozta kellemetlenségek is szezonálisak.
Utóbbiaknál a nagyobbrészt nyárra időzített útfelújításokra gondolunk. A rutinos járművezetők valószínűleg kívülről fújják – és talán unják is – az ilyenkor kötelezően előkerülő, ám a valóságban tényleg könnyen életet is mentő tanácsokat, ám éppen az a cél ezek újbóli leírásával, hogy a forróságban senki ne megszokásból haladjon.
Megkértük az országban sok tízezernyi kilométer úthálózatot kezelő Magyar Közút Zrt.-t (MK), hogy küldje el a tervezett útfelújítások helyét, ezek egy részét közöljük itt és most, hogy lehessen készülni rájuk. Másrészt hasznosak lehetnek a legnagyobb hazai útkezelő tapasztalatai és segítő tanácsai a biztonságosabb közlekedésben.
Útfelújítások: sztrádák és vidéki utak
Összesen 34,5 ezer tonnányi ún. meleg aszfaltot terítenek le az MK gépei és munkatársai innentől az év végéig. „Ennek a mennyiségnek a többségét a nyári időszakban fogjuk bedolgozni, hiszen ekkor működnek teljes kapacitással a melegaszfalt keverő telepek és ekkor a legkedvezőbb az időjárás az ilyen jellegű munkákhoz” – mondja Pécsi Norbert MK-szóvivő a Vezessnek.
A nyári kánikulákban a szokásosnál több helyen és gyakrabban találkozhatunk majd idén az útszéli növényzetet vágó és gondozó közutasokkal, aminek egyszerű magyarázata az elmúlt hetek csapadékos időjárása. Gyakorlatilag minden vármegyében lesznek kisebb-nagyobb korlátozások, de Pécsi szerint valamennyi munkát igyekeznek a reggeli és a délutáni csúcsidőkön kívül szervezni.
Kezdjük a gyorsforgalmi utakon most zajló felújításokkal:
- M3, országhatár felé vezető oldal, 31-37 kilométerszelvény (kmsz), várható befejezés 07.01-jén,
- M30, Budapest felé vezető oldal, 0-4 kmsz, várható befejezés 07.01-jén,
- M3, országhatár felé vezető oldal, 128-138 kmsz, várható befejezés 07.05-én,
- M7, Budapest felé vezető oldal, 166-169 kmsz, várható befejezés 07.18-án,
- M3, országhatár felé vezető oldal, 197-207 kmsz, várható befejezés 07.19-én,
- M35, Budapest felé vezető oldal, 15-24 kmsz, várható befejezés 07.22-én,
- M3, Budapest felé vezető oldal, 162-166 kmsz, várható befejezés 08.17-én
Az M5-ös mindkét oldalán pihenőhelyek is le lesznek zárva a nyáron. A főváros felé vezető oldalon a Petőfiszállási a 122-es kmsz-nél várhatóan 07.10-től 07.26-ig burkolatfelújítás miatt. A kivitelező AKA Zrt. szerint a munkálatok alatt a pihenőhely és az ott működő benzinkút is csak korlátozottan lesz használható. Ezzel ellentétben teljesen lezárják a Szeged felé vezető oldalon a Szatymazi pihenőhelyet 06.17-től várhatóan 07.03-ig.
Többtucatnyi alacsonyabb rendű úton is zajlanak a nyáron nagyobb javítások és burkolatcserék a Magyar Falu Útfelújítási Program keretében. Ezek közül most a több tízezer négyzetméternyi aszfaltcserével járó jelentősebbeket soroljuk az MK-tól kapott listából. Sajnos itt nem kaptunk dátumokat a munkák befejezésére, az utak megnevezésénél a vármegye/közeli település/kmsz/és a munkálatokkal érintett útszakasz hossza módon adjuk meg a helyeket:
- Bács vm, Solt, 6-9 kmsz között, 2,5 km hosszan
- Baranya vm, Geresdiák-Maráza-Fazekasboda, 16-20 kmsz között, 2,8 km hosszan
- Győr vm, Öntésmajor-Osli, 2-6 kmsz között, 3,2 km hosszan
- Győr, Tejfalusziget, 10-14 kmsz között, 3,3 km hosszan
- Jász vm, Bánhalma-Kenderes, 1-8 kmsz, 6,5 km hosszan
- Jász vm, Tiszakürt, 0-3 kmsz között, 2,6 km hosszan
- Komárom vm, Őrisáp-Péliföld, 0-3 kmsz között, 2,5 km hosszan
- Pest vm, Szigetújfalu-Ráckeve, 32-37 kmsz között, 4,6 km hosszan
- Pest vm, Ráckeve, 36-39 kmsz között, 2 km hosszan
- Pest vm, Dány, 19-28 kmsz között, 8,3 km hosszan
- Pest vm, Monor-Csévharaszt, 1-4 kmsz között, 2,3 km hosszan
- Szabolcs vm, Máriapócs, Pócspetri, 0-5 kmsz között, 4,1 km hosszan
- Veszprém vm Zirc-Akli, 0-5 kmsz között, 4,4 km hosszan
- Zala vm, Gellénháza-Nagylengyel, 9-14 kmsz között, 4,78 km hosszan
Fontos tanácsok
Ugyan kevesen járunk Ferrarival, sokan olvashatták a milliárdos magyar celeb kalandját, amikor 60 kilométeres hatótávot írt ki az autója kijelzője, azonban az első emelkedőn leállt a szabadidő-autója. Az útkezelők első tanácsa: elegendő üzemanyaggal induljon mindenki útnak, van persze 2000 benzinkút az országban, de nincs mindegyik mindig nyitva (lásd feljebb a pihenőhely felújítását).
Szintén fontos, hogy legyen víz a kocsiban, kimondottan kínzó lehet tűző napon a dugóban állni, miközben a család egy kortyot sem tud inni. Baleset vagy sima dugó miatt is bekövetkezhet, még útfelújítás sem kell hozzá.
Még mindig túl sok a komoly baleset
14 355 személysérüléses közlekedési baleset történt tavaly a hazai úthálózaton az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) statisztikái szerint, ezek csak a komolyabb ütközések, amelyekben valaki nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenvedett. Némi emelkedés ez 2020-hoz és 2021-hez képest, az évtizedes átlagnál, pláne a 6-7 évvel ezelőtti 16 ezres balesetszámoknál azonban alacsonyabb adat.
Természetesen érdemes újra elolvasni a klasszikus vezetési tanácsokat is. Ahogy imént írtuk, évente 14-16 ezer balesethez hívnak mentőt Magyarországon, ami így nehezen megfogható szám. Így talán könnyebb befogadni a problémát: ez 40-50 darab súlyos balesetet jelent az év minden egyes napján.
- Erős forgalomban különösen fontos a követési távolság betartása.
- Ha hirtelen torlódást észlelünk, akkor a fokozatos fékezés mellett kapcsoljuk be a vészvillogót.
- Ha eltévesztett bárki egy lehajtót vagy huzamosabb ideig kell állni a sztrádán, semmiképpen se forduljon vissza, ne tolasson a gyorsforgalmi úton ! Az ilyen manőver életveszélyes.
- Torlódásban segítsük a mentésben részt vevő járművek előrejutását azzal, hogy a külső forgalmi sávban jobbra, a belső forgalmi sávban pedig balra húzódunk. Ha mindenki így tesz, percekkel előbb érhet az orvos a baleset után akár az életéért küzdő sérülthöz.
- A leállósávot csak műszaki meghibásodás esetén használjuk. Kiszálláskor azonnal vegyük fel a láthatósági mellényt. Érdemes könnyen elérhető helyen tárolni, ne a leállósávban a kocsi mögött állva kezdjük vakarni a fejünket, hová is dugtuk 3 éve.
- A leállósávon a műszaki okból megállásra kényszerült vagy balesetet szenvedett autó utasai menjenek a szalagkorlát mögé.
- Tilos a leállósávon előzni! Az a műszaki hibás járművel való megállásra szolgál.
- Baleset mellett normális tempóban haladjunk, itt arra gondolunk, hogy ne bámészkodjunk, pláne ne lassítsunk azért, hogy csinálhassunk pár fotót. Ellenekző esetben csak fokozzuk a torlódást.
Ne rutinból vezessünk, nyáron nagyobb a forgalom, fáraszt a hőség, több a gyakorlatlan vezető az utakon. Ők is, mi is többet vezetünk a hosszabb utakon, jusson el mindenki a nyaralása helyére.